Gå til innhold

Noen som sliter/ har slitt med løs mage, hvilke lidelse hadde du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fine blodprøver og avføringsprøver. Har hatt løs mage nesten hver dag i ca 2 år. Legen trodde det var ibs. Ved bruk av en imodium-tabelett så er jeg helt fin i en uke. Og så kommer det tilbake. Så imodium har god effekt. Jeg venter på koloskopi,  men timen er ikke før i slutten av november. 

Noen som har hatt det samme/ eller har samme plage? Hvilke diagnose fikk du? Jeg lurer på hva som kan være årsaken. Det er vanskelig å jobbe med dette. Jeg jobber innen matlaging. Men legen sier at det går fint, men man skal jo helst ikke jobbe med mat med løs mage. Men legen har testet meg med blodprøver og sier at det derfor ikke er fare for smitte. Jeg sliter med å jobbe med dette, så jeg bruker imodium innimellom for å holde det i kontroll.  Og da hjelper en imodiumtabelett i en uke. 

Anonymkode: fef63...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst/traumer. 

Anonymkode: 83874...3fa

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Angst/traumer. 

Anonymkode: 83874...3fa

Interessant. Jeg har vært gjennom mye vanskeligere situasjoner så der er en god årsak. Ja angst og traumer kan virke hardt på mage. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fine blodprøver og avføringsprøver. Har hatt løs mage nesten hver dag i ca 2 år. Legen trodde det var ibs. Ved bruk av en imodium-tabelett så er jeg helt fin i en uke. Og så kommer det tilbake. Så imodium har god effekt. Jeg venter på koloskopi,  men timen er ikke før i slutten av november. 

Noen som har hatt det samme/ eller har samme plage? Hvilke diagnose fikk du? Jeg lurer på hva som kan være årsaken. Det er vanskelig å jobbe med dette. Jeg jobber innen matlaging. Men legen sier at det går fint, men man skal jo helst ikke jobbe med mat med løs mage. Men legen har testet meg med blodprøver og sier at det derfor ikke er fare for smitte. Jeg sliter med å jobbe med dette, så jeg bruker imodium innimellom for å holde det i kontroll.  Og da hjelper en imodiumtabelett i en uke. 

Hadde samme problematikk som deg og ble bedre etter noen år på Visiblin. Altså jeg ble bedre med det samme, men måtte fortsette å bruke den fast i noen år. Den får du reseptfri på apoteket. Tidvis får jeg tilbakefall, men etter noen dager med Visiblin ble det bedre. Kanskje verdt et forsøk?

Anonymkode: 579fb...737

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv å drikke sitronvann.

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde samme problematikk som deg og ble bedre etter noen år på Visiblin. Altså jeg ble bedre med det samme, men måtte fortsette å bruke den fast i noen år. Den får du reseptfri på apoteket. Tidvis får jeg tilbakefall, men etter noen dager med Visiblin ble det bedre. Kanskje verdt et forsøk?

Meg igjen. Jeg har angst og ocd om det kan ha noe å si.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg får veldig løs mage og diare av å drikke kaffe. Har du for vane å drikke kaffe daglig? Prøv å kutte ut en periode og se om det blir bedring.

Ellers tåler ikke magen min (eller fordøyelsen rettere sagt) betennelsesdempende midler som Ibux eller Naproxen. Det blir det løs mage av med en gang. Skikkelig.

Anonymkode: 08826...2d3

• Nyttig 1
Skrevet

Endometriose

Anonymkode: 27b7f...0de

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for råd. Jeg må forsøke Visiblin. Det er så kjipt å leve med å ha det slik. Jeg får egentlig angst av å gå på toalettet for jeg blir redd for å få løs mage og bare det i seg selv kan jo bidra. En imodium-tabelett virker i en uke på magen på meg og da har jeg ikke angst. Men det er nok lurt å forsøke noe annet for å sjekke om det hjelper. Takk for godt råd 😊

Skrevet

Jeg har ibs.

Anonymkode: 3f8c3...e9b

• Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, miSs. said:

Prøv å drikke sitronvann.

Jeg skal forsøke det. :)

Jeg får veldig løs mage og diare av å drikke kaffe. Har du for vane å drikke kaffe daglig? Prøv å kutte ut en periode og se om det blir bedring.

Ellers tåler ikke magen min (eller fordøyelsen rettere sagt) betennelsesdempende midler som Ibux eller Naproxen. Det blir det løs mage av med en gang. Skikkelig.

Anonymkode: 08826...2d3

Drikker en del cola for det føles som om det hjelper. Men det kan jo ha motsatt effekt og? Drikker ikke kaffe. 

Endometriose

Anonymkode: 27b7f...0de

Ja det er noe og. Jeg har tenkt en del på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du fikk mange svar i den andre tråden din. Når du har løs mage/diare som ikke skyldes virus, bakterier eller parasitter så er der ingen grunn til å sykemelde deg. 
At imodium virker en hel uke er vel mer placeboeffekt enn at pillen hjelper. 

Anonymkode: 3084a...bae

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du fikk mange svar i den andre tråden din. Når du har løs mage/diare som ikke skyldes virus, bakterier eller parasitter så er der ingen grunn til å sykemelde deg. 
At imodium virker en hel uke er vel mer placeboeffekt enn at pillen hjelper. 

Anonymkode: 3084a...bae

Det er ikke prat om sykemelding i tråden. Men hvordan leve med problemet

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Cøliaki. 

Anonymkode: 11312...23f

• Nyttig 1
Skrevet

Dette kan være alt fra cøliaki til ibs til stress. Mtp at du blir bedre med å ta tarmbakterier, så er det ikke så usannsynlig at det er ibs. Har selv ibs, og har en rekke matvarer som trigger. Probiotika er veldig bra, men må tas over tid. Korn, uansett om det er gluten eller ikke, er noe av det som trigger mest. 

Har adhd/ocd/angst som ligger i bunn, man er mer disponert for å få ibs med dette. Ved langvarig diare så mister kroppen elektrolytter/mineraler, så lurt å ta tilskudd. Du bør ta gastroskopi i tillegg til koloskopi, for å utelukke cøliaki. 

Anonymkode: c9d30...249

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette kan være alt fra cøliaki til ibs til stress. Mtp at du blir bedre med å ta tarmbakterier, så er det ikke så usannsynlig at det er ibs. Har selv ibs, og har en rekke matvarer som trigger. Probiotika er veldig bra, men må tas over tid. Korn, uansett om det er gluten eller ikke, er noe av det som trigger mest. 

Har adhd/ocd/angst som ligger i bunn, man er mer disponert for å få ibs med dette. Ved langvarig diare så mister kroppen elektrolytter/mineraler, så lurt å ta tilskudd. Du bør ta gastroskopi i tillegg til koloskopi, for å utelukke cøliaki. 

Jeg er enig i at jeg vet lite om hvor problemer stammer fra. Det sies at det kan stamme fra annet enn tarmen. Legen er kun fokusert på tarmen nå. Men er enig i at jeg burde sikkert ta gastroskopi itillegg. Hvis de finner en årsak i tarmen så er det mulig nok med koloskopi.  

Jeg har forsøkt visse medisiner som melkesyretabeletter,  medisiner mot luft i magen og samarin.  Samarin hjelper en del. De andre medisinene har ikke så stor effekt på meg, men hjelper litt. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mye angst og ocd symptomer. Har ikke fått diagnose på det. Ocd symptomene er blitt bedre med årene, men har det litt ennå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har mye angst og ocd symptomer. Har ikke fått diagnose på det. Ocd symptomene er blitt bedre med årene, men har det litt ennå. 

20 år etter diagnose cøliaki fikk jeg diagnose adhd. Som altså har ligget under hele tiden og også gitt mye uro og problemer med stress og mage. Adhd gir også ofte angst, depresjon og ocd. Ville bare nevne det. 

Anonymkode: 11312...23f

• Nyttig 1
Skrevet

Ibs og matintoleranse

Anonymkode: 6d8de...b4a

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ibs og matintoleranse

Anonymkode: 6d8de...b4a

Det er kanskje lurt å prøve å spise glutenfritt ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...