AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Merker at jeg begynner å bli litt vel utålmodig med min veldig klåfingra treåring. Vi holder på med pottetrening, så hun går mye naken og peller på seg selv nedentil. Greit nok, helsesøster mener vi bør ignorere det. Hun gnir seg også mot omtrent alt vi eier og har, fra puter til stolben til støvkost. (Har sjekke henne for kløe, finner ingenting. Men det virkelig problemet er når hun begynner å klå på oss. Mannen takler det bedre enn meg, han klarer å holde seg rolig, men jeg blir veldig fort "touched out". Jeg har sterke intimgrenser og hater når jeg blit tatt på mot min vilje. Hun klår på meg i skrittet mitt helt ut av det blå, hun graver med hånda inni rumpa mi (utenpå buksa så klart, men lell) og når vi ligger og slapper av i sofaen sammen, smyger hun føttene mot skrittet mitt. Jeg prøver å si at jeg ikke vil at hun tar meg der, men det gjør bare at hun gjør det mer intenst. Ingeting når inn til henne. Vet noen om noen bra metoder for å få henne til å forstå? Eller er hun for ung? Anonymkode: da227...fc0
Regnbuefisk Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Hun skjønner ikke "intimgrenser", men at du ikke liker å bli tatt på rumpa er veldig klart og tydelig, også for en treåring. Tenk på hvor mye hun allerede kan (antar jeg): ikke hive mat på gulvet, ikke lugge, ikke løpe i veien osv.. Det som funker best med mine barn er å gjøre så liten greie ut av irriterende adferd som mulig - hvis jeg blir sint, blir det gøy for dem. Ta hånden rolig vekk, og hold den fast hvis du må for at hun ikke skal fortsette. Stol på at hun allerede vet veldig godt at det plager deg! Du trenger ikke kommentere noe annet enn et litt uinteressert "nei, la rumpa være". Evt. litt tøysete ta hånden hennes og dask henne tilbake (på beinet feks, ikke rumpa). Et poeng er at det skal være såå hverdagslig og kjedelig at all spenning forsvinner for henne. Et annet viktig poeng er at du også har lov til å bestemme over din kropp! sette klare grenser, og håndheve dem. Fysisk stopp henne, før du føler at du går på veggen. Du må ikke være hardhendt så klart, men hold hendene/føttene hennes helt rolig og bestemt unna deg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Hun er mer enn gammel nok. Si tydelig ifra at hun ikke får ta på intime kroppsdeler, og avslutt 'avslappingen' på sofaen om hun ikke stopper. 'Jeg vil ikke ligge på sofaen med deg når du putter føttene på tissen min etter jeg har sagt nei.' Og få mannen din til å stoppe henne i å ta på ham også - det er en universelt akseptert grense i samfunnet at man ikke skal ta på andres kjønnsorganer uten lov, og hun kan lære det like godt først som sist. Lær henne også at hun ikke får lov til å gå rundt og fikle med seg selv eller gni seg mot alt mulig - den type selvstimulering tilhører privatsfæren og er noe hun kan gjøre på rommet alene f.eks. Anonymkode: b281f...d85 4 1
Kaisada Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Merker at jeg begynner å bli litt vel utålmodig med min veldig klåfingra treåring. Vi holder på med pottetrening, så hun går mye naken og peller på seg selv nedentil. Greit nok, helsesøster mener vi bør ignorere det. Hun gnir seg også mot omtrent alt vi eier og har, fra puter til stolben til støvkost. (Har sjekke henne for kløe, finner ingenting. Men det virkelig problemet er når hun begynner å klå på oss. Mannen takler det bedre enn meg, han klarer å holde seg rolig, men jeg blir veldig fort "touched out". Jeg har sterke intimgrenser og hater når jeg blit tatt på mot min vilje. Hun klår på meg i skrittet mitt helt ut av det blå, hun graver med hånda inni rumpa mi (utenpå buksa så klart, men lell) og når vi ligger og slapper av i sofaen sammen, smyger hun føttene mot skrittet mitt. Jeg prøver å si at jeg ikke vil at hun tar meg der, men det gjør bare at hun gjør det mer intenst. Ingeting når inn til henne. Vet noen om noen bra metoder for å få henne til å forstå? Eller er hun for ung? Anonymkode: da227...fc0 fristende å spørre om hvem det er som tar på 3-åringen i skrittet, og er faktisk noe jeg ville spurt om. 2
IkkeStudentLenger Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 5 minutter siden, Kaisada said: fristende å spørre om hvem det er som tar på 3-åringen i skrittet, og er faktisk noe jeg ville spurt om. Det har veldig vanlig at de oppdager at det er godt å ta på tissen sin når de slutter med bleie. 2
Marimma Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 IkkeStudentLenger skrev (10 minutter siden): Det har veldig vanlig at de oppdager at det er godt å ta på tissen sin når de slutter med bleie. Men ikke like vanlig å ta på foreldrene sine på den måten. 1
IkkeStudentLenger Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 2 hours ago, Marimma said: Men ikke like vanlig å ta på foreldrene sine på den måten. Nei, det kan jeg være enig i
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 Barnet vil ikke forstå konseptet intimgrense, men man kan helt fint lære en 3 åring om kropp, hva som er greit og ikke - både ovenfor andre og seg selv. Absolutt ikke for ung for det - men det må gjøres på alderstilpasset nivå så klart. Mange barn oppdager i 3-4 års alderen ar det føles godt når de gnir seg mot ting/tar på seg selv etc da de får en heøt annen frihet og følelse når de slutter med bleie. Selve dette bør man nok ikke gjøre skambelagt etc men man kan gradvis lære dem om tid og sted - at det ikke gjøres over alt og hele tiden.. Men å ta på andre og slikt bør barnet stoppes på. Anonymkode: 4a576...edd 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 At treåringen tar føttene inntil skrittet ditt tenker jeg er helt naturlig. Det er der beina dine er festet til resten av kroppen, en naturlig grop som også er ekstra varm. Du får sørge for å skifte stilling eller skubbe unna føttene. Og gjerne fortelle at føtter ikke er kos. Anonymkode: e2914...8b6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 Du må absolutt lære henne intimgrenser ja, det er viktig det! Både deres og felles regler som at man må gå på badet/rommet sitt når man vil ta på tissen sin for det gjør man alene. Anonymkode: e9d5c...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Merker at jeg begynner å bli litt vel utålmodig med min veldig klåfingra treåring. Vi holder på med pottetrening, så hun går mye naken og peller på seg selv nedentil. Greit nok, helsesøster mener vi bør ignorere det. Hun gnir seg også mot omtrent alt vi eier og har, fra puter til stolben til støvkost. (Har sjekke henne for kløe, finner ingenting. Men det virkelig problemet er når hun begynner å klå på oss. Mannen takler det bedre enn meg, han klarer å holde seg rolig, men jeg blir veldig fort "touched out". Jeg har sterke intimgrenser og hater når jeg blit tatt på mot min vilje. Hun klår på meg i skrittet mitt helt ut av det blå, hun graver med hånda inni rumpa mi (utenpå buksa så klart, men lell) og når vi ligger og slapper av i sofaen sammen, smyger hun føttene mot skrittet mitt. Jeg prøver å si at jeg ikke vil at hun tar meg der, men det gjør bare at hun gjør det mer intenst. Ingeting når inn til henne. Vet noen om noen bra metoder for å få henne til å forstå? Eller er hun for ung? Anonymkode: da227...fc0 Du kan snakke med og lære ditt barn at din kropp er din, og den bestemmer du over. Du liker ikke at hun tar på deg på dine private steder. Men måten du sier dette på og situasjonen du sier det i, er avgjørende for om du lykkes nå. Hva hun gjør med sin kropp er hennes valg, du kan ikke nekte henne å utforske sin egen kropp, men du kan henstille henne til å utforske sin egen kropp på badet eller på eget rom, og i hvert fall ikke ute i det offentlige rom. Du skal heller ikke bringe skam over henne fordi hun trenger å bli kjent med sin egen kropp. Anonymkode: 2789a...73f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå