Gå til innhold

Hvordan foregår privatisteksamen i fysikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ta fysikk 1 og 2 som privatist og lurer på om noen som har gjort det samme vil fortelle litt om hva slags oppgaver/temaer/forsøk dere fikk? Og hvor dypt gikk sensor inn i temaene under utspørringen?

Anonymkode: 5f0a5...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fysikk 1 muntlig eksamen på vgs. Jeg fikk i oppgave å forklare universet med hubbles konstant, rødforskyvning etc.

Hadde klar en power point og fikk spørsmål om alle slides.

Vennen min fikk Newtons lover.

Vil tro det er noe lignende som privatist.

Anonymkode: 90145...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde fysikk 1 muntlig eksamen på vgs. Jeg fikk i oppgave å forklare universet med hubbles konstant, rødforskyvning etc.

Hadde klar en power point og fikk spørsmål om alle slides.

Vennen min fikk Newtons lover.

Vil tro det er noe lignende som privatist.

Anonymkode: 90145...5b0

Takk for svar! Hadde du forsøk? Fikk du oppfølgingsspørsmål i tillegg?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt 😇 Hadde vært fint å høre flere erfaringer.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatisteksamen muntlig er det opp til fylkene å bestemme,  men i Oslo er det iallefall sånn at man trekker en oppgave, får rundt  30 minutters forberdelsestid og eksamenstid inntil 45 minutter på muntlig-praktisk eksamen som fysikk 1 og 2 er (fysikk 2 må man ta skriftlig eksamen i tillegg for å få faget godkjent). I praksis er eksamenstiden gjerne ikke mer enn 25-30 minutter. Man får også et forsøk man skal utføre eller forklare rundt men det er som oftest et ganske enkelt forsøk. Sensor er ikke så interessert i den tekniske utførelsen av det, men mer forklaringen rundt og beregninger rundt dette. Ofte så er dette forsøket gjerne typ kraftmåler med en kloss eller lignende i fysikk 1 iallefall. Så presenterer man temaet man har trukket og så noen spørsmål gjerne underveis. Til sist kommer sensor med uforbredt  del som er fra en helt annen del av pensum. Typ trekker du astrofysikk kan du gjerne banne på at du får noe klassisk fysikk på denne delen. Det er gjerne en enkel beregning involvert her også. Til slutt blir man sendt ut på gangen et par minutter og så blir du henta inn igjen og får karakter med begrunnelse. 

Det er viktig å løse en del regneoppgaver nettopp fordi man kan få sånt også på muntlig-praktisk eksamen og da lønner det seg å kjenne igjen ulike typer oppgaver slik at man raskt kan feks beregne akslerasjon på en kule eller lignende om man får dette som uforberdt del. Og ihvertfall i fysikk 2 hvor man har en skriftlig todelt eksamen i tillegg så må man rett og slett regne mye! Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...