Gå til innhold

"Godt arbeidsmiljø"....det kan man ikke skrive i en stillingsannonse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av dette falske spillet i arbeidslivet, leser man stillingsannonser så er det samme surra. Alt er en mal, som alle bruker.

Var nylig på intervju hos et større firma, der hun rosemalte miljøet veldig.

Jeg svarer følgende: Hvordan kan du beskrive arbeidsmiljøet i bedriften? Hun følte og opplevde at det var riktig tilbakemelding! 😂 Akkurat så politisk korrekt som det går ann å svare.

Det er jo jeg som skal vurdere miljøet etter å ha jobbet der en stund, eller i heletatt. Det svaret fikk hun også servert fra meg.

Anonymkode: f26e7...a1a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første kan det hende hun selv opplever arbeidsmiljøet såpass fint. For det andre så vil hun jo såklart prøve å "male" et fint bilde av arbeidsplassen. Man sitter ikke og sier at det er et horribelt sted å jobbe til de man intervjuer. 

Og det du sier på slutten om at det er du som skal vurdere det er jo sant, men det var jo også du som spurte om å få en beskrivelse av arbeidsmiljøet. Såklart er alt et "falskt spill". Alle bedrifter vil jo prøve å virke som de er hyggelige og bra steder å jobbe. Ofte er det jo f.eks. bedrifter som sier de er "som en familie" som er de verste og utnytter ansatte mest. 😅

Anonymkode: 5253a...d36

• Liker 7
Skrevet

Så du ønsker ingen beskrivelse av arbeidsplassen og miljøet der, du vil bare få jobben og gjøre deg opp en mening selv?

Anonymkode: 808af...3bc

Skrevet

«Vi har det veldig hyggelig her, god kake på pauserommet hver fredag!»

«NEI TAKK DU, om den kaka er god og spisingen er hyggelig kan jeg avgjøre selv!!»

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Vi har det veldig hyggelig her, god kake på pauserommet hver fredag!»

«NEI TAKK DU, om den kaka er god og spisingen er hyggelig kan jeg avgjøre selv!!»

"Jeg synes det er uting med kake på fredager, kosthold er viktig for meg" :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er så lei av dette falske spillet i arbeidslivet, leser man stillingsannonser så er det samme surra. Alt er en mal, som alle bruker.

Var nylig på intervju hos et større firma, der hun rosemalte miljøet veldig.

Jeg svarer følgende: Hvordan kan du beskrive arbeidsmiljøet i bedriften? Hun følte og opplevde at det var riktig tilbakemelding! 😂 Akkurat så politisk korrekt som det går ann å svare.

Det er jo jeg som skal vurdere miljøet etter å ha jobbet der en stund, eller i heletatt. Det svaret fikk hun også servert fra meg.

hæ ? Altså, du spør hvordan er arbeidsmiljøet, og så sier hun det var rett tilbakemelding? Det var jo et spørsmål?

• Liker 3
Skrevet

Noe av grunnen til godt arbeidsmiljø er fravær av negative og vanskelige personer. Så vær forsiktig med å ikke ekskludere deg fra jobber.. 

Anonymkode: ebc76...f92

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig. Det er ikke arbeidsgivers mandat å proklamere at arbeidsmiljøet er godt. 

Det er på linje som å sette lederen som tillitsvalgt i bedriften....

Om arbeidsmiljøet er godt eller ikke er det KUN ansatte som kan bedømme. Og alt er subjektivt. Dvs, selv om ting ser bra ut ovenfor ledelsen, så betyr det ikke at det er det. Tvert imot, så har ledelsen en tendens til å overvurdere arbeidsmiljøet, og klarer ikke se eller bry seg om de små utfordringene som plager ansatte rundt om. 

At ting oppleves fint betyr ikke at det er det. Fryktkultur og dårlig lederskap er helt vanlig i Norge.

Så skriver arbeidsgiver at arbeidsmiljøet er godt, så overselger de arbeidsplassen uten grunnlag for det. Det er synsorama for å reklamere. Fakta kan være det helt motsatte!

Anonymkode: 079c3...993

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Snakk om at du er en person en ikke ønsker ansette. Frekk på intervju er jo en slager

Anonymkode: e5d2d...cb1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk om at du er en person en ikke ønsker ansette. Frekk på intervju er jo en slager

Skulle ønske flere arbeidssøkere var det, slik at man fikk en kulturendring rundt intervjuer og lederskap. Mange intervju er totalt enveiskjøring og overkjøring med grilling og opp-ned-holdning fra arbeidsgiver. Det er ikke slik det skal være!  

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller fått spørsmål på jobbintervju om hva JEG kan bidra med for å skape et godt arbeidsmiljø. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig.. Hadde som arbeidsgiver følt at dette er en person som ønsker å fremstå som vrang og vanskelig. 

Og en som forsurer det gode arbeidsmiljøet vi har på vår jobb.

Anonymkode: 89d66...ca3

• Liker 4
Skrevet

NB. En stor bedrift kan ha godt arbeidsmiljø i et team eller flere større team og folk som er nedbrutt i et annet. Sånn er det der jeg jobber.  Det er mange mellomledere som er dårlige, og har ingen erfaring, og i mitt tilfelle har den nyeste lederen fått en av de vanskeligste ansatte. Og lederen hans igjen stikker hodet i sanden "ikke mitt problem" Hr prøver men brenner seg også ut. 

Anonymkode: acf2c...370

Skrevet

Og PS, vi har både anonyme spørreundersøkelser om blant annet arbeidsmiljø, og medarbeidersamtaler hvor arbeidsmiljø tas opp. 

Resultat fra begge deler er at de fleste er godt fornøyd med arbeidsmiljøet. Tenker det hadde vært innafor at leder fortalte om godt arbeidsmiljø på intervjuer 

• Liker 4
Skrevet
Pal Fungi skrev (6 minutter siden):

Jeg har heller fått spørsmål på jobbintervju om hva JEG kan bidra med for å skape et godt arbeidsmiljø. 

Det har jeg fått også, da svarer jeg for eks: "Spørs jo hva som er godt arbeidsmiljø for deg da..." Så forteller jeg kort om hva som er greit nok for meg.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og PS, vi har både anonyme spørreundersøkelser om blant annet arbeidsmiljø, og medarbeidersamtaler hvor arbeidsmiljø tas opp. 

Resultat fra begge deler er at de fleste er godt fornøyd med arbeidsmiljøet. Tenker det hadde vært innafor at leder fortalte om godt arbeidsmiljø på intervjuer 

Slike undersøkelser har null verdig pga fryktkulturen....folk svarer bare det som forventes.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"De fleste". Men så har du de som ikke føler dette. Da vil en stillingsutlysning med reklame om godt arbeidsmiljø framstå som løgn. 

Arbeidsmiljø handler faktisk ikke om hva de fleste tenker og mener. Men hva ALLE tenker og mener, og gjerne de som mener det dårligste. Arbeidsmiljø er ikke noe generelt, det er invididuelt. Hvis èn av 20 opplever at arbeidsmiljøet er dårlig, så er ikke arbeidsmiljøet godt i den bedriften. For da har bedriften utfordringer rundt arbeidsmiljøet. Da er ikke alle inkludert og tilfredsstilt. Da har dere kanskje mobbing, trakassering, utfrysning eller generell mistrivsel av ulike grunner. Det går ikke an å overse den ene som mene noe annet, fordi det ser bedre ut å høre på majoriteten. Det er oppskriften på dårlig lederskap med påfølgende dårlig arbeidsmiljø. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg fått også, da svarer jeg for eks: "Spørs jo hva som er godt arbeidsmiljø for deg da..." Så forteller jeg kort om hva som er greit nok for meg.

Slike undersøkelser har null verdig pga fryktkulturen....folk svarer bare det som forventes.

De er vel anonyme ;) 

Hos oss tar et annet firma seg av disse undersøkelsen og det er hver 6 måned. 
Ledelsen får stryk på hver eneste undersøkelse, men mellom oss på gulvet skårer høyt på miljø. 
Jeg er enig at det er vi selv som avgjør, men miljø har også mye med ledelse. En bedrift som fokuserer på miljø er en bra bedrift for de forstår at miljø henger samme med resultatene. 
Det blir ikke bra miljø med gjennomtrekk og konflikter. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker alle arbeidssteder har fryktkultur? Utrolig negativ antakelse? 

• Liker 2
Skrevet

Man kan spørre hvordan lederen selv tar ansvar for å skape godt arbeidsmiljø innad sitt team da. Men lederen kan sitte der og si at de har godt arbeidsmiljø. Men snakke om bedriften ellers og ikke det som de har ansvar for. Og en dårlig leder vil ikke like å bli spurt om det som de har ansvar for mens en god leder føler mestring og vil like godt å snakke om det som hen gjør for sitt team mtp arbeidsmiljøet. Det omhandler å ha interesse for å løse konflikter.

Min jobb søker nå ny ansatt. Og de har skrevet i annonsa si at den nye ansatte må ha "gode folke skills" 🤣 Og det er fordi vi har skikkelig dårlig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: acf2c...370

Skrevet

Omtrent som foreldre som beskriver sine egne unger som fantastiske. (  Nei, de er ikke dét og du står altfor nær til å uttale deg .)

Anonymkode: 8c216...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...