Gå til innhold

Første psykologtime. Hvordan var det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva snakket dere om? 

Anonymkode: 453da...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det husker jeg ikke helt! Vet det var mye skjemaer å fylle ut i de første timene.

Anonymkode: 14458...c89

Skrevet

Vi snakket om hvorfor jeg var der, hvilke følelser jeg hadde rundt det (fordi jeg åpnet med å si at jeg syntes det var skummelt...), om hva han observerte av mine reaksjoner og ting å jobbe med, og tanker om veien videre. Dette var privat som jeg oppsøkte på eget initiativ av litt vage grunner, det er sikkert litt annerledes i det offentlige hvor både utgangspunkt og forløp kan være mer konkret og fastlagt (jeg har f.eks på tre år og to psykologer aldri sett et skjema...).

Skrevet

Det var ubehagelig og jeg var stresset og snakket konstant. 

Anonymkode: d1dc3...b77

Skrevet

Takk for svar😊var kjemien der fra start? 

Flere som vil dele?

Skrevet

Jeg dissosierte hele timen, så det vet jeg ikke. 

Anonymkode: c1569...1a9

Skrevet

Første timen er ofte en kartleggingstime. Tusen spørsmål om deg, oppvekst, familie, utdanning, arbeid og hva man synes er vanskelig. Veldig overveldende.

Anonymkode: e6e3d...040

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar😊var kjemien der fra start? 

Flere som vil dele?

Folk må slutte å tenke på det med kjemi. Det er en fagperson som er der for å hjelpe deg, ikke din nye bestevenn. Jeg hadde nada kjemi med min psykolog, men jeg hadde ikke det fokuset heller. Da får man faktisk hjelp, og må bruke de verktøyene som tilbys. Første time er nok litt samtale om henvisning, du beskrivelse av problemene, skjemaer og kartlegging. Det er normalt å være nervøs og spent, og det er nok psykologen vant til. 

Anonymkode: 328cf...e24

Skrevet

Jeg gråt som faen 😂 hadde en 1.5 lang time, og halvparten var meg som bare prøvde å få en ca tidslinje ned mens jeg gråt. Derfra spurte hun meg litt videre og da fikk jeg litt mer roen. 

Jeg var bekymra for "kjemien" på forhånd men de er profesjonelle aktører som skal hjelpe deg, så det var mer en følelse av at nå vet denne personen en god del, nå må jeg stole på at hun kan hjelpe meg videre. Har time nr 2 til uken.

Anonymkode: 81515...7fc

Skrevet

En god psykolog toner seg inn på hvordan du er, og hvordan du reagerer. Er du veldig nevøs f.eks vil psykologen ta mer av ansvar for samtalen i timen, evt få valget om du ønsker å snakke fritt eller få konkrete spm å svare på. Dersom man kanskje ikke er så nervøs og har forberedt seg godt på noe man vil si eller legge frem så vil psykologen antagelig gi den personen mer spillerom og selv være mer tyst.

Anonymkode: 8ea32...f64

Skrevet

Første time var hvilke forventninger jeg hadde, hva jeg mente jeg trengte hjelp til og hva psykologen så for seg hun kunne bistå med. 

Så forklarte jeg bakgrunnen min for at jeg hadde oppsøkt hjelp 🙂

Skrevet

Første time var kartlegging og tusen spørsmål. Så behandlingen startet ikke før 3 time eller noe.

Anonymkode: c1d64...cab

Skrevet

Når det gjelder dette med kjemi, har jeg hatt en psykolog jeg hadde knallkjemi med fra starten. Humor, felles referanser og dette ubestemeige noe som gjør at det kjennes så riktig. Så måtte jeg bytte, og med den nye har jeg mer "normal" kjemi. Ikke noe å sette fingeren på eller utsette på ham, det er et profesjonelt godt forholdt. Vi har bare ikke det lille ekstra, som jeg neppe ville tenkt på å savne om jeg ikke hadde hatt det med den første. 

Min konklusjon, etter et par måneder med den nye, er at det har faktisk svært lite å si i praksis. Han er like faglig dyktig, leser og forstår meg like godt og kommunikasjonen er ikke noe problem - jeg har like mye utbytte av terapien som jeg hadde før. Det var et pluss med det knallkjemien, absolutt, jeg savner det fortsatt (og havner man i den andre enden av skalaen, hvor man ikke går overens overhodet, skal man ta det på alvor og vurdere et bytte), men det har ikke avgjørende betydning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt psykologer jeg har hatt null kjemi med, og ikke klart å snakke med dem. Om problemet er angst eller depresjon så er det kanskje ikke så viktig. Om det er snakk om traumer så blir kjemi mye viktigere. Det har ikke noe med kompetansen deres å gjøre nødvendigvis. Men jo, man må ha en slags kjemi for å kunne åpne seg.

Anonymkode: eb010...485

Skrevet

Spørs litt. Privat psykolog må ikke sette diagnoser, så der kan terapi starte første time. Offentlig må man sette diagnose for å gi behandling, så da må man bruke tid på å kartlegge med masse spørsmål og få til en kasus først. 

Anonymkode: d7243...744

Skrevet

Den første timen hos psykolog er jo for det meste formaliteter, praktisk informasjon psykologen trenger, det er ikke veldig spennende eller skummelt.

Skrevet

Har vært hos noen ulike, to stykker for å være nøyaktig. 

Ble utredet av begge, så i starten var det en del papirer for å finne ut av ting. Men jeg tror vi snakket sammen første time, også fikk jeg skjemaer med hjem som jeg skulle fylle ut til neste gang så det var ikke hovedfokus. 

Jeg husker at jeg var redd, stressa og engstelig. Men jeg har vært veldig heldig og følte at det var hjelpsomt og at det var god kjemi med en gang. De spurte om meg, hvorfor jeg var der, hva jeg tenkte om å komme dit, hvorfor jeg trodde ting var som de var. Etter en stund, dukket det opp ting og vi jobbet med noen ting jeg ikke hadde tenkt jeg trengte å jobbe med. 

Gå, og bruk det for alt det er verdt. Jeg har lært så mye om meg selv, og takler vanskelige ting mye bedre nå som jeg kjenner meg selv bedre. Det har beriket livet mitt! 

Jeg hadde ikke bearbeidet ting som jeg trodde ikke påvirket meg. Det var en oppvåkning når jeg forsto hvorfor alt er som det er. Jeg har blitt snillere med meg selv etterpå. 

Anonymkode: 83eaf...b2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2024 den 10.34):

Hva snakket dere om? 

Litt om hvorfor jeg var der, forhistorikk og hva som skulle skje fremover.

Var veldig kleint.😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...