Gå til innhold

Nekte bud og taxisjåfører å ta bilde av boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et veldig spesielt hus, og over tid har jeg lagt merke til at bud, taxisjafører etc tar bilde av huset, uten å spørre. Jeg synes det er litt intenst. Men er det uhøflig å be dem om å la være? Tenker også at det er jo et kompliment til huset, og de mener jo ikke vondt. Ofte tar de bilder etter å ha gitt komplimenter. Problemet er også at vi har oppdaget at innimellom legger fremmede folk bilder av huset i sosiale medier, det er også litt mye. Hvorpå vi får varsel om det fra folk vi kjenner som har oppdaget det. 
En problemstilling som kanskje ikke er så vanlig, hva ville du gjort? 

Anonymkode: 43a45...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er huset så spesielt?

Hus er jo privat eie, samtidig så står de jo til offentlig beskuelse. Så det er en veldig grå grense her. 

Her jeg bor, var det et hus som det ble tatt bilder av fordi det ble ansett som så utrolig stygt. Det syntes jeg var helt forferdelig.  Tenk å bygge og bo i et hus du selv er glad i, og så får du høre at det er stygt?!

Jeg tenker at det er ok å gi beskjed. En ting er å ta bilder av huset, men en annen ting er at slik fotografering begrenser aktiviteten til dere som bor der. Tenk om du står i vinduet i bare undertøyet, og akkurat da blir det tatt et bilde? Det hadde ihvertfall vært invaderende.

Anonymkode: cdcd8...ac8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er huset så spesielt?

Hus er jo privat eie, samtidig så står de jo til offentlig beskuelse. Så det er en veldig grå grense her. 

Her jeg bor, var det et hus som det ble tatt bilder av fordi det ble ansett som så utrolig stygt. Det syntes jeg var helt forferdelig.  Tenk å bygge og bo i et hus du selv er glad i, og så får du høre at det er stygt?!

Jeg tenker at det er ok å gi beskjed. En ting er å ta bilder av huset, men en annen ting er at slik fotografering begrenser aktiviteten til dere som bor der. Tenk om du står i vinduet i bare undertøyet, og akkurat da blir det tatt et bilde? Det hadde ihvertfall vært invaderende.

Jeg håper ikke folk tar bilde når jeg står i vinduet uansett om jeg er i undertøy eller ei. 😂 De tar bilde typisk på vei vekk etter leveranse. Det er spesielt i positiv forstand, det er gammelt med mange forseggjorte detaljer og utsmykninger som nok er litt uvanlig på en enebolig. 
Jeg liker ikke å skulle være uhøflig spesielt når de er så begeistret- men det er samtidi ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo dokumentere at leveransen er levert, så de tar kanskje vare bilde av det?

Anonymkode: 06cd3...bca

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De må jo dokumentere at leveransen er levert, så de tar kanskje vare bilde av det?

Det gjøres vel med en signatur? Har mottatt mange varer på døren, aldri opplevd at det taes bilde av boligen min. Å ta bilde er for øvrig ingen dokumentasjon på at varen er levert. Kun dokumentasjon på at budet var på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De tar bilde av leveransen akkurat i det den er levert, så kommer det masse komplimenter om huset og så tar de bilde av huset i det vi har sagt hade. Skal sies at enkelte har spurt pent også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå TS, du troller vel? Alle buder tar bilde av mitt helt vanlig, kjedelig rekkehus fra 60-tallet, det er jo en del av jobben. De skal bevise at de har levert pakken på riktig plass og riktig hus. 

Anonymkode: 17428...d77

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ditt ligger på Google maps, enten du vil det eller ikke. 

Anonymkode: 948f1...2f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke nekte noe som helst. Huset ditt står ute i offentligheten, og alle kan ta bilder av det. Det eneste du kan reagere mot er hvis samme person gjentakende ganger tar bilder. Da blir det en slags stalking av det. 

Anonymkode: 1eabf...769

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de vil lage et teaterstykke og bruke bildene det? 🙊

Anonymkode: 54be5...11d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjøres vel med en signatur? Har mottatt mange varer på døren, aldri opplevd at det taes bilde av boligen min. Å ta bilde er for øvrig ingen dokumentasjon på at varen er levert. Kun dokumentasjon på at budet var på stedet.

Det er hva de bruker i tillegg til signatur.

Her er det ca fifty fifty om de tar bilde eller om jeg signerer digitalt eller hos budet.

Til ts. Jeg tror det kun er noen få hus her i landet man ikke får lov til å ta bilde av. Du kan jo henge opp et skilt om at du setter pris på at huset blir likt, men fint om det ikke blir delt på sosiale medier 🤷

Anonymkode: 53fa6...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Det må det være. Budbilteateret.

Anonymkode: fad19...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kort tid siden så jeg det fineste huset jeg noengang har sett i Norge. Det var svært med mange vakre detaljer, men det var ikke upersonlig arkitektur som mange hus er. Dere vet, de som ser ut som mer institusjoner og /eller private klinikker!  Ikke var det vulgært eller prangende heller. Det var bare stort og rett og slett vakkert med flott hage også, som gjorde at huset lå litt tilbaketrukket fra veien, så du måtte følge med litt for å få øye på det. Jeg hadde så innmari lyst til å kjøre ned en sidevei for å ta bilde, men jeg gjorde ikke det. Hvis jeg hadde, så ville jeg aldri lagt det ut noe sted, og kun vist det til min nærmeste venn. Men sånt sitter langt inne, så jeg syns det er fryktelig rart at så mange tar bilde og også legger ut, og spesielt at dette gjøres av yrkessjåfører??  Du kan selvsagt si fra, for sånn skal selvfølgelig ikke taxisjåfører gjøre! 

Anonymkode: 59be3...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja. Det må det være. Budbilteateret.

Anonymkode: fad19...328

Tror det er en referanse her som gikk over hodet på noen 🫣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Tror det er en referanse her som gikk over hodet på noen 🫣

Ha, ha, ja!

Utrolig hvor fort folk glemmer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har et veldig spesielt hus, og over tid har jeg lagt merke til at bud, taxisjafører etc tar bilde av huset, uten å spørre. Jeg synes det er litt intenst. Men er det uhøflig å be dem om å la være? Tenker også at det er jo et kompliment til huset, og de mener jo ikke vondt. Ofte tar de bilder etter å ha gitt komplimenter. Problemet er også at vi har oppdaget at innimellom legger fremmede folk bilder av huset i sosiale medier, det er også litt mye. Hvorpå vi får varsel om det fra folk vi kjenner som har oppdaget det. 
En problemstilling som kanskje ikke er så vanlig, hva ville du gjort? 

Huset står ute og er offentlig tilgjengelig fra utsiden, ergo du har ikke dekning dor kravet ditt på noen måte. 

Var en sak for noen år siden, der noen på en hytte eller et hus langt oppe i fjellheimen fikk bygningen sin avbildet på diverse nettsider og i ei bok. De saksøkte forfatter / forlaget (husker ikke hvem) og skulle ha bilder og stedsanvisning til eiendommen sin fjernet. De tapte. 
Blir det for belastende for deg å bo i eget hus, så får du flytte, eller gjøre eiendommen mer lik at annet. 

Anonymkode: b128a...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meget mulig :skratte: men det var ikke ulovlig, selv om samboeren til en viss mann trodde hun skulle få til at det var ulovlig. 

Anonymkode: b128a...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...