AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg har så lyst til å legge ned forbud. Jenta mi blir 7 år snart, jeg vet at mange mødre i klassen kjøper endeløse mengder søtt stæsj på Temu og jeg vil ikke ha det i hus! Vil ikke ha det inn på soverommene til ungene eller noe. Blir skremt av artikler på nett om alle miljøgiftene. Anonymkode: f0f07...41c 28 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Velkommen i bursdag. Vi ønsker ingen gaver. Om du ønsker å gi noe, så gjerne doner til barnekreftavdelingen e.l. Anonymkode: 2b053...bc9 23 7
Rosa Dartle Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 Går det ikke an å melde det inn som sak til FAU? Hos oss er det kun én felles gave fra klassen. Fungerer veldig bra. 20 3
mommyaka Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 Vel..da får du si til ditt barn st det ikke blir bursdag... Husk det er ikke slikt at de er radioaktiv liksom...husk at mye av både mat du spiser .... hudkrem etc også kan være kreftfremkallende. Hva med å si til din datter om hun får sminke etc fra temu at dette ikkje burde brukes. Hva heller p si at penger ønskes. Oh en annen ting...jeg er var en av de som kjøpte mur på temu..men jeg gav aldri dette i gave..bare til meg selv og familien Så kanskje ikkje tro så ille om foreldre nå 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Å handle fra Temu er generelt en uting som vi rett og slett bør få bukt med, primært sett i et miljøperspektiv. Jeg synes det er helt supert at du ønsker å forhindre dette, ts. Hva med å foreslå en felles spleisegave som barnet virkelig ønsker seg, og som ikke vil koste hver familie mer enn en plastikk dings fra Temu? Anonymkode: eebe9...da2 28 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 Vi hadde en regel i klassen om at barna kunne gi 50kr til hverandre, så kunne den som hadde bursdag kjøpe noe selv. Da slapp alle å styre med å finne noe til 50kr, og en slapp å få mye plastræl😄 Anonymkode: 477f4...896 15 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 Fellesgave der alle gjestene bidrar med en liten sum hver og foreldrene kjøper. Ta det opp i FAU. Jeg var skeptisk til dette før, men vi har hatt det i ett år på skolen nå, og det fungerer veldig bra. Nå begynner det å gå opp for meg hvor lite kritiske folk er til ukontrollerte varer fra TEMU og sånt (jeg kjenner folk som kjøper sminke til barn derfra!) er det ekstra positivt. Anonymkode: 88923...7ff 5 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 mommyaka skrev (26 minutter siden): Vel..da får du si til ditt barn st det ikke blir bursdag... Husk det er ikke slikt at de er radioaktiv liksom...husk at mye av både mat du spiser .... hudkrem etc også kan være kreftfremkallende. Hva med å si til din datter om hun får sminke etc fra temu at dette ikkje burde brukes. Hva heller p si at penger ønskes. Oh en annen ting...jeg er var en av de som kjøpte mur på temu..men jeg gav aldri dette i gave..bare til meg selv og familien Så kanskje ikkje tro så ille om foreldre nå Shopping fra Temu er uetisk på så mange nivåer. Og dette har det jo vært skrevet MYE om, man kan ikke skylde på uvitenhet her, så jeg betrakter "Temu-tilhengere" som rett og slett litt mindre oppegående😏 Anonymkode: ab202...1bb 19 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Shopping fra Temu er uetisk på så mange nivåer. Og dette har det jo vært skrevet MYE om, man kan ikke skylde på uvitenhet her, så jeg betrakter "Temu-tilhengere" som rett og slett litt mindre oppegående😏 Anonymkode: ab202...1bb Litt mindre oppegående? Huff, kanskje på tide å komme seg ned fra din høye hest. Anonymkode: f2d7e...0ab 12 5
mommyaka Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Shopping fra Temu er uetisk på så mange nivåer. Og dette har det jo vært skrevet MYE om, man kan ikke skylde på uvitenhet her, så jeg betrakter "Temu-tilhengere" som rett og slett litt mindre oppegående😏 Anonymkode: ab202...1bb Nei...jeg er ganske oppegående. Oh spart mye penger til hunde utstyr eks. Du skjønner ikke alt er skummelt.. Jeg synes slike som deg som tror du er bedre en oss bare for at vi handler innimellom på temu er ganske teite... 8 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 Man kan selvfølgelig ikke diktere hva andre skal gi i bursdagsgave. Å skulle forslå et forbud er jo bare helt bak mål. Man blir ikke syk av leker fra Temu. Rull inn hysterien og vær glad jenta de får gaver. Hva angår miljø og etikk er det ikke verre å kjøpe bursdagsgaver på Temu enn det er å ha skapene fulle av mer klær enn man egentlig trenger, bytte sofa bare fordi man er lei den gamle, male veggene bare fordi man er lei av fargen, generelt alt vi kjøper nytt uten at den gamle er ødelagt, kjøre bil, spise kjøtt de fleste dager i uken, dra på sydentur eller generelt enhver ferietur med fly eller alt det andre vi nordmenn gjør med den største selvfølgelighet og uten å bry oss filla om miljø eller etikk. Helt utrolig flaut å ikke bare hakke på akkurat Temuhandling når man selv er i verdenstoppen hva gjelder miljøsynding, men også kalle ANDRE for uvitende. Snakk om å sitte i glasshus. Anonymkode: eab30...625 7 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 Det er MYE mer etisk å kjøpe akkurat det samme Kina-rælet til tidobbel pris i gode norske butikker! Jeezez... Anonymkode: bcbc0...0dc 4 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 Jeg er veldig lite begeistret for Temu, og boikotter det. Det er delvis med tanke på skadelige stoffer, men mest av etiske hensyn. Samtidig så tenker jeg at jeg ikke kan legge føringer på hvor andre handler, heller ikke når de handler til barna mine. Tanten min gir barna mine greier jeg antar er kjøpt på Temu i blant, og det får bare være. Når det gjelder burdag, så unngår vi å få masse Temu-greier i hus ved å gjøre som andre over foreslår. Vi spleiser på fellesgave, gavefritt/hjemmelaget kort eller gave er også alternativer. Jeg ville personlig ikke tatt opp "ikke handle bursdagsgave på Temu til mine barn" på noe foreldremøte, det ville skapt en god del irritasjon og motsetninger i foreldregruppen, tror jeg. Men å ta opp fellesgave, som jeg tenker det finnes gode argumenter både for og imot, det tenker jeg derimot er en god idé. I min barns klasse er det pr. nå noen som velger liten gave til maks 50 kr (og der blir det sikkert en del billig fra nett) og en del som gjør som oss velger én dyrere fellesgave som det er valgfritt å vippse til. Vi foreldre klarer heldigvis å ikke krangle om det Anonymkode: acd5e...996 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 Du kan jo ikke legge ned forbud, men du kan skrive i invitasjonene at dere ikke ønsker gaver. Husk at folk kan ha kjøpt gaver når de er ute og reiser også, på plasser som ikke har de samme miljøkravene som Norge. Anonymkode: 31023...3da 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Skrevet 17. august 2024 Vi gir ikke bort noe uten byttelapp, og vil ikke ha noe uten byttelapp. Anonymkode: 83174...4de 2
Lass4r Skrevet 17. august 2024 #16 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er MYE mer etisk å kjøpe akkurat det samme Kina-rælet til tidobbel pris i gode norske butikker! Jeezez... Anonymkode: bcbc0...0dc Skjønner hva du mener, men det er ikke de samme varene i det hele tatt. EU har et regelverk som utelukker en lang rekke stoffer på alle varer som skal selges i EU. Når du bestiller direkte fra feks Temu er det ingen kontroll på disse, og det er allerede funnet en rekke ulovlige og helseskadelige stoffer i stikkprøver derifra. 19 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Skrevet 17. august 2024 mommyaka skrev (11 minutter siden): Nei...jeg er ganske oppegående. Oh spart mye penger til hunde utstyr eks. Du skjønner ikke alt er skummelt.. Jeg synes slike som deg som tror du er bedre en oss bare for at vi handler innimellom på temu er ganske teite... Det er flere problematiske aspekter ved å handle på Temu. I tillegg til at man f.eks ikke vet hva materialene inneholder blir varene fraktet over ekstremt lange avstander. Mtp hundeutstyr, som du konkret nevner her: hva med å kjøpe brukt? Det har jeg gjort masse, eller fått/byttet til meg på Facebook-grupper. Genialt 🙂 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan selvfølgelig ikke diktere hva andre skal gi i bursdagsgave. Å skulle forslå et forbud er jo bare helt bak mål. Man blir ikke syk av leker fra Temu. Rull inn hysterien og vær glad jenta de får gaver. Hva angår miljø og etikk er det ikke verre å kjøpe bursdagsgaver på Temu enn det er å ha skapene fulle av mer klær enn man egentlig trenger, bytte sofa bare fordi man er lei den gamle, male veggene bare fordi man er lei av fargen, generelt alt vi kjøper nytt uten at den gamle er ødelagt, kjøre bil, spise kjøtt de fleste dager i uken, dra på sydentur eller generelt enhver ferietur med fly eller alt det andre vi nordmenn gjør med den største selvfølgelighet og uten å bry oss filla om miljø eller etikk. Helt utrolig flaut å ikke bare hakke på akkurat Temuhandling når man selv er i verdenstoppen hva gjelder miljøsynding, men også kalle ANDRE for uvitende. Snakk om å sitte i glasshus. Anonymkode: eab30...625 Man trenger ikke legge ned forbud, men ganske enkelt foreslå alternativer som er nevnt her. Det blir jo også enklere for alle. Noe av det kjedeligste jeg vet om er å vri hjernen for å komme på bursdagsgave til barnas klassekamerater. Ikke skal det koste for mye, og ikke skal det være ræl. Med flere barn blir det ganske mange gavekjøp, så en fast ordning hadde vært kjærkomment for meg, i hvert fall 🙂 Når det gjelder etikk- og miljø aspektet, så tenker jeg det er en god ting om flere blir mer bevisste. Å rakke ned på folk som er opptatt av dette, og anklage dem for å kaste stein i glasshus skjønner jeg ikke helt. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i det du skriver her. Jeg handler brukt når jeg kan, gir bort eller selger istedenfor å kaste, kaster ikke mat, kjører elbil eller kollektivt, sykler eller går når jeg kan, har miljøvennlig hus med miljøvennlig oppvarming, resirkulerer alt, kjøper aldri tekstiler av polyester o.l. Jeg tenker det er kjempefint om hver enkelt gjør så godt man kan og forsøker å være bevisst. Må man kjøpe en gave til en barnebursdag er det f.eks bedre å kjøpe en rimelig gave på Nille eller Europris istedenfor å handle på Temu. Anonymkode: eebe9...da2 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har så lyst til å legge ned forbud. Jenta mi blir 7 år snart, jeg vet at mange mødre i klassen kjøper endeløse mengder søtt stæsj på Temu og jeg vil ikke ha det i hus! Vil ikke ha det inn på soverommene til ungene eller noe. Blir skremt av artikler på nett om alle miljøgiftene. Anonymkode: f0f07...41c Jeg kjøper ikke bursdagsgaver fra temu. Undersøk om det er et problem i det hele tatt. Anonymkode: 2550f...30d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 Lass4r skrev (13 minutter siden): Skjønner hva du mener, men det er ikke de samme varene i det hele tatt. EU har et regelverk som utelukker en lang rekke stoffer på alle varer som skal selges i EU. Når du bestiller direkte fra feks Temu er det ingen kontroll på disse, og det er allerede funnet en rekke ulovlige og helseskadelige stoffer i stikkprøver derifra. Temu er underlagt akkurat de samme reglene. Nå er det en rekke land som har klaget inn Temu for brudd på EUs regelverk om digitale tjenester, bl a pga manipulerende markedsføring. Men ikke fordi det er dårlige eller skadelige produkter. Det er mye drit i mange butikker i Norge også, og man kan finne eksempler på akkurat de samme produktene i store kleskjeder i Norge som på Temu. Jeg liker ikke Temu pga den massive spammen på alt jeg søker på, men jeg syns også det er fascinerende at enkelte shopper samme vare til tidobbel pris mens man fnyser av Temu. Det er blitt poppis å hate Temu for å vise at man er så miljøbevisst kvalitetsbevisst, men det tror jeg kommer bare til å vare en kort stund. Om noen år har Temu verdensherredømme. Mange andre butikker kommer til å slite. Jeg har vel handlet på Temu en gang, noe jeg fant bare der, så er ingen sterk forkjemper den ene eller andre veien. Men syns det er fascinerende å se alle dobbeltmoralistene tre frem. Anonymkode: bcbc0...0dc 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #20 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi gir ikke bort noe uten byttelapp, og vil ikke ha noe uten byttelapp. Anonymkode: 83174...4de Hos meg lærer vi barna å sette pris på det de får. Ja, byttelapp på en bukse til 500 kr pga størrelse er greit, men ikke en pakke tusjer til 50 kr. Anonymkode: bcbc0...0dc 9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå