AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #1 Skrevet 17. august 2024 Jeg var sykmeldt i en lengre periode. Ble friskmeldt og gikk etterhvert over på pleiepenger for sykt barn. Fra jeg ble selv ble friskmeldt frem til juni 2024 har det gått mer enn 26 uker. Likevel begynner arbeidsgiver å snakke om maksdato for sykmelding. Pleiepenger for sykt barn skal ikke påvirke meg og mine rettigheter ifbm sykepenger. Men arb giver mener siden det er så kort tid mellom jeg ble friskmeldt til jeg startet pleiepenger kan det være at jeg ikke har opparbeidet meg retten til sykepenger etter 26 uker igjen. I følge Nav er pleiepenger det samme som at jeg har vært i arbeid. Det er kun sykepenger og egne ytelser mottatt av nav Ila de 26 ukene som kan gi brudd i retten til opptjening av sykepenger. Hva er sjefen min ute etter her? Anonymkode: a465d...fbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #2 Skrevet 17. august 2024 Pleiepenger er som å være i arbeid og gir rett til sykepenger. Jeg var på pleiepenger i 2 år, og hadde rett til sykepenger etterpå. Sjefen din blander kortene. Usikker på hva hun vil, men antar hun vil ha deg i jobb. Men det er jo ile et valg med sykt barn... Anonymkode: 12c13...e95 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #3 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Pleiepenger er som å være i arbeid og gir rett til sykepenger. Jeg var på pleiepenger i 2 år, og hadde rett til sykepenger etterpå. Sjefen din blander kortene. Usikker på hva hun vil, men antar hun vil ha deg i jobb. Men det er jo ile et valg med sykt barn... Anonymkode: 12c13...e95 Nei det er nettopp det. arb giver mener at siden jeg var sykmeldt før pleiepenger så ser hen på det som en forlengelse av fraværet. Anonymkode: a465d...fbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #4 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei det er nettopp det. arb giver mener at siden jeg var sykmeldt før pleiepenger så ser hen på det som en forlengelse av fraværet. Anonymkode: a465d...fbc Det kan de ikke. Du er ikke sykemeldt når du har pleiepenger. Skaff dokumentasjon på dette, Feks fra nav og legg frem for arbeidsgiver. Du kan evt be om hjelp fra tillitsvalgt om du ønsker det. Anonymkode: 7fe9c...921 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #5 Skrevet 17. august 2024 Pleiepenger påvirker ikke retten til sykepenger, er heller ingen maksdato på Pleiepenger. Du kan ha mottatt sykepenger i 52 uker og få innvilget pleiepenger etter 1 dag tilbake på jobb Arbeidsgiver tenker vel at fravær er fravær, noe som stemmer, men i denne situasjonen tar han feil. Vet NAV har egne telefonlinjer til arbeidsgivere. Du kan be din arbeidsgiver ta kontakt for å få informasjon om pleiepenger og sykepenger 😊 Anonymkode: 740fb...e40
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pleiepenger påvirker ikke retten til sykepenger, er heller ingen maksdato på Pleiepenger. Du kan ha mottatt sykepenger i 52 uker og få innvilget pleiepenger etter 1 dag tilbake på jobb Arbeidsgiver tenker vel at fravær er fravær, noe som stemmer, men i denne situasjonen tar han feil. Vet NAV har egne telefonlinjer til arbeidsgivere. Du kan be din arbeidsgiver ta kontakt for å få informasjon om pleiepenger og sykepenger 😊 Anonymkode: 740fb...e40 Det du skriver stemmer, og det er det jeg også har lest. Men arb giver misliker sterkt folk som har fravær. Sier ting som.. rart du gikk rett fra sykepenger og over på pleiepenger da? Og hadde pleiepenger i akkurat over 26 uker liksom… Anonymkode: a465d...fbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 Det er så pass god og romslig sykeordning i Norge at folk utnytter det. Dette begynner selvsagt flere arbeidsgivere å forstå, da det ikke finnes noe annen årsake når man ser den store forskjellen samme yrke/kjønn osv fra sverige til norge. Leger gir alt for lett ut sykemeldinger. Mulig du er et unikum og trenger for alt i livet å melde deg syk, da synes jeg det er dumt hvis sånne som deg skal føle et stort press fra arbeidsgiver om å komme tilbake i jobb før du er klar for det. Men sånn er det dessverre blitt pga det liberale slakke sykelønns systemet vårt. Ingen stoler på noen lenger, fordi mennesker er mennesker, og de fleste mennesker som ikke har noe å stilles moralsk ansvarlig for, vil utnytte systemet for makt og penger. Det er ingen hokus pokos. Lett som en plett å forstå for den som har noe mellom ørene. Anonymkode: 5caf2...c12
Brunello Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det du skriver stemmer, og det er det jeg også har lest. Men arb giver misliker sterkt folk som har fravær. Sier ting som.. rart du gikk rett fra sykepenger og over på pleiepenger da? Og hadde pleiepenger i akkurat over 26 uker liksom… Anonymkode: a465d...fbc Det er ikke veldig rart at arbeidsgiver ønsker at de ansatte er på jobb. Det er derfor man er ansatt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg var sykmeldt i en lengre periode. Ble friskmeldt og gikk etterhvert over på pleiepenger for sykt barn. Fra jeg ble selv ble friskmeldt frem til juni 2024 har det gått mer enn 26 uker. Likevel begynner arbeidsgiver å snakke om maksdato for sykmelding. Pleiepenger for sykt barn skal ikke påvirke meg og mine rettigheter ifbm sykepenger. Men arb giver mener siden det er så kort tid mellom jeg ble friskmeldt til jeg startet pleiepenger kan det være at jeg ikke har opparbeidet meg retten til sykepenger etter 26 uker igjen. I følge Nav er pleiepenger det samme som at jeg har vært i arbeid. Det er kun sykepenger og egne ytelser mottatt av nav Ila de 26 ukene som kan gi brudd i retten til opptjening av sykepenger. Hva er sjefen min ute etter her? Anonymkode: a465d...fbc Sjefen din aner tydeligvis ikke reglene… Sykepenger og pleiepenger er ikke av samme kvote. Det er heller ingen maksgrense på pleiepenger, sånn som det er på sykepenger. Er du sykemeldt nå, eller går du på pleiepenger? Virker som at sjefen din er ute etter at du skal tilbake på jobb, men du må bare gi beskjed om at du kommer tilbake når du (eller barnet) er frisk nok til at du kan stå i jobb. Og be sjefen om å lese reglene på nytt, for det har tydeligvis glippa litt der… Anonymkode: 5dd55...175
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sjefen din aner tydeligvis ikke reglene… Sykepenger og pleiepenger er ikke av samme kvote. Det er heller ingen maksgrense på pleiepenger, sånn som det er på sykepenger. Er du sykemeldt nå, eller går du på pleiepenger? Virker som at sjefen din er ute etter at du skal tilbake på jobb, men du må bare gi beskjed om at du kommer tilbake når du (eller barnet) er frisk nok til at du kan stå i jobb. Og be sjefen om å lese reglene på nytt, for det har tydeligvis glippa litt der… Anonymkode: 5dd55...175 Jeg er fullt til ake på jobb og er hverken sykmeldt eller har pleiepenger. Startet på jobb igjen etter ferien, og hadde pleiepenger før ferien. sjefen ser fraværet i en stor greie og sier hvis jeg blir sykmeldt igjen, så har jeg da en maksdato osv. Jeg har ikke vært sykmeldt på over et halvt år så har rettigheter ang sykmelding. pleiepenger skal ikke påvirke min opptjening/ arbeidsfør i 26 uker slik jeg har tolket det. Anonymkode: a465d...fbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er så pass god og romslig sykeordning i Norge at folk utnytter det. Dette begynner selvsagt flere arbeidsgivere å forstå, da det ikke finnes noe annen årsake når man ser den store forskjellen samme yrke/kjønn osv fra sverige til norge. Leger gir alt for lett ut sykemeldinger. Mulig du er et unikum og trenger for alt i livet å melde deg syk, da synes jeg det er dumt hvis sånne som deg skal føle et stort press fra arbeidsgiver om å komme tilbake i jobb før du er klar for det. Men sånn er det dessverre blitt pga det liberale slakke sykelønns systemet vårt. Ingen stoler på noen lenger, fordi mennesker er mennesker, og de fleste mennesker som ikke har noe å stilles moralsk ansvarlig for, vil utnytte systemet for makt og penger. Det er ingen hokus pokos. Lett som en plett å forstå for den som har noe mellom ørene. Anonymkode: 5caf2...c12 Jeg melder meg ikke syk, da det er lege som sykmeldte meg over flere måneder. Man kan ikke stole på hverken arbeidsgiver eller myndigheter. Jeg har vært dum og vært åpen med arb giver hele veien og hatt tett dialog. Mulig jeg skulle vært smart nok til å ikke si noe som helst og bare henvist til sykmeldingen jeg hadde i fjor og ikke bidratt. Jeg var gradert sykmeldt og jobbet i perioder mer enn jeg skulle fordi jeg ville. men legen bremset meg. Anonymkode: a465d...fbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sjefen din aner tydeligvis ikke reglene… Sykepenger og pleiepenger er ikke av samme kvote. Det er heller ingen maksgrense på pleiepenger, sånn som det er på sykepenger. Er du sykemeldt nå, eller går du på pleiepenger? Virker som at sjefen din er ute etter at du skal tilbake på jobb, men du må bare gi beskjed om at du kommer tilbake når du (eller barnet) er frisk nok til at du kan stå i jobb. Og be sjefen om å lese reglene på nytt, for det har tydeligvis glippa litt der… Anonymkode: 5dd55...175 Sjefen ser sykepenger først og pleiepenger etter som en «lang» fraværtsperiode i ett. Anonymkode: a465d...fbc
Hønemor91 Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjefen ser sykepenger først og pleiepenger etter som en «lang» fraværtsperiode i ett. Anonymkode: a465d...fbc Det spiller egentlig ingen rolle hva sjefen din mener, om du er borte lenge pga egen sykdom eller barnets sykdom. Men virker som at sjefen har misforstått reglene, du har jo opparbeidet nye sykepengerettigheter. Pleiepenger er det ingen tidsbegrensning på. Han/hun må rett å slett sette seg inn i reglene🫣 Endret 17. august 2024 av Hønemor91
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjefen ser sykepenger først og pleiepenger etter som en «lang» fraværtsperiode i ett. Anonymkode: a465d...fbc Skjønner ikke hvorfor sjefen din bryr seg så mye om dette nå, hvis du uansett er tilbake i jobb? Er dessuten mange som er sykemeldt før eller etter pleiepenger. Er ikke unormalt at man blir sykemeldt etter en periode med pleiepenger, kan tross alt være en ganske stor belastning å gå hjemme med sykt barn over tid. Det er jo en grunn for at du har fått pleiepenger i utgangspunktet… Anonymkode: 5dd55...175 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #15 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor sjefen din bryr seg så mye om dette nå, hvis du uansett er tilbake i jobb? Er dessuten mange som er sykemeldt før eller etter pleiepenger. Er ikke unormalt at man blir sykemeldt etter en periode med pleiepenger, kan tross alt være en ganske stor belastning å gå hjemme med sykt barn over tid. Det er jo en grunn for at du har fått pleiepenger i utgangspunktet… Anonymkode: 5dd55...175 Det er nettopp det. Kjempebelastning å være hjemme med sykt barn, og ikke komme seg på jobb på lang tid. Jeg var jo sykmeldt grunnet belastningen jeg hadde hjemme bl a, å ha sykt barn går jo utover egen helse også. Så fikk jeg beskjed om at pleiepenger var det riktige, slik at det ikke gikk utover mine sykepenger rettigheter. Anonymkode: a465d...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå