Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sambo tjener nix og nada

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gitt han ett ultimatum, enten begynne jobbe skikkelig, eller lete etter ny plass å bo. 

Nav kommer ikke til å hjelpe når han ikke gidder jobbe mer, og ikke har giddet jobbe på flere år. Han våkner ikke engang av en nesten konkurs. Han gir tydeligvis faen i om barna holder på miste sitt hjem, det er ikke så viktig for han. Nav kommer ikke til å gjøre annet enn å be han ta seg sammen og begynne jobbe. Skylde på covid/nedstengning over to år etter alt åpnet igjen er bare latterlig.

Anonymkode: a4025...17c

• Liker 5
Skrevet
BobbySocks skrev (37 minutter siden):

Jeg hadd erstattet med å kontakte banken og forklart situasjonen. Kan du betale kun renter en periode og hjelper det? Er det et alternativ å selge huset? Bedre en å gå personlig konkurs, selv om man gjerne vil beholde hjemmet sitt.

Og seriøst. Vurder å bli særboer. Sambo må ta tak i livet sitt og det gjør han ikke så lenge du dekker opp. 

Hvordan ville du forklart den?

"Jeg er avhengig av samboers inntekt for å klare mitt eget lån, og han har ikke giddet jobbe på 2-4 år, kan dere hjelpe så jeg slipper mase om at han skal begynne jobbe?"

• Liker 4
Skrevet

Vise ham regnestykket svart på hvitt der hans post på inntektssida står med en stor rød null og som viser at famileøkonomien går i minus? Det betyr at familien snart står uten tak over hodet og det blir hans oppgave å forklare barna det skyldes at han ikke gidder å jobbe?
Stille ultimatum? Skaffe ny jobb med fast inntekt innen årets utløp ellers er det ut nettopp pga regnestykket over?
Provisjonssalg og/eller hjemmekontor egner seg kun for strukturerte mennesker med et indre driv. 
Denne karen trenger en arbeidsplass der sjefen ser han kommer kl 8 og at han leverer helt til klokka 16. Ikke kom trekkende med depresjon og dødsfall - stå opp om morran, gå på arbeid, det er det voksne folk gjør. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er helt nødt til å stille krav til ham, tror jeg! Sorg eller ikke (hvis moren ennå ikke er begravet kan det kanskje vente til etter det). 
Jeg ville funnet ut først: Hvor mye må han ha i inntekt slik at han kan bidra til mat, barnet og fellesutgifter. 
Så får ha velge: Enten jobbe nok i den jobben han har for å gå god nok provisjonsinntekt, 
Ta en annen jobb i tillegg, eller skaffe seg en jobb med fastlønn. 
Uansett må han finne en måte å kunne betale sin del, hvis ikke må han faktisk flytte ut. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan klarer han hverdagen med så og si 0 inntekt? Forstår han har en kjærlighet for sofaen. Men har han ingen ønsker og slikt? Trenger han aldri klær eller andre bruksting? 

Tenker bare at dersom jeg hadde mistet min intntekt,så ville jeg gjort hva som helst for å få inn noe penger. Ikke bare pga regninger,men jeg som voksen man er en forbruker av varer og enkelte tjenester.  

Virker litt rart. Er han syk,så skaff hjelp. Det blir ikke bedre av å grave seg ned I sofaen

Endret av Fant80
  • Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Sa uføre Unni....

Anonymkode: 751cf...995

Prøver du å si at dersom Unni faktisk er ufør, så har ikke rådene hennes noen verdi? 

Anonymkode: e04a2...2ec

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobber kun på provisjon. Og hjemmekontor betyr ofte sofa. 👀

Anonymkode: a4a22...e09

Da må vel Sambo løfte seg ut av sofaen og orke? Eller sykemelde seg om de står i sorg og krise (ref dødsfall). 

Men man nå selvsagt faktisk yte noe på hjemmekontoret om man skal ha penger. Sambo nå opp av sofa og inn på "hjemmekontoret"

Anonymkode: b3483...06a

• Liker 1
Skrevet

Kanskje kreve at han får en jobb med fast lønn. Provisjon er kanskje ikke lønnstypen for han. Om han av en eller annen grunn ikke orker å jobbe fulltid, så er det i alle fall bedre for husholdningen om han i det minste får inn noe så da kan han heller jobb deltid.

Personlig ville jeg revurdert hele forholdet om min partner ikke hadde vært med å dra lasset, med mindre det gjaldt sykdom/helseutfordringer. Hvis det gjelder sykdom må han oppsøke legen sin.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker som om dere trekker hverandre ned. Hva gjør du på om dagene? Ligger du på sofaen også? Og hvorfor eier du huset alene? Du virker jo til å ha en «alt er mitt» holdning, halvparten er vel hans selv om ditt navn står på papiret?

Anonymkode: 15e3c...a29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Uføre Unni
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøver du å si at dersom Unni faktisk er ufør, så har ikke rådene hennes noen verdi? 

Jeg regner med det. AB har noen fordommer. 

Jeg er uføretrygdet. Men økonomi generelt og privatøkonomi spesielt er en hobby for meg - så jeg tenker mine råd er gode nok for dette underforumet. 

Endret av Uføre Unni
Skrevet

Spark han i ræva, og få han til å søke ny jobb eller dra tilbake til kontorfellesskap. Livet med arbeid på provisjon er uansett ræva, så jeg hadde anbefalt en ny stilling. Da glemmer man sorgen, og kommer også litt mer i balanse. Bedre enn sykemelding. 

Anonymkode: 24bd5...dba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan ville du forklart den?

"Jeg er avhengig av samboers inntekt for å klare mitt eget lån, og han har ikke giddet jobbe på 2-4 år, kan dere hjelpe så jeg slipper mase om at han skal begynne jobbe?"

For en familie med barn så er det mer enn lån som skal betales. Enten det er snakk om sfo, barnehage, fritidsaktiviteter for barn og i alle fall mat og klær, strøm, nett, forsikringer, mobil(er), ++ Ts kan godt spørre banken om avdragsfrihet frem til situasjonen er klarere, bare banken vet hva de er villige til. Eventuelt kan hun kanskje refinansiere lånet og få lengre nedbetalingstid.

Ts, et argument er at om han flytter ut og avhengig av hvor barna bor mest, så kan nav regne eventuelt bidrag utifra hva han kunne tjent om han jobbet. Antar du har såpass hly uføretrygd at du kanskje ikke får barnetillegg?  Som du selv skriver, så har han forsørgeransvar for egne barn. 

Du må kunne kreve at han tar tak i eget liv, eventuelt at han må flytte ut for å gjøre det. Dere kan være særboere om det er aktuelt og vurdere å flytte sammen igjen senere om dere ønsker det. Jeg forstår godt at det ikke fungerer slik som dere har det nå.

Anonymkode: 04ddf...00c

• Liker 3
Skrevet

Det høres jo ut som han har helt feil type jobb. Kanskje han bør sykmelde seg en periode og lete etter noe annet.

Anonymkode: 57ca5...246

• Liker 1
Skrevet

Han høres tafatt ut. Kan han ha fått depresjon, eller er der bare ren latskap? 

Få han til lege og si han må snakke med noen, for han virker ikke psykisk frisk når det er så lite tak i han.

Bestill han møte med nav, så kan de sparke han igang med jobbsøking.

Vil han ikke dette, nei da må han suck it up, act like a man og ta ansvar for familien sin... 

Anonymkode: cece0...844

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syns det er rart at man som ufør rakker ned på andre som lurer på om NAV kan hjelpe.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Kinkig situasjon, dette, TS. Dere må jo åpenbart ha mer penger inn, og fordi du er uføretrygdet med en fast ytelse fra NAV, må det bli din samboer som sørger for denne inntekten. Han har en jobb hvor inntekten er provisjonsbasert, noe som tydeligvis ikke fungerer så godt for han. Hvis han nå er i sorg og ikke er i stand til å jobbe, er det mest naturlig å tenke at han går til legen og spør om en sykemelding. I en provisjonsbasert jobb blir gjerne sykepengene regnet ut i fra snittinntekten den siste tiden, tror det er de siste 3 måneder før sykemeldingen starter, men slik jeg forstår har ikke samboer tjent noe den siste tiden, og da er det kanskje ikke mye å hente på en sykemelding. Det bør i så fall undersøkes. Et annet alternativ er at han sier opp jobben sin og melder seg arbeidsledig, for da kan det være mulig å få noe arbeidsledighetstrygd.

Tror ikke det er noen rask måte å løse dette på uten at din samboer begynner å jobbe igjen. Om han ikke er i stand til å jobbe, må han ta kontakt med legen sin og diskutere mulighetene for sykemelding, eller kanskje starte på veien mot uføretrygd. Det siste kan ta måneder og år å få en avklaring på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg syns det er rart at man som ufør rakker ned på andre som lurer på om NAV kan hjelpe.

Det er ikke rart du syns, når du oppfatter ting fullstendig feil.

Anonymkode: 604d0...2a6

• Liker 2
Skrevet

SamboER

Anonymkode: aa0ef...deb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er det jo du som skal betale? Hvorfor skal han betale ditt hus og lån?

Anonymkode: 02b92...aa7

Hvorfor skal han bo gratis?

Anonymkode: b1c31...314

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slutt å skrive «sambo»

Anonymkode: 0b395...0e6

Og gjemmekontor 😂😂 

Anonymkode: b6b8d...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...