Hareena Skrevet 17. august 2024 #61 Skrevet 17. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han bør sykmelde Dette er et typisk KG råd. Gidder ikke jobbe? Sykemelding. Sjefen er ei hurpe? Sykemelding. Gamlemor eller hunden døde? Sykemelding. Fått flere barn enn du kan håndtere? Sykemelding. Jeg har et spørsmål til dere som gir rådet om sykemelding: Hvor mye sykelønn generer null i inntekt de siste tre månedene? Endret 17. august 2024 av Hareena 8 6
Gjest Uføre Unni Skrevet 17. august 2024 #62 Skrevet 17. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg syns det er rart at man som ufør rakker ned på andre som lurer på om NAV kan hjelpe. Anonymkode: 751cf...995 Du kan kommentere innleggene mine direkte. Jeg rakker ikke ned på ts, slik jeg ser det. Jeg forteller henne realititene. NAV har gitt oss inntektssikring, men det gir ikke noe fripass på å ikke ta ansvar for egen økonomi. Men hva mener du i mitt innlegg var å rakke ned på henne? Endret 17. august 2024 av Uføre Unni
Hmmmmmm Skrevet 17. august 2024 #63 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Jeg har samboer og vi har felles barn. Jeg er uføretrygdet, sambo har på papiret full jobb. Vi har vært sammen i 20 år. De siste årene (etter corona) har sambo har gjemmekontor (sic) og tjent så lite at vi er i ferd med å gå personlig konkurs. Huset står i mitt navn. Jeg betaler alle renter og avdrag. De siste to årene har jeg fått kompensasjon fra nav fordi sambo tjener så lite. Sambo mistet nylig sin mor og er i sorg, forståelig nok. Vi ønsker ikke å gå fra hverandre, men sambo føler jeg pusher for mye på å skaffe ny jobb. Jeg prøver å balansere her, men det er veldig stressende. Hvordan kan jeg / vi beholde huset? Alvorlig bekymret fordi vi ikke kan dekke utgiftene nå, og sambo er opptatt med sin sorgprosess. Sambo har jo forsørgerplikt for sine barn. Men oppfyller egentlig ikke denne. Kan nav hjelpe uten at jeg må selge huset? Hva gjør jeg? Hjelp!!! Anonymkode: a4a22...e09 Hvordan klarte du deg med huset før du fikk samboer? Du sier at det er du som har kjøpt huset alene før du ble ufør 5
lillevill Skrevet 17. august 2024 #64 Skrevet 17. august 2024 Hareena skrev (14 minutter siden): Dette er et typisk KG råd. Gidder ikke jobbe? Sykemelding. Sjefen er ei hurpe? Sykemelding. Gamlemor eller hunden døde? Sykemelding. Fått flere barn enn du kan håndtere? Sykemelding. Jeg har et spørsmål til dere som gir rådet om sykemelding: Hvor mye sykelønn utgjør null i inntekt de siste tre månedene? Min kollega sykemeldte seg i en uke når hun mistet sin far. Det er tungt, men så må man jo i jobb igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #65 Skrevet 17. august 2024 Mannen er deprimert. Hvorfor skal alle kvinner "rævkjøre" menn til selvmord? Sparke han mens han ligger nede ved å kaste han ut? Han må komme seg til lege eller psykolig. Anonymkode: a07ae...1d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #66 Skrevet 17. august 2024 Hmmmmmm skrev (20 minutter siden): Hvordan klarte du deg med huset før du fikk samboer? Du sier at det er du som har kjøpt huset alene før du ble ufør Det sier seg vel selv? Hun må jo ha hatt en god jobb når hun har fått så mye lån, og derfor lett klart å håndtere lånet. Blir man da ufør, har hun plutselig fått mindre inntekt som gjør det vanskelig Anonymkode: cece0...844 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #67 Skrevet 17. august 2024 Dere kan søke om sosialstønad, både sammen og hver for dere. Det siste er lurest, men da krever det en innsats av han. Det du gjør er å beregne hans andel av boutgifter osv. Sett en fair leie siden det er ditt hus. Hvis han spiser mye mer enn deg så sett 2/3 av matbudsjettet på han. Bruker han bilen skal han betale litt av den. Forsikringer. Strøm. Så må han søke om å få dekket livsopphold (altså disse utgiftene) av Nav, via sosialstønad/supplerende stønad. Han må også sende inn nytt skjema angående bidrag, for pr nå er han jo ikke bidragsdyktig. Som samboere har man ikke forsørgingsplikt, ergo kan du si nei til å betale mat for han. Nav kommer til å prøve seg med at det er ditt ansvar, men det er det ikke. Neste løsning er å kaste han ut. Og det er ikke tull, men du herper jo din økonomi av det her. En mann som elsker deg ødelegger ikke partneren sin økonomisk. Du har verdier å tape, han har ingenting annet enn deg å tape. Tenk litt ekstra på det... Han risikerer både å miste deg, men også at du mister din trygghet. Anonymkode: 91cde...abf 1
Aureka Skrevet 17. august 2024 #68 Skrevet 17. august 2024 Kan din sambo bli sykemeldt? Eller har det vært så liten inntjening at det ikke har noe å si. I de fleste bouns betalte jobber, så er det en grunnlønn utenom bonusen. Er du sikker på at han ikke får noen ting? Alternativt så kan han melde seg arbeidsledig. Dersom han selv sier opp jobben så tror jeg at det er 12 uker karantene. Det vil da si tre måneder til uten inntekt. Eller om det er slik at inntekten har vært null, så kanskje det går rett over i dagpenger. Sjekk ut med NAV Kan han melde seg opp som student i noen åpne studieretninger? Selv om han ikke studerer, så vil han da kunne ha rett til noe stipend. Det vil selvfølgelig ikke funke mer enn et semester, men kan kanskje være en nødløsning. Når man har barn, så får man mer i stipend. Han vil også kunne få lån. Ikke sikkert at dette vil være nok inntekt for dere. Siste tips dersom det er null inntekt er å få sosial penger. Igjen oppsøke NAV og forklare saken. Les dere i såfall opp på rettigheter før dere oppsøker lokal NAV. Dere må jo snakke sammen og din mann må forstå alvoret. Vil han virkelig at dere skal miste huset? Hva slags løsninger har han på den økonomiske krisen dere har havnet i ? Selv om han er i sorg, så går det ikke å legge alt ansvaret over på deg.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #69 Skrevet 17. august 2024 3,5 milioner i gjeld som ufør er galskap. Må vel tilsvarende nærmere 15 000 i måneden, pluss alle utgifter det innebærer å eie et hus? Og barn har du også?`Ærlig talt høres det ut som du har gapt LANGT over det du klarer å drifte. Anonymkode: 6e2ef...570 1
Hololo Skrevet 17. august 2024 #70 Skrevet 17. august 2024 58 minutter siden, AnonymBruker said: Og gjemmekontor 😂😂 Anonymkode: b6b8d...9bf passende det vel, han gjemme seg jo vekk fra arbeidet 6 minutter siden, AnonymBruker said: 3,5 milioner i gjeld som ufør er galskap. Må vel tilsvarende nærmere 15 000 i måneden, pluss alle utgifter det innebærer å eie et hus? Og barn har du også?`Ærlig talt høres det ut som du har gapt LANGT over det du klarer å drifte. Anonymkode: 6e2ef...570 Om TS ikke har bundet renten når den var lav(eller lån i husbanken) så tilsvare dette mye mer enn 15k, det er vel ikke rentene en gang. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #71 Skrevet 17. august 2024 Hareena skrev (57 minutter siden): Dette er et typisk KG råd. Gidder ikke jobbe? Sykemelding. Sjefen er ei hurpe? Sykemelding. Gamlemor eller hunden døde? Sykemelding. Fått flere barn enn du kan håndtere? Sykemelding. Jeg har et spørsmål til dere som gir rådet om sykemelding: Hvor mye sykelønn generer null i inntekt de siste tre månedene? Han er jo åpenbart ikke helt frisk… 21 000 ,- i minstesats AAP + barnetillegg for hvert barn. Ikke akkurat fett, men bedre enn 0. Å da blir han fulgt opp ift helse og jobb. Anonymkode: 1def5...49f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #72 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner med du tjente sykt mye før du ble ufør? Regner også med at du kjenner noen høyt oppe i nav systemet? Og at du har utrolig lav fastrente? Ellers er alt du sier her totalt bullshit og viser hvilket nivå de som kommenteter her på kg ligger på. Anonymkode: c6c0f...208 Sier du...som kommenterer på KG....🤣 Anonymkode: e28bb...f8d 1
katties Skrevet 17. august 2024 #73 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres ut som han trenger en sykemelding? Har han tatt ut lønn i det siste? Har du søkt bostøtte via husbanken? Snakket med nav? Anonymkode: 1def5...49f Han høres lat ut, ikke syk.... Man får ikke sykemelding for latskap. 1
katties Skrevet 17. august 2024 #74 Skrevet 17. august 2024 Høres it som han synes det er viktigere å sitte hjemme enn å faktisk tjene penger. Jeg hadde nok sagt at han MÅ få seg en annen jobb, for hvis det ender op med at du må selge huset fordi han ikke kan bidra, så kjøper du deg et nytt et uten han, for du kan jo ikke stole på at han bidrar. Da håper du at han innser at han kommer til å bo på gata om han ikke skaffer seg ny jobb. Er det ikke da bedre å skaffe ny jobb NÅ?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #75 Skrevet 17. august 2024 katties skrev (3 minutter siden): Han høres lat ut, ikke syk.... Man får ikke sykemelding for latskap. Han høres deprimert ut… Og det skal man faktisk ta på alvor. Anonymkode: 1def5...49f 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #76 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): 3,5 milioner i gjeld som ufør er galskap. Må vel tilsvarende nærmere 15 000 i måneden, pluss alle utgifter det innebærer å eie et hus? Og barn har du også?`Ærlig talt høres det ut som du har gapt LANGT over det du klarer å drifte. Anonymkode: 6e2ef...570 15000 på 3.5 mill?? Giiii meg navnet på den banken. Anonymkode: 604d0...2a6 6
katties Skrevet 17. august 2024 #77 Skrevet 17. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han høres deprimert ut… Og det skal man faktisk ta på alvor. Anonymkode: 1def5...49f Da må han få utrede det og ikke bare sitte på ræva og se at huset blir tvangssolgt. Noen ganger MÅ man faktisk ta seg sammen. Jeg har selv vært så deprimert at jeg tenkte på å hoppe ned av broa jeg måtte over hver dag. Man klarer som oftest ta seg sammen og gjøre noe med mindre man er der at man ikke dusjer, sover eller spiser. Endret 17. august 2024 av katties 3
Brunello Skrevet 17. august 2024 #78 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg har samboer og vi har felles barn. Jeg er uføretrygdet, sambo har på papiret full jobb. Vi har vært sammen i 20 år. De siste årene (etter corona) har sambo har gjemmekontor (sic) og tjent så lite at vi er i ferd med å gå personlig konkurs. Huset står i mitt navn. Jeg betaler alle renter og avdrag. De siste to årene har jeg fått kompensasjon fra nav fordi sambo tjener så lite. Sambo mistet nylig sin mor og er i sorg, forståelig nok. Vi ønsker ikke å gå fra hverandre, men sambo føler jeg pusher for mye på å skaffe ny jobb. Jeg prøver å balansere her, men det er veldig stressende. Hvordan kan jeg / vi beholde huset? Alvorlig bekymret fordi vi ikke kan dekke utgiftene nå, og sambo er opptatt med sin sorgprosess. Sambo har jo forsørgerplikt for sine barn. Men oppfyller egentlig ikke denne. Kan nav hjelpe uten at jeg må selge huset? Hva gjør jeg? Hjelp!!! Anonymkode: a4a22...e09 Mannen kan skjerpe seg og tjene penger. Ut fra det du skriver, har ikke dette noe med sorg å gjøre. Det startet lenge før. For du mener vel ikke på fullt alvor at nav (det vil si oss andre) skal betale for dere på grunn av en lat mann?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #79 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen er deprimert. Hvorfor skal alle kvinner "rævkjøre" menn til selvmord? Sparke han mens han ligger nede ved å kaste han ut? Han må komme seg til lege eller psykolig. Anonymkode: a07ae...1d3 Hvorfor skal kvinner ta ansvar for voksne menn som ikke gidder å ta ansvar for sitt eget liv? Anonymkode: affee...db0 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #80 Skrevet 17. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: 15000 på 3.5 mill?? Giiii meg navnet på den banken. Anonymkode: 604d0...2a6 Er i området av en sånn rentesats i Husbanken selv, men på et betydelig mindre lån selvsagt. Hvis TS har lån i en ordinær bank, kan vel fort hennes totale boutgifter overskride 25k i måneden. Når hun i tillegg har barn, høres dette ut som fullstendig uforsvarlig forvaltning av økonomien. Hun skriver jo at hun står alene i dette, men samtidig lener seg på denne upålitelige Sambo med sviktende arbeidsmoral, som om han ikke bare var lat, fint kunne dumpe henne eller noe sånt, og da hadde hun stått helt alene oppi dette her. Blir så oppgitt med folk som ikke evner å stå på egne bein, men gjør seg avhengig av andre, som det så viser seg at de absolutt ikke burde gjort seg avhengige av. Anonymkode: 6e2ef...570
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå