Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sambo tjener nix og nada

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har samboer og vi har felles barn. Jeg er uføretrygdet, sambo har på papiret full jobb. Vi har vært sammen i 20 år.

De siste årene (etter corona) har sambo har gjemmekontor (sic) og tjent så lite at vi er i ferd med å gå personlig konkurs. 

Huset står i mitt navn. Jeg betaler alle renter og avdrag. 

De siste to årene har jeg fått kompensasjon fra nav fordi sambo tjener så lite.

Sambo mistet nylig sin mor og er i sorg, forståelig nok.

Vi ønsker ikke å gå fra hverandre, men sambo føler jeg pusher for mye på å skaffe ny jobb. Jeg prøver å balansere her, men det er veldig stressende. 

Hvordan kan jeg / vi beholde huset? 

Alvorlig bekymret fordi vi ikke kan dekke utgiftene nå, og sambo er opptatt med sin sorgprosess.

Sambo har jo forsørgerplikt for sine barn. Men oppfyller egentlig ikke denne.

Kan nav hjelpe uten at jeg må selge huset?

Hva gjør jeg? 

Hjelp!!!

Anonymkode: a4a22...e09

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt, hvorfor tjener han mindre på hjemmekontor? Hva betyr full jobb «på papiret», går hsn ikke full lønn? 

Anonymkode: 7c983...e67

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Følger...

Endret av Raskolnikov
  • Liker 1
Skrevet

Hvor mye har dere i lån?

Anonymkode: 88e9f...e04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye har dere i lån?

Anonymkode: 88e9f...e04

Ca 3,5

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt, hvorfor tjener han mindre på hjemmekontor? Hva betyr full jobb «på papiret», går hsn ikke full lønn? 

Anonymkode: 7c983...e67

Jobber kun på provisjon. Og hjemmekontor betyr ofte sofa. 👀

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Med andre ord så har Sambo (rart navn)  satt dere i denne situasjonen og du har sittet og sett på? For dere er jo hjemme sammen.

Hvorfor har ingen av dere tatt tak? Det er for sent nå.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Med andre ord så har Sambo (rart navn)  satt dere i denne situasjonen og du har sittet og sett på? For dere er jo hjemme sammen.

Hvorfor har ingen av dere tatt tak? Det er for sent nå.

Takk for ingenting. Det er ikke slik at jeg har sett på uten å gjøre noe. Men siden jeg ikke kan jobbe selv så er det begrenset hva jeg kan gjøre.

PS. Sambo betyr samboer 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg har også hjemmekontor og tjener bra. Det som jeg hadde tjent hvis jeg hadde et kontor å dra til. Akkurat nå er det jeg som drar lasset fordi kona studerer, og det gjør jeg med glede, men jeg hadde aldri i verden godtatt å jobbe ræva av meg for at hun skulle ligge på sofaen.

Hvis du er uføretrygdet, bør han ha utejobb, det er ikke bra for noen av dere å gå oppå hverandre hele dagen hver dag. Jeg skjønner at mas om jobb og penger er kjipt, men hvis du ikke kan jobbe må han jo forstå at dagens situasjon er uholdbar og at han er den eneste som kan fikse det. Hvis han har så lite inntekt kan jeg ikke skjønne at det jobben han har nå skulle være noe stort tap.

Jeg kan ikke svare deg på hvordan du skal nå gjennom til han, det vet nok du best, men huset står på spill og da er det faktisk være eller ikke være. 

Håper det ordner seg.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
Jdz skrev (3 minutter siden):

Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg har også hjemmekontor og tjener bra. Det som jeg hadde tjent hvis jeg hadde et kontor å dra til. Akkurat nå er det jeg som drar lasset fordi kona studerer, og det gjør jeg med glede, men jeg hadde aldri i verden godtatt å jobbe ræva av meg for at hun skulle ligge på sofaen.

Hvis du er uføretrygdet, bør han ha utejobb, det er ikke bra for noen av dere å gå oppå hverandre hele dagen hver dag. Jeg skjønner at mas om jobb og penger er kjipt, men hvis du ikke kan jobbe må han jo forstå at dagens situasjon er uholdbar og at han er den eneste som kan fikse det. Hvis han har så lite inntekt kan jeg ikke skjønne at det jobben han har nå skulle være noe stort tap.

Jeg kan ikke svare deg på hvordan du skal nå gjennom til han, det vet nok du best, men huset står på spill og da er det faktisk være eller ikke være. 

Håper det ordner seg.

Takk! ⚘️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Han får få seg trygd han også da.

Anonymkode: 4f734...7d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ca 3,5

Hvordan har dere fått så mye i lån?? Har han tjent veldig mye tidligere?

Anonymkode: 96c9b...a23

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan har dere fått så mye i lån?? Har han tjent veldig mye tidligere?

Anonymkode: 96c9b...a23

Mitt hus, mitt lån. Hadde jobb og grei inntekt. Men nå rakner det hvis sambo ikke leverer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Han får få seg trygd han også da.

Anonymkode: 4f734...7d7

BS. Det er ikke noe man bare får. Det er heller ingen med vettet i behold som vil ha det. Tro meg!

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Setter pris på det hvis noen vil svare seriøst på de opprinnelige spørsmålene. 

TS

Annonse
Skrevet

Slutt å skrive «sambo»

Anonymkode: 0b395...0e6

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Setter pris på det hvis noen vil svare seriøst på de opprinnelige spørsmålene. 

TS

Har du snakket med banken?

Klarer du å betale bare renter? 

Hvor mye er huset verdt i forhold til lånet?

Har NAV noen gode råd å komme med?

Har du foreldre som kan hjelpe deg i en periode?

Får sambo hjelp med sine problemer sånn at det er håp om at han kan få inntekt igjen? 

Er det mulig å leie ut deler av huset? Feks AirBnb?

• Liker 11
Skrevet

Høres ut som han trenger en sykemelding? Har han tatt ut lønn i det siste? 

Har du søkt bostøtte via husbanken? Snakket med nav? 

Anonymkode: 1def5...49f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du vil fortsette å bo med han, så er du egentlig litt låst. Du kan ikke tvinge han til å forandre seg, det er heller ikke sannsynlig at han ønsker det, siden han har vært sånn i flere år, om ikke alltid. 

Du får mindre trygd og mindre støtte pga du har samboer, men samboeren din bare snylter og tenker på seg selv. 

Du kan forsøke å refinansiere boliglånet gjennom husbanken/kommunen (startlån), snakke med banken du har nå og forsøke å forhandle ned rente eller be om avdragsfritak. 
Det er selvsagt også mulig å selge huset og kjøpe noe billigere, men vil du tjene noe på det?

Anonymkode: 8faf7...f06

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt hus, mitt lån. Hadde jobb og grei inntekt. Men nå rakner det hvis sambo ikke leverer.

Men da er det jo du som skal betale? Hvorfor skal han betale ditt hus og lån?

Anonymkode: 02b92...aa7

• Liker 10
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...