AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Vi har ei gammel hytte uten vann og strøm. Det er heller ingen form for toalett på hytta (ikke utedo heller), men det er WC ca 400m fra hytta. Det jobbes med å ordne ny utedo etter at den gamle ble ødelagt i en storm, men det tar litt tid grunnet utslippstillatelse m.m. Regner med det er på plass til neste sommer. Min søster nekter å gå til WC, hun sier konstant at «vi er i naturen, og når vi er på tur så går vi på do i naturen». Jeg har flere ganger prøvd å forklare at det er forskjell på å gjøre fra seg nr 2 i området rundt hytta hvor vi tilbringer mye tid, og ett sted på fjellet hvor det sannsynligvis er forsvunnet før det er nye mennesker på stedet. At vi tross alt er ganske mange som bruker hytta, og at det fort vil bli store mengder avføring i området om alle skal gå på do der. Ikke bare nekter hun selv å gå bort til WC, men hun påvirker både egne barn og våre barn til det samme. Sier at «vi er i naturen» og at det da er greit. Jeg mener derimot at å være i området rundt hytta er mer som «hage» enn «ute i naturen». Ja, det er natur, men det er også ett område vi holder oss i over lang tid. Vi har prøvd å sette ned foten og si at det er greit å gå på do i området rundt hytta når det er natt, men at man skal gå bort til WC på dagtid. Urinering er greit rundt hytta, men da uten å bruke toalettpapir. Nå har dette blitt ett problem. Vi har fått streng beskjed fra min søster at dette er hun ferdig med å diskutere, og at siste ord er sagt. Hun går på do i naturen, slik mennesker har gjort siden tidenes morning (hennes ord). Men hvem er det som «snubler over» mennesklig avføring rundt forbi når dem leker, jo det er ungene våre. Og oss, når vi går for å samle ting (f.eks bær). Er vi helt på bærtur med å ikke synes at dette er greit? At det er en vesentlig forskjell på å gå på do langt unna sivilisasjon, og rundt hytta? Hun går maks 50m unna, og over tid blir det mange «klyser» rundt forbi når hun er der døgnet rundt i ei uke om gangen. Alle andre klarer å gå bort til WC (nabohytta, som også tilhører familie). Vi kjenner at vi ikke vil invitere søster med familie på hyttetur lengre. Det begynner rett og slett å bli ubehagelig at dem driter ned området. Anonymkode: e68e2...9ee
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Er det din hytte så ikke inviter henne. Skjønner deg veldig godt, samtidig så burde du få på plass ny utedo. Anonymkode: 1ec31...464 15
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Da hadde jeg krevd at hun og barna gravde ned avføringen sin. Og la en stor sten over eller om de markerer med pinner eller noe lignende, slik folk som er mye i naturen faktisk gjør. Det er absolutt ikke normalt å gjøre fra seg i naturen uten å ha gravd et hull først. Toalett papir gravlegges sammen med avføringen og all form for våtservietter er totalt uakseptabelt da de inneholder plast. Anonymkode: 2b032...160 11 3
Flintis Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Nei, du er ikke på bærtur. Lag en enkel latrine så lenge dvs. et hull med en pinne mellom to trær. 12
Visla Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 Viss det er din hytte bør hun følge deres regler. Evt be henne ta med seg en slik turdo med poser til om hun synes det er langt å gå til do. Kan ikke forstå at noen frivillig vil bæsje i skogen når det er toalett i nærheten heller. Spesielt når de vet at barn leker der! jeg hadde klikket om folk bæsjet rundt hytten min og barna trakket i det! 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Så nesten 1 km å gå hver gang man skal på do? Hvis du er seriøs, kan dere ikke bare skaffe et bærbart do, eller et tørrklosett mens nytt utedo kommer på plass? Hvis ikke får dere lage en egen doplass ute. Og jeg håper avføringen graves ned. Som hundeeier kan jeg si at noe av det verste som finnes er folk som har gjort i fra seg ute uten å gravd ordentlig ned. Hunder elsker å rulle seg i det, og lukten er nesten umulig å få bort. Anonymkode: b3afb...8a9 10 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Så ekkelt, dette gjør man bare ikke! Anonymkode: b8f55...813 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 https://seatosummit.com/products/pocket-trowel-nylon-66#product-description Link til toalett spade for de som gjør fra seg i naturen. Plass til toalett papir i håndtaket. Anonymkode: 2b032...160
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har ei gammel hytte uten vann og strøm. Det er heller ingen form for toalett på hytta (ikke utedo heller), men det er WC ca 400m fra hytta. Det jobbes med å ordne ny utedo etter at den gamle ble ødelagt i en storm, men det tar litt tid grunnet utslippstillatelse m.m. Regner med det er på plass til neste sommer. Min søster nekter å gå til WC, hun sier konstant at «vi er i naturen, og når vi er på tur så går vi på do i naturen». Jeg har flere ganger prøvd å forklare at det er forskjell på å gjøre fra seg nr 2 i området rundt hytta hvor vi tilbringer mye tid, og ett sted på fjellet hvor det sannsynligvis er forsvunnet før det er nye mennesker på stedet. At vi tross alt er ganske mange som bruker hytta, og at det fort vil bli store mengder avføring i området om alle skal gå på do der. Ikke bare nekter hun selv å gå bort til WC, men hun påvirker både egne barn og våre barn til det samme. Sier at «vi er i naturen» og at det da er greit. Jeg mener derimot at å være i området rundt hytta er mer som «hage» enn «ute i naturen». Ja, det er natur, men det er også ett område vi holder oss i over lang tid. Vi har prøvd å sette ned foten og si at det er greit å gå på do i området rundt hytta når det er natt, men at man skal gå bort til WC på dagtid. Urinering er greit rundt hytta, men da uten å bruke toalettpapir. Nå har dette blitt ett problem. Vi har fått streng beskjed fra min søster at dette er hun ferdig med å diskutere, og at siste ord er sagt. Hun går på do i naturen, slik mennesker har gjort siden tidenes morning (hennes ord). Men hvem er det som «snubler over» mennesklig avføring rundt forbi når dem leker, jo det er ungene våre. Og oss, når vi går for å samle ting (f.eks bær). Er vi helt på bærtur med å ikke synes at dette er greit? At det er en vesentlig forskjell på å gå på do langt unna sivilisasjon, og rundt hytta? Hun går maks 50m unna, og over tid blir det mange «klyser» rundt forbi når hun er der døgnet rundt i ei uke om gangen. Alle andre klarer å gå bort til WC (nabohytta, som også tilhører familie). Vi kjenner at vi ikke vil invitere søster med familie på hyttetur lengre. Det begynner rett og slett å bli ubehagelig at dem driter ned området. Anonymkode: e68e2...9ee Er det din hytte så dropper du bare å invitere de til dere har fått utedo. Anonymkode: 7a49e...b72 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 Fyflate noe så kvalmt! Ble nesten uvel av å bare lese dette! Det kunne i det minste vært ordnet med et brenseltoalett eller ennet utendørs, eller at de i det minste brukte ett sted og plukket opp i hundeposer! Aldri i verden om jeg hadde tatt henne med eller invitert henne med den holdningen! Anonymkode: 01d73...74f 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 Her ville jeg fikset en midlertidig løsning. Uholdbart å gå så langt. Anonymkode: 5f271...691 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 Hun er urimelig bare så det er sagt, når man driter i naturen skal det graves ned samme hvor langt uti naturen man er. Dette kan du ellers løse problemet med å enten nekte henne å være på hytta eller ved å kjøpe en bærbar portapotti eller liknende doløsninger. Anonymkode: 91324...8d4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 Håper ikke din søster bruker våtservietter når hun rengjør kaviarkrysset sitt etter at hun har bæsjet. Innholder ofte plastfiber det tar veldig land tid å råtne. Anonymkode: 8a0d9...58c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 For en ufyselig oppførsel! Om det er din hytte hadde jeg aldri noensinne mer invitert henne med. Ei heller barna. Kan dere installere en Cinderella do i stedet for utrdo?(På permanent basis) Anonymkode: 7f2d1...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Skrevet 17. august 2024 Fatter ikke hvorfor folk bruker utedo i 2024. Vi bor ikke i en fattig landsby i et u-land liksom. Noe så nasty og usexy 😮 Går det ikke an å koble til kloakk? Søsteren til ts høres ikke veldig fresh ut heller, som driter overalt. Æsj. Hadde ikke invitert henne med noe mer. Anonymkode: 422bf...125 2
Janina1 Skrevet 17. august 2024 #16 Skrevet 17. august 2024 For meg hadde valget vært enkelt. Hadde aldri dratt på en hytte der det ikke var innlagt strøm, do og dusj. Det er et minimum av komfort. Ikke bor vi i et u-land og ikke er det heller 1800-tallet. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Skrevet 17. august 2024 Hvis de går 100m fra hytta i skogen og bæsjer i et hull de har ordnet bør det være greit tenker jeg. Anonymkode: 5a2f6...230 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #18 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fatter ikke hvorfor folk bruker utedo i 2024. Vi bor ikke i en fattig landsby i et u-land liksom. Noe så nasty og usexy 😮 Går det ikke an å koble til kloakk? Søsteren til ts høres ikke veldig fresh ut heller, som driter overalt. Æsj. Hadde ikke invitert henne med noe mer. Anonymkode: 422bf...125 Til å være 2024, fremstår du som ganske dum. Det er mange, mange steder i Norge man ikke kan koble seg på offentlig kloakk. Enten det er hus eller hytte. Koster mye gjør det også, les litt om det du. Google "offentlig kloakk" i søkefeltet hvis du får til det. Hjelper deg litt på vei med denne artikkelen her: https://www.augustnorge.no/2023/06/kobling-til-offentlig-vann-og-avlopsnett-i-norge-en-veiledning-for-husstander/ Anonymkode: 38ac3...c7b 9 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fatter ikke hvorfor folk bruker utedo i 2024. Vi bor ikke i en fattig landsby i et u-land liksom. Noe så nasty og usexy 😮 Går det ikke an å koble til kloakk? Søsteren til ts høres ikke veldig fresh ut heller, som driter overalt. Æsj. Hadde ikke invitert henne med noe mer. Anonymkode: 422bf...125 Janina1 skrev (Akkurat nå): For meg hadde valget vært enkelt. Hadde aldri dratt på en hytte der det ikke var innlagt strøm, do og dusj. Det er et minimum av komfort. Ikke bor vi i et u-land og ikke er det heller 1800-tallet. 🤣🤣🤣 Anonymkode: 5a2f6...230 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå