Gå til innhold

Nye tiltak mot ungdomskriminalitet. Fullstendig enig i dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/straff-familiene-til-ungdomskriminelle-1.16998041

Er fullstendig enig i alle disse tiltakene som bør tres i kraft snarest før Norge ender opp som en søppelkasse slik sverig eer blitt.  Det bør gå hardt utover foreldre, statsborgerskap og velferden dem får i dette landet. På tide med reformering. Skjer alle disse tiltakene så vil disse rebellene som driver på gå kraftig ned !!!

Er du enig ?

Anonymkode: 37675...568

• Liker 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i mye av det, men ikke alt. Men dessverre vil nok ingen av disse tiltakene noen gang bli innført i Norge. 

Anonymkode: 655bf...fc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er fullstendig enig i alle disse tiltakene som bør tres i kraft snarest før Norge ender opp som en søppelkasse slik sverig eer blitt.  Det bør gå hardt utover foreldre, statsborgerskap og velferden dem får i dette landet. På tide med reformering. Skjer alle disse tiltakene så vil disse rebellene som driver på gå kraftig ned !!!

Er du enig ?

Nei jeg er overhodet ikke enig. Si meg en ting hvorfor i alle dager skal du straffe familien til vedkommende  kriminelle idiot ? Familien trenger ikke å ha noe som helst skyld, de kan ha det men trenger det ikke.

Nei for faen !  La individet som gjør noe galt ta straffen selv, og den straffen skal være hard ! Sperre de inne for resten av livet når sjansene er brukt opp ! Og om det står organisert kriminalitet bak, gå etter lederne med alt !  Dødsstraff  gjerne for de som misbruker mindreårige blant annet. Så til de som faktisk er unge og velger kriminalitet. Gi de en sjanse etter en grei straff ! Så andre gangen ? Da blir straffen langt strengere ! Og  3 gangen ? Da låser vi døren og kaster nøkkelen. La familien være i fred, straff individet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i mye av det, men ikke alt. Men dessverre vil nok ingen av disse tiltakene noen gang bli innført i Norge. 

Anonymkode: 655bf...fc6

Vær ikke sikker på det, når ting går langt nok endrer opinionen seg drastisk. Det må bare bli ille nok først. Da kan fort tiltakene bli for drastiske. Les historie og lær av den ! For det er dette vi har glemt i dag. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette gir meg assosiasjoner til land vi ikke vil identifisere oss med.... sønnen på 7 år blir tatt for tyveri. Straffen blir at hans søster på 17 blir utsatt for gruppevoldtekt på offentlig sted, med hele befolkningen som vitner.

Det er den kriminelle som må stå til ansvar for sine handlinger.

Anonymkode: ee911...22b

• Liker 2
Skrevet

Statsborgerskapet faktisk. Så hvis ungen min blir kriminell, kan jeg miste statsborgerskapet tenker du? 

Jeg har i grunn ingen andre statsborgerskap, og familiært er det norskfødte nordmenn minst seks generasjoner tilbake, så jeg vet ikke helt hva det skulle blitt av meg da… 

Hvor mye hjelp kan man ha bedt om (og eventuelt ikke fått) før man ikke får straff?

Anonymkode: 06a67...ab3

Skrevet

Barna/ungdommen må holdes ansvarlig. Er det snakk om alvorlig kriminalitet og de er under kriminell lavalder så må de på institusjon. Alvorlige handlinger må få konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet

Enig i noen av punktene. Det er feks naturlig at det i mange tilfeller er foreldrene som er erstatningspliktig. 

Burde egentlig vært opprettet institusjoner i ødemarken lang oppi Finnmarksvidda som disse ungdommene ble sendt til. Plasser der det ikke er noe kjære mor, men hardt arbeid i all slags type hardt vær. Drevet av ansatte som ikke lar seg pille på nesen. 

Anonymkode: b6635...c41

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg er enig i en del av dette. Jeg er også enig i at foreldre må ansvarligjøres på en eller annen måte, men det blir helt feil å utøve kollektiv avstraffelse eller rette baker for smed. Først og fremst må den kriminelle holdes ansvarlig, men jeg er usikker på hva slags metoder som bør bruker for barn under den kriminelle lavalder. Jeg mener kriminelle handlinger må få konsekvenser for barn under den kriminelle lavalder, men det må gjøres på en slik måte at det som kommer ut på andre siden er en rehabilitert ungdom og ikke en som har lært å bli enda mer kriminell.

Jeg er også usikker på om Willy Haugli-metoden er veien å gå, men vi bør se på erfaringer vi har fra tidligere med lignende arbeid. Dette er ikke første gang gjengkriminalitet er et problem i Norge og vi har greid å bekjempe det før. Det som forundrer meg er imidlertid at tiltakene mot gjengkriminalitet blir borte når politiet har greid å slå ned på gjengene. Jeg skjønner at politiet ikke har ressurser, så dette er myndighetenes ansvar. Dette må være et kontinuerlig arbeid og ikke noe som settes i gang etter at problemet har oppstått.

Det er ingen tvil om at politi og få flere ressurser, og vi må tenke nytt i forhold til reaksjonsmetoder mot barn og unge. Aller viktigst er det kanskje å styrke det forebyggende arbeidet, for det at den kriminelle handling er skjer er faktisk enda bedre enn at den kriminelle blir straffet.

Tiltakene finnes, de er blitt prøvd både i Norge og andre land med hell, de må bare prioriteres.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig i noen av punktene. Det er feks naturlig at det i mange tilfeller er foreldrene som er erstatningspliktig. 

Burde egentlig vært opprettet institusjoner i ødemarken lang oppi Finnmarksvidda som disse ungdommene ble sendt til. Plasser der det ikke er noe kjære mor, men hardt arbeid i all slags type hardt vær. Drevet av ansatte som ikke lar seg pille på nesen. 

Til en viss grad enig. Slike institusjoner bør ligge litt øde til og ha små avdelinger slik at det ikke oppstår gjenger der også. Jeg er imidlertid usikker på om å straffearbeid er veien å gå. Det å ta unge kriminelle ut av et utdanningsløp vil sannsynligvis bare forsyve problemet.

Endret av Jdz
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er du enig ?

Nope. 

3-4 av disse tiltakene vil SKAPE svenske tilstander.

Par av dem vil strippe politiet for all tillit og troverdighet.

Vi må få på plass en eller annen reaksjonsformer på unge kriminelle, og foreldrene må ansvarliggjøres. 

Men dette er først og fremst gjeng problematikk og vi må få tilbake tiltakene Erik Jensen brukte mot gjengene før.

Men å tvinge familier inn i avhengighet av gjengsystemet og tvinge dem ut av samfunnet er akkurat hva som gjør at Sverige har problemer.

Og et offensivt voldspoliti uten disiplin vil ingen se igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror det heter konsentrasjonsleir 😳

Hva med fotlenke? Krav om psykologtimer og terapi. 

Anonymkode: ec8e6...8f2

Skrevet (endret)

Jeg hadde glatt tatt straffen hvis mine barn i ungdomsalder gjorde noe kriminelt. Dette kan jeg si fordi jeg vet jeg er et godt forbilde for mine barn. Vil ikke si at dem er perfekt og aldri gjør noe feil, men dem ville aldri med vilje skadet andre mennesker. Såpass mye må man kunne forvente at foreldre klarer å være et forbilde for barna sine på.

De som er uenig med meg har svin på skogen og burde vel blitt sett på med lupe av BV og politi.

Endret av frivis
  • Liker 4
Skrevet

Man bør vel starte med å senke den kriminelle lavalderen, 13 åringer flyr rundt med kniv som om de er 19 år. Lett å stikke noen, når man vet man ikke engang blir straffet. 
Noen nevner institusjon, men mange av disse er allerede i systemet, eller ønsker seg bort fra mor og far. Burde også bøtelegge foreldre dersom poden på under 16 år er ute til senkvelds!

Anonymkode: 51dbf...c7c

• Liker 5
Skrevet

God oppskrift på å opprettholde og forsterke kriminalitetsutfordringene!

Skrevet
TomKrus skrev (1 time siden):

Nei jeg er overhodet ikke enig. Si meg en ting hvorfor i alle dager skal du straffe familien til vedkommende  kriminelle idiot ? Familien trenger ikke å ha noe som helst skyld, de kan ha det men trenger det ikke.

Nei for faen !  La individet som gjør noe galt ta straffen selv, og den straffen skal være hard ! Sperre de inne for resten av livet når sjansene er brukt opp ! Og om det står organisert kriminalitet bak, gå etter lederne med alt !  Dødsstraff  gjerne for de som misbruker mindreårige blant annet. Så til de som faktisk er unge og velger kriminalitet. Gi de en sjanse etter en grei straff ! Så andre gangen ? Da blir straffen langt strengere ! Og  3 gangen ? Da låser vi døren og kaster nøkkelen. La familien være i fred, straff individet. 

Familien valgte å føde den kriminelle idioten, so JO de er skyldige i det. Hadde ikke den voldelige mobberen min blitt født så hadde ikke livet mitt blitt ødelagt heller. Ser du sammenhengen? 

Anonymkode: f97c8...c91

• Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Familien valgte å føde den kriminelle idioten, so JO de er skyldige i det. Hadde ikke den voldelige mobberen min blitt født så hadde ikke livet mitt blitt ødelagt heller. Ser du sammenhengen? 

Anonymkode: f97c8...c91

De fleste klarer ikke å se slike sammenhenger dessverre.

Som voksen rollemodell så bør man kunne forvente å være nettopp, en rollemodell. Ansvarligjøring er det man trenger for at foreldre skal nettopp ta, ansvar!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du enig ?

Dette er det rene skjære vås. Så jeg er i høy grad uenig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du enig ?

Du kan være en god forelder selv om barnet blir kriminell. Men selvfølgelig, der foreldre er mye vekke og ikke tilstede øker vel sjangsen for kriminalitet. Og de burde vært mer på banen! Men noen ganger kan de bli venner med feile folk osv. Hvorfor skal foreldre betale for det??

Anonymkode: 6236f...929

Skrevet

Enig. 

Anonymkode: 3293e...2f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette gir meg assosiasjoner til land vi ikke vil identifisere oss med.... sønnen på 7 år blir tatt for tyveri. Straffen blir at hans søster på 17 blir utsatt for gruppevoldtekt på offentlig sted, med hele befolkningen som vitner.

Det er den kriminelle som må stå til ansvar for sine handlinger.

Anonymkode: ee911...22b

Hvem er "vi" her...?

Anonymkode: bed10...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...