AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #81 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo en direkte avsporing. Klær blir ikke mer giftig om de selges gjennom Temu, enn gjennom andre kanaler. Har funnet helt identiske (ja, IKKE kopier) i norske butikker. Eneste forskjellen er at de har gått gjennom flere ledd, og koster mye mer. For det er jo nettopp det som har gjort mange rike i Norge, kjøpe billig og selge dyrt. Temu hopper rett og slett over disse leddene, og gir deg som kunde denne "fortjenesten". Anonymkode: fad2b...772 Hvor er du født? Kalle dette for avsporing? Mener du seriøst det er feil å forebygge gjennom fornuftige valg? Det er ikke bare du som trør dine føtter på denne kloden, det er en del andre også. Og hva med å begynne med å kjøpe mer secondhand, eller rett og slett kjøpe mye mindre, kun det som er nødvendig? Jeg har nemlig råd til de gangene jeg må ha noe å kjøpe rene, kortreiste produkter, være seg mat eller andre varer. Anonymkode: 00bae...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #82 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er jo en direkte avsporing. Klær blir ikke mer giftig om de selges gjennom Temu, enn gjennom andre kanaler. Har funnet helt identiske (ja, IKKE kopier) i norske butikker. Eneste forskjellen er at de har gått gjennom flere ledd, og koster mye mer. For det er jo nettopp det som har gjort mange rike i Norge, kjøpe billig og selge dyrt. Temu hopper rett og slett over disse leddene, og gir deg som kunde denne "fortjenesten". Anonymkode: fad2b...772 Du kan ikke vite at de er identiske, produsert på samme sted, på samme måte, av samme materialer. Det forstår alle at ikke er mulig, så det må du slutte å påstå. Risikoen man tar er en vesentlig forskjell mellom disse to alternativene. Det er det som etter min mening er hovedgrunnen til at man ikke bør handle rett fra produsent i Kina. Anonymkode: 220e8...a73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #83 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke vite at de er identiske, produsert på samme sted, på samme måte, av samme materialer. Det forstår alle at ikke er mulig, så det må du slutte å påstå. Risikoen man tar er en vesentlig forskjell mellom disse to alternativene. Det er det som etter min mening er hovedgrunnen til at man ikke bør handle rett fra produsent i Kina. Anonymkode: 220e8...a73 Og hvordan kan du vite at de ikke er identisk? Du konkluderer på antagelser. Anonymkode: fad2b...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #84 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor er du født? Kalle dette for avsporing? Mener du seriøst det er feil å forebygge gjennom fornuftige valg? Det er ikke bare du som trør dine føtter på denne kloden, det er en del andre også. Og hva med å begynne med å kjøpe mer secondhand, eller rett og slett kjøpe mye mindre, kun det som er nødvendig? Jeg har nemlig råd til de gangene jeg må ha noe å kjøpe rene, kortreiste produkter, være seg mat eller andre varer. Anonymkode: 00bae...371 Re e, kortreiste produkter er alt for dyre. Det er det du ikke forstår. Anonymkode: 9514d...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #85 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor er du født? Kalle dette for avsporing? Mener du seriøst det er feil å forebygge gjennom fornuftige valg? Det er ikke bare du som trør dine føtter på denne kloden, det er en del andre også. Og hva med å begynne med å kjøpe mer secondhand, eller rett og slett kjøpe mye mindre, kun det som er nødvendig? Jeg har nemlig råd til de gangene jeg må ha noe å kjøpe rene, kortreiste produkter, være seg mat eller andre varer. Anonymkode: 00bae...371 Så dine valg er fornuftige? Å betale mer enn nødvendig for en vare? Tror du det redder kloden? Satt på spissen, de pengene du betaler ekstra, som gjør en eller annen mellommann til milliardær. De pengene kan jo fort bli til privatfly og yachter. Redder det kloden? Anonymkode: fad2b...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #86 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så dine valg er fornuftige? Å betale mer enn nødvendig for en vare? Tror du det redder kloden? Satt på spissen, de pengene du betaler ekstra, som gjør en eller annen mellommann til milliardær. De pengene kan jo fort bli til privatfly og yachter. Redder det kloden? Anonymkode: fad2b...772 Ha ha, blir ikke en eneste fattig kremmer en gang av det lille jeg kjøper. Og det er hovedpoenget, vårt himmelvide store forbruk må reduseres drastisk. Det kan hende det er for sent å redde kloden, men Kineserne gjør det vertfall ikke for oss. Anonymkode: 00bae...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #87 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aldri hørt om noen som har strømpebukse under turndrakt... Anonymkode: 00bae...371 Helt vanlig med strømpebukse, leggings og leggvarmere i både ballett og turn. Anonymkode: a16fc...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #88 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor er du født? Kalle dette for avsporing? Mener du seriøst det er feil å forebygge gjennom fornuftige valg? Det er ikke bare du som trør dine føtter på denne kloden, det er en del andre også. Og hva med å begynne med å kjøpe mer secondhand, eller rett og slett kjøpe mye mindre, kun det som er nødvendig? Jeg har nemlig råd til de gangene jeg må ha noe å kjøpe rene, kortreiste produkter, være seg mat eller andre varer. Anonymkode: 00bae...371 Nå er det ikke meg du siterer, men jeg er også enig om at det er en avsporing. Jeg er for fornuftige valg og er enig at man absolutt kan kjøpe mindre. Selv dyrker jeg det meste økologisk av frukt og grønt jeg trenger selv, har høns og kanin for kjøtt og egg. Handler mye lokalt og elsker brukt. Men hvis jeg først skal ha noe, så kjøper jeg ikke dyrt i norge hvis jeg kan få akkurat samme produktet for en brøkdel av prisen. Som forbruker liker jeg ikke å bli lurt. Hvis du ser det på en annen måte så har jeg spart mye på gode kjøp, slik at jeg har hatt råd til å investere mer i frukttre, bærbusker og dyrehold. Pluss at produktene har hjulpet til så jeg har fått større produksjon lokalt hjemme hos meg. Det hadde ikke blitt mer miljøvennlig om jeg hadde kjøpt disse produktene i en butikk som tar flere hundre prosenter i margin. Anonymkode: e4ccf...edc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 18. august 2024 #89 Del Skrevet 18. august 2024 Milly GeoCad skrev (3 timer siden): Synes det er flott at folk bryr seg om hva som er i varer og hvordan det er laget, men er litt overrasket over hvor lite kunnskap folk har. Temu er en plattform der det samles produkter fra masse bedrifter fra hele verden (men mest er nok fra Kina), dette er produkter som også kan finnes i norske butikker eller andre nettbutikker. Ofte har de bare annonsert varen annerledes slik at den er mer klar for det norske markedet. Men det er fortsatt samme varen, produsert på samme måte uavhengig om det ble solgt på Temu eller på Felleskjøpet. (Jeg påstår ikke at alle varer fra Felleskjøpet er fra samme leverandør som ligger på Temu, men jeg har funnet flere produkter) Ikke helt samme varer. Når en norsk butikk bestiller varer kan et parti kigge utenfor på ulike krav. Varene kan SE like ut, men ikke være lov å selge til den norske butikken... og da kan de havne på f.eks. Temu. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #90 Del Skrevet 18. august 2024 katties skrev (5 minutter siden): Ikke helt samme varer. Når en norsk butikk bestiller varer kan et parti kigge utenfor på ulike krav. Varene kan SE like ut, men ikke være lov å selge til den norske butikken... og da kan de havne på f.eks. Temu. Det er litt forskjellig. Men det er ikke tvil om at en del produkter kommer fra samme leverandør/produsent som selges dyrt i norske butikker og billig på Temu og liknende plattformer. Jobber selv hos en forhandler av diverse varer og vet godt at den del produkter kjøpes fra samme sted, med enda bedre priser enn det private får. Men markedsføres annerledes og tas en god margin for å selge det på det norske markedet. Ja det er krav for norske butikker, men en del av produktene som også er tilgjengelig på Temu har kommet igjennom. I stede for å svartmale en plattform, burde folk generelt være kritisk til hvor varer kommer i fra, hvordan de er produsert og innhold. Uavhengig hvor de kjøper. Det hadde løst mye, å langt viktigere. Anonymkode: e4ccf...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #91 Del Skrevet 18. august 2024 Nei, det er ikke trygt. Man frarådes å handle ting som skal direkte på huden, ting som skal i kontakt med mat, og elektronikk derfra. Flere stikkprøver har vist høye nivåer av skadelige stoffer. Kreft og infertilitet kan være noen av risikoene. Barn er mer sårbare for disse stoffene enn hva voksne er, da de har mindre kropper og tynnere hud. Et plagg som i tillegg skal brukes på en varm kropp med åpne porer? Man tar selvsagt egne valg for sine barn, men all sunn fornuft tilsier jo at dette burde vært forbudt. Anonymkode: bd938...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly GeoCad Skrevet 18. august 2024 #92 Del Skrevet 18. august 2024 katties skrev (24 minutter siden): Ikke helt samme varer. Når en norsk butikk bestiller varer kan et parti kigge utenfor på ulike krav. Varene kan SE like ut, men ikke være lov å selge til den norske butikken... og da kan de havne på f.eks. Temu. At det hva? At det finnes kopier og ræl på Temu skal jeg være enig om, men det er ikke slik at varer som ikke er lov til å selge i Norge havner der. Det er bare tull og fryktelig naivt. Har du hørt om dropshipping? Forretningskonsept som baserer seg på liknende plattformer med samme leverandør/produsent som du f.eks finner hos Temu. Bare at du som butikkeier kan ta større fortjeneste og markedsføre det selv. Når du er inne på Temu sine sider så kan du faktisk finne ut hvem som har produsert varen. Jeg har faktisk funnet en klosliper til hund til 70kr på Temu, som Elkjøp ville ha 650kr for. Akkurat samme klosliper, fra samme leverandør, samme bruksanvisning, samme innhold i pakken og til å med noen av bildene som ble brukt i markedsføringen var de samme som på Temu. Å slike eksempler finnes det mange av. Jeg er enig at slike plattformer selger mye søppel, men det blir ikke no mindre søppel om du kjøper den dyrt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peach3 Skrevet 18. august 2024 #93 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 21.21): Jeg har kjøpt sokker til sønnen min på Temu, men vet ikke om jeg ville gått for større plagg. Om hun ikke skal gå i turndrakten 24/7 går det jo sikkert fint Anonymkode: ece74...150 Noe med det verste du kan kjøpe er klær på wish/temu osv. Ingen reguleringer på hormonforstyrrende og kreftfremkallende stoffer i disse klærne. Hver gang barnet ditt tar de på og blir varm, åpner porene seg og trekker til seg alle stoffene som finnes i de klærne.. Drikkeflasker, matbokser og andre ting som er i kontakt med mat lekker også disse stoffene i maten og drikken. Kjøp gjerne wish dritt hvis du vil men ikke kjøp noe som skal være i kontakt med mat eller drikke eller hud! Jeg blir skremt over hvor lite opplyste folk er på dette her! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #94 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det ikke meg du siterer, men jeg er også enig om at det er en avsporing. Jeg er for fornuftige valg og er enig at man absolutt kan kjøpe mindre. Selv dyrker jeg det meste økologisk av frukt og grønt jeg trenger selv, har høns og kanin for kjøtt og egg. Handler mye lokalt og elsker brukt. Men hvis jeg først skal ha noe, så kjøper jeg ikke dyrt i norge hvis jeg kan få akkurat samme produktet for en brøkdel av prisen. Som forbruker liker jeg ikke å bli lurt. Hvis du ser det på en annen måte så har jeg spart mye på gode kjøp, slik at jeg har hatt råd til å investere mer i frukttre, bærbusker og dyrehold. Pluss at produktene har hjulpet til så jeg har fått større produksjon lokalt hjemme hos meg. Det hadde ikke blitt mer miljøvennlig om jeg hadde kjøpt disse produktene i en butikk som tar flere hundre prosenter i margin. Anonymkode: e4ccf...edc Driver du gårdsbruk? Uansett, det handler ikke om avanse og marginer. Det handler om å handle varer som du etterpå har god samvittighet for å ha kjøpt, og det er ikke ensbetydende med bare lav pris på varen. Ræl og klær med diffuse giftstoffer i og som i tillegg er fraktet jorda rundt fra Østen, burde gi alle dårlig samvittighet. Kortreist mat er noe mange setter pris på i dag, slik burde det være med andre varer også, blir flere arbeidsplasser også. Anonymkode: 00bae...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 18. august 2024 #95 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ville ikke kjøpt noe derfra. At man ikke kan spandere på seg de ekstra kronene det koster å lage noe etisk, trygt og mer miljøvennlig fatter jeg ikke. De gangene jeg kom til skade å kjøpe noe der har det stinket så kjemikalie -aktig av produktene at jeg har måtte kaste de. Anonymkode: 052db...7d2 Vel...kan du spandere på meg? For en turn drakt til 100 kroner og en her hjemme til over 1000 kroner er stor forskjell..og at de vokser fort ut av drakter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #96 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er litt forskjellig. Men det er ikke tvil om at en del produkter kommer fra samme leverandør/produsent som selges dyrt i norske butikker og billig på Temu og liknende plattformer. Jobber selv hos en forhandler av diverse varer og vet godt at den del produkter kjøpes fra samme sted, med enda bedre priser enn det private får. Men markedsføres annerledes og tas en god margin for å selge det på det norske markedet. Ja det er krav for norske butikker, men en del av produktene som også er tilgjengelig på Temu har kommet igjennom. I stede for å svartmale en plattform, burde folk generelt være kritisk til hvor varer kommer i fra, hvordan de er produsert og innhold. Uavhengig hvor de kjøper. Det hadde løst mye, å langt viktigere. Anonymkode: e4ccf...edc Det jeg lurer på er hvordan vi som forbrukere skal kunne sjekke innhold og hvordan varer er produsert når de kjøpes på en platform som temu? Det mann vet som forbruker er at på temu havner det mange varer som er skadelige. Å sjekke opp slikt selv er fryktelig vanskelig. Samme fabrikk kan produsere varer tilpasset det europeiske markedet og reglene som gjelder for Europa vil jo da bli overholdt også produserer de parallelt varer til det uregulert markede hvor de tar snarveier for å spare penger. Dette skjer, det er bevist gang på gang. Og alle som ønsker kunnskap rundt dette finner den. Men hvordan skal vi som forbruker kunne sjekke dette ved vært kjøp det lurer jeg på? Anonymkode: 573c0...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #97 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg lurer på er hvordan vi som forbrukere skal kunne sjekke innhold og hvordan varer er produsert når de kjøpes på en platform som temu? Det mann vet som forbruker er at på temu havner det mange varer som er skadelige. Å sjekke opp slikt selv er fryktelig vanskelig. Samme fabrikk kan produsere varer tilpasset det europeiske markedet og reglene som gjelder for Europa vil jo da bli overholdt også produserer de parallelt varer til det uregulert markede hvor de tar snarveier for å spare penger. Dette skjer, det er bevist gang på gang. Og alle som ønsker kunnskap rundt dette finner den. Men hvordan skal vi som forbruker kunne sjekke dette ved vært kjøp det lurer jeg på? Anonymkode: 573c0...8f5 Du får ikke sjekket det. Derfor er det selvsagt best å kjøpe klær som er sertifisert som oeko-tex eller GOTS, og som minimum kjøpe produkter som er CE-merket. Anonymkode: 32f16...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #98 Del Skrevet 20. august 2024 Alt fra Temu fremstår som billig ræl. Og antar de bruker masse ulovlige kjemikalier og drit. Spar penger, få kreft… Anonymkode: 034f0...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #99 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 21.04): Ville du kjøpt turndrakt til barnet ditt på temu? Tenker litt på kreftfremkallende stoffer. Anonymkode: c052c...459 Jeg ville ALDRI tatt risikoen det er med kreftfremkallende stoffer med mine barn for å spart noen hundrelapper. De som gjør det har vel strengt tatt ikke råd til å ha barn,tenker jeg. Anonymkode: 63457...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå