Gå til innhold

Turndrakt fra Temu, trygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bare vask den. "Giftige stoffer" i tekstiler er ihvertfall fargerester og det finner man stadig i helt vanlige klær fra kjedebutikker. Husker du skandale der barna fikk brannsår (!) av uvaskede nye bokserskjorts fra et eller annet merke, eller folk fikk utslett fra nye sengetøy som de ikke vasket. 

Anonymkode: 2db68...1ae

Jeg har fått kjemisk forbrenning av godt vaskede klær fra Gina Tricot. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke en promille en gang av mengden produkter man kan bestille fra Temu er testet. Påstandene dine faller dermed på manglende kunnskap og sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 6b332...ea4

Samtidig er det funnet enormt mye dritt i nær intill alt som har blitt testa, logikk tilsier at en da er forsiktig og følger anbefalingene fra folka som jobber med testing og forbrukertrygghet og ikke kjøper ting som barnetøy fra Temu. 
Man trenger ikke bli helt hysterisk men ta noen forholdsregler. 

Anonymkode: 22c1a...2b3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, personlig ville jeg aldri gjort det. Men hva lurer du EGENTLIG på: om det er farlig, eller hvor glade folk er i barna sine? Altså: om du er en dårlig forelder når du vet det er risiko for at klærne påfører barna skade. For meg: ja, har du råd til noe bedre så anser i alle fall ikke jeg det som greit. 

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det går helt fint for deg, men det går ikke så fint for barna dine å få disse stoffene i kroppen sin. Du ser ikke effektene av det nå, men det kan blant annet føre til at de ikke kan få barn i voksen alder eller at de får kreft. 

Anonymkode: 32f16...aa6

Jeg har aldri vært paranoid. Kan resten av kloden bruke det, kan vi også. Dere er så fanatiske i hatet deres at det grenser til det komiske.

Hvorfor vil dere ikke svare når vi påpeker at Temu ikke er en bedrift, men en plattform med flere uavhengige butikker? Nei, det unngår dere.

Anonymkode: 9514d...891

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det efr mye tungmetaller i fargene dem bruker det kan gå inn i blodet og andre ikke godkjente kjemikalier. Se videoer på youtube om hvordan dem lager klærne da får du sjokk.

Anonymkode: 027c2...e1f

Det er akkurat det samme som om en antivaxer anbefaler videoer på youtube som støtter deres sak.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært paranoid. Kan resten av kloden bruke det, kan vi også. Dere er så fanatiske i hatet deres at det grenser til det komiske.

Hvorfor vil dere ikke svare når vi påpeker at Temu ikke er en bedrift, men en plattform med flere uavhengige butikker? Nei, det unngår dere.

Du bestemmer helt selv hvorvidt du vil utsette deg selv og barna dine for disse helseskadelige stoffene. Da er du i alle fall informert om risikoen! Jeg er ikke en del av en slags gjeng som hater nettsiden temu, så du har nok misforstått kraftig. Jeg er så påpasselig som jeg kan være med miljøgifter og helseskadelige stoffer generelt, og det handler ikke om bare at jeg ikke handler produkter som ikke er trygge, men f.eks at jeg ikke spiser 500 gram fet fisk i uka, at jeg kjøper solkrem som ikke har mye hormonforstyrrende stoffer i seg og ellers at jeg er påpasselig med kosmetikk. Jeg er gravid, og ønsker at gutten jeg bærer frem skal ha de beste sjansene for å kunne få barn selv når han blir voksen. Vi vet at det er en klar sammenheng mellom miljøgifter og sædkvalitet, og da er det viktig at jeg passer på. Det er en realitet at sædkvaliteten hos menn har gått ned ekstremt mye på bare få år, så det handler absolutt ikke om å være paranoid, men å være informert. 

Det er helt riktig at Temu er en plattform, og at de helseskadelige stoffene som er påvist er på tvers av de ulike butikkene. Det produseres på fabrikker i Kina uten at det blir kontrollert av noen. Så når du får produktet, har du ingen anelse om hva det faktisk inneholder av stoffer.

Anonymkode: 32f16...aa6

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du spør på kg når du vet hvilke svar du får når temu har blitt diskutert opp og ned i mente, det er jo bare idioti. På kg blir en nesten drapstruet om en har kjøpt noe på temu så det er helt fjernt å spørre om slikt her. Enten kjøper du den eller så lar du vær, det er ditt valg.

Anonymkode: 1e051...6b8

Det er vi vertfall enige om. Men for egen,- og mange andres del,- ALDRI mer Temu kjøp.

Anonymkode: 00bae...371

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om for min del. Ville ikke kjøpt noe fra Temu som a) skal inntil kroppen, b) skal brukes på mat eller c) direkte eller indirekte skal inn i stikkontakter. Ikke verdt risikoen.

Anonymkode: 5a210...38e

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

:rope: Har du teste alle turndraktene på Temu og funnet alle disse kjemikaliene M.m. I alle turndraktene? 
Kan du i så fall legge ut testene du har foretatt, metodene du har brukt og kvalitetssikret resultat? 

Det testes stadig klær fra temu og shein. Disse offisielle testene viser at det brukes ulovlige stoffer og mange ganger over lovlig mengde av gift stoffer. Det er svært få i Norge som har sitt eget private laboratorium eller kunnskapen til å sitte å teste selv. Så da må mann forholde seg til offisielle tester utført av myndighetsorganer i ulike land. Det sier seg selv at det ikke er kapasitet til å teste alle varer fra temu. Det forventes at leverandøren og produsentene tar ansvar ved å følge lovgivning til de landene de skal selge varene sine i.

Alle stikk tester jeg har sett av temu viser at de ikke følger lovverket. Det er nok informasjon for meg. Du kan selvsagt bestille testing av varer privat, men da blir plutselig ikke temu så billig lengre. Du kan også fortsette å handle på temu fordi det er billig og farene ved produktene ikke er synlige for det blotte øyet.

Anonymkode: 573c0...8f5

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ville du kjøpt turndrakt til barnet ditt på temu? Tenker litt på kreftfremkallende stoffer.

Anonymkode: c052c...459

Nei.

Anonymkode: 85604...ba7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gi dere litt med Temu tråder da🙄🙄

Anonymkode: 73f06...812

Folk elsker å hate vet du.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det testes stadig klær fra temu og shein. Disse offisielle testene viser at det brukes ulovlige stoffer og mange ganger over lovlig mengde av gift stoffer. Det er svært få i Norge som har sitt eget private laboratorium eller kunnskapen til å sitte å teste selv. Så da må mann forholde seg til offisielle tester utført av myndighetsorganer i ulike land. Det sier seg selv at det ikke er kapasitet til å teste alle varer fra temu. Det forventes at leverandøren og produsentene tar ansvar ved å følge lovgivning til de landene de skal selge varene sine i.

Alle stikk tester jeg har sett av temu viser at de ikke følger lovverket. Det er nok informasjon for meg. Du kan selvsagt bestille testing av varer privat, men da blir plutselig ikke temu så billig lengre. Du kan også fortsette å handle på temu fordi det er billig og farene ved produktene ikke er synlige for det blotte øyet.

Anonymkode: 573c0...8f5

Du vet at Temu ikke har fabrikker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn...dere som eks er redd for hormonforstyrrende ting i klær..hvor mange av dere bruker niva og denne typen solkrem til barna? 

Dette?

Forbrukerrådet har analysert barneklær hos de største kleskjedene og funnet hormonforstyrrende kjemikalier i klær fra HM, Cubus, KappAhl og Zara. Det fant de også i seks kosebamser.

– Det er urovekkende at hvert tredje barneplagg vi sjekket og kosebamser inneholder stoffer med egenskaper som kan være skadelige. Barn sutter og tygger på lekene sine og er spesielt sårbare for disse kjemikaliene. Dette er stoffer som ikke bør finnes i barneklær eller leker, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet ber nå miljøvernminister Tine Sundtoft få på plass et handlingsplan for bedre forbrukerbeskyttelse og strengere regulering av giftstoffer i hverdagsprodukter.

Skumle bamser

Stoffet Nonylfenoletoxilat, som ble funnet i bamsene, brytes ned til det hormonforstyrrende stoffet nonylfenol. Forskere frykter hormonforstyrrende kjemikalier kan være årsak til raskt økende omfang av ulike kreftformer, nedsatt forplantningsevne, diabetes type 2, fedme og ADHD.

– Farlige stoffer i hverdagsprodukter er et økende problem. Det er helt uakseptabelt at forbrukerne skal bære denne risikoen på vegne av bransjen, sier Randi Flesland.

– Når framstående forskere roper varsko om hva hormonforstyrrende stoffer kan gjøre med helsa vår, må politikere og produsenter våkne. Norske myndigheter må legge betydelig mer press på EU for å forby stoffene, samtidig som bransjen må starte utfasingen straks, sier

https://dinside.dagbladet.no/fritid/skremmende-funn-okt-risiko-for-barn/81336603 ( mat)

Eller vaske du baby din med denne?

Blant de ti sjampoene i testen som inneholder kjemikalier som er mistenkt å være hormonforstyrrende, finner vi også produkter for barn. En av testtaperne er barnesjampoen Natusan No More Tangles Kids Shampoo. Denne inneholder stoffet BHT, som er mistenkt å være hormonforstyrrende.3. juni 2024

Og dere tror temu er ille?

Screenshot_2024-08-17-14-05-43-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mommyaka skrev (28 minutter siden):

For å si det sånn...dere som eks er redd for hormonforstyrrende ting i klær..hvor mange av dere bruker niva og denne typen solkrem til barna? 

Dette?

Forbrukerrådet har analysert barneklær hos de største kleskjedene og funnet hormonforstyrrende kjemikalier i klær fra HM, Cubus, KappAhl og Zara. Det fant de også i seks kosebamser.

– Det er urovekkende at hvert tredje barneplagg vi sjekket og kosebamser inneholder stoffer med egenskaper som kan være skadelige. Barn sutter og tygger på lekene sine og er spesielt sårbare for disse kjemikaliene. Dette er stoffer som ikke bør finnes i barneklær eller leker, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet ber nå miljøvernminister Tine Sundtoft få på plass et handlingsplan for bedre forbrukerbeskyttelse og strengere regulering av giftstoffer i hverdagsprodukter.

Skumle bamser

Stoffet Nonylfenoletoxilat, som ble funnet i bamsene, brytes ned til det hormonforstyrrende stoffet nonylfenol. Forskere frykter hormonforstyrrende kjemikalier kan være årsak til raskt økende omfang av ulike kreftformer, nedsatt forplantningsevne, diabetes type 2, fedme og ADHD.

– Farlige stoffer i hverdagsprodukter er et økende problem. Det er helt uakseptabelt at forbrukerne skal bære denne risikoen på vegne av bransjen, sier Randi Flesland.

– Når framstående forskere roper varsko om hva hormonforstyrrende stoffer kan gjøre med helsa vår, må politikere og produsenter våkne. Norske myndigheter må legge betydelig mer press på EU for å forby stoffene, samtidig som bransjen må starte utfasingen straks, sier

https://dinside.dagbladet.no/fritid/skremmende-funn-okt-risiko-for-barn/81336603 ( mat)

Blant de ti sjampoene i testen som inneholder kjemikalier som er mistenkt å være hormonforstyrrende, finner vi også produkter for barn. En av testtaperne er barnesjampoen Natusan No More Tangles Kids Shampoo. Denne inneholder stoffet BHT, som er mistenkt å være hormonforstyrrende.3. juni 2024

Nei, det vil de ikke svare på. Heller ikke når det gjelder barnearbeid. El-bilene til alle disse som er så kjepphøye og tror de er bedre enn andre, blir laget av barn. Dvs det er barn som henter ut kobolt, som brukes i batteriene.

Neida, da er de tause. Disse menneskene er så fulle av dobbeltmoral at det renner over.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det vil de ikke svare på. Heller ikke når det gjelder barnearbeid. El-bilene til alle disse som er så kjepphøye og tror de er bedre enn andre, blir laget av barn. Dvs det er barn som henter ut kobolt, som brukes i batteriene.

Neida, da er de tause. Disse menneskene er så fulle av dobbeltmoral at det renner over.

Vel kan si jeg eier el bil og er ikke kjep høy. Gi meg gjerne fakta om barn som lager el bil batterier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Vel kan si jeg eier el bil og er ikke kjep høy. Gi meg gjerne fakta om barn som lager el bil batterier 

Ikke meg du siterte. Barn lager ikke elbil-batterier. Men de utvinner kobolt som brukes i batterier i gruver i Afrika (husker ikke hvilket land) og her er det dessverre en del barnearbeid. Så inn-direkte er dette riktig.

Anonymkode: 00bae...371

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (59 minutter siden):

Dette?

Skumle bamser

Takk endelig et menneske uten tunnelsyn!  :klappe:p

For noen år siden ble alle butikkhyller ryddet for alle Natusan produkter. Da hadde produkter blitt teste, og testen viste innhold av farlige stoffer. Jeg huske Rikke hva, nå. 
For ikke så mange år siden, var det en liten plastikk giraff alle babyer skulle ha. Om giraffen gikk i stykker eller ble klippet opp husker jeg ikke. Men inni disse giraffene som var brukt av babyer til å ha i munnen, så fant de mengder av svært helseskadelig svartsopp. (Altså en fellesbetegnelse på muggsopper der man vet at de utgjør en høy risiko for helseskade, men man ikke har analysert hvilken soppfamilie den tilhører). 
Så har vi alle tåteflaskene som har vært brukt i årevis, også de i Norge, som plutselig ble testet og man fant uhelgide og helseskadelige stoffer i dem. 
Skal vi forby alt, flytte ut i en steinhytte i skogen og leve av det naturen måtte gi? Det er alternativet, men det går og an å bruke sunn fornuft, si ja takk til noe, og nei takk til noe annet. 

Vi lever i en farlig verden, alternativet er å slutte å leve, men det er i grunnen ikke noe alternativ.

Se og til Sverige. De skulle begynne å produsere batterier, for å avlaste produkter fra Kina. Nå er fire personer døde. Alle jobbet på samme fabrikken og ingen forstår hvorfor de er døde.

Dere som skal gjøre alt så veldig riktig, kan dere reise til Kina og alle andre steder dere mener systemene er feil, og rydde opp? Det hjelper så lite at dere sitter på kg og bare skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...