AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg har aldri vært så interessert i klassisk musikk – synes det meste høres litt kjedelig ut, for å være ærlig. Men jeg elsker filmmusikk, spesielt komponister som John Williams. Likevel hører jeg stadig at Beethoven, Mozart og Bach er de største navnene innen klassisk musikk. Hva gjør dem så mye bedre enn andre komponister, spesielt moderne komponister som Williams? Eller Howard Shore? Eller Hans Zimmer? Osv.? Anonymkode: 06503...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #2 Del Skrevet 19. august 2024 Å sammenligne klassisk musikk med filmmusikk er som å sammenligne ulltøffler med en ullgenser. Jo, begge består av det samme materialet (eller instrumentene), men funksjonen er radikalt forskjellig. Anonymkode: 0eb3f...a52 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalsnus Skrevet 19. august 2024 #3 Del Skrevet 19. august 2024 Bedre fordi? Er jo som det allerede er svart her at å sammenligne klassisk musikk og filmmusikk er jo tøfler og genser. Hva som er bra er øra som hører, det er jo de som synes Ole Ivars er bedre enn noe annet også. Alle de nevnte komponistene er bedre enn alle andre for de som liker dem uansett om det er klassisk, filmmusikk, danseband eller trash metal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 19. august 2024 #4 Del Skrevet 19. august 2024 Handler vel mye om smak. Selv er jeg veldig glad i Vivaldi. Han er også svært kjent og kjente folk blir ofte gående igjen i folks preferanser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #5 Del Skrevet 19. august 2024 Det var jo det som var popmusikken på den tida. Anonymkode: 6ee8d...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #6 Del Skrevet 19. august 2024 De var jo genier for deres mengder av musikk på sinnsykt høyt nivå i tillegg til deres ferdigheter på instrumenter og til dels dirigenter av egen musikk. Bachs fuger er ekstremt komplekse, og han laget jo ikke bare én men virkelig virkelig mange - i tillegg til kantater, oratoriet og mye mye mer. Mozart døde da han var 35, men se på den produksjonen han fikk til av nyskapende musikk, symfonier, operaer, kammermusikk, konserter, inkluderte nye instrumenter som klarinett og skapte musikk som fortsatt er viden kjent og spilt i dag. Da må man faktisk være et geni. Beethoven komponerte selv om han ble døv, mesterverk på mesterverk på mesterverk. Tenk å kunne skrive hans niende symfoni uten å kunne høre? Det betyr ikke at andre komponister ikke var gode, men det er noe særlig med Bach, Beethoven og Mozart! Selv er jeg minst like glad i romantikken (Brahms blant mange andre) og senromantikken (Mahler, Wagner, R. Strauss) og senere komponister som Stravinsky og Prokofiev, mens det betyr ikke at respekten for de andre er noe mindre. John Williams er en fantastisk dyktig filmkomponist, men du kan ikke sammenligne hans musikk med dette. Det er to veldig veldig ulike ting! Anonymkode: 89f6d...b65 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #7 Del Skrevet 19. august 2024 Jeg vet ikke om det er sant eller bare en god historie, men det sies at John Williams var skeptisk da Steven Spielberg kontaktet ham for å få laget filmmusikk til Schindlers Liste. Williams skjønte at det var en utrolig stor og viktig film, og spurte hvorfor ikke Spielberg hadde hørt med noen komponister som var bedre enb ham selv. "Well, I would", svarte Spielberg, "but they're all dead." Anonymkode: 759f8...c1c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2024 #8 Del Skrevet 19. august 2024 Se Kontrapunkt på NRK om du vil oppdage mer. Anonymkode: 5fcaa...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 7.12): Det var jo det som var popmusikken på den tida. Anonymkode: 6ee8d...14d det var vel folkemusikken?? Anonymkode: 06503...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå