Gå til innhold

Frivillig barnfri og fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli lei. Fryktelig lei! Samboeren og jeg er frivillig barnfrie og ønsker ikke barn. Grunnene til dette er flere. Problemet er folk rundt oss. Vi er i midten av 30-årene og folk maser om når familieforøkelsen kommer. Vi må jo skjønne at vi har dårlig tid!

Sier vi at vi ikke ønsker barn kommer tirader om at vi er egoistiske og ikke vet hva vi går glipp av. Vi får høre at vi kommer til å angre og at barn er selve meningen med livet. Hvem skal passe på dere når dere blir gamle?

Både jeg og samboeren har nevøer og nieser vi bruker tid sammen med. Begge er derimot enige om at det er behagelig å levere de tilbake i etterkant. 

Slike kommentarer og spørsmål kommer ukentlig! Folk vi ikke engang kjenner spør. Spør og gir oss moraliserende foredrag. En kunde på jobben spurte faktisk rett ut. "Kan dere ikke få barn?" Hva svarer man på sånt?!

Hvorfor kan ikke folk respektere av vi er forskjellige? For min egen del kunne det aldri falt meg inn å spørre noen med barn hvorfor de valgte å få barn. Jeg håper og regner med dette er noe de ønsket. Håper også at de koser seg med tilværelsen og at de har tatt rett valg for seg selv. Er det ikke vanlig å respektere hverandre og at folk har ulike interesser i livet? Være glad på hverandres vegne?

Er vi frivillig barnfrie så dårlige mennesker at vi fortjener pepper for valget vårt? Skulle vi angre går det tross alt ikke ut over andre enn oss selv?

Noen vil sikkert kritisere meg for å bruke famileforumet til en slik utblåsning, men fant ingen mer passende kategori. Bare måtte få ut irritasjonen. 

Mvh Frustrert.

Anonymkode: f6000...8a7

• Liker 2
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Nå må dere slutte å mase om dette! Vi vil ikke ha barn. Det er ferdig snakka. Nå lar dere det temaet være, for vi kommer ikke til å gi mer oppmerksomhet til maset». Begynner de igjen så behandle dem som luft 

noen må få det rett ut. De blir sikkert fornermet over å få kvass beskjed, men en gang renner det over for folk. 

Anonymkode: af9d0...1a1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt utrolig at noen kommenterer slikt, hvor er det blitt av folkeskikken? I min krets ( både slekt og venner) ansees slikt som en privatsak, og ikke noe man spør om med mindre vedkommende selv bringer det på banen. Ingen andre enn dere har noen ting med dette. Syns ikke du skal svare noenting neste gang, bare stirre blankt på de til de prater om noe annet. 

Anonymkode: 87067...b9e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Si fra, tydelig hver gang: det er vårt valg, deres mening er ikke ønsket men vår forventes akseptert da den er riktig for oss. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja. Dere forventer vel at de barna vi andre setter til verden skal ta vare på dere når dere blir gamle? 

Anonymkode: 91bc1...317

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja. Dere forventer vel at de barna vi andre setter til verden skal ta vare på dere når dere blir gamle? 

skjerp deg, vi har et helsevesen som ikke velger hvem som får behandling basert på om de har bidratt til at det fødes barn eller ikke. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Si at du ikke kan få barn. Pleier å stoppe kjeften på folk 😆

Anonymkode: 2f862...f68

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde stadig mas fra en kollega, som aldri klarte å akseptere at jeg ikke vil ha barn og kanskje vil endre mening. Til slutt slang jeg bare ut at jeg er steril. Er så lei av å forsvare valget mitt. 

Anonymkode: e1511...6a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helst ikke ditt forhåpentligvis . 

Anonymkode: 2f862...f68

• Liker 6
Skrevet

Vi har prøvd de fleste svarene i boka. Vennlige og krasse. Vi har tilmed svart at vi ikke kan få barn. Det siste har bare resultert i ulike forslag på hvordan vi kan "løse problemet". Prøverør, adopsjon og fosterhjem er bare noen av forslagene som dukker opp! Får snart angst bare temaet dukker opp.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anonymkode: 

Så vi skal sette til verden barn som ikke er ønsket? Det gagner nok virkelig barnet!

Anonymkode: f6000...8a7

• Liker 3
Skrevet

Til fremmede mennesker er det fristende å si at en har hatt 7 spontan aborter, for så å oppleve hvordan de tar skammen av sitt eget inngripende og høyst private upassende spørsmål. For det er de som bør føle skam ikke du. Men jeg tror ikke slike folk har de antenne at de skjønner at de trakker i salaten så thousand island dressingen spruter rundt de. Jeg tror slike folk bare ville spurt "jøss 7 spontan aborter du, hmm fortell meg mer om den opplevelsen, ikke spar på detaljene.." De fremstår jo gjerne litt korte og stakkarslig så en kan vel ikke forvente all verden av de. 

Samtidig kjenner iallefall jeg på egne vegne at jeg aldri klarer å bruke ufrivillig barnløshet som en forklaring eller ynnskyldning, fordi det å velge vekk barn av fri vilje er ikke noe en må måtte bortforklare eller ynnskylde, det er ikke skamfullt, det er ikke noe en må legge lokk på. Jeg er heller litt stolt over valget mitt og står stødig i det og jeg opplever en genuin glede av mitt barnfrie tilværelse, og min genuine oppriktige glede gleder også mine nærmeste.

Jeg er heldigvis litt mer priviligert i mine bekjentskaper og familie enn det du er. Valget mitt er 100% respektert uten mas eller noe press eller annet rart og snodig.

Jeg kjenner jeg blir glad for at det er blitt mer snakk om å leve barnfri, at det er blitt mer åpenhet om det. At vi (spesielt kvinner) har et valg og at det valget betyr lik livskvalitet som de som velger å få barn for problemer oppstår når en ikke har et valg, og det problemet går ut over barn og voksne som igjen preger og får ringvirkninger i hele samfunnet. Å bli foreldre når en ikke ønsker men bare fordi alle andre gjør det, det er en skummel handling hvor en aldri vet utfallet av hvordan det preger deg og barnet. 

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd for hvordan du skal svare disse "korte anntenne" menneskene. Men det beste er nok å parkere de. Å behandle slikt med stillhet fungerer ikke så godt. Her må teskje metoden brukes. Si gjerne at du ikke er så interessert i å snakke om sex livet deres på en fest, si gjerne at din kropp og liv er det bare du som bestemmer over. Si gjerne: jeg. Vil. Ikke. Ha. Barn 🥄 

Der er dessverre enda noen tullinger som insisterer på at alle skal ha barn i denne verden. Men bær hodet høyt, det har du grunn til.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De får lønn, og velger yrket selv. Er du opptatt av at barna dine ikke skal ta vare pp de barnløse så får du finne et yrke hvor det ikke er forventet og pushe på det. 

Anonymkode: af9d0...1a1

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min kommer med et svar som stopper kjeften på de fleste:

Hallo,  jeg er bare 45 og altfor ung til å få barn. 

Noen vet ikke helt hva de skal svare på det, og det er like greit 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barnløse betaler skatt også som brukes til det som trengs i samfunnet, inkl barnehager og skoler, selv om de ikke trenger disse tjenestene direkte. De skal selvfølgelig ha lik eldreomsorg når den tid kommer. 

Anonymkode: 87067...b9e

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

ref å si man er steril - i dag hjelper ikke det heller siden de kan befrukte andres egg og sette inn hos kvinner og hente ut sædceller fra menn og hjelpe dem på vei osv osv - mange mennesker som de TS utsettes for lar en ikke i fred med sine meninger uansett hva man sier om man ikke krever det. Selv etter 8 SA/MA var slike "velmenende" mennesker i stand til å si til meg "hvis du bare xxxx skal du se spiren sitter neste gang" etter siste MA i uke 16!! Så nei, det eneste som hjelper er å gi tydelig beskjed om at deres mening er uønsket. 

Anonymkode: 25bd7...54a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja, jeg har jobbet i barnehage, SFO/skole og deretter som helsefagarbeider halve livet  og flere år skal det bli, pluss at jeg betaler skatt i hauger og spann,  så nei jeg har ikke dårlig samvittighet.  Jeg har bidratt med mitt, og det å få barn er ikke en del av planen 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tja, vi andre som ikke har barn må betale for ungene til dere andre som er psykisk og fysisk sjuke:

"I fremtiden er det ikke eldrebølgen som vil legge beslag på kostnadene, det er «yngrebølgen» av unge funksjonshemmede. Ny studie viser hva dette betyr i kroner og øre.

Studien konkluderer med at det er en liten gruppe tjenestemottakere som står for en stor andel av de samlede kostnadene for kommunale pleie- og omsorgstjenester i Norge.

Disse brukerne er yngre, hjemmeboende og funksjonshemmede.

2,2 millioner per høykostnadspasient

Konklusjonen er kjent fra tidligere. Det nye i denne studien er at den tallfester beløpene for gjennomsnittskostnaden for høykostnadsbrukerne til knapt 2,2 millioner kroner. For de øvrige brukerne er gjennomsnittskostnaden vel 186 000 kroner, skriver forfatterne av studien i en artikkel i tidskriftet Magma.

https://sykepleien.no/2023/12/yngrebolgen-blir-dyrere-enn-eldrebolgen-sa-mye-mer-koster-en-hoykostnadsbruker

Anonymkode: bf564...c39

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Huff, alt folk må bry seg med og blande seg oppi. Jeg blir skikkelig oppgitt på deres og andre frivillig barnløse sin del. Dette med å få barn eller ikke er PRIVAT, hvor vanskelig er det å forstå??

Anonymkode: a7638...b94

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er respektløst ovenfor TS å forpeste tråden med fornærmelser og tullete krangling. De innleggene har vi sett tusen ganger før. 

Anonymkode: 97c20...e48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ref å si man er steril - i dag hjelper ikke det heller siden de kan befrukte andres egg og sette inn hos kvinner og hente ut sædceller fra menn og hjelpe dem på vei osv osv - mange mennesker som de TS utsettes for lar en ikke i fred med sine meninger uansett hva man sier om man ikke krever det. Selv etter 8 SA/MA var slike "velmenende" mennesker i stand til å si til meg "hvis du bare xxxx skal du se spiren sitter neste gang" etter siste MA i uke 16!! Så nei, det eneste som hjelper er å gi tydelig beskjed om at deres mening er uønsket. 

Anonymkode: 25bd7...54a

Altså i mitt tilfelle er det sant, i noen situasjoner unnlater jeg så klart å si at jeg er selvvalgt steril fordi jeg har fått det kirurgisk utført. De færreste tør å spørre så spesifikt. 

Anonymkode: e1511...6a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...