Gå til innhold

Ordet "kondolerer", hvordan bruke det?🙈

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Forhåpentligvis kan begravelsesbyrået gi god veiledning rundt ordbruken.  I sjokk og sorg er man ikke seg selv og kan gå for formuleringer i annonsen som kan gjøre andre folk usikre og trekke seg unna. 

Anonymkode: b7f1e...87f

Selvfølgelig i tilfeller med barn, så må man jo være ekstra påpasselig og oppmerksomme på at dette er mennesker i en forferdelig situasjon. Men jeg tror ingen trør feil med vilje, alt av omtanke gis jo i beste mening ❤️ Ved «vanlige» dødsfall ( for å si det slik) er det jo greit at vi har visse sosiale normer og skikker de fleste følger, feks blomster og kondolanser, justert etter hvor nær relasjonen er. Og så kan man skrive kort og enkelt i dødsannonsen dersom man absolutt ikke ønsker dette, feks vennligst ikke send blomster til hjemmet eller  begravelsen foregår i stillhet. Vi kan ikke ha en lang avhandling i hver dødsannonse, « Enken og eldste sønn ønsker ikke kondolanser, men det er greit for sønn 2 og datter. Enken og datter ønsker blomster, men ikke sønn 1 og 2.»  Vi kan ikke være så redde for å trø feil i alle sammenhenger, at vi mister normal mellommenneskelig samhandling. 

Anonymkode: b5807...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er ganske uhøflig å ha noe slags prinsipp mot å si kondolerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 20.11):

Ts her.

Takker for svar, sitter pris på det, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal si, dvs skrive🙈

På en side så lurer jeg på å droppe det helt, men vil samtidig være "voksen" og si noe. Vi er ikke akkurat bestevenner.. Så jeg vil ikke si noe sånt som: jeg føler med deg i sorgen, eller noe lignende. Jeg vil heller ikke sende hjerte- eller annen emoji, men det vil kanskje virke veldig kaldt om det ikke er noe imoji der?

Altså, at dette skulle være så vanskelig🙈

Kan jeg skrive: Trist med *Ole*, og evt hva mer?🤷‍♀️🙈🙏

Anonymkode: 5ca05...76f

«Trist å høre at moren/faren din har gått bort 🌹» Du trenger ikke å bruke ordet kondolerer eller hjerte. Blomst gjør nytten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på situasjonen og hva slags forhold man har til vedkommende, og ikke minst hvor gammel vedkommende er. Er det muntlig, skriftlig, i forbifarten når man treffer folk på butikken, er det i begravelsen eller er det snakk om å ringe eller sende en melding for å uttrykke sin medfølelse?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 11.15):

Selvfølgelig i tilfeller med barn, så må man jo være ekstra påpasselig og oppmerksomme på at dette er mennesker i en forferdelig situasjon. Men jeg tror ingen trør feil med vilje, alt av omtanke gis jo i beste mening ❤️ Ved «vanlige» dødsfall ( for å si det slik) er det jo greit at vi har visse sosiale normer og skikker de fleste følger, feks blomster og kondolanser, justert etter hvor nær relasjonen er. Og så kan man skrive kort og enkelt i dødsannonsen dersom man absolutt ikke ønsker dette, feks vennligst ikke send blomster til hjemmet eller  begravelsen foregår i stillhet. Vi kan ikke ha en lang avhandling i hver dødsannonse, « Enken og eldste sønn ønsker ikke kondolanser, men det er greit for sønn 2 og datter. Enken og datter ønsker blomster, men ikke sønn 1 og 2.»  Vi kan ikke være så redde for å trø feil i alle sammenhenger, at vi mister normal mellommenneskelig samhandling. 

Anonymkode: b5807...195

Det er sant. Men hadde jeg sett frasen "vennligst ikke kondoler" i en annonse, og ikke kjente de pårørende veldig godt, hadde jeg blitt veldig usikker på hva jeg skulle si og ikke si.  Jeg hadde nok forhørt meg med andre som kjente dem bedre og spurt hva det gikk ut på. 

Jeg så frasen i en dødsannonse. Det var også digital minneprotokoll på Jørstad. Tror ikke folk klarte å unngå å kondolere når de skulke skrive noe  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært etterlatt til avdød og en som har uttrykt min medfølelse til andre. Som etterlatt syns jeg " kondolerer" er et godt ord som uttrykker alt uten at folk trenger si mer. En håndtrykk, kondolere og/eller en klem og at folk ser meg medfølende inn i øynene, det er faktisk noe som varmet da jeg mista mine. I stedet for at de skulle lete etter hva som var det riktige å si. 

Som utenforstående i møte med etterlatte bruker jeg konsekvent ordet "kondolere" og vet at det dekker det jeg vil gi. 

Anonymkode: b8146...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 23.03):

I dødsannonser står det gjerne: 

Vennligst ingen kondolanser.

I min verden så har vi skrevet dette fordi vi ikke ønsker at folk skal komme med ordet kondolerer når vi har mistet små barn, og fordi ordet i seg selv virker som en provokasjon på oss. (Jeg føler med deg oversettes ordet med. Men hvordan kan noen med et fremmedord vite hvordan vi føler?)

Anonymkode: afca5...a16

Når man ikke ønsker kondolanser så går det ikke på selve ordet men på alle oppmerksomhet ved graven/ på kirkebakken. Det kan være heftig å ta imot veldig mange slik i en vanskelig situasjon. Noen vil være alene i sine tanker der og da, andre syns det er godt med kondolanse. Så hvis du der det står " ingen kondolanse" likevel går bort til de og bruker andre ord, så har du bomma . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vennligst ikke kondolér/kondolanser" betyr da ikke at man ønsker at folk bruker andre ord enn "kondolerer". Det betyr at man ikke ønsker at person etter person skal komme bort og direkte omtale dødsfallet til deg i begravelsen, gjerne fordi det er så uendelig vondt. Hvis noen her har lest den formuleringen som at de heller skal gå bort og si kondolerer med litt andre ord har de virkelig bommet - og gjort noen mer lei seg enn nødvendig. 

Så er det tydelig at folk tolker ordet kondolerer ulikt, men for meg er det et veldig klart uttrykk for respekt og omsorg. At noen er så opptatt av å opptre korrekt, av hensyn til og respekt for både meg som pårørende og den jeg har mistet, er for meg veldig flott. Jeg synes det er enda mer hyggelig enn at noen sier de "føler med meg" slik man også sier i andre sammenhenger der noe kan være trist eller vondt eller leit. Sånne "ord blir fattige"-greier er heller ikke det helt store for meg, det oppleves ikke noe mer personlig og betydelig mindre respektfullt. Så tenker jeg samtidig at alle uttrykk for medfølelse er godt ment og møter dem deretter.

Anonymkode: 37406...be0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når man ikke ønsker kondolanser så går det ikke på selve ordet men på alle oppmerksomhet ved graven/ på kirkebakken. Det kan være heftig å ta imot veldig mange slik i en vanskelig situasjon. Noen vil være alene i sine tanker der og da, andre syns det er godt med kondolanse. Så hvis du der det står " ingen kondolanse" likevel går bort til de og bruker andre ord, så har du bomma . 

Da står det ofte vennligst ingen kondolanser ved graven.  Et generelt ikke kondoler tolker jeg som et generelt forbud mot å si at det var leit av avdøde var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...