Gå til innhold

Ordet "kondolerer", hvordan bruke det?🙈

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er et "teit" ord som jeg egentlig aldri har skjønt hvordan det skal brukes i en setning. Eller er det en setning i seg selv?🤷‍♀️🙈

Greien er at en perifer bekjent har mistet en forelder, og jeg føler jeg bør si noe, men jeg aner ikke hva..

Hva sier man i en slik situasjon?

Anonymkode: 5ca05...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ser på ordets opprinnelse så er det faktisk en veldig fin måte å uttrykke medfølelse på. Jeg syns det i utgangspunktet høres veldig upersonlig ut, men etter jeg lærte betydningen, så har jeg lært å sette mer pris på sentimentet. 

Kondolere kommer av det senlatinske condoleresom betyr «å føle sterk smerte, ha det vondt eller lide sammen». Ordet er satt sammen av det latinske dolere, «å ha det vondt eller føle smerte», og forstavelsen con, «sammen»

Anonymkode: 4dea4...e2b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er et "teit" ord som jeg egentlig aldri har skjønt hvordan det skal brukes i en setning. Eller er det en setning i seg selv?🤷‍♀️🙈

Greien er at en perifer bekjent har mistet en forelder, og jeg føler jeg bør si noe, men jeg aner ikke hva..

Det ordet bruker man ikke med mindre man er for fin til å si så trist at x har gått bort, jeg tenker på dag. 

Anonymkode: afca5...a16

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det av prinsipp aldri. Legger meg heller på en "varm klem i sorgen", der jeg kan. Er også veldig glad i den svenske versjonen: "beklager sorgen".. ❤️ 

:gruppeklem:

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var negativ til ordet før mamma døde. Da fikk det en annen og god betydning. 

Anonymkode: d8495...178

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takker for svar, sitter pris på det, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal si, dvs skrive🙈

På en side så lurer jeg på å droppe det helt, men vil samtidig være "voksen" og si noe. Vi er ikke akkurat bestevenner.. Så jeg vil ikke si noe sånt som: jeg føler med deg i sorgen, eller noe lignende. Jeg vil heller ikke sende hjerte- eller annen emoji, men det vil kanskje virke veldig kaldt om det ikke er noe imoji der?

Altså, at dette skulle være så vanskelig🙈

Kan jeg skrive: Trist med *Ole*, og evt hva mer?🤷‍♀️🙈🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det aldri, synes det virker så følelsesløst og det er mye annet en heller kan si ❤️

Anonymkode: 3e88b...98f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite beskrivende ord.

Jeg har begynt å bruke «beklager sorgen». Syns det er finere og mer beskrivende å si. Jeg sier dog ikke det til mindre kjente, da kan jeg skrive/sende et hjerte eller en klemme-emoji.

Anonymkode: 12c29...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at man skal si «takk» når noen sier kondolerer? Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: f44c3...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I  en begravelse så tar du den pårørende med ett godt håndtrykk så ser du vedkommende dypt inn i øynene så sier du kondolerer gjerne gi en klem også 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 20.11):

Ts her.

Takker for svar, sitter pris på det, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal si, dvs skrive🙈

På en side så lurer jeg på å droppe det helt, men vil samtidig være "voksen" og si noe. Vi er ikke akkurat bestevenner.. Så jeg vil ikke si noe sånt som: jeg føler med deg i sorgen, eller noe lignende. Jeg vil heller ikke sende hjerte- eller annen emoji, men det vil kanskje virke veldig kaldt om det ikke er noe imoji der?

Det er derfor man har det ordet kondolerer, det summerer liksom opp alt det man ønsker å si, uten at man må stå og knote i en vanskelig situasjon, og man slipper å si noe man etterpå tenkte var merkelig.  Kondolerer er fullverdig o seg selv, evt « Kondolerer, det var trist å høre om *Ole*». I disse situasjonene er less is more regelen grei å ha ❤️

Anonymkode: b5807...195

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 19.43):

Det er i en sånn situasjon man sier « kondolerer « . 

Anonymkode: 58573...7da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 20.11):

Ts her.

Til en bekjent ville jeg skrive « kondolerer «. Ferdig . 
til en nære ville jeg skrevet feks. « kondolerer. Er det noe jeg kan hjelpe deg med? Trenger du noen og snakke med ? « og sendt noe mat fra feks morgenlevering eller blomster. 

Anonymkode: 58573...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å bruke «kondolerer». Sier heller noe som «lei meg for å høre», og «tenker på deg/dere», avhengig av type relasjon. Syntes kondolerer er for mekanisk, og har blitt en slags «hvilepute» når folk flest syntes det er ubehagelig å snakke med noen som har mistet… er min personlige mening 🫶🏽

Anonymkode: c5810...687

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke særlig glad i det ordet. Jeg sier gjerne "føler med dere i sorgen" eller lignende. For meg blir kondolerer et veldig upersonlig ord av en eller annen grunn.

Anonymkode: e37ec...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på temaet, håper det er ok at jeg kupper tråden litt

i en dødsannonse sto det " vennligst ikke kondoler"  Betyr det at de pårørende vil være helt i fred, altså ikke noe snakk om den døde, eller hvor leit det var han ikke lenger lever?  eller liker de bare ikke ordet kondolerer?

Anonymkode: b7f1e...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syn5det har vært fint de gangene folk har kondolert meg.

Anonymkode: 53fad...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...