Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg ha svangerskapsdiabetes med en HbA1c på 30, både i første trimester og nå i tredje trimester (uke 30)?

HbA1c skal ikke brukes som diagnostisk mål når det gjelder svangerskapsdiabetes, men jeg skjønner det ikke likevel.

Jeg opplever grenseverdiene for svangerskapsdiabetes som svært rigide, og synest det er mer sykeliggjørende enn noe annet 😐

Fikk diagnosen fordi jeg målte akkurat over grenseverdien for fastende blodsukker som gravid, ifb med glukosebelastning i uke 28. 

Anonymkode: f7fad...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du syns det et mer sykeliggjørende enn nyttig og førevar er jo din sak. 

Men det er absolutt bedre at de har en klar grense for når oppfølging skal skje/diagnose gis og følges med på enn en litt sånn diffus grense som da lett fører til at noen faller mellom stolene og potensielt ikke blir nappet opp.

Hvorfor - får du 100% best svar hvis du spør helsepersonell, men som du sier så skal ikke HbA1c brukes ved diagnostikk ved svangerskapsdiabetes, men den spiller jo en rolle sammen med de målte blodsukkerverdiene. 

Anonymkode: 323aa...ccb

• Liker 2
Skrevet

HbA1c er bare en gjennomsnittsverdi over de siste 6-12 ukene, så den kan godt være lavere. 

Grensene for svangerskapsdiabetes er satt et sted av en helhetsvurdering av forskning som er gjort, og er sånn sett en definisjonssak som man kan velge å være enig i eller ikke, men grensene er nå satt der de er fordi man mener at så høyt blodsukker vil kunne være skadelig. Du kan jo lese retningslinjene og eventuelt studiene som ligger bak. Hensikten er p gjøre svangerskapet tryggere for mor og barn.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/svangerskapsdiabetes#behandling-av-svangerskapsdiabetes-tilby-informasjon-kostrad-og-opplaring-i-egenmaling-av-glukose-ved-diagnosetidspunkt-kvinner-med-fastende-glukosenbsp-5-3-6-9-mmol-lnbsp-og-ellernbsp-2-timers-glukose-9-0-11-0nbsp-mmol-lnbsp-etter-glukosebelastning-har-svangerskapsdiabetes-og-bor-fa-oppstart-av-behandling

Anonymkode: 53dee...6f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan kan jeg ha svangerskapsdiabetes med en HbA1c på 30, både i første trimester og nå i tredje trimester (uke 30)?

HbA1c skal ikke brukes som diagnostisk mål når det gjelder svangerskapsdiabetes, men jeg skjønner det ikke likevel.

Jeg opplever grenseverdiene for svangerskapsdiabetes som svært rigide, og synest det er mer sykeliggjørende enn noe annet 😐

Fikk diagnosen fordi jeg målte akkurat over grenseverdien for fastende blodsukker som gravid, ifb med glukosebelastning i uke 28. 

Langtidsblodsukkeret er jo et gjennomsnitt av de siste 12 uker, så det sier egentlig ikke så mye om hvordan blodsukkeret ditt er i det daglige bortsett fra at det ikke er for høyt hele tiden🫣

Jeg har helt fint langtids, men målingene mine på fastende og måltider har økt utover i svangerskapet alle gangene..

Anonymkode: e8ad8...93c

Skrevet

Påstandene om at HbA1c ikke gjenspeiler blodsukkernivå korrekt, er feil. HbA1c er det diagnostiske verktøyet man bruker for å diagnostisere noen med diabetes, i dag.

Bare ikke svangerskapsdiabetes 😵‍💫

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

HbA1c er bare en gjennomsnittsverdi over de siste 6-12 ukene, så den kan godt være lavere. 

Grensene for svangerskapsdiabetes er satt et sted av en helhetsvurdering av forskning som er gjort, og er sånn sett en definisjonssak som man kan velge å være enig i eller ikke, men grensene er nå satt der de er fordi man mener at så høyt blodsukker vil kunne være skadelig. Du kan jo lese retningslinjene og eventuelt studiene som ligger bak. Hensikten er p gjøre svangerskapet tryggere for mor og barn.

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/svangerskapsdiabetes#behandling-av-svangerskapsdiabetes-tilby-informasjon-kostrad-og-opplaring-i-egenmaling-av-glukose-ved-diagnosetidspunkt-kvinner-med-fastende-glukosenbsp-5-3-6-9-mmol-lnbsp-og-ellernbsp-2-timers-glukose-9-0-11-0nbsp-mmol-lnbsp-etter-glukosebelastning-har-svangerskapsdiabetes-og-bor-fa-oppstart-av-behandling

Anonymkode: 53dee...6f5

Tenker på alt våre mødre slapp å forholde seg til, og hvor heldige de var.

Dagens praksis er svært omdiskutert, og jeg opplever at jordmødre er mer hysteriske rundt dette, enn hva legene er. 

Jeg vet ikke, jeg synes bare det er veldig rigid, sykeliggjørende og påfører gravide kvinner mer stress enn godt. Man finner kanskje noen få kvinner ekstra med svangerskapsdiabetes ved å holde på slik. Det er jo fordi man har senket grenseverdiene drastisk, sammenlignet med grenseverdier for diabetes uten å være gravid. 

Ingen andre som reagerer på dette, altså? 

Tenker nok at brorparten av de som får påvist svangerskapsdiabetes med målinger som bare ligger helt i grenseland, hadde klart seg helt utmerket uten denne ekstra overvåkningen, målingene og tiltakene i svangerskapet.

Det gjør vel egentlig brorparten.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Påstandene om at HbA1c ikke gjenspeiler blodsukkernivå korrekt, er feil. HbA1c er det diagnostiske verktøyet man bruker for å diagnostisere noen med diabetes, i dag.

Bare ikke svangerskapsdiabetes 😵‍💫

Det er kanskje fordi svangerskapsdiabetes er hormonstyrt og under svangerskapet endrer hormonene seg gjennom de 9 mnd? Er vel ofte derfor man har høyere målinger på slutten, og mange har behov for å øke insulindosen utover i svangerskapet? Også dropper det ofte litt helt på slutten.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje fordi svangerskapsdiabetes er hormonstyrt og under svangerskapet endrer hormonene seg gjennom de 9 mnd? Er vel ofte derfor man har høyere målinger på slutten, og mange har behov for å øke insulindosen utover i svangerskapet? Også dropper det ofte litt helt på slutten.. 

Det kan godt hende at dette er årsaken, ja.

Misforstå meg rett - de som har en reell svangerskapsdiabetes med høye, avvikende verdier - skal selvsagt følges opp. 

Jeg peker bare på meg selv og likesinnede - som ligger rett over grensen for fastende blodsukker på 5,3. Og blir liggende der. 

Det er ganske spesielt å få en slik diagnose, basert på én måling. Som for øvrig er innenfor normalområdet for fastende glukose, når du ikke er gravid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker på alt våre mødre slapp å forholde seg til, og hvor heldige de var.

Dagens praksis er svært omdiskutert, og jeg opplever at jordmødre er mer hysteriske rundt dette, enn hva legene er. 

Jeg vet ikke, jeg synes bare det er veldig rigid, sykeliggjørende og påfører gravide kvinner mer stress enn godt. Man finner kanskje noen få kvinner ekstra med svangerskapsdiabetes ved å holde på slik. Det er jo fordi man har senket grenseverdiene drastisk, sammenlignet med grenseverdier for diabetes uten å være gravid. 

Ingen andre som reagerer på dette, altså? 

Tenker nok at brorparten av de som får påvist svangerskapsdiabetes med målinger som bare ligger helt i grenseland, hadde klart seg helt utmerket uten denne ekstra overvåkningen, målingene og tiltakene i svangerskapet.

Det gjør vel egentlig brorparten.

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes med 5,3 på fastende. Har lavt langtidsblodsukker. Har allikevel hatt flere målinger som er for høye i etterkant. Insulinbehovet øker utover i svangerskapet, og det blir vanskeligere å holde seg under grensen. Dersom resten av målingene du gjør holder seg under grenseverdien trenger du jo ikke stresse med det. 

Anonymkode: ae35b...e5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan godt hende at dette er årsaken, ja.

Misforstå meg rett - de som har en reell svangerskapsdiabetes med høye, avvikende verdier - skal selvsagt følges opp. 

Jeg peker bare på meg selv og likesinnede - som ligger rett over grensen for fastende blodsukker på 5,3. Og blir liggende der. 

Det er ganske spesielt å få en slik diagnose, basert på én måling. Som for øvrig er innenfor normalområdet for fastende glukose, når du ikke er gravid.

Men hvor langt er du på vei? Jeg har også ligget akkurat på grensen i begynnelsen.. men utover i svangerskapet har det endret seg (alle 3 gangene). Forrige gang fødte jeg en baby med lavt blodsukker og gulsott blant annet, selvom BS var bra regulert med medisiner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor langt er du på vei? Jeg har også ligget akkurat på grensen i begynnelsen.. men utover i svangerskapet har det endret seg (alle 3 gangene). Forrige gang fødte jeg en baby med lavt blodsukker og gulsott blant annet, selvom BS var bra regulert med medisiner. 

Ok.

Jeg er i uke 30, nå.

Har du hatt normal HbA1c i etterkant av fødsel? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok.

Jeg er i uke 30, nå.

Har du hatt normal HbA1c i etterkant av fødsel? 

Ja, vært normalt i etterkant 😊

Har reagert veldig på både sukker (både hvitt og fruktsukker), og hvetemel, stivelse (havregryn, potet, fullkornspasta osv). Første gang startet jeg ikke med medisin før rundt uke 30, den siste gangen måtte jeg starte allerede i uke 10… Så for min del har det vært veldig stor forskjell på svangerskapene selvom målingene har vært ok i begynnelsen, og langtidsblodsukker har vært fint hele veien. 

Skrevet

Fikk påvist svangerskapsdiabetes fordi jeg var på 9,0 to timer etter drikken (normalt fastende). Målte blodsukker etter måltid i to uker, og alt var innenfor normalen. Så fikk jeg en vekstmåling i uke 36 som jeg syntes var veldig greit (kjekt med en ultralyd ekstra:)). Ellers ble det aldri nevnt, og bare avfeid av helsepersonell da jeg selv tok det opp. Prøvde til og med å mase meg til igangsetting pga det, men til ingen nytte😂

Så er ikke enig i at det føltes sykeliggjørende. Hvis du ikke trenger oppfølging så får du det heller ikke, og alt ekstra er jo bare en bonus tenker jeg!:)

Anonymkode: e3843...ce4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...