AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Ble akuttoperert for prolaps for 4 måneder siden. Hadde isjias, med stråling nedover høyre fot. Plutselig begynte jeg å miste følelsen i tærne, og ble nummen oppover leggen. Operasjonen var forsåvidt vellykket, men jeg hadde nok allerede fått en nerveskade da jeg ble operert, så følelsen i foten er fortsatt like dårlig. Gjør alle øvelser jeg skal, er i aktivitet, men jeg kjenner meg i helt elendig fysisk form. Det er tungt å gå, vanskelig å bøye seg, har ingen styrke så jeg klarer ikke noe særlig fysisk arbeid. Foten min er i tillegg ofte iskald. Fysioterapeuten er egentlig veldig flink, men har siden før operasjonen vært litt redd for å gjøre så mye med meg. Legen ber meg smøre meg med tålmodighet, det er vist ikke så mye å gjøre. Jeg er bare 36 år og har en fysisk jobb jeg ikke klarer, jeg klarer bare gå i lett terreng, jeg kan nesten ikke løfte noe, jeg har liksom ingen styrke selv om jeg trener. Noen som har opplevd noe lignende? Er så redd jeg aldri skal få tilbake følelsen i foten. Anonymkode: dd1fe...b54
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Aldri opplevd det, da jeg ikke har operert enda! Det jeg lurer på er hvordan du fant ut at du skulle operere? Har gått med prolabs i korsryggen som gir meg isjasmerter nedover bena og sliter med og gå av og på i flere år! Bena har vært rar siste året og. Nerveskader? Legen vet at jeg har prolabs men ikke sagt noe, (leste det på røngten svar selv), og vet jeg sliter med isjas og smertene i mange år! Ønsker deg god bedring, vet flere som har operert og blitt veldig bra igjen! Men det var før de fikk nerveskader. Anonymkode: d7f00...611
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Har en samboer som ble operert for litt over et år siden. Har fortsatt liten til ingen følelse i huden i ene låret og ellers en nummen følelse i hele beinet. Men fungerer tålig greit til tross for fysisk jobb da. Anonymkode: 9bb55...7c4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Velkommen i klubben. Nevrologen mente følelsen kunne komme tilbake, men kunne ikke garantere når. Er 25 år siden første operasjon, andre gangen ryggen slo seg helt vrang er 15 år siden, det var da jeg mistet føligheten fra kneet og ned og delivs låret. De første månedene måtte jeg gå med spesialskinne da jeg tråkket over hele tiden. Har med masse trening fått kontroll på sener og muskler i foten, men fortsatt nesten ingen følelse i huden så der kan insektene kose seg så mye de ønsker. Anonymkode: c18d5...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri opplevd det, da jeg ikke har operert enda! Det jeg lurer på er hvordan du fant ut at du skulle operere? Har gått med prolabs i korsryggen som gir meg isjasmerter nedover bena og sliter med og gå av og på i flere år! Bena har vært rar siste året og. Nerveskader? Legen vet at jeg har prolabs men ikke sagt noe, (leste det på røngten svar selv), og vet jeg sliter med isjas og smertene i mange år! Ønsker deg god bedring, vet flere som har operert og blitt veldig bra igjen! Men det var før de fikk nerveskader. Anonymkode: d7f00...611 Har hatt problemer med ryggen i flere år, men for ca 5 måneder siden fikk jeg en kink i ryggen og noen timer etter på fikk jeg smerter nedover bena. Fikk bare beskjed om at det kom til å gå over. Så mistet jeg følelsen/kraften i foten, det skjedde en helg, og når jeg ringte legekontoret da på mandag skulle jeg komme samme dag, og ble videre sendt til sykehuset. Tok mr, som viste at jeg hadde en stor prolaps. Ble operert noen dager etterpå. Isjiassmerter er helt grusomt, håper du får god hjelp og at det går over! Om benet kjennes rart ut ville jeg tatt det opp med legen, operasjon er ingen quickfix, men for meg ble det redningen. ts Anonymkode: dd1fe...b54
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en samboer som ble operert for litt over et år siden. Har fortsatt liten til ingen følelse i huden i ene låret og ellers en nummen følelse i hele beinet. Men fungerer tålig greit til tross for fysisk jobb da. Anonymkode: 9bb55...7c4 Har han fått noen beskjed om det er håp for at følelsen kan komme tilbake? Anonymkode: dd1fe...b54
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Velkommen i klubben. Nevrologen mente følelsen kunne komme tilbake, men kunne ikke garantere når. Er 25 år siden første operasjon, andre gangen ryggen slo seg helt vrang er 15 år siden, det var da jeg mistet føligheten fra kneet og ned og delivs låret. De første månedene måtte jeg gå med spesialskinne da jeg tråkket over hele tiden. Har med masse trening fått kontroll på sener og muskler i foten, men fortsatt nesten ingen følelse i huden så der kan insektene kose seg så mye de ønsker. Anonymkode: c18d5...5fa Takk for det, det er ikke akkurat en klubb man ønsker medlemskap i. Vet ikke hvor mange ganger jeg har nesten snublet i trappa, høye dørstokker og i gulvtepper. Bra du har fått kontroll på foten, men så kjedelig med dårlig følelse i huden. Her kjennes det ut som jeg har fått bedøvelse. Anonymkode: dd1fe...b54
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Nerver kan faktisk både reparere seg og trenes. For å trene nerver er det maksimal aktivering som gjelder, å gå barbeint på grusen eller trene maks styrke. (Styrkeøvelsene venter du med til fysio gir klarsignal). For å få igjen mer varme gjelder det å få opp sirkulasjonen, også det vil bli bedre med økt styrke. God bedring! Anonymkode: 28c9b...1e0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 Jeg fikk varig nerveskade etter prolaps. Dropfot, nedsatt kraft fra hofte og ned, endret følelse. Hadde kun bedring i noen uker, før det stagnerte dessverre. Til tross for tett oppfølging av fysioterapeut. Har levd med skaden i 20 år nå. Anonymkode: 551e3...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå