Gå til innhold

Er jeg sær som ikke vil at kunder skal vippse meg og lyver om å ikke ha vipps?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Det er i mot butikkens retningslinjer, jeg vil ikke risikere jobben"

(og er det ikke det, så burde det vært det)

Har forresten blitt spurt en gang da jeg selv var kunde. Ung mann som ønsket en øl på en hurtigbåt. Hadde ikke hjerte til å si nei, for så virkelig ut som om han hadde lyst på den ølen, og at det satt langt inne å spørre. Men som ansatt hadde jeg aldri gjort dette, uansett. 

Anonymkode: cbf61...5c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde det der også i den gamle jobben min.

Jeg sa ikke at jeg ikke hadde Vipps, bare at det var imot reglene på arbeidsplassen og dett var dett.

I de få tilfellene hvor folka ville krangle på det, sa jeg rett ut "Sorry, men jeg er ikke gira på å risikere og miste jobben min for det her, altså, du må finne en annen måte å betale på og begynne å huske på og ta med deg lommeboka når du veit du skal ut og kjøpe ting".

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har din fulle rett til å si nei. Når jeg jobba som frisør. Før sosiale medier kom. Så fikk jeg så mye rare henvendelser på jobb. Jeg kan bare tenke meg hva dem hadde gjort hvis vi hadde sosiale medier på den tiden. 

Men kunder kan vippes meg når dem handler. Men det er fordi jeg eier butikken. Jeg forlanger aldri at mine ansatte skal gjøre det. De gir min Vipps hvis en kunde ikke har kontant eller kort. 

Anonymkode: da599...792

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uhørt av kunden og i det hele tatt spørre om dette. Si nei med god samvittighet. 

Anonymkode: 2c811...5b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du trenger en unnskyldning engang, bare si nei, helt uaktuelt. Maser de mer? Be de om å gå.

Anonymkode: 0e185...93f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er helt ok, og ville aldri gjort det selv heller. Men har flere ganger opplevd at butikkansatte har tilbudt meg å gjøre det og det er hyggelig, men overhodet ikke noe jeg forventer

Anonymkode: f855a...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svar heller at det ikke er lov. For det er det sikkert ikke. 

Når det er sagt, så har jeg selv spurt om dette i nærbutikken. Men jeg bor i en liten bygd, folk vet hvem jeg er. Og jeg er dame 40. Mindre risiko enn mann 28 tipper jeg 

Anonymkode: 4b605...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor, og du trenger ikke lyve. Du gir jo også ut telefonnummeret ditt, og risikerer at de prøver å sjekke deg opp, det kan føre til trakassering, og på min jobb har kollegaer også opplevd feks vippskrav med tiggemeldinger etter dette. Etter mye tull sa sjefen at ingen fikk lov, fordi hvis en gjør det vil det skape en forventning til oss andre. Jeg sier bare at "beklager, men vi har ikke vippsløsning" og hvis de pusher det derfra sier jeg at vi ikke har lov til å bruke vår private vipps. 

Anonymkode: 7e584...32a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jobber i en butikk og vi har bankterminal og kontant. Vi har ingen løsning for at man kan vippse til butikken. Jeg får i ny og ne kunder som kommer og sier at de ikke har kontanter og ikke har bankkort, som spør om de kan bruke vipps for å betale. For det meste ganske unge utenlandske menn. Jeg sier da at vi dessverre ikke har en vipps løsning i butikken. Så da må de enten dra og hente bankkortet sitt / kontanter eller vippse noen andre de kjenner som kan betale med sitt kort. Og da spør de ofte "ja, men kan jeg ikke bare vippse deg da?". Jeg har vipps, så det er ikke noe med det. Men jeg liker ikke at kunder skal vippse meg så jeg må dra kortet mitt selv i butikken.  Så som regel så ender samtalen med en hvit løgn fra min side hvor jeg sier at jeg ikke har vipps så jeg får ikke til å hjelpe de med det.

Er jeg sær som ikke liker å gjøre dette.? Er ung dame i 20 årene og har ikke så lyst til å gi ut tlf. nummeret mitt til randome kunder og at de skal kunne se det fulle navnet mitt inne på vipps appen og søke meg opp/finne meg på sosiale media.

Anonymkode: 2335c...6ac

Nei du er ikke sær. Du er smart 🌹

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt ut navn og nummer til hvem som helst, nei. Innenfor å lyve, for å slippe unna folk som ikke respekterer at du sier nei.

Anonymkode: f89c9...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe krøll med kunden og politiet henvender seg og lurer på om du driver med hvitvasking. 

Si nei, det har jeg ikke lov til.

Anonymkode: a0217...edc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du må ikke finne på å være mellomledd mellom kunde og din arbeidstaker økonomisk. 

Hva om arbeidstaker mistenker at noen på jobb har trikset med kasseløsningen? Da vil de registrere flere innbetalinger fra deg som mistenkelig. Hva om kunden ikke er fornøyd med varen og ønsker å klage? Kunden har da ingen rett til å klage eller benytte seg av kjøpsloven og eller forbrukerloven siden du står som eier av produktet. I tillegg, som du nevner, du bør absolutt ikke dele din kontaktinformasjon til mennesker du ikke ønsker å ha kontakt med på fritiden. 

Anonymkode: b02a3...54f

Nei, TS sier jo at det er uaktuelt? 

Anonymkode: bf406...48d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fort få Vippsen din stengt av banken også om dette skjer ofte, så dette er noe du helt klart ikke skal gjøre. Ikke ditt ansvar å tilby Vipps-betaling. Det er forøvrig ikke noe du trenger å lyve om, du kan si at det vil du ikke/ det ønsker du ikke å gjøre/det er ikke lov eller kan gi det problemer, hva enn som avslutter den samtalen på et fornuftig vis. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, TS sier jo at det er uaktuelt? 

Anonymkode: bf406...48d

Skjønner ikke hva du babler om eller svarer på. AB prøver jo å få TS til å reflektere over fallgruver… 🙃

Anonymkode: 5a695...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber for Coop har du uansett ikke lov til å ta imot Vipps, blant annet grunnet vern av personopplysninger. Jeg antar at de andre dagligvarekjedene har samme regelen? 

Jeg pleier i alle fall bare å svare "Beklager, jeg har ikke lov til å ta imot Vipps, da arbeidsgiver anser det som problematisk å utveksle personopplysninger med kundene." 

Anonymkode: 858bb...460

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de bruke ApplePay/GooglePay. De fleste har i dag telefon med Android eller iOs, og har de ikke det kan de heller ikke bruke Vipps. Det er vel noen banker som fortsatt ikke støtter noen av de, men de fleste har denne muligheten, om ikke via hovedbanken så i alle fall via et kredittkort fra en annen bank.

Anonymkode: aea09...8da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 hours ago, AnonymBruker said:

Tror faktisk ikke du har lov heller. 

Anonymkode: 56dd5...627

Det er ikke direkte ulovlig så vidt jeg vet, men ingen seriøse arbeidsgivere burde tillate det.. 

Anonymkode: 858bb...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glemt lommeboken da jeg skulle betale på Rema, og vippsløsningen deres fungerte ikke. 
Sa jeg skulle løpe hjem og hente kortet, men da sa dama i kassen jeg kunne vippse henne. 

Nå er jeg nok en gammal kjerring i hennes øyne som neppe vil bruke opplysningene til å sende dick pics eller invitere henne på date 😆

Anonymkode: e42ee...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kjedebutikk. Kjeden jeg jobber i har ingen regler rundt Vipps, men jeg er ikke interessert i å gi ut mitt private telefonnummer til kundene og det sier jeg rett ut om noen spør om de kan Vippse meg (det skjer jo at folk har glemt lommeboka e.l.). Noen blir sure og mener jeg er lite serviceinnstilt, det får de bare mene.

Fikk faktisk en klage på meg pga det en gang, en kunde som ikke ga seg og insisterte på at jeg måtte da kunne la henne Vippse meg og ble skikkelig sur over å få nei. Heldigvis var sjefen enig med meg og svarte kunden at vi ikke hadde noen plikt til å ta i mot betaling til vår private Vipps.

Anonymkode: 1ae6f...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...