Gå til innhold

Er jeg sær som ikke vil at kunder skal vippse meg og lyver om å ikke ha vipps?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i en butikk og vi har bankterminal og kontant. Vi har ingen løsning for at man kan vippse til butikken. Jeg får i ny og ne kunder som kommer og sier at de ikke har kontanter og ikke har bankkort, som spør om de kan bruke vipps for å betale. For det meste ganske unge utenlandske menn. Jeg sier da at vi dessverre ikke har en vipps løsning i butikken. Så da må de enten dra og hente bankkortet sitt / kontanter eller vippse noen andre de kjenner som kan betale med sitt kort. Og da spør de ofte "ja, men kan jeg ikke bare vippse deg da?". Jeg har vipps, så det er ikke noe med det. Men jeg liker ikke at kunder skal vippse meg så jeg må dra kortet mitt selv i butikken.  Så som regel så ender samtalen med en hvit løgn fra min side hvor jeg sier at jeg ikke har vipps så jeg får ikke til å hjelpe de med det.

Er jeg sær som ikke liker å gjøre dette.? Er ung dame i 20 årene og har ikke så lyst til å gi ut tlf. nummeret mitt til randome kunder og at de skal kunne se det fulle navnet mitt inne på vipps appen og søke meg opp/finne meg på sosiale media.

Anonymkode: 2335c...6ac

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Bare å lyge her om det er det som får de til å stoppe. 

Du kan også spørre lederen din om å sette opp et skilt om at Vipps ikke aksepteres. Men i det minste fortell om at det stadig spørre om din personlige Vipps. 

Anonymkode: fcd0f...979

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Det er ikke din oppgave å tilby vipps betaling for kundene.

Anonymkode: cad1b...b36

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å si nei til det. Evt si at det er ikke tillatt Ref butikkens regler. Eller at dere ikke har lov å ha privattelefon på jobb. 

Anonymkode: 23a55...a53

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også være dønn ærlig om at du ønsker å ha et klart skille mellom jobb og privat og at det er utenfor din komfortsone.

Anonymkode: db21e...cc8

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror faktisk ikke du har lov heller. 

Anonymkode: 56dd5...627

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags butikk er det folk i ny og ne kommer folk uten kontanter og kort for å handle?

Høres spesielt ut.

Anonymkode: 01bba...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du ikke har lov til det pga butikkens regler. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% innafor. Du er ikke betalingsterminalen til jobben, du kan fort havne i en situasjon med noen som hevder det er noe feil og de skal ha tilbake pengene. I tillegg til at du gir ut navn/tlfnr til en mengde personer du ikke aner om det er lurt å gi det til.

Det er ubehagelig å blande sin egen økonomi inn i jobbens økonomi. Da jeg jobbet i kiosk vekslet jeg en sjelden gang med egen lommebok når det var tomt for noe i kassa, og jeg synes nesten det var smått ubehagelig. Likte overhodet ikke å blande mine og jobbens penger.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags butikk er det folk i ny og ne kommer folk uten kontanter og kort for å handle?

Høres spesielt ut.

Det skjer minst 1 gang per dag om du sitter 8 timer i kassa på en daglivarebutikk.

Anonymkode: cad1b...b36

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen spesielt vanskelig oppgave å sette opp Vipps for en butikk, så du kunne jo nevnt det for sjefen at mange kunder ønsker å betale med Vipps. Selvfølgelig skal du ikke ta i mot betaling på din private Vipps, det er ikke noe å tenke på en gang.

Anonymkode: f9ba6...4b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres spesielt ut.

Vi har mange kunder innom i løpet av en dag. Noen ganger i blant kommer det folk som ikke har kontanter på seg og ikke har med bankkort som tror de kan betale med vipps.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jobber i en butikk og vi har bankterminal og kontant. Vi har ingen løsning for at man kan vippse til butikken. Jeg får i ny og ne kunder som kommer og sier at de ikke har kontanter og ikke har bankkort, som spør om de kan bruke vipps for å betale. For det meste ganske unge utenlandske menn. Jeg sier da at vi dessverre ikke har en vipps løsning i butikken. Så da må de enten dra og hente bankkortet sitt / kontanter eller vippse noen andre de kjenner som kan betale med sitt kort. Og da spør de ofte "ja, men kan jeg ikke bare vippse deg da?". Jeg har vipps, så det er ikke noe med det. Men jeg liker ikke at kunder skal vippse meg så jeg må dra kortet mitt selv i butikken.  Så som regel så ender samtalen med en hvit løgn fra min side hvor jeg sier at jeg ikke har vipps så jeg får ikke til å hjelpe de med det.

Er jeg sær som ikke liker å gjøre dette.? Er ung dame i 20 årene og har ikke så lyst til å gi ut tlf. nummeret mitt til randome kunder og at de skal kunne se det fulle navnet mitt inne på vipps appen og søke meg opp/finne meg på sosiale media.

Det er en selvfølge at du ikke utgir privat ingo til kundene. Noe annet ville vært dumt og naivt!

Anonymkode: 666cc...bf0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt det opp med leder? Jeg jobber i en butikkjede, der har vi fått klar beskjed om at vi ikke skal bruke vår private vipps til slikt. Veldig greit å kunne si det til kundene. Rart om ikke det gjelder i de fleste butikker?

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å være mellomledd mellom kunde og din arbeidstaker økonomisk. 

Hva om arbeidstaker mistenker at noen på jobb har trikset med kasseløsningen? Da vil de registrere flere innbetalinger fra deg som mistenkelig. Hva om kunden ikke er fornøyd med varen og ønsker å klage? Kunden har da ingen rett til å klage eller benytte seg av kjøpsloven og eller forbrukerloven siden du står som eier av produktet. I tillegg, som du nevner, du bør absolutt ikke dele din kontaktinformasjon til mennesker du ikke ønsker å ha kontakt med på fritiden. 

Anonymkode: b02a3...54f

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er unødvendig lyve. Bare si rett ut at du ikke gir ut ditt private telefonnummer til fremmede, og at hvis de ønsker handle i butikken må de ha godkjent betalingsmiddel. Blir de sur så ber du de gå, og fortsetter de så sier du at du tilkaller vekter dersom de enten ikke vil betale for varene sine eller ikke forlater butikken.

Anonymkode: b3fc2...453

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke motta Vipps privat. Dette er ikke noe å lure på en gang. 

Anonymkode: eea83...b90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si at det har du ikke lov til. Det kan til og med være sant. 

Det høres også ut som en temmelig klein måte å få nummeret ditt på. 

Endret av Tomas77
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke lov hos oss,  kjedebutikk. Men hadde sagt blankt nei uansett.

Anonymkode: 391a5...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...