Bustefisk Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Jeg skal ta førerkort, og trengte derfor nye briller. Har normalt kun brukt nillebriller (-2,50) men har merket at jeg ser dårligere med dem. Tok en synstest, og fikk da -3,50. Har også skjeve hornhinner så fikk korreksjon for dette. Brillene var helt grusomme. Vet at det må tilvenning, men det var så ille fortsatt etter 2 uker at jeg ikke kunne bruke dem ute. Perfekte til å se på tv med bare. Alt bulet liksom mot meg, og alt var skjevt hvor enn jeg så, følte også at jeg så ALT for klart, nesten så det ble kunstig. Fikk da ny time, der kom en annen optiker frem til -3,00 og at han skulle fjerne skjev hornhinner helt på høyre øyne og minske på venstre. Hentet dem istad og merket med en gang jeg fikk brukt dem litt på vei hjem at noe var galt.. ser helt perfekt på venstre øye, men høyre ser mer uklart. Føles ut som jeg har forskjellige styrker på glassene, og det er veldig ubehagelig.. Mistenker at denne styrken er riktig, men at å fjerne korrigering på høyre øye var en gal avgjørelse. Har sendt dem mail og bedt om enda en ny time.. Flere som har opplevd lignende ? Blir jo så utrolig frustrert 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Bustefisk skrev (1 minutt siden): Jeg skal ta førerkort, og trengte derfor nye briller. Har normalt kun brukt nillebriller (-2,50) men har merket at jeg ser dårligere med dem. Tok en synstest, og fikk da -3,50. Har også skjeve hornhinner så fikk korreksjon for dette. Brillene var helt grusomme. Vet at det må tilvenning, men det var så ille fortsatt etter 2 uker at jeg ikke kunne bruke dem ute. Perfekte til å se på tv med bare. Alt bulet liksom mot meg, og alt var skjevt hvor enn jeg så, følte også at jeg så ALT for klart, nesten så det ble kunstig. Fikk da ny time, der kom en annen optiker frem til -3,00 og at han skulle fjerne skjev hornhinner helt på høyre øyne og minske på venstre. Hentet dem istad og merket med en gang jeg fikk brukt dem litt på vei hjem at noe var galt.. ser helt perfekt på venstre øye, men høyre ser mer uklart. Føles ut som jeg har forskjellige styrker på glassene, og det er veldig ubehagelig.. Mistenker at denne styrken er riktig, men at å fjerne korrigering på høyre øye var en gal avgjørelse. Har sendt dem mail og bedt om enda en ny time.. Flere som har opplevd lignende ? Blir jo så utrolig frustrert 🙈 Når du har gått uten synskorrigerende i flere år, så endrer ikke og tilpasser du deg ikke det nye over natten. Tar jeg av brillene og går uten når jeg f.eks. Har en runde influensa, eller en helg der jeg ikke gidder ha briller på nesen, så må jeg og faktisk tilvenne meg å bruke brillene igjen. Min styrke og mitt problem er ikke så veldig langt unna ditt. Vi har og et barn med briller. Det har vært utfordrende i begynnelsen, det er fortsatt utfordrende dersom hun legger bort brillene en halv dag eller mer. Så det du opplever er helt vanlig, du må langsomt venne deg til briller. Hvor gammel er du? Rett rundt 18? (Pga førerkort) Anonymkode: 59439...0c8 2
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du har gått uten synskorrigerende i flere år, så endrer ikke og tilpasser du deg ikke det nye over natten. Tar jeg av brillene og går uten når jeg f.eks. Har en runde influensa, eller en helg der jeg ikke gidder ha briller på nesen, så må jeg og faktisk tilvenne meg å bruke brillene igjen. Min styrke og mitt problem er ikke så veldig langt unna ditt. Vi har og et barn med briller. Det har vært utfordrende i begynnelsen, det er fortsatt utfordrende dersom hun legger bort brillene en halv dag eller mer. Så det du opplever er helt vanlig, du må langsomt venne deg til briller. Hvor gammel er du? Rett rundt 18? (Pga førerkort) Anonymkode: 59439...0c8 Jeg er 35 🙈 som sagt, så vet jeg at man ofte må venne seg til briller, men nå fikk jeg jo en halv minus i forskjell av to ulike optikere med bare et par uker mellom, så hvem har rett? Og en velger å korrigere for skjeve hornhinner mens den andre velger å fjerne det helt på ett øye. Brillene ser veldig fine ut nå, og på venstre er det helt optimalt.. Men det høyre (der han fjernet korrigering) ser mye dårligere enn på venstre, til tross for at jeg ifølge begge optikere har lik styrke på begge øyne..
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2024 Bustefisk skrev (Akkurat nå): Jeg er 35 🙈 som sagt, så vet jeg at man ofte må venne seg til briller, men nå fikk jeg jo en halv minus i forskjell av to ulike optikere med bare et par uker mellom, så hvem har rett? Og en velger å korrigere for skjeve hornhinner mens den andre velger å fjerne det helt på ett øye. Brillene ser veldig fine ut nå, og på venstre er det helt optimalt.. Men det høyre (der han fjernet korrigering) ser mye dårligere enn på venstre, til tross for at jeg ifølge begge optikere har lik styrke på begge øyne.. Og jeg har ikke gått uten synskorrigerende i flere år. Har som sagt brukt -2,5 uten korreksjon for skjeve hornhinner.
mereo Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 Er mange grunner til at du kan få en differanse feil. Dehydrering, sliten, etc. 1
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2024 mereo skrev (7 minutter siden): Er mange grunner til at du kan få en differanse feil. Dehydrering, sliten, etc. Kan hornhinnen endre form fordi man er sliten eller dehydrert også?
mereo Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Bustefisk skrev (22 minutter siden): Kan hornhinnen endre form fordi man er sliten eller dehydrert også? Nei, den endrer seg ikke basert på det.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Da jeg fikk briller for noen år siden, sa jeg til dama i butikken at noe må være galt, når jeg kom inn for tilpasning. Det var bare fryktelig uvant, og jeg måtte bruke en del tid på å tilvenne meg å bruke briller. Fikk sjokk av alle detaljene i alt jeg kunne se rett og slett. Anonymkode: 6233c...750
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2024 mereo skrev (8 minutter siden): Nei, den endrer seg ikke basert på det. Nei, så da er det jo rart at en gir meg korrigering og den andre ikke 🤷♀️ har jo betalt 8000 for dette så håper det ender opp riktig til slutt, hehe
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da jeg fikk briller for noen år siden, sa jeg til dama i butikken at noe må være galt, når jeg kom inn for tilpasning. Det var bare fryktelig uvant, og jeg måtte bruke en del tid på å tilvenne meg å bruke briller. Fikk sjokk av alle detaljene i alt jeg kunne se rett og slett. Anonymkode: 6233c...750 Brukte de ca 3 uker, men ble aldri noe bedre. Var også sånn at jeg holdt på å falle flere ganger pga denne krummingen og forskjellen fra eget syn/brilleglass. Men nå fikk jeg mest sannsynlig en for høy styrke første gangen, og det gjorde det hele ekstra ille. De jeg har fått nå er helt perfekte på det ene øyet, men tror ikke de skulle fjernet korrigering på høyre øye bare. Håper det blir perfekt neste gang! Man burde jo egentlig tatt 4-5 synstester, så finne et gjennomsnitt hvis det skal variere sånn 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 Bustefisk skrev (1 time siden): Og jeg har ikke gått uten synskorrigerende i flere år. Har som sagt brukt -2,5 uten korreksjon for skjeve hornhinner. Og det gjør du må tilvenning, du kan faktisk ødelegge øyene mer ved å ikke bruke rett ved skjevehornhiner det fikk jeg klar beskjed fra øyelege nå når jeg var til kontroll der pga jeg hadde noen prikker når jeg ser. Han sa vi med skjevehornhinner var utrolig viktig å bruke briller som koriderrer dette. Tilogmed jenta som ikke har mer en -0.10 ,som synslegen der sa, egentlig hadde ho ikke trengt briller hvis det ikke var pga skjevehornhinner Anonymkode: 94993...773 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 Bustefisk skrev (12 minutter siden): Nei, så da er det jo rart at en gir meg korrigering og den andre ikke 🤷♀️ har jo betalt 8000 for dette så håper det ender opp riktig til slutt, hehe Du kan be om kontroll med briller det får vi etter ca 4 uker Anonymkode: 94993...773
Bustefisk Skrevet 16. august 2024 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan be om kontroll med briller det får vi etter ca 4 uker Anonymkode: 94993...773 Har bedt om ny time alt for merker jo at dette ikke er snakk om tilvenning, men at en korrigering som skulle vært der er tatt vekk.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #14 Skrevet 16. august 2024 Jeg kjøper veldig dyre briller og var litt lat en periode, tror jeg gikk 6-7 år med de samme brillene og jeg er over 30 så det er jo ikke det smarteste. Så de brillene jeg kjøpte nå nylig hadde jeg nesten i 4 uker før jeg følte meg helt vanlig. Jeg har gått mye uten briller og for jeg synes det var lettere når jeg skulle lese. Du har sikkert gått en stund med dette og skjeve hornhinner som ikke har blitt korrigert med briller før nå, da tenker jeg det vil ta mer tid enn vanlig. Anonymkode: 1a3bd...345 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #15 Skrevet 17. august 2024 Bustefisk skrev (14 timer siden): Har bedt om ny time alt for merker jo at dette ikke er snakk om tilvenning, men at en korrigering som skulle vært der er tatt vekk.. Du må prøve minst et par uker før du kan klage, det er en tilvenningssak. 0,5 er ikke såååå veldig stor forskjell, og det er ikke krise at du ikke har korrigering for skjeve hornhinner i glasset med mindre du har veldig mye, mange synes faktisk det er bedre uten den korrigeringen. Anonymkode: 340a1...484
Bustefisk Skrevet 17. august 2024 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du må prøve minst et par uker før du kan klage, det er en tilvenningssak. 0,5 er ikke såååå veldig stor forskjell, og det er ikke krise at du ikke har korrigering for skjeve hornhinner i glasset med mindre du har veldig mye, mange synes faktisk det er bedre uten den korrigeringen. Anonymkode: 340a1...484 Det er litt krise når jeg ser mye dårligere på det ene øyet 🙈 det er max ubehagelig. Er som å gå med én linse 🤣
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Skrevet 17. august 2024 Bustefisk skrev (8 minutter siden): Det er litt krise når jeg ser mye dårligere på det ene øyet 🙈 det er max ubehagelig. Er som å gå med én linse 🤣 Men det tar tid å trene opp øynene, selv en ny brille med akkurat samme styrke som et annet par vil føles annerledes. Det er derfor du må gi det litt tid. Anonymkode: 340a1...484
MissSkog Skrevet 17. august 2024 #18 Skrevet 17. august 2024 Jeg begynte med briller på ungdomsskolen, og så fryktelig dårlig før det. Var som en åpenbaring å få briller - kunne se blader og barnåler på trær langt, langt unna. Før var alt bare en masse. Men det jeg likevel husker aller best - jeg har også korrigering for skjeve hornhinner - var at alle rette linjer bulte. Var ekkelt å gå gjennom en dør siden dørkarmen ikke lenger var rette osv osv. Det tok litt tid, men ble vant til det til slutt!
katties Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 Har hatt ca 10 briller i løpet av livet. Er de korrekt tilpasset trenge man ikke noe lang tilvenningsperiode. Har GODT skjeve hornhinner. 2
Bustefisk Skrevet 17. august 2024 Forfatter #20 Skrevet 17. august 2024 MissSkog skrev (9 timer siden): Jeg begynte med briller på ungdomsskolen, og så fryktelig dårlig før det. Var som en åpenbaring å få briller - kunne se blader og barnåler på trær langt, langt unna. Før var alt bare en masse. Men det jeg likevel husker aller best - jeg har også korrigering for skjeve hornhinner - var at alle rette linjer bulte. Var ekkelt å gå gjennom en dør siden dørkarmen ikke lenger var rette osv osv. Det tok litt tid, men ble vant til det til slutt! Jeg gikk med mine ca 3 uker, men ble aldri vant til dem. Tror ikke allverdens tid ville gjort meg vant til dem heller. Jeg ble fysisk kvalm og uvel hver eneste dag. Disse jeg har nå (med en halv minus mindre) er også litt uvant, men dette KAN jeg venne meg til. Det kunne jeg faktisk ikke med de forrige 🤷♀️ ting er litt skjevt med disse også, men barnemat i forhold i de andre. Var ikke bare buling men alle proporsjoner ble feil. Kunne ikke stå ved kjøkkenbenken å lage mat f eks, for da kunne jeg legge ting på en benk som ikke var der og kaste det rett i gulvet 🤣 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå