AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Jeg må ha briller, men synes det er så vanskelig å forstå hva de sier hos optikeren. Jeg har kommunikasjonsproblemer, og har vært flere steder der jeg sliter med å forstå hva de mener uansett hvordan jeg spør dem. Det høres liksom ut som om man skal vite alle begrepene og ordene fra før, de klarer liksom ikke å forklare meg noe fra «scratch». Spesielt på Synsam ble de rett og slett irritert på meg for at jeg prøvde å spørre hva som er hva og hva de mener. Kan noen forklare meg litt sånn enkelt hva som er hva, brilleseddel, progressive glass, korrigering, linsekontroll osv osv? Anonymkode: 96478...9dc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Brilleseddel: lappen som sier hvilken styrke du har behov for. "Journalen" til øynene dine. Progessive glass: ulik styrke i samme glass. Mesteparten av glasset er "vanlig" styrken din, ett område er tilpasset "lesestyrken" din, og så er det ett mellomområde slik at det ikke er er brå overgang mellom de ulike områdene i glasset. Korrigering: rette opp. Hvis du er nærsynt så bruker du briller for å korrigere synet slik at det er bra uansett avstand. Linsekontroll: hvis du skal bruke linser så bør du inn en gang i året for å sjekke at linsene sitter slik de skal, at øynene dine tåler linsene, og at det er riktig størrelse/styrke. Anonymkode: e81ea...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Og når det gjelder brilleseddelen, så få den skrevet ut eller sendt på mail. Da kan du kjøpe briller fra hvor som helst ved å bare levere/vise brilleseddelen. Da slipper du å forholde deg til alle de vanskelige begrepene. Anonymkode: 6bf6d...e53 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Gå til Brilleland, be dem forklare og de gjør det. Brilleseddel = styrken du skal ha på glassene for å se best mulig. Brilleseddel får du fra øyelege eller optiker. Progresive glass = glass der du har ett felt for å lese bra og et felt annet felt, i samme brilleglasset, for å se ting på lengre avstand enn lesing. Alternativet er en brille til å lese med, og en brille til å gå med, kjøre bil med osv. Korrigering = tilpasning. Sko og briller må passe til brukeren, noe annet er håpløst. Linsekontroll = skal du ha kontaktlinser og ikke briller? Da må linsene kontrolleres med jevne mellomrom. Linser og sunsfeilen må utfylle hverandre, og linsene må fungere etter formålet. Anonymkode: abd07...547 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg må ha briller, men synes det er så vanskelig å forstå hva de sier hos optikeren. Jeg har kommunikasjonsproblemer, og har vært flere steder der jeg sliter med å forstå hva de mener uansett hvordan jeg spør dem. Det høres liksom ut som om man skal vite alle begrepene og ordene fra før, de klarer liksom ikke å forklare meg noe fra «scratch». Spesielt på Synsam ble de rett og slett irritert på meg for at jeg prøvde å spørre hva som er hva og hva de mener. Kan noen forklare meg litt sånn enkelt hva som er hva, brilleseddel, progressive glass, korrigering, linsekontroll osv osv? Anonymkode: 96478...9dc Tusen takk! Anonymkode: 96478...9dc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Tusen takk for svarene 😄😄 Anonymkode: 96478...9dc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk! Anonymkode: 96478...9dc Bare hyggelig. Anonymkode: abd07...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå