Gå til innhold

Katten er ikke renslig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Er det noen som har peiling på atferd til katter?

Mamma og pappa har 3 katter, mamman og to kattunger(de er nok 7 mnd) De ble begge veldig fort renslige, men nå har den ene av de begynt å tisse i sofaen. Hva betyr det? Noen som har råd til hva som kan gjøres for å få henne til å slutte med det? Begge er jenter, og ellers veldig aktive og glade katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnene kan være så mange, mest sannsynlig er det en form for markeringsadferd (joda, hunnkatter driver med dette også). Dette sees ofte når flere katter holdes sammen, eller det bor flere katter i nabolaget/samme trappeoppgang.

Sofaen markeres fordi den er "hennes".

Sterilisering vil kanskje hjelpe.

Noen veterinærer tilbyr også et produkt som heter Feli-spray (om jeg ikke husker feil). Den inneholder kattens egne feromoner og luktestoffer, og kan sprayes der den markerer; slik minsker vi fristelsen for katten å markere der selv. (Sprayen er luktfri for mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en katt som har begynnt å tisse (mye!) i sengene,, og også gjøre fra seg!....

Ikke noe særlig!

Valget er nå avlivning eller gode råd fra kjære dyredoktor Vibeke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten din godt voksen, Lasse, ville jeg gått til dyrlegen for å fått den undersøkt. Slik at vi kan avskrive eventuelle somatiske årsaker til urenslighet.

Det har du allerede kanskje gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøø... neeeeii... :oops:

Kan det skyldes noe somatisk altså? Kan det rett og slett være syk? Jeg trodde bare den var blitt sprø eller noe...

Den har kattesand som den har brukt helt til nå... Har vasket dyner etc tre-fire ganger siste mnd.. Ikke noe greit!

Men får vel ta en tur til dr. dyregod da :)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dynevask ørten ganger i måneden er kjipt. Skjønner du er lei...

Katten din kan være syk, ja. Eller stresset. Tenk godt igjennom hva som har skjedd hjemme av forandringer som kan påvirke katten din. Tenk over når urensligheten begynte og om den kom gradvis og ble værre, eller var slik den er nå fra byrjan. Har kattens spise- og drikkemønster forandret seg? Har den slått/skadet seg i det siste? Får den nok oppmerksomhet eller har den fått konkurrenter i det siste? Er katten sterilisert/kastrert? Tenk, tenk, tenk.

Å komme til dyrlegen med en god sykehistorie og samtidig ha svarene for hånden på all slags spørsmål - da er er ofte halve jobben gjort.

I mellomtiden ville jeg ha holdt katten unna de rom den pleier gjøre fra seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:kul:

Det er veldig viktig at kattedoen står på samme sted den alltid har gjort.

Ikke prøv å få katten til å gå ut.

De kan også reagere hvis du bytter kattesand eller bytter dokasse. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dr Zoidberg

Har selv hatt en del pelsdotter med klør, og rensligheten er alltid noe som konsekvent må læres.

Grunnen til at pus velger sofaen er ganske enkelt fordi at når du sitter i den over lengre tid, så overføres svettelukt fra de "rette stedende", iblandetr litt promp og annet stas, og da er det jo knapt noe mer lukrativ plass å gå enn akkurat der. For i kattens øyne så har jo du gjort det.

Et tips jeg fikk fra en kompis i dyrlegefrakk, var at om en godt voksen katt begynner å gå i sengen, så er det faktisk mulig at en av årsakene er at du bør vurdere eget renhold. Jeg følte meg truffet. :oops:

Noen katter er greie å få husrene, mens andre er definitivt være. Hunn katter får man fort problem med om hun ikke får fred nok ute til å gjøre ifra seg. Er det masse brutale voldtektsmenn...uh, katter... i nabolaget, så er å tisse det siste frøken pus har tenkt å gjøre. Derfor kan det være greit å rett og slett ha anstand, følg katten ut av og til. (samme gjelder egentlig hannkatter, men det er nok helst litt andre grunner, for eksempel noe så utrolig banalt som minusgrader).

Lærer ikke katten seg hus-skikk fort, så er det neppe noe du blir kvitt. Ikke kvi deg får å vise at du satt utrolig liten pris på "overraskelsen" i senga. Det er tross alt et hierarki, og det var sånn moren lærte katten hva som var tillat.

Vær forsiktig med å sette ut kattedo der mjaubert har gått før, da bestemte ikke _du_ hvor det var tillat.

WildThing, kattepappa til Clawdia, Osram og Nelly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...