Gå til innhold

Matpakketips til 3 åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Wraps, grove vafler, grove pizzasnurrer, lomper med salat/philadelphia-ost og kylling/skinke, kjøttboller på spyd med ostebiter/paprikabiter/cherrytomater, alt etter hva barnet liker. Noen liker toast selv om de er avkjølt. Matmuffins, omelett, pastasalat. Babybel-ost, cottage-cheese-lapper, hele kokte egg, kyllingfilet i staver, fetaost i biter. Polarbrød med pålegg, fylte pitabrød, middagsrester som ikke trenger oppvarming, knekkebrød med pålegget ved siden av, kjøleskapsgrøt.

Noe av det vi har sendt med opp gjennom årene. 

Anonymkode: d40ea...903

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte fiskekaker i alle fasonger. Et par av barna har også digget kalde fiskepinner (stekt så klart, men ja). Grove pannekaker. Stekt ris (ofte godt kaldt).

Anonymkode: d40ea...903

Skrevet
Bari skrev (2 timer siden):

Se mitt forrige innlegg. Dersom du jobber i privat barnehage så er det i deres interesse å tilby mer av hva dagens foreldrene forventer, ellers kan barnehagen miste kunder (barn og foreldre)

Ting var mye enklere da jeg var i barnehagen på 90 tallet.

Jeg jobber ikke i privat barnehage. Uansett er det vel viktigere å tilbringe tid sammen med barna enn på kjøkkenet? Mitt inntrykk etter 20 års erfaring med å jobbe med barn,er at de er fornøyde med det enkle. Hvorfor dille og dalle med varm mat,og fancy tilbehør når ungen er fornøyd med brødskive med leverpostei og tre eplebåter? 

Anonymkode: bf84b...4de

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når ble ungdomsskole det samme som en barnehage?

Anonymkode: 5a1a5...b43

Du forsto ikke. Jeg var i arbeidspraksis i barnehage når jeg gikk på ungdomsskolen. De hadde flere mikrobølgeovner og et romslig kjøkken.

Skrevet

Støtter tipset om å ikke sende med yoghurt. Min erfaring er at barnet da spiser den først og at deg ødelegger matlysten for brød og andre ting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber ikke i privat barnehage. Uansett er det vel viktigere å tilbringe tid sammen med barna enn på kjøkkenet? Mitt inntrykk etter 20 års erfaring med å jobbe med barn,er at de er fornøyde med det enkle. Hvorfor dille og dalle med varm mat,og fancy tilbehør når ungen er fornøyd med brødskive med leverpostei og tre eplebåter? 

Fordi stadig flere foreldre (jeg er ganske avslappet på dette området) krever at barna skal spise minst mulig ultaprosessert mat og helst ren mat. Det vil si bort med tubeost, leverpostei, Toro-supper etc.

Når stadig flere foreldre krever dette, samt at andelen foreldre med utenlandsk bakgrunn som er vant med ferske råvarer etc, øker så må det etterhvert bli en endring. Hvis ikke så mister barnehagene "kunder" som er avgjørende for økonomien for videre drift. 

Så det ER mulig å gjøre noe med, men viljen er så som så.

Som skribent i VG franske Lorelou Desjardins skrev;

Sadly food given to kids is something else. When my kid started in barnehage around 11 months old, I was expecting the best food this country has to offer. Norway is not only one of the richest countries in the world, but child protection, health and education seems to be a top priority. There are numerous studies now showing the impact of healthy food on both our physical and emotional health, so I assumed the food they would give them at kindergartens, two to three meals a day, would be the best of the best. Fresh vegetables, local dairy products, no processed food and all cooked from scratch.

You can imagine how shocked I was when I opened the fridge to my son’s kindergarten. There was no skrei from Lofoten or blueberries from the forests. There was a lot of bread and a big fridge with a lot… tubes. Pink tubes, blue tubes. This is sadly representative of most kindergartens in Norway. The lady who worked there said they are called bacon cheese, another called shrimp cheese.

Who got the idea to mix shrimp, salt, sugar and liquid cheese, put it in a tube and give it
to toddlers? Is this food? I wondered.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi bruker 

grovbrød med forskjellig pålegg (skinke, servelat, forskjellige typer ost, leverpostei, makrell, peanøttsmør, egg) alltid med grønnsaker på. 

Knekkebrød (pålegget ved siden av så knekkebrødet ikke blir mykt). F.eks små bokser med leverpostei, makrell, tubeost (de små).

Frukt og bær (skjærer opp, spises alltid opp).

Yoghurt med havregryn (for mer mat). 

Grøt (havregrøt med blåbær, bringebær, peanøttsmør, kanel).

Grove vafler eller pannekaker, matmuffins, grove pizzasnurrer med diverse kjøtt og grønnsaker (salami, skinke, bacon, løk, purre, paprika, tomat, mais).

Middagsrester i mat termos. 

Wrap med salat, dressing, skinke/kylling.

Speltlompe med kremost, skinke/spekeskinke, ost, salat. 

snacks (ost i staver, fetaost, oliven, spekepølse , spekeskinke , tomater, syltet hvitløk, tynne knekkebrød / sunne kjeks). 

Anonymkode: 9d40d...e4e

Altså; matmuffins, fetaost, oliven og spekepølse, grove pizzasnurrer, syltet hvitløk og bær? Hvor mye koster det egentlig å lage disse matpakkene, og hvordan unngår du en hyperkresen unge når de er vant med et slikt luksus-koldtbord til lunsj?

TS; slutt å sende med ungen yoghurt så spiser han nok brødskiva si. Ikke alle har tid til å sylte hvitløk og å lage spanske tapasbord hver morgen for at 3-åringene skal være villige til å spise.

Anonymkode: 453a3...9d7

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (13 minutter siden):

Fordi stadig flere foreldre (jeg er ganske avslappet på dette området) krever at barna skal spise minst mulig ultaprosessert mat og helst ren mat. Det vil si bort med tubeost, leverpostei, Toro-supper etc.

Når stadig flere foreldre krever dette, samt at andelen foreldre med utenlandsk bakgrunn som er vant med ferske råvarer etc, øker så må det etterhvert bli en endring. Hvis ikke så mister barnehagene "kunder" som er avgjørende for økonomien for videre drift. 

Sadly food given to kids is something else. When my kid started in barnehage around 11 months old, I was expecting the best food this country has to offer. Norway is not only one of the richest countries in the world, but child protection, health and education seems to be a top priority. There are numerous studies now showing the impact of healthy food on both our physical and emotional health, so I assumed the food they would give them at kindergartens, two to three meals a day, would be the best of the best. Fresh vegetables, local dairy products, no processed food and all cooked from scratch.

You can imagine how shocked I was when I opened the fridge to my son’s kindergarten. There was no skrei from Lofoten or blueberries from the forests. There was a lot of bread and a big fridge with a lot… tubes. Pink tubes, blue tubes. This is sadly representative of most kindergartens in Norway. The lady who worked there said they are called bacon cheese, another called shrimp cheese.

Who got the idea to mix shrimp, salt, sugar and liquid cheese, put it in a tube and give it

Vel,når man velger å ha barnet sitt I en institusjon som barnehagen er,velger man samtidig at barnet må innordne seg diverse regler,normer og måter å gjøre ting på. Hvis man ikke klarer det,må man ha barnet hjemme ,og gjøre det man selv mener er best. I en barnehage skal mange hensyn tas,som bemanning,tid,allergier,økonomi,og hva som er hensiktsmessig for gruppen mtp alder og ferdigheter. Og jammen er det fler enn ett barn der... Min (kommunale) barnehage har ikke råd til å kjøpe skrei fra Lofoten,og hvem skal plukke bær i skogen? Ansatte? Styrer? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel,når man velger å ha barnet sitt I en institusjon som barnehagen er,velger man samtidig at barnet må innordne seg diverse regler,normer og måter å gjøre ting på. Hvis man ikke klarer det,må man ha barnet hjemme ,og gjøre det man selv mener er best. I en barnehage skal mange hensyn tas,som bemanning,tid,allergier,økonomi,og hva som er hensiktsmessig for gruppen mtp alder og ferdigheter. Og jammen er det fler enn ett barn der... Min (kommunale) barnehage har ikke råd til å kjøpe skrei fra Lofoten,og hvem skal plukke bær i skogen? Ansatte? Styrer? 

Man kan jo spørre om foreldre som koser seg med gratis kickoff og gratis julebord med alkoholbonger kan ofre luksusen sin til fordel for sunnere barnehagemat til barna?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså; matmuffins, fetaost, oliven og spekepølse, grove pizzasnurrer, syltet hvitløk og bær? Hvor mye koster det egentlig å lage disse matpakkene, og hvordan unngår du en hyperkresen unge når de er vant med et slikt luksus-koldtbord til lunsj?

TS; slutt å sende med ungen yoghurt så spiser han nok brødskiva si. Ikke alle har tid til å sylte hvitløk og å lage spanske tapasbord hver morgen for at 3-åringene skal være villige til å spise.

For det første spiser ungen vår ALT😆 For det andre kjøper jeg ikke inn disse tingene for å bruke i matpakke, jeg bruker det som er av rester etter middager og mat hjemme i kjøleskapet. Bedre å bruke opp enn å kaste 😊 Stort sett har vi ting liggende så jeg bruker bare å variere av det vi har. Har jeg igjen en del grønnsaker så putter jeg det i pizzasnurrer eller omelett, har vi igjen middagsmat så sende jeg gjerne med det. Har vi melk som må brukes opp koker jeg havregrøt, og brød som begynner å bli tørt lager jeg toast av. 

Eneste ekstra jeg kjøper spesifikt til matpakke er yoghurt, bær og fiskekaker (av og til). De får fisk 1 gang i uken til lunsj i barnehagen, samt at vi spiser fisk 1-2 ganger pr uke hjemme. Frukt får de også i barnehagen, så sender stort sett med bær og grønnsaker. Sender da ikke med en hel kurv med jordbær… kjøper jeg en boks jordbær (som var på tilbud nå), så holder den til hele uken. Ser på prisene og kjøper deretter. Noen ganger blir det blåbær, noen ganger jordbær, noen ganger epler fordi prisene på bær kan være veldig varierende… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg lager forresten alltid et brødmåltid i matpakken. Grovt brød med pålegg, eller knekkebrød. 

Matpakke lages kvelden før, tar 5 minutter å lage opp for 3 måltider… 

Skrevet

Hva med å lage noen gode og sunne rundstykker, ta med mye bær og frukt, varier pålegget.

Anonymkode: 60462...96e

• Hjerte 1
Skrevet
Bari skrev (4 timer siden):

Du forsto ikke. Jeg var i arbeidspraksis i barnehage når jeg gikk på ungdomsskolen. De hadde flere mikrobølgeovner og et romslig kjøkken.

Så din erfaring med å jobbe i barnehage er arbeidspraksis mens du er på ungdomsskolen? I så fall gjelder min første kommentar.

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen bekymring for at folk skal slutte å sende barna sine i barnehagen fordi vi ikke kan bruke tiden på å varme opp maten til 18 til 20 unger mer enn en gang om dagen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så din erfaring med å jobbe i barnehage er arbeidspraksis mens du er på ungdomsskolen? I så fall gjelder min første kommentar.

Du forstår fortsatt ikke så jeg skal gi deg det med teskje; Jeg så og har siden den gang sett flere barnehager som har flere mikrobølgeovner, dampkomfyr, blendere, fine kjøkken etc etc. Du kommer ikke med forslag til løsninger, du ser bare problemer.

Skrevet
Bari skrev (20 minutter siden):

Du forstår fortsatt ikke så jeg skal gi deg det med teskje; Jeg så og har siden den gang sett flere barnehager som har flere mikrobølgeovner, dampkomfyr, blendere, fine kjøkken etc etc. Du kommer ikke med forslag til løsninger, du ser bare problemer.

Det er nok heller du som trenger den teskje, for selv om vi har kjøkkenredskaper i barnehagen så betyr det ikke at vi er en 5 stjerners hvor jobben vår innebærer å bruke all tiden på mat i stedet for å omgås barna.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I Frankrike og andre nærliggende land så klarer skoler og barnehager å gi barna fersk/ren mat med ferske råvarer. Maten handles inn lokalt. Hvorfor er det en umulighet her i landet? Man kan spørre seg om hvorfor slikt ikke prioriteres i et av verdens rikeste land og det er et helt legitimt spørsmål.

Jeg snakker forøvrig om private barnehager, ikke kommunale.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok heller du som trenger den teskje, for selv om vi har kjøkkenredskaper i barnehagen så betyr det ikke at vi er en 5 stjerners hvor jobben vår innebærer å bruke all tiden på mat i stedet for å omgås barna.

5 stjernes bare fordi man spiser varm mat? Du har ikke særlig høye standarder hører jeg 😄  Vi har mye å lære fra blant annet Frankrike. Ikke bare på grunn av at de har varm og fersk mat, men at man lærer barna å ta seg god tid og nyte maten. Mat handler ikke kun om å spise en skive kneip med tubeost på innpust og utpust i full fart.

Det bør ansettes kokker i alle barnehager. Noen Montessori-barnehager har det og de er fantastiske!

Skrevet

Barna mine får med enten

fiskekake med agurk og salat i minislidersbrød

Pizzahorn

rundstykke med pålegg

yoghurt med granola eller havregryn

pastasalat

brødskive/polarbrød

grove vafler

wraps

middagsrester

i tillegg har de alltid med en blanding av blomkål, minitomat, eplebåter, agurk, gulrotstaver, klementin eller annet frukt og grønt. 

pakker 4-5 matpakker hver dag til barn 4-15 år

Anonymkode: 64c79...261

Skrevet
Bari skrev (17 timer siden):

Det er irrelevant all den tid de ansatte ikke har kapasitet til å varme 18 matpakker i mikro pga for lav bemanning.

Bari skrev (15 timer siden):

I Frankrike og andre nærliggende land så klarer skoler og barnehager å gi barna fersk/ren mat med ferske råvarer. Maten handles inn lokalt. Hvorfor er det en umulighet her i landet? Man kan spørre seg om hvorfor slikt ikke prioriteres i et av verdens rikeste land og det er et helt legitimt spørsmål.

Jeg snakker forøvrig om private barnehager, ikke kommunale.

Dette er irrelevant all den tid tråden omhandler hva TS kan sende med i matpakke, og ditt forslag gikk ut på at 'de bare kan varme i mikro'.

Anonymkode: e7c49...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...