AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Innser at 3 åringen nok er lei av det vi pleier å ha, da nesten alt kommer hjem igjen. Det vanlige har vært 2 brødskiver med smørepålegg, et eple, og en yoghurt. Yoghurten pleier å forsvinne, men resten får vi med hjem. Det rare er at barnet vil ha resten av matpakka si etter barnehagen, så sånn sett blir det spist. Mistenker derfor at de andre barna har litt mer spennende matpakker, så brødskiver er kanskje ikke så fristende der og da. Trenger derfor litt tips til hvordan vi kan piffe den opp. Anonymkode: 1bb13...583
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Hva liker 3-åringen da? Kan jo være så enkelt som grove matvafler eller en eller annen form for sunn og næringsrik pannekake. Anonymkode: df7f1...b0f 1
Bari Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Jeg er vokst opp med varm lunch. Stek litt kyllingfilet og lag ris kvelden før og avkjøl. Kan enkelt varmes opp.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Varier mellom type brød, polarbrød, grove knekkebrød. Varier pålegg og ikke samme hver dag. Du kan kjøpe en boks før yoghurt. Blande I havregryn, musli, bær, nøtter for mer næring/mettende måltid. Kjøleskapsgrøt Varier med biter av appelsin, banan, eple, pære, bær, svisker, ananas, gulrot, paprika, agurk. Har dere rester av grønnsaker, potet, søtpotet el., kan dere sende med et par biter på siden. En bit kylling, fiskekake og andre enkle rester fra middag som er lett å spise uten styr. Lefseruller av lompe med diverse pålegg. Kan rulle sammen gel lefse i stedet for å dele slik man gjør til tapas. Omelettmuffins, speilegg (knust plomme så ikke gris), kokt og delt egg Anonymkode: 1547e...7e7 3
Daisy-love Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Varier mellom type brød, polarbrød, grove knekkebrød. Varier pålegg og ikke samme hver dag. Du kan kjøpe en boks før yoghurt. Blande I havregryn, musli, bær, nøtter for mer næring/mettende måltid. Kjøleskapsgrøt Varier med biter av appelsin, banan, eple, pære, bær, svisker, ananas, gulrot, paprika, agurk. Har dere rester av grønnsaker, potet, søtpotet el., kan dere sende med et par biter på siden. En bit kylling, fiskekake og andre enkle rester fra middag som er lett å spise uten styr. Lefseruller av lompe med diverse pålegg. Kan rulle sammen gel lefse i stedet for å dele slik man gjør til tapas. Omelettmuffins, speilegg (knust plomme så ikke gris), kokt og delt egg Anonymkode: 1547e...7e7 Tenker mye det samme som her. Varierer innenfor det som alt fungerer, og matmuffins, grove vafler, ulike snurrer (gjerne grove) er ofte en hit. Det kan fremdeles spises med hendene som kan være praktisk. Kjøleskapsgrøt er også godt, og passer særlig om det ikke er turdag.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Bpde voksne og barn spiser med øynene så pynt smørepålegg med grønnsaker som er skjært på en morsom måte. Jeg lagde grove rundstykker som jeg skjærte i skiver, og de var mindre og mye lettere å få ned enn halve og hele brødskiver med skorper. Hadde på ost og kokte egg for dt meste, med agurk og tomatskiver pluss frukt. Kjøleskapsgrøt var også noe som gikk ned. Også med frukt ved siden av eller som topping. Anonymkode: 33d3c...7d1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Vi bruker grovbrød med forskjellig pålegg (skinke, servelat, forskjellige typer ost, leverpostei, makrell, peanøttsmør, egg) alltid med grønnsaker på. Knekkebrød (pålegget ved siden av så knekkebrødet ikke blir mykt). F.eks små bokser med leverpostei, makrell, tubeost (de små). Frukt og bær (skjærer opp, spises alltid opp). Yoghurt med havregryn (for mer mat). Grøt (havregrøt med blåbær, bringebær, peanøttsmør, kanel). Grove vafler eller pannekaker, matmuffins, grove pizzasnurrer med diverse kjøtt og grønnsaker (salami, skinke, bacon, løk, purre, paprika, tomat, mais). Middagsrester i mat termos. Wrap med salat, dressing, skinke/kylling. Speltlompe med kremost, skinke/spekeskinke, ost, salat. snacks (ost i staver, fetaost, oliven, spekepølse , spekeskinke , tomater, syltet hvitløk, tynne knekkebrød / sunne kjeks). Anonymkode: 9d40d...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Prøv uten yoghurt en dag. Kan være at ungen velger den fordi den er mest fristende,også blir han passe mett og lar brødet være. Anonymkode: bf84b...4de 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 Bari skrev (3 timer siden): Jeg er vokst opp med varm lunch. Stek litt kyllingfilet og lag ris kvelden før og avkjøl. Kan enkelt varmes opp. Er nok ikke så enkelt å varme opp i barnehagen.. Anonymkode: bf84b...4de 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 Som barnehageansatt har jeg disse tipsene: -ikke ha for mange forskjellige ting. Det blir vanskelig for barnet å velge, og de ender ofte opp med å spise bare litt,og da gjerne det som er søtt.. Det holder i massevis med en "hovedrett " og én type frukt. -ikke ha med mat som søler for mye -send med skje om det trengs for å spise maten -del opp maten slik at det er lett for barnet å spise -når barnet blir eldre,la barnet få være med å bestemme litt hva det vil ha med Anonymkode: bf84b...4de 3 1
Bari Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nok ikke så enkelt å varme opp i barnehagen.. Anonymkode: bf84b...4de De har vel mikrobølgeovn?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 Bari skrev (7 timer siden): Jeg er vokst opp med varm lunch. Stek litt kyllingfilet og lag ris kvelden før og avkjøl. Kan enkelt varmes opp. Det sier seg selv at vi ansatte i barnehage ikke kan bruke tid på å varme opp maten til ungene. Anonymkode: 5a1a5...b43 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Skrevet 16. august 2024 Bari skrev (3 timer siden): De har vel mikrobølgeovn? Du har aldri jobbet i barnehage. Anonymkode: 5a1a5...b43 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 En yoghurt metter faktisk en liten mage ganske mye, samt at endel mat ofte ikke smaker like godt etter en (søt?) yoghurt. I og med at resten av maten spises etter henting, tenker jeg at hn blir mett av yoghurten til bhgmåltidet. Ville ikke gjort noe annerledes eller nytt hvis jeg var deg, synes det høres praktisk ut at hn kan velge og at hn spiser resten av matboksen etter bhg. Anonymkode: f894e...c92 2 1
Bari Skrevet 17. august 2024 #15 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har aldri jobbet i barnehage. Anonymkode: 5a1a5...b43 Har faktisk det i arbeidspraksis på ungdomsskolen. Det sto 3 mikrobølgeovner på rad og rekke.
Bari Skrevet 17. august 2024 #16 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det sier seg selv at vi ansatte i barnehage ikke kan bruke tid på å varme opp maten til ungene. Anonymkode: 5a1a5...b43 De klarer jo det når det kniper i hjemmetjenesten så hvorfor er det en umulig oppgave i barnehagen? En ting til, nå som det blir mer og mer vanlig med varm lunch (foreldre som forventer dette til barna sine og en stadig økning av utenlandske foreldre) så bør de private barnehagene ansette flere folk slik at de ikke risikerer å miste kunder/barn til andre barnehager. For mange utenlandske foreldre er varm lunch til barn et must og det kan hende de heller velger barnehager som tilbyr dette, som for eksempel noen Montessori-barnehager. I tillegg blir det stadig større forventinger fra foreldre at kvaliteten på barnehagen skal være god, bedre best. Det er ikke så enkelt som da jeg var i barnehagen på 90 tallet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #17 Skrevet 17. august 2024 Bari skrev (14 timer siden): De har vel mikrobølgeovn? Ja, vi har en mikrobølgeovn i barnehagen jeg jobber i. Den står på personalrommet,som er ganske langt unna avdelingen jeg jobber på. Tenker du at vi skal gå dit med 18 matbokser og stå der og varme opp en etter en? Eller gå med et par bokser om gangen slik at den første ikke blir kald? Og la den andre voksne sitte der med alle barna som er utålmodige og venter på maten sin? Eller var det sånn at du tenkte at det bare gjaldt ett barn,så da er det ikke så vanskelig å få til? Anonymkode: bf84b...4de 2
Bari Skrevet 17. august 2024 #18 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, vi har en mikrobølgeovn i barnehagen jeg jobber i. Den står på personalrommet,som er ganske langt unna avdelingen jeg jobber på. Tenker du at vi skal gå dit med 18 matbokser og stå der og varme opp en etter en? Eller gå med et par bokser om gangen slik at den første ikke blir kald? Og la den andre voksne sitte der med alle barna som er utålmodige og venter på maten sin? Eller var det sånn at du tenkte at det bare gjaldt ett barn,så da er det ikke så vanskelig å få til? Anonymkode: bf84b...4de Se mitt forrige innlegg. Dersom du jobber i privat barnehage så er det i deres interesse å tilby mer av hva dagens foreldrene forventer, ellers kan barnehagen miste kunder (barn og foreldre) Ting var mye enklere da jeg var i barnehagen på 90 tallet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 Bari skrev (3 timer siden): Har faktisk det i arbeidspraksis på ungdomsskolen. Det sto 3 mikrobølgeovner på rad og rekke. Når ble ungdomsskole det samme som en barnehage? Anonymkode: 5a1a5...b43 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #20 Skrevet 17. august 2024 Bari skrev (3 timer siden): De klarer jo det når det kniper i hjemmetjenesten så hvorfor er det en umulig oppgave i barnehagen? En ting til, nå som det blir mer og mer vanlig med varm lunch (foreldre som forventer dette til barna sine og en stadig økning av utenlandske foreldre) så bør de private barnehagene ansette flere folk slik at de ikke risikerer å miste kunder/barn til andre barnehager. For mange utenlandske foreldre er varm lunch til barn et must og det kan hende de heller velger barnehager som tilbyr dette, som for eksempel noen Montessori-barnehager. I tillegg blir det stadig større forventinger fra foreldre at kvaliteten på barnehagen skal være god, bedre best. Det er ikke så enkelt som da jeg var i barnehagen på 90 tallet. Jeg er ganske sikker på at foreldrene heller ønsker at vi skal bruke tiden på å leke og være sammen med barna deres i stedet for å bruke hele dagen på måtltider. Anonymkode: 5a1a5...b43 2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå