AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Kan noen fortelle litt hvordan det er å studere dette? Tenker på ca hvor mye forelesninger og obligatorisk oppmøte det er per uke? Er det mest skriftlige eksamener eller mye innleveringer, gruppearbeid osv? Er det krevende teoretisk? Hvis planen bare er å bestå. Kan man gjemme seg litt bort, eller kreves det at man er ekstrovert liksom? Hvordan endrer studiet seg fra første til siste året. Vurderer å studere ved siden av jobb, men usikker på om dette er mulig. Håper noen som studerer/har studert dette kan svare meg:) Anonymkode: 4bbf0...7f4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Det er et omfattende studium. Du bør være dedikert. Å ta akkurat det studiet med en innstilling om å bare bestå, syns jeg ikke noe om. For når du skal bruke utdanningen din, jobber du med mennesker. Det er viktig at du har kunnskap. Og den kommer ikke "gratis". Den krever mye innsats. Anonymkode: ad31f...f05 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er et omfattende studium. Du bør være dedikert. Å ta akkurat det studiet med en innstilling om å bare bestå, syns jeg ikke noe om. For når du skal bruke utdanningen din, jobber du med mennesker. Det er viktig at du har kunnskap. Og den kommer ikke "gratis". Den krever mye innsats. Anonymkode: ad31f...f05 Burde kanskje tilføye at planen er at det skal bidra til en kvalifikasjon innenfor det yrket jeg allerede har (annen profesjon). Så det handler ikke om å bli verdens beste kliniske psykolog, dette handler mer om en forskningskarriere, og spisset kompetanse i et annet felt. Ønsker ikke å utdype for mye fordi fagmiljøet mitt er smalt og spisset, så lett og kjenne igjen:) Har du konkrete svar på spørsmålene mine, hadde jeg satt veldig stor pris på det:) ts Anonymkode: 4bbf0...7f4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Burde kanskje tilføye at planen er at det skal bidra til en kvalifikasjon innenfor det yrket jeg allerede har (annen profesjon). Så det handler ikke om å bli verdens beste kliniske psykolog, dette handler mer om en forskningskarriere, og spisset kompetanse i et annet felt. Ønsker ikke å utdype for mye fordi fagmiljøet mitt er smalt og spisset, så lett og kjenne igjen:) Har du konkrete svar på spørsmålene mine, hadde jeg satt veldig stor pris på det:) ts Anonymkode: 4bbf0...7f4 Hvordan har du tenkt å dekke praksisperioder om du er i full jobb. Nå er det 20 år siden jeg gikk ut så jeg skal ikke si for mye om oppmøte vs selvstudium, men arbeidsmengden lar seg ikke kombinere med full jobb. Anonymkode: 02d86...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Burde kanskje tilføye at planen er at det skal bidra til en kvalifikasjon innenfor det yrket jeg allerede har (annen profesjon). Så det handler ikke om å bli verdens beste kliniske psykolog, dette handler mer om en forskningskarriere, og spisset kompetanse i et annet felt. Ønsker ikke å utdype for mye fordi fagmiljøet mitt er smalt og spisset, så lett og kjenne igjen:) Har du konkrete svar på spørsmålene mine, hadde jeg satt veldig stor pris på det:) ts Anonymkode: 4bbf0...7f4 Fulltids dagjobb blir nok vanskelig sammen med et profesjonsstudiet, hvor det er en del oppmøte på dagtid. Kan du skaffe den kompetansen du ønsker deg på annet vis enn selve profesjonsstudiet? Det høres ut som en unødvendig lang og tungvint vei å gå. Anonymkode: 84207...74a 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Profesjonsstudier er ikke som andre studier, TS. Det er mye obligatorisk oppmøte og praksis. Jeg er ikke psykolog, men jeg har en annen lang profesjonsutdanning. Jeg jobber også innen forskning selv, og vet ikke hvordan du ser for deg at du skal klare å sjonglere to krevende baller på én gang…? Anonymkode: 989fe...809 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Burde kanskje tilføye at planen er at det skal bidra til en kvalifikasjon innenfor det yrket jeg allerede har (annen profesjon). Så det handler ikke om å bli verdens beste kliniske psykolog, dette handler mer om en forskningskarriere, og spisset kompetanse i et annet felt. Ønsker ikke å utdype for mye fordi fagmiljøet mitt er smalt og spisset, så lett og kjenne igjen:) Har du konkrete svar på spørsmålene mine, hadde jeg satt veldig stor pris på det:) ts Anonymkode: 4bbf0...7f4 Kan du ikke heller ta en bachelor/master da? Profesjon er fulltid, blant annet er halvt år hovedpraksis (fulle arbeidsuke). Det lar seg ikke kombinere med jobb. Jeg hadde deltidsjobb på ei pizzasjappe da jeg studerte. Det holdt lenge. Anonymkode: 76c0c...1e6 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 Nå får jeg veldig mye råd her, men ikke svar på det jeg lurte på. Har ikke sagt at jeg skal kombinere det med fulltidsjobb heller. Er det noen psykologistudenter her som kan fortelle litt om studiehverdagen, antall forelesninger per uke osv? ts Anonymkode: 4bbf0...7f4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 Studerte ved NTNU og de har gjort om på studieplanen siden jeg gikk der, men min erfaring var at de første tre årene er ganske greie så lenge man tar teori lett. Var vel ca to timer med forelesning i emnene per uke, hvor ett av emnene som var mer praktisrettet hadde obligatorisk oppmøte og flere timer. Når man starter på fjerdeåret og frem til sjetteåret er det derimot mye mer som blir obligatorisk, og som ikke mulig å kombinere med en 8-16 jobb. Hovedpraksisen er det heller ikke mulig å fullføre med en annen fulltidsjobb ved siden av, som de andre over her har sagt. Hvis du bare skal ta utdanningen for forskning ville jeg heller tatt bachelor eller master, eller tatt enkeltemner som er relevante for det du driver med.. Anonymkode: 86973...486
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #10 Skrevet 17. august 2024 Dette er så krevende, tenk deg godt om. Anonymkode: a4e71...32d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #11 Skrevet 17. august 2024 En forskningskarriere i psykologi med bare bestått kan du se langt etter, da det er krav om minst B i snitt. Anonymkode: e147a...177 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #12 Skrevet 17. august 2024 Nå er det noen år siden jeg var ferdig psykolog, men da var det mye obligatorisk. Husker at det ofte var seks timer forelesning per dag, hvor dette stort sett var obligatorisk. Og mye å lese. Ut fra min erfaring ville jeg hvertfall ikke satset på noe særlig dagjobbing, men helger og noen kvelder kan sikkert gå. Men det er som sagt et relativt arbeidskrevende studie. Anonymkode: e9c94...0f1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #13 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En forskningskarriere i psykologi med bare bestått kan du se langt etter, da det er krav om minst B i snitt. Anonymkode: e147a...177 Du trenger faktisk A for å bli tatt opp til phd, i alle fall i Oslo. TS: Profesjonsstudiet er krevende teoretisk, med mye obligatorisk oppmøte. Det kreves også at du er aktiv i diskusjoner, rollespill, praksis, profesjonsforberedende grupper mm. Det er veldig liten mulighet for å gjemme seg bort. Hvis du ikke har tenkt å arbeide som klinisk psykolog, er master i psykologi sannsynligvis et bedre alternativ. Anonymkode: 24503...93b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå