Gå til innhold

Betale ned studielån eller sette inn penger på bsu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt meg en pause fra studiene på et halvår, har fått meg jobb og regner med å tjene ca 10000 + i måneden. Bor hjemme og har derfor nesten ingen utgifter.

Synes derfor jeg må bruke en del av de pengene jeg tjener på noe jeg har igjen for senere, så hva lønner seg - sette inn ca 5-6000 på bsu i måneden eller betale ned studielån?

har studielån fra to semestre, altså 80000 + renter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har tatt meg en pause fra studiene på et halvår, har fått meg jobb og regner med å tjene ca 10000 + i måneden. Bor hjemme og har derfor nesten ingen utgifter.

Synes derfor jeg må bruke en del av de pengene jeg tjener på noe jeg har igjen for senere, så hva lønner seg - sette inn ca 5-6000 på bsu i måneden eller betale ned studielån?

har studielån fra to semestre, altså 80000 + renter..

Du får ikke skattefradrag for mer enn 15000 (20% av sparebeløpet), så mer enn dette er det liten vits i å sette inn på BSU-kontoen. Ellers er det lurt å spare til senere kjøp av bolig.

Skrevet

Løper det renter på studielånet dette halvåret? hvis ikke er jeg i allefall ikke i tvil om at du heller bør spare enn å betale ned på lånet.

Skrevet

Som de sier over, du får bare skattefradrag for 15000 pr år på bsu, så det vil være lite lønnsomt å sette inn mer enn det. Alternativt kan du spare disse pengene på en annen konto og så overfør 1.januar hvert år, men det spørs hvor god selvdisplin du har.

Det løper renter på studielånet med en gang man ikke studerer. Gjeld er alltid en god ide å betale ned, rentene er sure. Men dersom det bare er snakk om pause på et halvt år, ville jeg heller ha spart opp penger og levd på det senere i studiet fremfor å betale ned masse nå og ta opp lån på det igjen senere. Et alternativ kan jo også være at du betaler rentene slik at lånet ikke blir høyere nå mens du ikke studerer. Men å spare opp litt og ha i bankhånd både som egenkapital til bolig og for å slippe mer studielån enn nødvendig kan være gode ideer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...