Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk samtale fra Helsestation at de skal komme på besøk hos meg før fødsel , det var rart til meg alle vennene mine seir de skulle komme etter fødsel men vet ikke hvordan de kommer hos meg før fødsel😏 noen har opplevde den? Kom Helsestation før fødsel hos dere? Slik jeg er alene mor ble litt  bekymret.

takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det har jeg ikke hørt om i min kommune. Men helsestasjoner gjør det ulikt fra kommune til kommune. 

Vet det er vanlig i andre kommuner. 

Det finnes et nesten helt identisk innlegg med samme tekst/spørsmål her på kvinneguiden fra desember 2022 - fikk ikke legge til link - Men hvis du googler så kommer det nok opp, og der kan du se at flere har opplevd det som normalt, andre ikke. 

Anonymkode: 75ad7...709

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 833d5...5a1

• Liker 1
Skrevet

Sendte link før jeg fikk skrevet noe 😅🙈 virker som dette er et tilbud noen steder ja, så ingen grunn til å tro at de har pekt deg ut på noen måte. 

Skrevet

I Oslo kommune skal alle nye familier få tilbud om besøk av helsesykepleier før fødsel. Jeg syns det var veldig ålreit.

Anonymkode: 494cd...11b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I Oslo kommune skal alle nye familier få tilbud om besøk av helsesykepleier før fødsel. Jeg syns det var veldig ålreit.

Jepp, det fikk jeg (bydel Østensjø) tidligere i år. 

Anonymkode: 72719...a6d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker men tror det var vanlig praksis før covid, så avviklet de det når covid kom. De har ikke begynt med det igjen i min kommune, men de har startet med hjemmebesøk den første uka etter fødsel igjen :) Men det gir jo egentlig mening at de tar et besøk før fødselen også, så kan de veilede mtp. sovesituasjon, trygg bruk av stellebord etc., samt ta en ordentlig god prat om fødselen og tiden som venter deg mens du er hjemme i trygt farvann :) jeg hadde nok takket ja om jeg var førstegangsfødende, men som tredjegangsfødende ser jeg ikke helt vitsen😅

Anonymkode: 73f35...1ce

• Liker 2
Skrevet

2 barn...aldri fått besøk før eller etter

Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Har du måttet dra inn på helsestasjonen til både jordmor og helsesykepleier bare en ukes tid etter fødsel da? Veldig dårlig av kommunen din at det ikke tilbys hjemmebesøk.

Anonymkode: 4b00f...0be

Skrevet

Når har de begynt med hjemmebesøk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du måttet dra inn på helsestasjonen til både jordmor og helsesykepleier bare en ukes tid etter fødsel da? Veldig dårlig av kommunen din at det ikke tilbys hjemmebesøk.

Nei. Men vi var inne på sykehuset litt ekstra da nr 2 ble født 1 mnd for tidlig.

Men mer nr 2 var det snakk om det..men de kom aldri. Hadde bare vanlig oppfølging på helsestasjonen etc

Skrevet
mommyaka skrev (26 minutter siden):

Flintis skrev (3 minutter siden):

Når har de begynt med hjemmebesøk?

Mine er født på 00-tallet, og da fikk alle hjemmebesøk et par dager etter man var kommet hjem. Dette var helt vanlig både på 90, 00 og utover 2010-tallet, men kan være praksisen ble endret under korona som noen skriver? Jeg trodde faktisk kommunen var pliktig til å tilby dette? 

Skrevet

I Oslo får, som noen andre og sier, alle førstegangsfødende dette tilbudet. Men det er helsesykepleier, ikke jordmor.

Anonymkode: 0ba9f...102

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I Oslo får, som noen andre og sier, alle førstegangsfødende dette tilbudet. Men det er helsesykepleier, ikke jordmor.

Kan legge til at jeg som bor i Oslo også fikk hjemmebesøk av både jordmor og helsesykepleier etter fødsel (hver for seg). Jordmor pratet med meg + veide baby. Helsesykepleier veide baby igjen og snakket litt om trygg soving og ga oss noen brosjyrer. Jeg takket nei til hjemmebesøket før fødsel.

Dette var i 2022 i bydel Sagene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har fått hjemmebesøk ETTER fødsel i 09, 12 og 21. Vanlig praksis. Aldri hørt om før fødsel. Har jordmor uttrykket bekymring for noe?

Endret av Rem
Feil
Skrevet
Omid skrev (5 timer siden):

Jeg fikk samtale fra Helsestation at de skal komme på besøk hos meg før fødsel , det var rart til meg alle vennene mine seir de skulle komme etter fødsel men vet ikke hvordan de kommer hos meg før fødsel😏 noen har opplevde den? Kom Helsestation før fødsel hos dere? Slik jeg er alene mor ble litt  bekymret.

takk

"Fra 1. juli i år inviteres fire nye bydeler inn – de fire siste i 2019.

Konkret går opplegget ut på at alle som venter barn for første gang, får tilbud om hjemmebesøk av helsesøster underveis i svangerskapet, rett etter fødsel og videre oppfølging ved behov fram til barnet er to år. Antall besøk og konsultasjoner avhenger av familiens ønske og situasjon".

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2018/01/24/snuoperasjon-oslo-innforer-forste-hjemmebesok-allerede-i-svangerskapet/

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor midt på landsbygda og hadde ikke hjemmebesøk etter fødsel med barna født i 2013 og 2016, men fikk tilbud om det i 2020 (men da med et ekstremprematurt barn som knapt veide 3 kg da han var 3 måneder gammel, og dermed helst ikke skulle dras med ut midt på vinteren..)

Hjemmebesøk FØR fødsel har jeg aldri hørt om noen som har blitt tilbudt. Men ser jo ut som det er et Oslo-fenomen. 

Anonymkode: d07fd...b1c

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg fikk også tilbud om dette i Oslo. Jeg takket nei til besøk før fødsel da jeg var i veldig dårlig form og hadde god oppfølging fra jordmor.

Syns det er litt feil bruk av ressurser skal jeg være ærlig, ville heller at de f. eks brukte det på ammeveiledning og mødre som trenger mer oppfølging.

Anonymkode: 3b8ed...47e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke mitt første barn det er min Tredje barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg bor midt på landsbygda og hadde ikke hjemmebesøk etter fødsel med barna født i 2013 og 2016, men fikk tilbud om det i 2020 (men da med et ekstremprematurt barn som knapt veide 3 kg da han var 3 måneder gammel, og dermed helst ikke skulle dras med ut midt på vinteren..)

Hjemmebesøk FØR fødsel har jeg aldri hørt om noen som har blitt tilbudt. Men ser jo ut som det er et Oslo-fenomen. 

Anonymkode: d07fd...b1c

Jeg bor også på bygda, helsesøster kjørte noen mil for å komme til meg. Og alle her fikk besøk av henne, helt vanlig ( etter fødsel vel og merke). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...