AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Jeg kommer ikke til å gjøre det lenger etter opplevelsen denne uka. Fikk øyekatarr, kjempevondt og må tas tidlig for at det ikke skal utvikle seg til kjempebetennelse og store smerter. Hadde heldigvis antibiotikadråper liggende i kjøleskapet, og kunne starte behandlingen med en gang. Og bra var det. Min fastlege er på ferie og har ikke satt inn vikar, og på legevakta sier de at jeg må gå til fastlege, og at øyekatarr ikke er akutt. Det hadde vært uaktuelt å gå slik til 26. august når legen er tilbake fra ferie. Anonymkode: 79bf2...0df 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Ja, det gjør jeg. Anonymkode: 7d7a2...842 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det gjør jeg. Anonymkode: 7d7a2...842 Har du fastlege som har ø-timer og setter inn vikar når han/hun drar på ferie? Her har det ikke fungert det siste året, det er alltid ett eller annet. Timer som blir avlyst 2 timer før fremmøte, fordi legen glemte timen og dro til legevakta for å jobbe der. Ingen vikarer settes i ferien, ikke mulig å bestille time på nett, ikke ordning for telefonkø. Anonymkode: 79bf2...0df
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Du leverer dem til destruering, ikke seponering. Seponere er å gradvis redusere dosen man tar. Jeg har mye gammel medisin i skapet jeg burde levert inn, men har ikke kommet så langt. Er på min "To Do"-liste. Men beholder antibiotika i tilfelle jeg trenger det igjen (men tar det ikke uten å ha rådført med helsepersonell). Anonymkode: d2b00...97d 6 2
Trolltunge Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 Har jeg aldri gjort og kommer jeg aldri til å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Bør ikke starte en antibiotikakur uten å referere med lege. Men ja, alt av medisiner vi har til overs, leveres inn på apotektet Anonymkode: c5b85...49d 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Jeg burde sikkert ha gjort det, for man tar ikke antibiotika uten å ha fått en diagnose av legen. Utrolig lenge siden jeg hadde en sykdom som trengte slik behandling. Anonymkode: 99ee3...f9c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 Nei jeg er ikke flink til å levere tilbake medisiner. Som både jeg er ferdig med eller som har gått ut på dato. De har dessverre gått i søpla. Jeg synes både legen og apoteket har kunna vært flink til å si ifra hva man skal gjøre med utgåtte medisiner. Jeg hadde ikke tenkt over at det skulle leveres tilbake. Anonymkode: 7f89e...f6e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 Beholder det og bruker det hvis det skulle skje noe igjen. Anonymkode: baf53...cc8 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Beholder det og bruker det hvis det skulle skje noe igjen. Anonymkode: baf53...cc8 Samme her. Anonymkode: 892e9...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bør ikke starte en antibiotikakur uten å referere med lege. Men ja, alt av medisiner vi har til overs, leveres inn på apotektet Anonymkode: c5b85...49d Det sies så. Men min erfaring er at i de få tilfellene hvor jeg har hatt en oppblussing av en infeksjon (gjaldt bl. a et brannsår), så ville det tatt meg en uke før jeg hadde fått en vurdering på det. Jeg hadde nylig avsluttet antibiotika-kur p.g.a denne infeksjonen, og jeg var i prinsippet infeksjonsfri. Da jeg rett etterpå opplever at det blusser opp igjen, tok jeg sjansen på å gjenoppta kuren i en liten periode. Det hindret meg garantert fra å få en større oppblussing. Det samme har jeg erfart med diverse urinveisinfeksjoner. Anonymkode: 8262b...183
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Skrevet 16. august 2024 Beholder det til det går ut av dato, så leverer jeg det på apoteket. Jeg hsr nylig opplevd at jeg ikke fikk levert faktisk! Informerer lege om at jeg. f.eks. har 7 tabletter igjen av de og de tablettene, så har jeg sluppet å kjøpe ny. Veldig kjekt. Har bare hendt én gang altså, men det er penger spart. Anonymkode: 6f6bd...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #14 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg kommer ikke til å gjøre det lenger etter opplevelsen denne uka. Fikk øyekatarr, kjempevondt og må tas tidlig for at det ikke skal utvikle seg til kjempebetennelse og store smerter. Hadde heldigvis antibiotikadråper liggende i kjøleskapet, og kunne starte behandlingen med en gang. Og bra var det. Min fastlege er på ferie og har ikke satt inn vikar, og på legevakta sier de at jeg må gå til fastlege, og at øyekatarr ikke er akutt. Det hadde vært uaktuelt å gå slik til 26. august når legen er tilbake fra ferie. Anonymkode: 79bf2...0df Deponering 👍 Anonymkode: 175e9...220
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #15 Skrevet 16. august 2024 Gamle medisiner samler jeg opp i en pose og leverer på apoteket til destruering, ja. Å selvbehandle med rester av en antibiotikakur ville jeg aldri gjort. Anonymkode: 03837...534 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #16 Skrevet 16. august 2024 Dere som gjemmer på antibiotika dråper hver klar over at enkelte medisiner av den typen kun er holdbar i kort tid etter den er åpnet. Noen har kun 1 måneds holdbarhet. Og bruke utgåtte medisiner kan gjøre ting verre. Anonymkode: 4f91e...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Skrevet 16. august 2024 Eneste jeg sliter med som kan komme veldig akutt er UVI. Så har ekstra liggende (og alltid med på ferie) ellers bruker jeg Volvat. Som andre nevner, for å være sikker på akkurat hva det et Anonymkode: d30f0...253
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #18 Skrevet 16. august 2024 Har nok tabletter til en kur dersom jeg får uvi på feks hyttetur eller ferie. Kjenner raskt igjen symptomene, og det er en betryggelse å ha dem med. Anonymkode: 560cf...cd5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #19 Skrevet 16. august 2024 Tror jeg bare har fått resept på antibiotika en gang, og da brukte jeg opp hele pakken. Hadde jeg fått det nå hadde det nok bare blitt liggende, hadde neppe begynt å bruke det på eget initiativ. Anonymkode: dd55a...fae
minister-mio Skrevet 16. august 2024 #20 Skrevet 16. august 2024 En åpnet tube eller flaske med antibiotika kan ikke oppbevares i all evighet. Kan jo gå lang tid mellom hver øyebetennelse. Har du noen spesiell tilstand som gjør at øyebetennelse kan bli veldig vondt? Ofte er det jo lite vondt og kan gå over uten antibiotika. Oppstart av antibiotika uten resept fra lege er jo heller ikke ideelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå