AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Del Skrevet 16. august 2024 Faren min døde for noen uker siden. I mellomtiden har jeg lagt ut innlegg og snapper osv om dette, bestevenninnen min har åpnet snappene, og har ikke kondolert meg. Jeg har sendt meldinger både om dette og om begravelsen, men hun har ikke svart, eller gått innpå chatten. Hun har svart andre folk, så hun har bare ikke åpnet vår samtale, frem til i går. Hun omtaler meg stadig som sin nærmeste venninne og kaller oss familie. Har vært på flere turer med hverandres familier nå og foreldre når vi var små. Bodd hos meg en periode for et år siden, og noen måneder da vi var små i sommermånedene. Vi er nå voksne begge to. Jeg sendte i går en lang melding om dette og hvor såret jeg er at hun ikke var i begravelsen eller ikke kondolerte meg. Hun svarte (hadde ikke svart på noen av meldingene om dødsfallet eller info om begravelse eller spørsmål rundt dette) at hun var enig i at det var veldig dumt og at hun burde vært der for meg, hun visste ikke helt hvorfor hun ikke hadde sjekket meldingene, hun sier hun rett og slett ikke kom på det. Hun har asbergers, så jeg har vanligvis bare godtatt dette som unnskyldning for hvorfor hun glemmer å dukke opp steder hun sier hun skal (som bursdager eller feiringer, middagsselskap eller kinoavtaler) Har jeg rett i å føle meg såret og at kanskje dette vennskapet ikke betyr så mye likevel, eller er det sånn man bare må godta av sine nærmeste venner? Anonymkode: aa79a...49e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg mistet kjæresten min i fjor høst og jeg har mange venner som har ghostet meg etter dette fordi de synes det er ubehagelig å ha kontakt med meg nå, så jeg slutter aldri å forundre meg over hvor ego folk kan være. Anonymkode: 53474...e89 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Del Skrevet 16. august 2024 Vil tippe asperger kan forklare en del her. Å trøste noen krever sosiale ferdigheter. Hun ble kanskje usikker og overveldet, og valgte derfor å ignorere deg. Folk med asperger er ikke de som gir mest emosjonell støtte. Som regel, finnes sikkert unntak Anonymkode: 75bd3...892 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Del Skrevet 16. august 2024 De synes det er så ubehagelig at de heller vil fremstå som... ja, jeg vet ikke hva jeg skal kalle det. Har man så dårlig forståelse av relasjoner og følelser så er det ikke venner jeg ønsker, asperger eller ei. Anonymkode: d0c1b...507 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Del Skrevet 16. august 2024 Kondolerer ❤️ jeg skjønner dette er sårt. Jeg mistet selv en forelder for noen år siden, og det var utrolig godt å få omtanke og kondolasjoner fra vennekretsen - det betydde mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Det er du som kjenner venninna di, og det er godt mulig det er Aspergers som spiller inn. Han jeg kjenner med Aspergers har absolutt empati og omtanke, men han vet ikke alltid hva som er riktig måte å vise dette på. Anonymkode: 727aa...404 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Del Skrevet 16. august 2024 Her er det nok en del av Asperger diagnosen som har innvirkning… For mange blir det veldig vanskelig å sette seg inn i hvordan andre har det, og det kan være vanskelig å stille opp å vise omsorg. Det kan også være at en samling av mennesker i den settingen er ekstremt krevende , både fordi folk sørger men i tillegg at det gjerne er en større samling med mennesker. Min søster var i begravelsen til vår mormor, men måtte rett å slett trekke seg unna under minnesamværet fordi det ble for mye inntrykk, sosiale koder og lyder. Anonymkode: 5aa40...f05 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Del Skrevet 16. august 2024 Dødsfall er ofte alt for mye for folk på autismespekteret å håndtere i lag med andre. Anonymkode: deb04...40f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. august 2024 #8 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg har Asperger selv, og synes sånne situasjoner er vanskelig. Å tilby trøst klarer jeg ikke uten at andre "oppmuntrer" meg til det. Jeg kan sitte i en gruppe med en som har opplevd noe på vondt eller godt vis uten å nevne det, selv om mange/alle rundt meg gjør det mens jeg hører på. Jeg har ikke empati. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 16. august 2024 #9 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg kan forstå det siden hun har Asperger. Har selv mann og barn med diagnosen, og å gi emosjonell støtte sitter langt inne. Jeg mener likevel at det er riktig at du sier fra at du ble såret. Kanskje husker hun en gang senere at man gjør sånn og sånn i visse situasjoner. Aspergere kan "oppdras" og mine er i hvert fall læringsvillige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil tippe asperger kan forklare en del her. Å trøste noen krever sosiale ferdigheter. Hun ble kanskje usikker og overveldet, og valgte derfor å ignorere deg. Folk med asperger er ikke de som gir mest emosjonell støtte. Som regel, finnes sikkert unntak Anonymkode: 75bd3...892 Tenker det samme. Mange kan nok gi emosjonell støtte om de har fått lære hvordan de kan gjøre det i gitt situasjon, men det å overføre hvordan man gir emosjonell støtte i en situasjon til en helt annen type situasjon vil fort bli veldig vanskelig. Så grunnen til at hun nå har unngått deg, kan rett og slett være at hun ikke har skjønt hvordan hun skal gripe an situasjonen. Tipper at vennskapet betyr masse for venninna di, og at hun egentlig ønsker deg alt godt. Men det er også viktig at du er tydelig på hva du trenger av henne. Om du vil ha henne i en begravelse, så må du si det til henne. Anonymkode: 8dae6...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 16. august 2024 #11 Del Skrevet 16. august 2024 Millimani skrev (4 minutter siden): Jeg har Asperger selv, og synes sånne situasjoner er vanskelig. Å tilby trøst klarer jeg ikke uten at andre "oppmuntrer" meg til det. Jeg kan sitte i en gruppe med en som har opplevd noe på vondt eller godt vis uten å nevne det, selv om mange/alle rundt meg gjør det mens jeg hører på. Jeg har ikke empati. Det å ikke ha empati har ikke noe med å være autistisk (Asperger). Det er nokså normalt at de ofte føler mer enn andre, men de sliter med å uttrykke det - de kan også ha vansker med å vite hvordan de skal forholde seg i visse situasjoner fordi det blir altfor overveldende. Så det at du ikke eier empati har ikke noe med diagnosen Asperger å gjøre, men heller personlighetstrekk/forstyrrelse. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 #12 Del Skrevet 16. august 2024 Først og fremst kondolerer.❤️ Mange med Asperger synes det er vanskelig å bli involvert fordi de blir veldig usikre. Mange personer med Asperger kan ha utfordringer med kognitiv empati, altså evnen til å forstå andres følelser og perspektiver. Dette skyldes ofte vanskeligheter med det sosiale språket og en annerledes tankegang. Når det kommer til affektiv empati, så mangler vi oftest ikke denne evnen. Personen ville mest sannsynlig ikke risikere å gjøre noe feil og unngikk derfor å se meldinger og lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 16. august 2024 #13 Del Skrevet 16. august 2024 Kassettspiller skrev (2 minutter siden): Først og fremst kondolerer.❤️ Mange med Asperger synes det er vanskelig å bli involvert fordi de blir veldig usikre. Mange personer med Asperger kan ha utfordringer med kognitiv empati, altså evnen til å forstå andres følelser og perspektiver. Dette skyldes ofte vanskeligheter med det sosiale språket og en annerledes tankegang. Når det kommer til affektiv empati, så mangler vi oftest ikke denne evnen. Personen ville mest sannsynlig ikke risikere å gjøre noe feil og unngikk derfor å se meldinger og lignende. Takk, du kom med en god forklaring på hva jeg ønsket å formidle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. august 2024 #14 Del Skrevet 16. august 2024 Cornix skrev (3 minutter siden): Det å ikke ha empati har ikke noe med å være autistisk (Asperger). Det er nokså normalt at de ofte føler mer enn andre, men de sliter med å uttrykke det - de kan også ha vansker med å vite hvordan de skal forholde seg i visse situasjoner fordi det blir altfor overveldende. Så det at du ikke eier empati har ikke noe med diagnosen Asperger å gjøre, men heller personlighetstrekk/forstyrrelse. Klart det har med diagnosen å gjøre. Men det er andre enn aspergere som også kan føle det sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 16. august 2024 #15 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Faren min døde for noen uker siden. I mellomtiden har jeg lagt ut innlegg og snapper osv om dette, bestevenninnen min har åpnet snappene, og har ikke kondolert meg. Jeg har sendt meldinger både om dette og om begravelsen, men hun har ikke svart, eller gått innpå chatten. Hun har svart andre folk, så hun har bare ikke åpnet vår samtale, frem til i går. Hun omtaler meg stadig som sin nærmeste venninne og kaller oss familie. Har vært på flere turer med hverandres familier nå og foreldre når vi var små. Bodd hos meg en periode for et år siden, og noen måneder da vi var små i sommermånedene. Vi er nå voksne begge to. Jeg sendte i går en lang melding om dette og hvor såret jeg er at hun ikke var i begravelsen eller ikke kondolerte meg. Hun svarte (hadde ikke svart på noen av meldingene om dødsfallet eller info om begravelse eller spørsmål rundt dette) at hun var enig i at det var veldig dumt og at hun burde vært der for meg, hun visste ikke helt hvorfor hun ikke hadde sjekket meldingene, hun sier hun rett og slett ikke kom på det. Hun har asbergers, så jeg har vanligvis bare godtatt dette som unnskyldning for hvorfor hun glemmer å dukke opp steder hun sier hun skal (som bursdager eller feiringer, middagsselskap eller kinoavtaler) Har jeg rett i å føle meg såret og at kanskje dette vennskapet ikke betyr så mye likevel, eller er det sånn man bare må godta av sine nærmeste venner? Anonymkode: aa79a...49e Folk med Asberger er dessverre ikke så god på dette med empati. Jeg snakker av erfaring, da eksen min har diagnosen. Kondolerer med faren din forresten ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #16 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg har en nevø med Asberger, en far med Asberger og en venn med Asberger. ALLE - til og med nevøen på 7 år hadde greid å uttrykke en eller annen form for empati. Det du står med her er mer sannsynlig en kombinasjon av dårlig oppdragelse, mangel på empati og dårlig venn. Å skylde på Asberger blir for enkelt og for dumt!! Anonymkode: 6e213...3b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 16. august 2024 #17 Del Skrevet 16. august 2024 Millimani skrev (Akkurat nå): Klart det har med diagnosen å gjøre. Men det er andre enn aspergere som også kan føle det sånn. Les svaret til @Kassettspiller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 #18 Del Skrevet 16. august 2024 Cornix skrev (3 minutter siden): Takk, du kom med en god forklaring på hva jeg ønsket å formidle. Påstanden om at personer med autisme/asperger mangler empati er ofte misvisende og forenklet. Håper på at forklaringen hjelper TS og muligens andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 16. august 2024 #19 Del Skrevet 16. august 2024 Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Påstanden om at personer med autisme/asperger mangler empati er ofte misvisende og forenklet. Håper på at forklaringen hjelper TS og muligens andre. Nettopp. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. august 2024 #20 Del Skrevet 16. august 2024 Cornix skrev (Akkurat nå): Les svaret til @Kassettspiller Det kom etter mitt første innlegg, mens jeg funderte på mine stakkarslige små setninger i mitt neste. Pokal fra meg til innlegg #12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå