AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Har en gutt på 14 som er veldig hjemmekjær og dårlig på å ta initiativ. Hadde vi ikke sagt noe hadde han bare sittet og sett på skjerm hele dagen. Han trener fotball 3-4 ganger i uka, utover det ingenting. Når det er strålende sol ute og han ikke skal noe den dagen, kan vi kreve at han går ut? Han hater å ta initiativ og spørre folk om de vil finne på noe (ikke så sosial) men sier alltid ja om andre spør. Har sagt til han at han må ut en tur, om han ikke spør noen andre får han gå ut alene og finne på noe. Synes det er for ille at han skal sitte inne alene hele dagen når sola skinner og alle er ute Forlanger jeg for mye? Anonymkode: af70e...0b4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Jeg hatet at mamma sa jeg måtte ut hver gang det var fin vær. Jeg stortrives alene. Ja. Jeg var sosial når jeg måtte. Og jeg å trente 4-5 ganer i uka i den alderen +kamper og cup. Så jeg følte jeg var nok sosial. Og hadde behov for den tiden jeg var alene. Jeg spilte ikke så mye data på den tiden fordi vi hadde ikke så mye spill. Men jeg elsket å sitte å se på tv. Så jeg mener. Så lenge gutten er fornøyd. Hvorfor ikke la han være? Anonymkode: 29bd6...9b4 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Er du ute hver dag TS? Anonymkode: 88aea...e09 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du ute hver dag TS? Anonymkode: 88aea...e09 Ja det er jeg faktisk, iallefall i feriene. I helgene sitter jeg aldri inne en hel dag når sola skinner, da går jeg meg gjerne en tur eller noe annet. Anonymkode: af70e...0b4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hatet at mamma sa jeg måtte ut hver gang det var fin vær. Jeg stortrives alene. Ja. Jeg var sosial når jeg måtte. Og jeg å trente 4-5 ganer i uka i den alderen +kamper og cup. Så jeg følte jeg var nok sosial. Og hadde behov for den tiden jeg var alene. Jeg spilte ikke så mye data på den tiden fordi vi hadde ikke så mye spill. Men jeg elsket å sitte å se på tv. Så jeg mener. Så lenge gutten er fornøyd. Hvorfor ikke la han være? Anonymkode: 29bd6...9b4 Ja men problemet er jo skjermen. Han har ingenting å gjøre utenom skjer, evner ikke å finne på noe som helst. Liker ikke å lese bøker e.l. Begrensa hva han kan finne på inne uten skjerm da Anonymkode: af70e...0b4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har en gutt på 14 som er veldig hjemmekjær og dårlig på å ta initiativ. Hadde vi ikke sagt noe hadde han bare sittet og sett på skjerm hele dagen. Han trener fotball 3-4 ganger i uka, utover det ingenting. Når det er strålende sol ute og han ikke skal noe den dagen, kan vi kreve at han går ut? Han hater å ta initiativ og spørre folk om de vil finne på noe (ikke så sosial) men sier alltid ja om andre spør. Har sagt til han at han må ut en tur, om han ikke spør noen andre får han gå ut alene og finne på noe. Synes det er for ille at han skal sitte inne alene hele dagen når sola skinner og alle er ute Forlanger jeg for mye? Anonymkode: af70e...0b4 Hva mener du han skal gjøre der ute alene da? Han vil kanskje spille online med sine venner. Er der de er nå. Vi må forstå at tidene forandrer seg. Hilsen mamma til to 14 åringer. Anonymkode: 01043...bd2 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja men problemet er jo skjermen. Han har ingenting å gjøre utenom skjer, evner ikke å finne på noe som helst. Liker ikke å lese bøker e.l. Begrensa hva han kan finne på inne uten skjerm da Anonymkode: af70e...0b4 Så du mener han skal ut for enhver pris, om det så er å sitte på en benk og glane ut i lufta. Min på 14 har også tilbrakt store deler av ferien foran pc. Det har gått i både videoer, spill alene og spill sammen med andre online. Han har stortrivdes, holdt en fin døgnrytme og blitt med de gangene det skjer noe utenfor huset. Det er hans ferie, han må få styre dette selv. Han har ikke mange venner, så hadde jeg tvunget han ut hadde det aldri blitt noe positivt. Storebror var på samme måte, nå noen år senere er han aktiv, har masse venner og tilbringer omtrent ingen tid foran pc. Men han har masse ekstra kunnskap som han ikke hadde hatt hadde han ikke hatt sin tid foran pc'en. Alt har sine perioder. Det er masse positivt med skjerm. Anonymkode: bf371...f50 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Foreslår du at dere kan gjøre noe sammen ute da, eller er han i den alderen hvor det er dødsflaut å bli sett sammen med moren sin? Anonymkode: 26868...f47
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har en gutt på 14 som er veldig hjemmekjær og dårlig på å ta initiativ. Hadde vi ikke sagt noe hadde han bare sittet og sett på skjerm hele dagen. Han trener fotball 3-4 ganger i uka, utover det ingenting. Når det er strålende sol ute og han ikke skal noe den dagen, kan vi kreve at han går ut? Han hater å ta initiativ og spørre folk om de vil finne på noe (ikke så sosial) men sier alltid ja om andre spør. Har sagt til han at han må ut en tur, om han ikke spør noen andre får han gå ut alene og finne på noe. Synes det er for ille at han skal sitte inne alene hele dagen når sola skinner og alle er ute Forlanger jeg for mye? Anonymkode: af70e...0b4 Vi lot 14 åringen styre det selv til slutt, de er sosiale på nett. Ikke alle som er ute å «leker» på samme måte vi gjorde lenger. Å si at en 14 åring skal gå ut alene å finne på noe når «morroa» er inne er ganske dødfødt. Vær glad han følger opp idrett om ikke annet. Det blir folk av de for det. Snakker av erfaring. Anonymkode: 4e56c...e3b 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja men problemet er jo skjermen. Han har ingenting å gjøre utenom skjer, evner ikke å finne på noe som helst. Liker ikke å lese bøker e.l. Begrensa hva han kan finne på inne uten skjerm da Anonymkode: af70e...0b4 Men hvorfor er det et problem? For deg eller for han? Anonymkode: 29bd6...9b4 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Foreslår du at dere kan gjøre noe sammen ute da, eller er han i den alderen hvor det er dødsflaut å bli sett sammen med moren sin? Anonymkode: 26868...f47 Jeg har jobbet så har ikke kunnet. Men har ikke noe særlig å finne på med ham utenom shopping eller noe sport. Han er ikke flau av meg men er ikke så mye å finne på vi to sammen heller. Anonymkode: af70e...0b4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 Mye kommentarer her på at han skal få gjøre som han vil i forhold til skjerm. Er helt uenig . Vi styrer skjermtid på ham så han har mellom 4-6 timer hver dag. Det er mer enn nok spør du meg. Vet mange andre som gjør det samme. Denne generasjonen er jo helt avhengige av skjerm og jeg mener det ikke er sunt å bare sitte på skjerm. Ikke er han sosial på skjerm heller, sitter bare og scroller tik tok stort sett og prater med ingen. Idag sendte jeg ham ut med venner. Først var det pes fordi han måtte men han kom hjem storfornøyd så ofte må det bare litt push til. Synes dagens foreldre er altfor ettergivende. Anonymkode: af70e...0b4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mye kommentarer her på at han skal få gjøre som han vil i forhold til skjerm. Er helt uenig . Vi styrer skjermtid på ham så han har mellom 4-6 timer hver dag. Det er mer enn nok spør du meg. Vet mange andre som gjør det samme. Denne generasjonen er jo helt avhengige av skjerm og jeg mener det ikke er sunt å bare sitte på skjerm. Ikke er han sosial på skjerm heller, sitter bare og scroller tik tok stort sett og prater med ingen. Idag sendte jeg ham ut med venner. Først var det pes fordi han måtte men han kom hjem storfornøyd så ofte må det bare litt push til. Synes dagens foreldre er altfor ettergivende. Anonymkode: af70e...0b4 Hva er poenget med tråden? Du tåler åpenbart ikke at andre har andre meninger Anonymkode: eff12...a28 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #14 Skrevet 16. august 2024 Lar de styre selv Anonymkode: eff12...a28 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #15 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mye kommentarer her på at han skal få gjøre som han vil i forhold til skjerm. Er helt uenig . Vi styrer skjermtid på ham så han har mellom 4-6 timer hver dag. Det er mer enn nok spør du meg. Vet mange andre som gjør det samme. Denne generasjonen er jo helt avhengige av skjerm og jeg mener det ikke er sunt å bare sitte på skjerm. Ikke er han sosial på skjerm heller, sitter bare og scroller tik tok stort sett og prater med ingen. Idag sendte jeg ham ut med venner. Først var det pes fordi han måtte men han kom hjem storfornøyd så ofte må det bare litt push til. Synes dagens foreldre er altfor ettergivende. Anonymkode: af70e...0b4 Så flott. Da synes du det. Så har jeg en annen mening. Og det er lov. Jeg likte ikke at noen andre skulle diktere hva jeg skulle gjøre med dagene mine. Jeg stor trives med livet mitt da og no. Anonymkode: 29bd6...9b4 2
Hannah80 Skrevet 16. august 2024 #16 Skrevet 16. august 2024 Har også en gutt som hadde sittet foran en skjerm hele dagen, om han kunne ha valgt. Men det kan han ikke. Jeg forventer at han er ute litt på dagtid. Går seg en tur, eller ut på sykkel. Han gidder ikke å protestere, for da vet han at jeg skrur av internettet;) 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Skrevet 16. august 2024 Du kan jo invitere han med på tur? Anonymkode: 253da...475
megda Skrevet 16. august 2024 #18 Skrevet 16. august 2024 alle mennesker trenger dagslys. du ødelegger kroppen om du ikke går ut.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #19 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har jobbet så har ikke kunnet. Men har ikke noe særlig å finne på med ham utenom shopping eller noe sport. Han er ikke flau av meg men er ikke så mye å finne på vi to sammen heller. Anonymkode: af70e...0b4 Du har ikke noe annet å finne på med sønnen din. Du mener han skal ut, hva mener du han skal gjøre, når ikke du en gang vet hva du skal gjøre sammen med han en gang? H an er masse ute når han spiller så mye fotball. Det trenger ikke å skje noe heletiden, eller hver dag. Anonymkode: 833a4...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #20 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo invitere han med på tur? Anonymkode: 253da...475 Tror du han gidder det? Tur er det verste han vet, ihvertfall med mora Anonymkode: af70e...0b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå