Gå til innhold

jeg Må ned i vekt

Gjest Gjest_trine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trine_*

jeg er ei jente på 20 år som er ganske stor. altfor stor i forhold til det jeg vil være. jeg er 170 høy og veier faktisk nesten 100kg. jeg ønsker så gjerne å gå ned. men klarer det ikke =( jeg er for svak! klarer ikke holde unna goderier osv. jeg var veldig flink for 2 år siden, og gikk ned 18 kg, men har nå gått disse kiloene opp. jeg vet vekten min høres helt forferdelig ut, men bruker ca 44 i str, så såååå stor er jeg forhåpentligvis ikke. jeg har hørt at man kan gå til legen å få noen piller sånn at man går ned i vekt. stemmer dette? hva skal man si gjløre?

tusen takk for svar.

mvh trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen annen motivasjon for å slanke deg enn at du er for stor? For det er jo en rimelig negativ grunn. Ehm, litt dårlig forklart. Tror man trenger en positiv årsak for å slanke seg, ala hvis jeg slanker meg disse kiloene kan jeg ri på hest, sykle så så langt, være med på et eller annet du ikke får til nå, f.eks. komme inn i dykkerdrakta eller noe sånt.

Og så er det smart med delmål! Dermed får du mange suksesser underveis, og ikke bare en tilslutt når du har klart å gå ned alle kiloene du ønsker. F.eks. gå ned så så mye innen f.eks. påske eller en bestemt dato. Og sette premier for deg selv.

Piller aner jeg ikke noe om. Prøv og lær deg sunn livsstil. Jeg tror på at det må læres. Mange folk tror de spiser sunt, men så viser det seg at de spiser bare toro og grandiosa. Lån masse sunne oppskriftsbøker på biblioteket og fråts i god og sunn mat. Jeg liker veldig godt mat med farger!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trine_*

er kanskje sant at man bør ha litt andre mål også, men vet ikke helt hva det skulle vært. kanskje å komme inn en jeans fra vero mode i str 42 før påske. jeg passer ikke de, og jeg synes de er såååå fine. det som er så vanskelig er å holde vekten når jeg først er gått ned. var det som var problemet sist også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et kjempebra delmål! :klappe:

Hmm, holde vekten når du har nådd den, ja. Viktig at du spiser ting du synes er spennende. Hvis du presser i deg brokkoli når du egentlig ikke liker det, så kommer du aldri til å opprettholde vanen. F.eks.

Du må finne en fin balanse mellom sunn livsstil og snop på f.eks. lørdager. Jeg hadde forresten lørdag som snopedag. Det gikk 4 lørdager før jeg ble lei av lørdagssnopet.. Det ble mindre og mindre snoping på lørdagene. Dessuten spiste jeg så sunt ellers i uka at det fristet så lite å ødelegge kroppen med masse lørdagssnop..

Nå har jeg kuttet ut lørdagssnopet og spiser heller en litensnop når jeg har lyst på det. Synes ikke det er for ofte. Elsker sånne miniDaim. Da trenger jeg bare en. Det blir jo ikke bedre om jeg spiser 4. Har du merket det, forresten? At du trenger bare en smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at man kan gå til legen å få noen piller sånn at man går ned i vekt. stemmer dette? hva skal man si gjløre?

tusen takk for svar.

mvh trine

Ja, det finnes "slankepiller" på resept, som skal dempe apetitten. De heter Reductil. Selv fikk jeg dem pga langvarige spiseforstyrrelser, for å justere sult-/metthetsfølelsen tilbake til normalen. De virket forsåvidt, men jeg fikk også bivirkninger - hvilepulsen min gikk opp til ca. 100. Ikke helt bra... Så jeg sluttet igjen etter anbefaling fra legen. Men det kan nok funke hvis man slipper denne - eller andre - bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes "slankepiller" på resept, som skal dempe apetitten. De heter Reductil. Selv fikk jeg dem pga langvarige spiseforstyrrelser, for å justere sult-/metthetsfølelsen tilbake til normalen. De virket forsåvidt, men jeg fikk også bivirkninger - hvilepulsen min gikk opp til ca. 100. Ikke helt bra... Så jeg sluttet igjen etter anbefaling fra legen. Men det kan nok funke hvis man slipper denne - eller andre - bivirkninger.

Fikk du virkelig reductil for spiseforestyrrelser? :overrasket:

Sitat fra lommelegen:

-Spiseforstyrrelser

Reductil skal ikke brukes hos pasienter som har spiseforstyrrelser (anoreksi, bulumi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes også en pille som heter Xenical. Jeg har prøvd den, uten store resultater. Det den gjør er å lage skikkelig illeluktende og pyton diaré når du spiser for fet mat. Den tvinger deg med andre ord til å legge om kostholdet. Fet mat var ikke mitt hovedproblem, men for mye mat og inaktivitet.

Mammaen min gikk også på Xenical, og fikk et flott resultat, gikk ned i vekt, la om kostholdet og holder seg nå slank. (er vel 5 år siden hun sluttet med de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ha nytte av å snakke med lege eller psykolog om hvorfor du ikke greier å holde deg unna godterier? Min erfaring er nemlig at du nesten kan spise helt vanlig av alt annet, så lenge du spiser nesten ingenting av godteri og snacks. På en eller annen måte må du greie å bestemme deg for at du skal være sta og reie det.

Kan anbefale boka om sukkeravhengighet

"Sukkerbomben - bli kvitt søtsuget" av Bitten Jonsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du virkelig reductil for spiseforestyrrelser?  :overrasket:

Sitat fra lommelegen:

-Spiseforstyrrelser

Reductil skal ikke brukes hos pasienter som har spiseforstyrrelser (anoreksi, bulumi).

Vel, det finnes en spiseforstyrrelse til, tvangsspising. Jeg lider av det, og ønsker meg reductil av hele mitt hjerte. Ikke for at det vil løse spiseforstyrrelsen, men den vil kunne gi meg pusterom til å arbeide med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes en spiseforstyrrelse til, tvangsspising. Jeg lider av det, og ønsker meg reductil av hele mitt hjerte. Ikke for at det vil løse spiseforstyrrelsen, men den vil kunne gi meg pusterom til å arbeide med den.

Ja, det finnes faktisk 5 ulike typer spiseforstyrrelser, var ikke sånn ment.

Men da skjønner jeg, håper at det ordner seg for deg! Vet hvordan det er å slite med en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du virkelig reductil for spiseforestyrrelser?  :overrasket:

Sitat fra lommelegen:

-Spiseforstyrrelser

Ikke direkte for spiseforstyrrelser, nei... Litt dårlig formulert, kanskje. Jeg er nesten frisk, og trengte hjelp til å få på plass den sult-/metthetsfunksjonen. Litt vanskelig å spise normalt uten den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv, som du sikkert vet, og få inn litt mosjon, samt spise regelmessig.

1. Spiser du regelmessig, demper du også noe søtsug, fordi du spiser deg mett på mat istedet for søtsaker.

Regelmessig er hver 3-4 time. Frokost-lunsj-middag evt kvelds, + 1 mellommåltid eller to. Ta en sjokolade som mellommåltid om det er det du har lyst på, en liten sjokolade gjør ingen skade, heller bare godt :)

2. Mosjon er viktig og hjelper til med å få opp forbrenningen. Utholdenhetstrening er fettforbrennende.

Ville om ikke annet gått en tur på 30-60 min hver dag. Evt, jogge, sykle, gå langrenn, om du liker noe av det.

Å nei du er ikke sååååååå stor, kiloer og str trenger ikke ha noen sammenheng, noen har en kraftigere kroppsbygning enn andre fra naturens side, mens noen har en spe kroppsbygning.

Lykke til.

Eneste sunne oppskrift er regelmessig og realtiv sunt kosthold og mosjon.

Men ikke bli helt fanatisk.

Jeg holder vekta med å spise det jeg vil når jeg er sulten, prøver ikke å småspise for mye. Samt at jeg trener en del utholdenhet.

Prøver hvertfall komme meg ut 4-5 dager i uka.

Jeg er 63 kg og bruker str 38/40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...