AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Etter å ha vært trygg i første nedbemanningsprosess som gikk tidlig i sommer og som berørte 80 personer, ble vi i dag fortalt at de skal nedbemanne hos oss. Om 6 uker vet jeg om jeg fortsatt har jobb eller får sparken. Jeg har en ekstra jobb hvor de såogsi kaster vakter etter oss. Så jeg har tenkt at det går fint. Da kan jeg jobbe masse der. MEN, får jeg sparken går jeg rett på dagpenger etter oppsigelsestiden. Kan jeg jobbe på den andre jobben og samtidig motta dagpenger? Jeg har også søkt meg inn på skole til høsten. Venter svar på tildelt plass. Voksenopplæring, deltid på kveld 2 dager i uka. Hvis jeg får sparken og det åpner seg en mulighet for full/dagtid. Kan jeg da studerte fulltid og samtidig få dagpenger? Anonymkode: cbb41...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Skrevet 18. august 2024 Ingen som vet? Anonymkode: cbb41...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Skrevet 18. august 2024 Ja, du kan motta dagpenger mens du jobber i den andre jobben. Men du må føre opp alle timer du jobber, slik at det blir riktig utregning. Dagpengene blir redusert etter hvor mye du jobber. Du kan ikke få dagpenger mens du studerer fulltid, da er du jo ikke reell arbeidssøker, du er student. Anonymkode: 2ed52...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, du kan motta dagpenger mens du jobber i den andre jobben. Men du må føre opp alle timer du jobber, slik at det blir riktig utregning. Dagpengene blir redusert etter hvor mye du jobber. Du kan ikke få dagpenger mens du studerer fulltid, da er du jo ikke reell arbeidssøker, du er student. Anonymkode: 2ed52...f5b Ja okei. Da går det ikke. Da forsvinne poenget med å jobbe ekstra. Jeg kan ikke gå fra 1,5 lønning til såvidt 1 lønning. Da får jeg bare få dagpenger som vanlig og jobbe de vaktene jeg har uten å ta på meg noe ekstra. Anonymkode: cbb41...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja okei. Da går det ikke. Da forsvinne poenget med å jobbe ekstra. Jeg kan ikke gå fra 1,5 lønning til såvidt 1 lønning. Da får jeg bare få dagpenger som vanlig og jobbe de vaktene jeg har uten å ta på meg noe ekstra. Anonymkode: cbb41...55c Du får bare dagpenger for tapt inntekt opptil 100% stilling. Så hvis du jobber 20% så får du dagpenger for resterende 80%. Anonymkode: 2ed52...f5b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #6 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får bare dagpenger for tapt inntekt opptil 100% stilling. Så hvis du jobber 20% så får du dagpenger for resterende 80%. Anonymkode: 2ed52...f5b Så hvis jeg blir sagt opp i min 100% dagtid stilling pga nedbemanning, og jobber mine faste vakter i ekstra jobben som er 20% kun helg, så mister jeg dagpenger? Det er jo helt dust. Hvorfor skal man straffes for å ha 2 jobber 😒 Anonymkode: cbb41...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Skrevet 18. august 2024 Du har rett på dagpenger når du mister din 100% jobb, og du kan jobbe inntil 50% av den vanlige arbeidstiden uten å miste dagpengene. Dvs. egentlig en del. Når du søker om dagpenger vil du få et vedtaksbrev med hva dagpengesatsen din er, og hva som er din normale arbeidstid. Dette er basert på de opplysningene du sender inn. Siden du har hatt en 100% stilling blir det nok 37,5 timer i uken. Det vanlige er feks. å sende inn dokumentasjon med arbeidskontrakt der timesantallet ditt står/stillingsprosent. Tror ikke du skal legge ved den andre jobben din da det kun er 100% du har mistet? Vedtaket kan feks, være at dagpengesatsen er på 1100 kr om dagen, og at du vil få dagpenger for 5 dager i uken, beregnet opå at din arbeidstid var 37,5 timer i uken. Når du jobber litt, og fører det i meldekortet så vil du få trekk etter antall timer. Si at du jobber 7 timer en uke, så vil du føre opp 7 timer på meldekortet den uken og få trekk på 7 timer, som da vil være ca. det samme som dagpengesatsen din på 1100 kr. Du vil da få utbetalt i stedet 1100 x 4 = 4400 kr i stedet for 5500 kr om du ikke hadde jobbet. For å finne nøyaktig trekk for hver time så tar du dagpengesatsen og deler den på enten 7 eller 8? Mest trolig 8. Siden agpengesatsen er 62,4% av forrige lønn, så skal det jo mye til for at det ikke lønner seg?! Har du feks. 240 kr i timen i den andre jobben så vil du jo få utbetalt 1680 kr for de 7 timene, 4400 + 1680 lønn = 6080 kr med dagpenger og lønn fra andre jobb (før skatt selvfølgelig) er jo mer enn de 5500 kr du du hadde fått om du ikke hadde jobbet de 7 timene og fått trekk. Om det ikke skal lønne seg, så må du jo ha en marginalt dårligere lønn på sidejobben enn det du hadde, selv med dagpengesats. Selv jobbet jeg som lærervikar med dobbelt så bra timelønn som før og dermed så lønnet det seg for meg å jobbe de timene og reduksjonen i dagpenger ble minimalt fordi de trakk fra dagpengesatsen. Spurte til og med NAV om det var riktig at jeg bare skulle føre lærertimer som vanlig timer da timelønnen var så høy, og fikk beskjed om at spilte ingen rolle hva slags timelønn jeg hadde og at det var antall timer som betydde noe i meldekortet. Jeg tenkte jo grovt sett 1000 kr på 2 skoletimer og hadde en dagpengesats på ca. 1000 kr. Men har du betydelig dårligere timelønn i ny jobb, og ender opp med å få det samme eller mer i trekk enn ved lønn, så lønner det seg såklart ikke! Har du feks. en dagpengesats på 1100 kr, så vil trekk per time bli 1100/8 = 137,5 kr. Dermed må du jo nesten ha en timelønn dårligere enn 137,5 kr for at det ikke skal lønne seg. Men igjen, her spiller jo dagpengesatsen din inn. Her må du jo sette deg ned og regne på hva som lønner seg, da jeg ikke har tallene dine, så lenge du ikke overstiger 18-19-ish timer i uken som er halvparten av gammel arbeidstid så vil det jo lønne seg å motta dagpenger og jobbe litt for å få inn litt ekstra. Har du til og med bedre timelønn i sidejobben så lønner det seg definitivt. Hvordan de beregner dagpengene: "Dagpengene utgjør om lag 62,4 prosent av den tidligere inntekten. Dagpenger blir beregnet på grunnlag av inntekten i de siste tolv avsluttede kalendermånedene før søknadstidspunktet, eventuelt gjennomsnittet av de siste 36 avsluttede kalendermånedene før søknadstidspunktet dersom det gir bedre uttelling." Anonymkode: a312d...aba
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Skrevet 18. august 2024 Finnes forøvrig en kalkulator for utregning av dagpenger hos NAV: https://www.nav.no/dagpenger/kalkulator Den oppgir hva du ville ha fått utbetalt hver 14.dag. Tok og beregnet hva du ville fått om du har en årslønn på 600 000 kr i full stilling, det er 14 400 kr hver 14.dag. Siden man får dagpenger 5 dager i uken for full stilling, så vil dagpengesatsen være 14 400 / 10 = 1440 kr. Potensielt timestrekk for sidejobb vil altså være 1440 / 8 = 180 kr. Så har du 600 000 kr i årslønn men under 180 kr i timeslønn på ekstrajobb så vil det ikke lønne seg å jobbe ekstra mens man mottar dagpenger grovt forenklet. Men igjen, nå vet jeg ikke om dette var i nærheten av årslønnen din. Anonymkode: a312d...aba
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 13.01): Etter å ha vært trygg i første nedbemanningsprosess som gikk tidlig i sommer og som berørte 80 personer, ble vi i dag fortalt at de skal nedbemanne hos oss. Om 6 uker vet jeg om jeg fortsatt har jobb eller får sparken. Jeg har en ekstra jobb hvor de såogsi kaster vakter etter oss. Så jeg har tenkt at det går fint. Da kan jeg jobbe masse der. MEN, får jeg sparken går jeg rett på dagpenger etter oppsigelsestiden. Kan jeg jobbe på den andre jobben og samtidig motta dagpenger? Jeg har også søkt meg inn på skole til høsten. Venter svar på tildelt plass. Voksenopplæring, deltid på kveld 2 dager i uka. Hvis jeg får sparken og det åpner seg en mulighet for full/dagtid. Kan jeg da studerte fulltid og samtidig få dagpenger? Anonymkode: cbb41...55c Du blir ikke avskjediget/får sparken, men kanskje oppsagt. Dersom du jobber når du har dagpenger, fører du antall timer på meldekortet, og blir trukket tilsvarende i dagpenger. Dersom du tar utdannelse, kan du søke NAV om å beholde dagpenger under utdanning. Uansett fører du opp de dagene med skole/utdanning på meldekortet. Anonymkode: 071ea...c81
Enmanelskeråhate Skrevet 18. august 2024 #10 Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis jeg blir sagt opp i min 100% dagtid stilling pga nedbemanning, og jobber mine faste vakter i ekstra jobben som er 20% kun helg, så mister jeg dagpenger? Det er jo helt dust. Hvorfor skal man straffes for å ha 2 jobber 😒 Anonymkode: cbb41...55c Ingen som straffes for å jobbe men vi andre skal ikke betale deg mer enn 100% stilling totalt vet du😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå