Gå til innhold

Hvorfor tester man og styrer mye med akkurat EL tidspunkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan være et rart spm, men litt ny på å aktivt prøve å få barn så spør likevel. 

Jeg har alltid tracket menstruasjon, og i appen min kommer det også opp når det er forventet EL (+noen dager før og 1 etter), og at disse dagene er det smart å ligge for å bli gravid. 

Hvorfor er det så viktig å finne eksakt tidspunkt da egentlig? Kan man ikke bare forsøke å ha mye sex disse 3-4 dagene også vil man treffe automatisk? Jeg mener, hvis man virkelig ønsker en baby såpass mye, så vil jeg jo tro at om man også elsker partner at man har noen sex-dager hvor man prioriterer dette i forholdet - eller er jeg helt på tur? Egget kan jo (såvidt jeg har forstått) bli befruktet i rundt 1 døgn, og sæden lever jo lenge nok til at man ikke må treffe akkurat på timen.

Burde jeg begynne å teste etter EL siden vi prøver å få barn, eller holder det å bare prøve å legge inn sex minst 1 gang om dagen i EL-dagene? Er det noe jeg ikke forstår?

Anonymkode: 1103d...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har prøvd i over ett år, kan det være ganske mye styr å ha plikt-sex annenhver dag i flere uker. Det dreper sexlysten, og det vet man ved at menn kan få ereksjonsproblemer etter 6 mnd med prøving (dette er forsket på). Det er ikke slik at alle har regelmessig syklus og eggløsning på dag 14.. 

Anonymkode: 331d5...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke drive og teste og eggløsning og slikt. Det er opp til hver enkelt om de ønsker.

Det som er greia er at den syklusen man har når man bruker prevensjon ikke er naturlig. Det er en kunstig styrt syklus som er regelmessig og stabil pga hormontilskuddet man får via prevensjon og at man da ikke har en naturlig eggløsning som man har uten prevensjon. For veldig mange vil syklusen bli og være veldig annerledes når de eventuelt slutter med prevensjon for å prøve på barn VS hva den var på prevensjon av den grunn at den da ikke var naturlig. 

Da kan testing for eggløsning være svært nyttig. 

Itillegg til dette så er det ikke alle som har regelmessig syklus og mensen. Da vil testing være nyttig. 

Når man da gjerne har prøvd i 6-12 mnd eller mer uten å oppnå graviditet (med eller uten testing) så kan det for mange tære på sexlyst, prestasjon, føre til plikt sex og ødelegge mye for intimitet. Det er ikke sånn for alle, men for mange. Ingen trives med å ha sex til gitte tidspunkt over lengre tid - verken kvinner eller menn. Dette er ting det finnes utbredt forskning på. 

Hvis du trives med å ikke teste, og kjenner syklusen din godt og føler du har kontroll på EL etc så må du ikke teste nei. Det er opp til deg. Testing kan maksimere sjansene for å treffe på eggløsning, men det gir ingen garanti. Det skal så mye mer til enn sex på rett tidspunkt for å oppnå en vellykket graviditet og få barn. 

Noen blir gravid med en gang, mange blir ikke. 

Anonymkode: c7ae3...419

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilbake om et år uten graviditet så har du skjønt det. Vi sees 

Anonymkode: 5b693...416

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke teste etter eggløsning, vi har stortsett sex hver 2.-3.dag uansett, også passer jeg bare på at vi har minst annenhver dag i perioden appen sier er gunstig. For meg ville det blitt mer stress. Men jeg har ikke slitt med å bli gravid, kun med SA og MA. 

Anonymkode: 8c0ac...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje forutsigbar syklus, og dermed vil eg gjerne vite kva veke det er eggløysing. Mine varierte mellom 32-50 dager, og opplevde mykje frustrasjon rundt dette i starten før eg kjente kroppen min. Eg kunne begynne å tenke eg kanskje var gravid, og vente på mensen (og glede meg for den var "forsinka"), også viste det seg at eg hadde ikkje hatt eggløysing enda... Har du sånn ca lik syklus kvar veke, så er det heilt forståeleg at du ikkje ser nytta! Da satser du på 3-4-5 dager og det treffer ganske godt :)

Anonymkode: f44b5...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har pcos og jeg måtte Tempe i 6 mnd for å finne ut om jeg hadde eggløsning. Ikke alle har fast syklus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en syklus som er på like mange dager hver gang, og du vet hvor lang follikel og luthealfase du har, så trenger du ikke styre så mye.

MEN.... selv har jeg en syklus på mellom 27-32 dager. Men innimellom så lavt som 26 dager eller så sent som 34 dager.  Kan variere litt utifra om jeg har vært syk, stressa, eller bare naturlige svigninger.  Noen sykluser har jeg EL på dag 12, andre ganger på dag 18.  Noen ganger er luthealfasen min 15 dager, andre ganger 13. Det kan derfor være en hel uke forskjell. En HEL uke.

Når man har prøvd flere måneder uten hell, så kan man bli ganske lei av "tvangs sex". Å teste EL gjør at man kan forberede seg, bli kjent med sin egen syklus, og ha en trygghet i at man faktisk traff det fertile vinduet, og ikke bomma.

Så må en også huske, at det bare er den sterkeste sæden, under ideelle forhold, som lever opptil 5 dager. Mindre eggløsningsslim eller mindre ideele forhold i livmoren + litt nedsatt sædkvalitet og kanskje overlever den bare 2-3 dager der inne.

Du bør ikke følge en app forresten. De er bygd på dårlig statistikk. Tidligere trodde man at en kvinne alltid hadde el på dag 14 i en 28 dagers syklus.  Mange studier har vist at kvinner har EL senere. Type på dag 16. Det er også stor forskjell fra kvinne til kvinne. Så er du seriøs på å prøve å få barn, så track EL så du kan bli kjent med syklusen din.

Anonymkode: 08882...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...