Gå til innhold

Avrevet leddbånd eller ei? Hva gjør man? Hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Klarte som den klumsen jeg er å få et kraftig overtråkk her om dagen. Hadde ingen aning om at det kunne være så vondt. Klarer å stå på foten om jeg bare står på ene siden, men belastning på foten er utrolig smertefullt. Sliter dermed med å gå normalt, men avlaster inntil videre med krykker. 

Er ikke overtråkk på ankelen, men mer innsiden/på toppen av foten. Hele oversiden av foten er hoven, kan ikke se noen av bena kontra på den andre foten. Nedsatt bevegelighet. 

Vet ikke om det er noe skade men vondt er det i alle fall. 

Er det riktig å avlaste med krykker? Jeg klarer ikke å gå uten, men burde jeg egentlig prøve å presse mer gjennom smerten? Hvor lang tid kan man anta før jeg klarer å gå normalt? 

Ble tatt seriøst på legevakt og ikke noe brudd, men burde kanskje stilt litt flere spørsmål, men tenkte ikke helt over det da. Fikk beskjed om å se det an i noen uker og evt oppsøke lege. Er mest stressa fordi jeg har en fysisk jobb det ikke går an å gjøre mens jeg er på krykker, og jeg får ikke gitt noen prognose til arbeidsgiver som jeg får veldig dårlig samvittighet av.

Anonymkode: 5f9f6...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er å oppsøke lege, jeg tråkka kraftig over for 25 år siden var blå både på innsiden og utsiden av foten. Og tenkte det gikk greit over, og det gjorde det for så vidt. Men foten har aldri blitt helt den samme. etter røntgen o ct nå så lenge etterpå ser vi at leddbånd er forlenget, et er fortykket og et ekstra bein i foten. Tipper en del av dette kunne vært unngått.

Anonymkode: 1ee79...a32

• Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde tråket over i ankelen. Legen på legevakta mente og der. Etter 2 døgn forlangte jeg rønken og mr for det gjorde så vondt. Viste seg brudd som måtte opereres og sette inn skruer og en skinne

Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde jeg hadde tråket over i ankelen. Legen på legevakta mente og der. Etter 2 døgn forlangte jeg rønken og mr for det gjorde så vondt. Viste seg brudd som måtte opereres og sette inn skruer og en skinne

Er du kommet deg greit i etterkant? 
Jeg har brukket ankel nå og lurer på hvordan det fremover med opptrening osv.  

Anonymkode: f6ea1...dcf

Skrevet

Du trenger ikke gå på legevakt.

Kjøp deg heller en middag ute..

Støttebind, hold foten høyt og tål å ha vondt i 2-4 uker.

Til mer du bruker foten. Til fortere går det.

Anonymkode: 3fff4...59a

Skrevet

Ingenting vistes på røntgen, så jeg fikk beskjed om å avlaste inntil videre. Etter tre år med smerter kom jeg til en ortoped som tok meg på alvor, og fikk konstatert arrdannelse som tyder på at jeg hadde revet over leddbånd. Tok fem år før jeg ble smertefri pga manglende behandling....

Anonymkode: d1715...855

Skrevet
jegerrinne skrev (36 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok fem år før jeg ble smertefri pga manglende behandling...

Ja, er veldig var på dette da jeg har fortsatt har problemer etter en skade jeg lenge tenkte «det går over»  og dermed ikke oppsøkte lege (hadde kraftig vridningsskade i kneet med avrevet menisk). Så prøver å ta meg selv og helsa på alvor selv om jeg burde jobbe. Er også blitt veldig redd for å få «unødvendige» senskader fordi jeg ikke tar skaden på alvor

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

tråkka kraftig over for 25 år siden var blå både på innsiden og utsiden av foten.

Har brukket ankel for noen år siden og da var jeg også blå, det som er så merkelig nå er at jeg ikke er blå og nesten ikke hoven… men dette er også på oversiden av foten og ikke ankel

etter litt lesing så virker skaden å passe mer med beskrivelser av «high ankle sprain», og da er det visst vanlig å ikke bli så blå og hoven, og man burde ikke belaste de første 1-2 ukene… men skal til fysio til uka så da får jeg avklart det litt mer 😊

Anonymkode: 5f9f6...2b0

Skrevet

Hmm så i den andre tråden så har du fått konstantert brudd, men nå så har du plutselig ikke brudd alikevel?

Anonymkode: 29ae9...48c

Skrevet

Jeg har delvis tatt leddbåndet, har ikke gjort noe med det og har heller ikke noe smerter. Var vondt i et par uker.

Anonymkode: 608f2...475

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du kommet deg greit i etterkant? 
Jeg har brukket ankel nå og lurer på hvordan det fremover med opptrening osv.  

Anonymkode: f6ea1...dcf

Har ikke smerter. Men er enkelte bevegelse som en ikke får bevegd fult ut som før. Er litt stivere en før

Skrevet

Har du ikke fått gips da? Jeg synes du skrev det i den andre tråden?

Anonymkode: 25a6c...762

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...