AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Jeg har lenge vært ustabil på jobb, har flere kroniske lidelser. Jeg var sykemeldt fra oktober til april, etter å ha fått medisiner og blitt mye bedre så har jeg fungert bra siden da. Nå har den ene sykdommen forverret seg ganske mye, jeg går nå på medisiner 4-6 ganger daglig, samtidig som jeg må teste pusten min flere ganger om dagen. Dette er veldig vanskelig å få til med mitt yrke og jeg er fullstendig utslitt. Jeg ser hva legen mener, men arbeidsgiveren min driver å "rydder" bort de med høyt fravær. Jeg har allerede blitt presset ned i stilling, jeg vet ikke om jeg klarer å få mer trusler om at jeg snart står uten jobb, at jeg må skjerpe meg osv. Jeg skulle ønske de kunne tilrettelegge, men det sluttet se helt med for flere år siden, jeg jobber turnus. Hadde hjulpet om jeg fikk dagtid en liten stund nå. Dere som også har en arbeidsgiver som ikke er noe særlig nå man er syk. Hvordan takler du det og tør du å være hjemme når du er dårlig? Anonymkode: 08c33...0ff 3
Gjest takinova Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Men du har tydeligvis ikke arbeidsevne til å stå i denne stillingen. Bedre om du finner deg noe mer passende før arbeidsgiver må gå til skrittet med oppsigelse.
Eastenders Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lenge vært ustabil på jobb, har flere kroniske lidelser. Jeg var sykemeldt fra oktober til april, etter å ha fått medisiner og blitt mye bedre så har jeg fungert bra siden da. Nå har den ene sykdommen forverret seg ganske mye, jeg går nå på medisiner 4-6 ganger daglig, samtidig som jeg må teste pusten min flere ganger om dagen. Dette er veldig vanskelig å få til med mitt yrke og jeg er fullstendig utslitt. Jeg ser hva legen mener, men arbeidsgiveren min driver å "rydder" bort de med høyt fravær. Jeg har allerede blitt presset ned i stilling, jeg vet ikke om jeg klarer å få mer trusler om at jeg snart står uten jobb, at jeg må skjerpe meg osv. Jeg skulle ønske de kunne tilrettelegge, men det sluttet se helt med for flere år siden, jeg jobber turnus. Hadde hjulpet om jeg fikk dagtid en liten stund nå. Dere som også har en arbeidsgiver som ikke er noe særlig nå man er syk. Hvordan takler du det og tør du å være hjemme når du er dårlig? Anonymkode: 08c33...0ff Ikke la arbeidsgiveren psykisk presser deg eller truer deg. Bruk dine rettighetter. Det skal være mulig for deg til å delta i arbeidslivet hvis du har kroniske sykdom. De har plikt til å tilrettelegge og husk de kan ikke sparke deg fordi du ble sykemeldt. Fra 1. Juli i år kom noe arbeidsregler i effekt en av de er at nå kan du spør om å få det de sier til deg skriftlig. Hvis de truer deg bare sier at du vil gjerne ha det trusler skriftlig slik at du kan snakke med fagforbund. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Du må i hvert fall kontakte fagforeningen din! Anonymkode: 394b9...71e 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 takinova skrev (21 minutter siden): Men du har tydeligvis ikke arbeidsevne til å stå i denne stillingen. Bedre om du finner deg noe mer passende før arbeidsgiver må gå til skrittet med oppsigelse. Jeg har den arbeidsevnen Og det er kun medisineringen for astmaen min som ikke er helt på plass. Men jeg vet mange mener at vi syke som er sykemeldt i blant mens vi står i helsekø er et problem på jobben, samtidig er vi jo også et problem når vi går på stønader. Ts Anonymkode: 08c33...0ff 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 takinova skrev (27 minutter siden): Men du har tydeligvis ikke arbeidsevne til å stå i denne stillingen. Bedre om du finner deg noe mer passende før arbeidsgiver må gå til skrittet med oppsigelse. Og får bare legge til at legene er helt enige om at jeg skal tilbake til stillingen min, men det å finne riktige medisiner kan ta litt tid. Anonymkode: 08c33...0ff
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Eastenders skrev (23 minutter siden): Ikke la arbeidsgiveren psykisk presser deg eller truer deg. Bruk dine rettighetter. Det skal være mulig for deg til å delta i arbeidslivet hvis du har kroniske sykdom. De har plikt til å tilrettelegge og husk de kan ikke sparke deg fordi du ble sykemeldt. Fra 1. Juli i år kom noe arbeidsregler i effekt en av de er at nå kan du spør om å få det de sier til deg skriftlig. Hvis de truer deg bare sier at du vil gjerne ha det trusler skriftlig slik at du kan snakke med fagforbund. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du må i hvert fall kontakte fagforeningen din! Anonymkode: 394b9...71e Jeg er selv en som nettopp har vært tillitsvalgt, og dette er et kjent problem i bedriften. Vi står litt maktesløse. Men lurt dette med å få alt skriftlig det skal jeg sørge for. Ts Anonymkode: 08c33...0ff
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Les denne saken, og tenk deg om en gang til: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8qpMPw/sykemelding-det-er-omsorg-aa-stille-krav Anonymkode: f5139...df5 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Les denne saken, og tenk deg om en gang til: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8qpMPw/sykemelding-det-er-omsorg-aa-stille-krav Anonymkode: f5139...df5 Det er en veldig god artikkel og jeg har virkelig tro på at dette kan hjelpe mange. Nå sier min arbeidsgiver nei til alt av tilrettelegging det er vist en ny måte å spare penger. De sier også i nav møter at nei det finnes ikke mulighet. Hadde det vært for 4 år siden så hadde det vært helt annerledes. Skal snakke med legen min til uka å høre om muligheter. Jeg har en fysisk jobb uten mulighet til hjemmekontor eller noe. Takk for link, jeg har håp for oss syke endag skal få plass i arbeidslivet 🤞🏻 ts Anonymkode: 08c33...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 Ta sykemeldingen, hold kontakten med fagforeningen og let etter jobber et annet sted. Dette er en drittplass som du må vekk fra på sikt. Anonymkode: 1d06b...635 1 2
Sirah Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ta sykemeldingen, hold kontakten med fagforeningen og let etter jobber et annet sted. Dette er en drittplass som du må vekk fra på sikt. Anonymkode: 1d06b...635 Dette. Ta sykemeldingen og leit etter ny jobb. Det er ingen på jobben din som takker deg den dagen du bryter fullstendig sammen. God bedring ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 Så sjefen din truer med å si deg opp pga sykmeldinger? Du kontakter fagforening, og så lar du legen avgjøre dette. Du må vise legen respekt siden hn er den med kompetanse til å vite hva som er best! Anonymkode: d49ad...36d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Skrevet 16. august 2024 For et drittsted, dette skal man ikke finne seg i. Meld videre til fagforening sentralt, og se deg rundt etter annen arb.giver. Anonymkode: 71a93...c07
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #14 Skrevet 17. august 2024 Du kan ikke sies opp når du er sykemeldt, å ikke med det grunnlaget at sjefen driver å "rydder opp" i de som ofte er syke/ sykemeldte. Anonymkode: 1b830...38e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå