Gå til innhold

Hva om jeg tar opp studielån og setter det inn i fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulltidsjobb og så høy inntekt at jeg ikke får omgjort noe til stipend, så jeg lurer på om det lønner seg å investere studielånet? Det må jo betales tilbake før eller senere, men med avkastningen man forhåpentligvis får av fond kan det kanskje lønne seg? Noen tanker?

Anonymkode: 378fa...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter trenger egentlig ikke fullt studielån, men jeg har uansett anbefalt henne det, og at hun setter det i fond med lite risiko og likevel god avkastning å vise til. Så får vi ta en fot i bakken når hun er ferdig med å studere angående hvor mye hun umiddelbart betaler tilbake, eller beholder til egenkapital. 

Anonymkode: 2d691...1de

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fulltidsjobb og så høy inntekt at jeg ikke får omgjort noe til stipend, så jeg lurer på om det lønner seg å investere studielånet? Det må jo betales tilbake før eller senere, men med avkastningen man forhåpentligvis får av fond kan det kanskje lønne seg? Noen tanker?

Det er jo et gratis lån så lenge man studerer, så det er lurt. 
Om man plasserer i fond eller høyrente må man vurdere opp mot hvor risikovillig man er. Kjedelig om det er en liten dupp rett før studieslutt og man ikke kan betale tilbake lånet, men forhåpentligvis har man god avkastning på investeringen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og hva gjør du dersom fondet går i minus? Mye sikrere og bedre alternativ, høyrente konto. Men du må og se på de skattemessige konsekvensene av valg du tar med penger. 

Anonymkode: 96ed2...84c

Skrevet

Man må selvsagt gjøre det man er komfortabel med, men dette er en once in a lifetime mulighet. 

Anbefaler alle å låne maks av studielån selv om man egentlig ikke trenger pengene så lenge de blir investert i gode indeksfond og ikke brukt opp på tull.

Selv om man en dag må betale det ned igjen, så tåler man å sitte på det en stund og selge fondene på et gunstig tidspunkt, da lånebetingelsene er meget gunstige og man kan få innvilget avdragsfrihet meget enkelt i 36 måneder.

Vil også anbefale å følge vanlig nedbetalingstid fordi mer penger i fond generer større avkastning.

Dette er det eneste smarte lånet man får uten å stille noen som helst sikkerhet bak. Perfekt for investeringer.

Skrevet

Ja, det vil i utgangspunktet være en god idé og vil for de fleste - men ikke alle, sånn er det bare - gi avkastning.

Så må du være trygg på at du både 1) klarer å la pengene bli stående i fond fremfor å bruke litt på noe unødvendig og 2) greit håndterer et eventuelt (om enn ikke veldig sannsynlig) tap. Så lenge begge deler er ok er det en god idé.

Anonymkode: 8c043...a6d

• Liker 1
Skrevet

Husk at det er masse "hvis og om" i lånekassens betingelser, jeg vil anbefale og sette seg godt inn i disse for så og ta vurderingen. 

Kjipt å ta opp fult studielån som det løper greeei rente på hele tiden fordi man ikke er fulltidsstudent og tjener over x og y. Eller at man innser at det man studerer ikke vil gi utsikt til såpass mye økning i lønn at det er verdt den ganske ok+ mnd betalingen som må gjøres til lånekassen. Da skal du plutselig har rimelig ok++ avkastning på et fond etter skatter og avgifter før du kan "cashe" det ut og nyte godt av overskuddet. 

Med dagens renter og urolige finansmarked begynner denne mentaliteten og bli litt avleggs. Det skal også mye til nå om dagen før at det lønner seg for unge å låne max i lånekassen mtp bolig - de aller fleste vil ikke ha betjeningsevne til både og.

Anonymkode: 44562...4fa

Skrevet

Sonen min gör det. I Sverige visserligen men det är ganska likt. 
Han investerar hala lånet och lever på stipendiedelen (ca 3500kr tror jag). 

Fonderna har gått bra och tanken är att spara till egeninsats till lägenhet. Han måste ha minst 15% kapital. Lånet kostar inget nu och räntan är låg, mycket lägre än lån utan säkerhet. Tanken är att han kommer kunna komma in på bostadsmarknaden efter tre års bachelorstudier. Nu bor han hemma hos oss. 

Det viktiga är att pengarna är på acceptabel risk, och att de inte används till annat som teknik, fest och resor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...