AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Skal bli mamma for første gang, og synes det er litt vanskelig å se for meg hvordan den første tiden kommer til å bli, og hva jeg må kjøpe inn av utstyr. Akkurat nå sitter jeg og ser på sprinkelsenger. Det er så mye forskjellig. Hva bør jeg unngå, og hva burde jeg se etter? Er egentlig ganske sikker på at jeg vil ha en slik "bedside crib" og har funnet en fra Meowo som jeg har lagt inn på innkjøpslista. Har et veldig lite soverom. Denne passer akkurat. Ellers så har jeg et barnerom som må innredes. I andre etasje, vegg i vegg med hovedsoverommet. Her vurderte jeg egentlig bare en enkel sprinkelseng fra IKEA. Type Gulliver kanskje? Som barnet kan sove i når det blir litt større? Har stue i første etasje. Tenkte at når baby sover i stua, så kan den ligge i barnevogna i gangen, eller i en babynest i sofaen. Høres det ok ut? Føler meg så dum, men jeg har ingen andre å snakke med, og alt er så nytt. Er også alene. Anonymkode: e7703...62f
Pudderrosa Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Synes alt dette høres veldig fornuftig ut Bedside crib brukes ganske kort tid før de vokser ut av den, så jeg ville brukt minst mulig penger på den ellers husk at babynest ikke skal brukes uten oppsyn
Millinea Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Bare husk at ting kan bestilles og skaffes fort, så ikke skaff for mye før du vet hvordan baby blir. Ofte er ikke baby enig i det du har planlagt 1
Nonish91 Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Her sov han ved meg i senga mi, og gjør det ennå. Men jeg kjøpte sebra kilili seng som vokser med barnet. Brukte den brukt da ellers blir den kjempe dyrt. Du kan ta av ene siden og ha den nærme sengen din også
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 Bedsidecrib er sikkert lurt (hvis du ikke tenker å bare samsove, men uansett greit å ha trygt sted å legge babyen), men sprinkelseng kan du vente med til du ser behovet. Generelt trenger man ikke barnerom før det har gått 6-12 mnd, men det er jo deilig å være ferdig med det. Men om man venter ser man mer hva man trenger. I stua er det digg med vugge hvis du finner en billig, men det er ikke så lenge man bruker det, så man kan fint prøve vogn og nest istedet. Evnt kan du vurdere å sette sprinkelsenga (i høy posisjon) på stua i starten, så har du et trygt sted å legge fra deg baby uten å måtte spenne fast i barnevogna, særlig etter den har begynt å rulle (du vet aldri helt når det skjer). Seng kan man fint kjøpe brukt (er ofte rimelige ikea gulliver på finn), bare kjøp ny fast madrass Ellers er babyer så forskjellige, og endrer seg også ettersom de vokser. Jeg har en baby på 8 mnd, og hun har veldig sjeldent sovnet i vogn innendørs (bare hvis vi har trillet ute først, og våkner fort inne) og babynest sovnet hun bare i de første 2-3 mnd (en sjelden gang, hun sovnet helst på oss eller ved liggende amming i senga). Jeg skulle ikke samsove, men så sov hun veldig mye bedre intill meg enn i egen seng, så den er ikke så mye vits ennå. Kan være vi samsover helt til hun kan få ordentlig seng, vi får se. Jeg kjøpte ikke bedsidecrib fordi jeg tenkte man bruker det så kort, men jeg ville kjøpt en med åpning mellom om jeg skulle prøvd igjen, lettere og tryggere å bare legge puppen intill og så la baby sove litt for seg igjen, enn å måtte flytte mellom sprinkelsenga og dobbeltsenga. Anonymkode: 05789...3ad
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skal bli mamma for første gang, og synes det er litt vanskelig å se for meg hvordan den første tiden kommer til å bli, og hva jeg må kjøpe inn av utstyr. Akkurat nå sitter jeg og ser på sprinkelsenger. Det er så mye forskjellig. Hva bør jeg unngå, og hva burde jeg se etter? Er egentlig ganske sikker på at jeg vil ha en slik "bedside crib" og har funnet en fra Meowo som jeg har lagt inn på innkjøpslista. Har et veldig lite soverom. Denne passer akkurat. Ellers så har jeg et barnerom som må innredes. I andre etasje, vegg i vegg med hovedsoverommet. Her vurderte jeg egentlig bare en enkel sprinkelseng fra IKEA. Type Gulliver kanskje? Som barnet kan sove i når det blir litt større? Har stue i første etasje. Tenkte at når baby sover i stua, så kan den ligge i barnevogna i gangen, eller i en babynest i sofaen. Høres det ok ut? Føler meg så dum, men jeg har ingen andre å snakke med, og alt er så nytt. Er også alene. Anonymkode: e7703...62f Med sprinkelseng, så er vel det viktigste at den kan brukes når ungen blir litt større, og da har høye nok kanter til at det ikke skal klatres ut. Men ofte er jo dette veldig langt ned å bøye seg når baby er liten og løftes ned i og ut av senga. Derfor er de fleste slike senger mulige å stille inn sengebunn og sengekant i flere høyder, slik at det ikke blir høyere kant enn nødvendig. Og det kan være lurt. Noen kan også tas vekk den ene siden på, slik at de både kan brukes som bedside crib, og kan brukes som "åpen seng" når barnet blir ganske stort og skal ut og inn av sengen selv. Om du tenker å ha bedside crib i starten, så kan du jo vente med å skaffe sprinkelseng til behovet er der. Du kan jo fint kjøpe denne brukt. (Egentlig kan du vente med å ferdig-innrede barnerommet til dere faktisk skal begynne å bruke det.) Og så er det viktig at madrassen er ny. (Særlig hvis det er skumgummimadrass.) De kan arves mellom søsken, men ikke av andre, har jeg lært. Når baby sover i stua, kan enten barnevogn brukes, eller i vognbagen på gulvet, dersom den kan tas av vogna. I gamle dager brukte de fint en kommodeskuff som babyseng. De bare puttet en madrass i bunnen og la ungen ned i der. Det er ikke akkurat som om baby er storkrevende. Det viktigste er jo at ikke baby kan rulle seg ut og falle ned, eller vri seg så ansiktet kommer inn i noe som gjør at den ikke får puste fritt. Anonymkode: fe52f...80b 1
Tjoheiii Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 Jeg ville anbefalt en sprinkelseng som du kan justere høyden på, samt ta av den ene veggen. Da fungerer den i praksis som en bedside crib (hvis du har den helt inntil voksensenga), og du kan bruke den ganske lenge ettersom at barnet etterhvert kan gå inn og ut av senga selv. Barn vokser ut av sprinkelseng når de er ca. tre år men mange må bytte seng tidligere fordi de begynner å krabbe ut av senga som kan medføre fallfare, det slipper du hvis du kan ta bort den ene veggen det er også praktisk hvis senga har oppbevaring, vi kjøpte «Myllra» fra IKEA
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Her i huset er baby snart 1 år, og har vel sovet i sprinkelseng rundt 3 netter totalt. Så kanskje ikke stress med å få tak i det med en gang, det tar jo ganske stor plass. Spesielt ikke hvis du har bedside crib. Vi samsover mye, selv om jeg ikke trodde jeg turte det før baby kom. Men bedsiden lager et fint rekkverk, så den kom til nytte på den måten. Og veldig fin å ha de gangene det har vært greit å sove der. Hvis vi får en baby til, ønsker jeg meg voksi carry me eller najell sleepcarrier. Ser for meg at det er praktisk om man må ta med baby til et annet rom. I starten etter fødsel var det heller ikke så behagelig å bøye seg ned for å løfte opp baby, så tror det vil være bedre for kroppen å løfte baby i den type babynest. Det skal også være tryggere å sove i enn vanlig babynest, siden det er pustende stoff, og harde plater i bunn og på sidene tror jeg. Men jeg klarte meg fint uten altså, brukte mest vogn og vanlig babynest. Tror også jeg kunne brukt babycall mer fra starten av, og f. eks. gått på do uten å ta med baby... Tror alle er like usikre på hva som trengs og hva som er lurt i starten, så det er bare å spørre i vei! Nå ble innlegget mitt veldig basert på akkurat min erfaring, så det kan jo bli helt annerledes for deg 🙂 Anonymkode: fafa2...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå