AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 Hei, Mannen min vil skilles men begge ønsker å beholde huset. Vi eier 50% hver. Noen som vet hvordan vi løser dette? Vi har to barn, en på 13 og ei på 18 år. Anonymkode: 7069d...04d
imagineme Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Dette er det kun dere som kan finne ut av. Den ene må kjøpe ut den andre - Ingen her på KG kan fortelle dere hvordan dere skal finne ut av dette. 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 imagineme skrev (2 minutter siden): Dette er det kun dere som kan finne ut av. Den ene må kjøpe ut den andre - Ingen her på KG kan fortelle dere hvordan dere skal finne ut av dette. Ja men hvis ingen vil flytte ut, og vi ikke blir enige? Har en av oss mer rettigheter enn den andre osv. til å beholde huset? Anonymkode: 7069d...04d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Da tenker jeg at han får flytte da, siden han ønsker å splitte familien! Her burde han ta seg sammen! Anonymkode: 77fac...b3e 7 2
Gjest takinova Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja men hvis ingen vil flytte ut, og vi ikke blir enige? Har en av oss mer rettigheter enn den andre osv. til å beholde huset? Anonymkode: 7069d...04d Da må det selges og så må dere by på det.
imagineme Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men hvis ingen vil flytte ut, og vi ikke blir enige? Har en av oss mer rettigheter enn den andre osv. til å beholde huset? Anonymkode: 7069d...04d Det er ekteskapsloven som inneholder reglene som gjelder for ektefeller ved oppløsning av ekteskapet. Her er utgangspunktet at man har en formuesordning som kalles for felleseie, altså at verdiene skal fordeles likt mellom ektefellene etter at det er trukket fra gjeld og eventuelle skjevdelingsverdier. Noen ektefeller inngår en ektepakt der man avtaler helt eller delvis særeie som formuesordning. I så fall vil man klargjøre hvem som skal beholde en konkret eiendel ved oppløsning av ekteskap. Ved delvis særeie vil eiendelen holdes utenfor fellesdelingen. Om man bestemmer at boligen er en av ektefellenes særeie, vil denne ektefellen beholde boligen ved skilsmisse. Særeie må avtales i en ektepakt, og det er egne regler for hva som skal til for at ektepakten er gyldig. Avtalen må være skriftlig, og begge ektefellene må signere i nærvær av to vitner. Vitnene må være myndige, og signere ektepakten mens begge ektefellene er til stede. Ved opprettelse av ektepakt for større verdier, anbefaler vi at dere ta kontakt med en advokat for å være sikre på at ektepakten er gyldig. Ved ekteskap kan en ektefelle kreve å overta felles bolig uten hensyn til tidligere eierforhold. Dette gjelder bare om «særlige grunner» tilsier det. Som du ser, er «særlige grunner» ganske vagt. Her må det gjøres en konkret vurdering i hver enkelt situasjon, og mange ulike faktorer spiller inn. Typisk vil hensynet til barn være relevant, eller tilknytning til boligen gjennom arv eller gave fra slekt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tenker jeg at han får flytte da, siden han ønsker å splitte familien! Her burde han ta seg sammen! Anonymkode: 77fac...b3e Det mener jeg også siden det er hans valg. Jeg syns det er uendelig trist... Og jeg har tatt meg av barna og huset mer enn han. Ikke at jeg skal be om sympati... men det føles veldig urettferdig... 😞 Anonymkode: 7069d...04d 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Hvis dere ikke klarer å bli enige om hvem som skal overta, legg huset ut for salg, begge to byr på lik linje med andre som er interessert. Så kan den som byr mest overta. Anonymkode: 28a3e...ffc 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 imagineme skrev (1 minutt siden): Det er ekteskapsloven som inneholder reglene som gjelder for ektefeller ved oppløsning av ekteskapet. Her er utgangspunktet at man har en formuesordning som kalles for felleseie, altså at verdiene skal fordeles likt mellom ektefellene etter at det er trukket fra gjeld og eventuelle skjevdelingsverdier. Noen ektefeller inngår en ektepakt der man avtaler helt eller delvis særeie som formuesordning. I så fall vil man klargjøre hvem som skal beholde en konkret eiendel ved oppløsning av ekteskap. Ved delvis særeie vil eiendelen holdes utenfor fellesdelingen. Om man bestemmer at boligen er en av ektefellenes særeie, vil denne ektefellen beholde boligen ved skilsmisse. Særeie må avtales i en ektepakt, og det er egne regler for hva som skal til for at ektepakten er gyldig. Avtalen må være skriftlig, og begge ektefellene må signere i nærvær av to vitner. Vitnene må være myndige, og signere ektepakten mens begge ektefellene er til stede. Ved opprettelse av ektepakt for større verdier, anbefaler vi at dere ta kontakt med en advokat for å være sikre på at ektepakten er gyldig. Ved ekteskap kan en ektefelle kreve å overta felles bolig uten hensyn til tidligere eierforhold. Dette gjelder bare om «særlige grunner» tilsier det. Som du ser, er «særlige grunner» ganske vagt. Her må det gjøres en konkret vurdering i hver enkelt situasjon, og mange ulike faktorer spiller inn. Typisk vil hensynet til barn være relevant, eller tilknytning til boligen gjennom arv eller gave fra slekt. Takk for svar... ❤️ Anonymkode: 7069d...04d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dere ikke klarer å bli enige om hvem som skal overta, legg huset ut for salg, begge to byr på lik linje med andre som er interessert. Så kan den som byr mest overta. Anonymkode: 28a3e...ffc Ja det er en mulighet.. takk for svar Anonymkode: 7069d...04d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dere ikke klarer å bli enige om hvem som skal overta, legg huset ut for salg, begge to byr på lik linje med andre som er interessert. Så kan den som byr mest overta. Anonymkode: 28a3e...ffc Og den andre blir kjøpt ut. Anonymkode: 28a3e...ffc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #12 Skrevet 16. august 2024 Har du råd til å sitte med huset? Vedlikehold, forsikringer, skatt og avgifter? Har du lyst til å sitte igjen der når han tømmer halve inventaret og du sitter igjen med minnene, eller har du lyst på en ny start? Anonymkode: 2c369...a73 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og den andre blir kjøpt ut. Anonymkode: 28a3e...ffc Ja... har prøvd å søke etter svar på nettet om rettigheter.. men kan ikke finne noe som tilsier at den ene eller andre har krav på boligen etter skilsmisse... Anonymkode: 7069d...04d
Tvist Skrevet 16. august 2024 #14 Skrevet 16. august 2024 Eventuelt kan dere kjøpe en leilighet sammen, barna bor i huset og dere bytter på det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #15 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da tenker jeg at han får flytte da, siden han ønsker å splitte familien! Her burde han ta seg sammen! Anonymkode: 77fac...b3e Han har da ikke noe mindre rett på huset selv om han ikke elsker TS lenger Anonymkode: d468f...49c 8 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #16 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du råd til å sitte med huset? Vedlikehold, forsikringer, skatt og avgifter? Har du lyst til å sitte igjen der når han tømmer halve inventaret og du sitter igjen med minnene, eller har du lyst på en ny start? Anonymkode: 2c369...a73 Vi har lik lønn så begge vil slite om vi skal sitte alene igjen med huset. Selvfølgelig ønsker jeg en ny start, men han tar det liksom for gitt at han skal ha huset. Jeg er blitt veldig glad i huset og plassen. PS. jeg har betalt for det meste av inventaret, så det er ikke mye å tømme. Anonymkode: 7069d...04d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei, Mannen min vil skilles men begge ønsker å beholde huset. Vi eier 50% hver. Noen som vet hvordan vi løser dette? Vi har to barn, en på 13 og ei på 18 år. Anonymkode: 7069d...04d Finner dere ingen løsning så må begge bli boende da ingen kan kaste den andre ut. Si det til mannen din som vil skilles så kommer han fort til å selge sin eierandel til deg. Anonymkode: 82472...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #18 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har da ikke noe mindre rett på huset selv om han ikke elsker TS lenger Anonymkode: d468f...49c Men har har ikke mer rett på huset heller tenker jeg Anonymkode: 7069d...04d 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #19 Skrevet 16. august 2024 Den ene må kjøpe ut den andre, få inn hver deres takstmann og utifra takst bli enig om hvilken pris den som kjøper ut skal betale. Blir dere ikke enig må huset legges ut på det åpne marked, så må dere legge inn bud hver for dere. Anonymkode: 13a32...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #20 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finner dere ingen løsning så må begge bli boende da ingen kan kaste den andre ut. Si det til mannen din som vil skilles så kommer han fort til å selge sin eierandel til deg. Anonymkode: 82472...7cd Han sier at han kommer til å kjempe til siste slutt for å beholde huset, og bryr seg lite om at jeg ønsker også å beholde boligen... Anonymkode: 7069d...04d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå