Gå til innhold

Vil ungen alltid bli våt om han står oppi søledammer? (ang regntøy)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det regntøyet vårt som er defekt, eller blir alle våte om de står oppi søledammer? Har jo rengstøvler og dressen godt trukket over støvlene med strikken under. Men likevel blir han altså våt oppetter buksebenet. Er det fordi dressen trekker inn vann uansett når han står i vann? Vil det samme skje uansett hvilket regntøy han har?

Anonymkode: bb924...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok kjøpt kina-regntøy.

Temu?

Anonymkode: e3276...e65

Skrevet

Innsiden av regntøyet suger som regel vann. Og det er sjeldent barn bare står i en søledam, som regel ligger, sitter eller hopper de. Da trekker jo vannet inn.

Anonymkode: 96fa6...548

• Liker 7
Skrevet

Gå for barnevader. 

Det lekker vann mellom bukse og støvler uansett hvor godt trukket over støvlene buksa er. 

Med barnevader kan de sitte i vanndammen uten at de blir våte. 

Anonymkode: 1edc6...824

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du har nok kjøpt kina-regntøy.

Temu?

Anonymkode: e3276...e65

Nei selvsagt ikke. Det er Didrikson. Men det er arvet etter eldstemann, og jeg lurer på om det ikke holder godt nok lenger og må byttes ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Innsiden av regntøyet suger som regel vann. Og det er sjeldent barn bare står i en søledam, som regel ligger, sitter eller hopper de. Da trekker jo vannet inn.

Anonymkode: 96fa6...548

Ja det er dette jeg lurer på. Da spiller det jo ingen rolle hva slags regntøy man har da, blir våt uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei selvsagt ikke. Det er Didrikson. Men det er arvet etter eldstemann, og jeg lurer på om det ikke holder godt nok lenger og må byttes ut. 

Regntøy blir slitt etter en stund og kan begynne å trekke inn vann.

Hvordan har du vasket regntøyet? 

Anonymkode: 29b63...099

Skrevet (endret)

Så lenge buksen blir våt nederst vil det alltid trekke oppover inni. Jeg hadde gått for vadere, med støvel og bukse i ett.

Endret av LynetmcQueen
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regntøy blir slitt etter en stund og kan begynne å trekke inn vann.

Hvordan har du vasket regntøyet? 

Det har jo sikkert blitt endel runder i vaskemaskinen uten at jeg har tall på det. Vasket på 40 grader stort sett tror jeg. Men vasker ikke HVER GANG, ofte vasker/spyler jeg bare av i dusjen også. Men det trekker altså bare inn ved ben og ermer, altså hvis han leker i vann. 

Skrevet

Jobber i barnehage, og kattnakken er det som holder flest barn tørre. Men har ert barn der som blir vått uansett, så enkelte blir nok det også!

Anonymkode: 9f2fe...50f

• Liker 1
Skrevet
LynetmcQueen skrev (4 minutter siden):

Så lenge buksen blir våt nederst vil det alltid trekke oppover inni. Jeg hadde gått for vadere, med støvel og bukse i ett.

Kapillarkrefter? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jo sikkert blitt endel runder i vaskemaskinen uten at jeg har tall på det. Vasket på 40 grader stort sett tror jeg. Men vasker ikke HVER GANG, ofte vasker/spyler jeg bare av i dusjen også. Men det trekker altså bare inn ved ben og ermer, altså hvis han leker i vann. 

Hadde kastet det å kjøpt nytt. Ikke vask i maskinen, tror jeg har vasket settene til barna 1 gang i året (altså før nytt sett skal taes i bruk). Spyler i dusjen, og om det er grisete så vasker jeg med mild såpe (på stell).. 

Anbefaler kattnakken.  

Skrevet
AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Kapillarkrefter? 😅

Nei, erfaring😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde kastet det å kjøpt nytt. Ikke vask i maskinen, tror jeg har vasket settene til barna 1 gang i året (altså før nytt sett skal taes i bruk). Spyler i dusjen, og om det er grisete så vasker jeg med mild såpe (på stell).. 

Anbefaler kattnakken.  

Ja jeg bør vel det. Er det samme greia med regnvotter da kanskje? Syns de også blir våte hele tiden, men vasker jo de også i maskinen. Tåler det ikke maskinvask? Hvordan få de ordentlig rene da? Vottene altså

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja jeg bør vel det. Er det samme greia med regnvotter da kanskje? Syns de også blir våte hele tiden, men vasker jo de også i maskinen. Tåler det ikke maskinvask? Hvordan få de ordentlig rene da? Vottene altså

Vottene blir våte her også, men jeg vasker de med på stell - såpe for hånd. 

Det tåler maskinvask men bør begrenses. Viktig at du følger vaskeanvisningen hvis du skal maskin-vaske, ift grader, sentrifugering osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Anbefaler kattnakken.  

Du har barn som ikke griser i gjørme og sand når de leker ute?

Å ikke vaske regntøyet i maskin mer enn en gang i året hadde vært totalt uaktuelt her! 

Jakke og bukse er svarte på innsiden av skitt etter en våt dag i barnehagen. Ikke søren om det hadde blitt rent med bare å skylle i dusjen og vaske med litt På stell såpe. Her må det først spyles med hageslangen før det vaskes i maskin.

Anonymkode: f9078...87f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har barn som ikke griser i gjørme og sand når de leker ute?

Å ikke vaske regntøyet i maskin mer enn en gang i året hadde vært totalt uaktuelt her! 

Jakke og bukse er svarte på innsiden av skitt etter en våt dag i barnehagen. Ikke søren om det hadde blitt rent med bare å skylle i dusjen og vaske med litt På stell såpe. Her må det først spyles med hageslangen før det vaskes i maskin.

Anonymkode: f9078...87f

Spyler jo det ordentlig først, vasker med klut og såpe, spyler igjen og henger opp til tørk.. man kan vaske det i maskinen, men det er ikke anbefalt å vaske for ofte.. da er det bedre å kjøpe nytt til hvert barn i det minste 🫣 

Regntøy blir ødelagt av slitasje over tid, å da trekker det uansett inn vann. 

Skrevet

Kattnakken-modellen Plask har «vannstopper» på armer og ben. Helårs/vinterdressene har også dette. Det er et ca 10 cm felt med en annen type stoff i enden av armer og ben som gjør at vannet ikke trekker lenger oppover enn dette om det kommer vann inn i åpningen. Funker bra etter min erfaring for «normal» bruk. Eneste gangen min har blitt våt annet enn ytterst på ermene i dette regntøyet er ved å helle vann inn i halsåpningen eller å sitte helt nedi/svømme i sølepytt (i det tilfellet funker nok bare barnevader). Har hatt annet type regntøy der vann inn nederst på foten gjør at man blir våt inni hele benet på dressen. Mulig det finnes andre merker også som har denne funksjonen med vannstopper :)

Anonymkode: 9f965...409

Skrevet

Min kan holde seg tørr om hun bare hopper og løper litt i vanndammene. Men når hun begynner å sette seg ned så kommer det vann inn i buksa.

Synes uforet regntøy er best.

For ermene så synes jeg det hjelper med regnvotter trukket utenpå regnjakken, da blir hun sjelden våt på armene inni.

På høst/vinter/tidlig vår har jeg gjerne ullstilongs under regntøyet for da holder hun seg varm selv om hun blir våt :)

Anonymkode: 433c0...cbe

Skrevet

Vann trenger seg inn over alt. Skal det være helt tett må det være omtrent hermetisk lukking. Kommer ikke bare an på regntøyet, men også hvor stramt det sitter rundt støvelen, og om støvelen former seg slik at strikken ikke klarer å holde tett rundt.

Anonymkode: dd133...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...