Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nybakt mor her som strever med amming. Går litt opp og ned, men på det vondeste så ligger jeg å gråter og lager mye lyder da det gjør så vondt. Er dette noe barnet kan merke og bli urolig rundt amming?😔

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også helt ekstremt vondt av å amme. Må være forskjellig fra kvinne til kvinne og baby til baby. For mine smerter var helt uutholdelige. 

Endte opp med å leie skikkelig melkepumpe på sykehuset og gi flaske isteden. 

Anonymkode: edcdd...465

• Liker 3
Skrevet

jeg slet skikkelig med første, niplene var så såre at de omtrent han i slintrer før helsesøster tok grep og fikk ordnet med salve fra lege, ammeskjold og hjelp.. Kanskje du kan snakke med helsesøster eller ammehjelpen? Grunnen til at det er vondt er nok at ikke nok av brystet er i munnen slik at baby henger i vorden og ikke er festet på brystet om det gir mening? 

Anonymkode: ddd80...891

• Liker 1
Skrevet

Er sånn jeg ville beskrevet min ammereise også. De første 2 mndene var ille, periodevis ille frem til 3. Etter 3 mnder ble alt mye bedre. 4-5 ganger siste 2mndene med betennelse/tette melkeganger. Grått mye og kommet mye lyder fra meg all denne tiden, men opplever at baby er normal rundt amming nå og ikke er eller var preget av all den tiden med en urolig pupp. Og det var verdt det å holde ut.

Skrevet

Ta kontakt med noen og få hjelp.

Ring helsestasjon. Det er kanskje også en ammepoliklinikk der du bor? Ellers ammehjelpen som de nevner over. Best å ta tak i det tidlig. Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde også store smerter under amming, og kuttet det derfor ut. Både de ansatte på sykehuset og på helsestasjonen hadde forståelse for dette, ingen presset på. Etter andremann var født ville jeg prøve igjen, men også denne gangen var det like vondt og det gikk IKKE over slik enkelte påstår. Igjen støttet de ansatte på barselavdelingen meg i å avslutte ammingen. Det var først da vi begynte med flaske at barseltiden ble fin. 

Anonymkode: 76e12...c48

• Liker 5
Skrevet
Melli34 skrev (39 minutter siden):

Hei, nybakt mor her som strever med amming. Går litt opp og ned, men på det vondeste så ligger jeg å gråter og lager mye lyder da det gjør så vondt. Er dette noe barnet kan merke og bli urolig rundt amming?😔

Har du sår? Fått sjekket sugetaket til babyen? Jeg fikk beskjed på sykehuset at amming ikke skal gjøre vondt, det kan være ubehagelig når utdrivingen starter, og man kan bli litt øm i starten men vondt skulle det ikke være sa de. 

Be om hjelp. Hvor gammel er baby? Du kan ringe føden hvis babyen er nyfødt. 

Bruker du noe salve eller kompress? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke hør på alle som oppfordrer deg til å slite på med dette eller å bruke 24/7 på pumping osv. Amming fungerer ikke for alle. Mange spedbarn døde derfor i gamle dager da det ikke fantes MME. MME redder liv og ikke minst mors psykiske helse!

Anonymkode: 646c4...34e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis flaske er lettere er det en grunn til at det er en mulighet.

Jeg er imot amming for enhver pris.

Anonymkode: 222d5...e04

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skal ikke gjøre vondt! 

Meld deg inn i tungebåndsgruppa på FB, og få adressert tungebåndet av folk som kan dette. Helsepersonell generelt kan INGENTING om tungebånd og knapt noe om amming. 

Vær så snill å ikke gi opp, amming er så viktig og det er hjelp å få (selv om det offentlige ikke ser ut til å satse i det hele tatt). 

Ta kontakt med ammehjelpen, eller meld deg inn i ammehjelpsgruppen på FB for støtte og veiledning. 

Blir så lei meg av å se svarene i denne tråden. Samfunnet ser ikke ut til å verdsette amming i det hele tatt, og det er tragisk lite hjelp å få. 🥺

Anonymkode: 5aa34...5fd

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har 3 barn, ingen spesielle ammeproblemer med de to første. Men med minste (etterpåklatt) hadde jeg skikkelig vondt, så jeg gråt, når utdrivingsrefleksen slo inn. Stikkende smerte som varte noen minutter, og nesten fikk meg til å gi opp ammingen. Det varte i et par måneder, og etter det var det helt uproblematisk å amme. 

Anonymkode: d13ee...2b8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Meld deg inn i tungebåndsgruppa på FB, og få adressert tungebåndet av folk som kan dette. Helsepersonell generelt kan INGENTING om tungebånd og knapt noe om amming. 

Vær så snill å ikke gi opp, amming er så viktig og det er hjelp å få (selv om det offentlige ikke ser ut til å satse i det hele tatt). 

Ta kontakt med ammehjelpen, eller meld deg inn i ammehjelpsgruppen på FB for støtte og veiledning. 

Blir så lei meg av å se svarene i denne tråden. Samfunnet ser ikke ut til å verdsette amming i det hele tatt, og det er tragisk lite hjelp å få. 🥺

Det er fordi amming ikke er veldig viktig. I et land som Norge med rent vann til å blande MME er det ingen forskjeller i helsen til barn som ammes og de som får flaske. Derfor kan ikke sammfunnet bruke mer ressurser på en ikke-sak. 

Anonymkode: 646c4...34e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt en IBCLC.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og jeg blir lei meg av folk som sier at det skal ikke gjøre vondt, gjør X, Z, Y. Jeg har to barn, leste alt som fantes av info, snakket med det som var av fagfolk osv. Jeg gjorde ikke noe galt, barnet gjorde ikke noe galt, ingen kunne hjelpe meg og ja, de satt og så på og kom med alt av råd og teknikker før de slo fast at det ikke var noe verken jeg eller de kunne gjøre. Jeg hadde hatt en mye bedre barseltid hvis det hadde vært opplyst om at i noen tilfeller er det faktisk vondt å amme.

Det er denne rosenrøde framstillinga av amming som ødelegger fordi ganske mange tenker at man er mislykket når det blir helt annerledes.

Anonymkode: dc400...2cf

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis man vil amme så må man holde ut den første tiden, smerter vil det nok være spesielt når det er første gang. Vet ikke hvor lenge du har holdt på med med rett teknikk så skal det ikke være noe vondt etter 2-3 uker. 

Anonymkode: af52c...b87

Skrevet

Er det vondt i utdriviningen ("inni" puppen) eller fordi du blir sår på brystvortene? Mye kan bedre seg med riktig sugetak. For meg gjorde det skikkelig vondt i starten med utdriving og fordi lille lå for høyt oppe på puppen. Prøv å legge barnet til med nesetippen mot brystvorta, så det må gape skikkelig oppover og får så mye bryst som mulig inn i munnen. Anbefaler å kontakte Ammehjelpen, evt. helsestasjonen hvis du opplever at de er flinke og gode å snakke med. Eller å få en venninne som har ammer selv til å komme og se om det ser riktig ut. 

Jeg håper du får til å amme. Amming er raskere enn å koke vann, vente på riktig temperatur, og så likevel mate, man slipper å koke flasker, slipper gamle rester mme med mye mer bakterievekst enn mm, enklere å ta med på tur, alltid riktig temperatur fra kroppen, og gir barnet viktige immunstoffer og enzymer som ikke finnes i erstatning. Dessuten minskes din risiko for brystkreft jo mer du ammer. Jeg hadde som sagt vondt i starten. Etter to måneder var det ingen smerte, og jeg fullammer i seks mnd og ammet videre til to år. 

Anonymkode: 8e25e...288

• Liker 1
Skrevet
Melli34 skrev (1 time siden):

Det kan være begynnelse brystbetennelse. Du må amme MYE dette var feilen jeg gjorde jeg hadde så brystspreng at det gjorde vondt så jeg ammet lite. Man må få tømt melka for å ikke få betennelse fort! Bruk pumpe og tøm skikkelig noen ganger så går det over.

Anonymkode: b8496...f7f

• Liker 1
Skrevet
Melli34 skrev (3 timer siden):

Har slitt med det samme så jeg tok 2 dager pause og matet med flaske. Var vist riktig sugetak og teknikk og alt var riktig i følge jordmor 

Det hjalp for meg å bruke tvilling teknikken på amming. Den gjør ikke vondt i det hele tatt. Så delammer jeg, for da får jeg pause på ammingen når det føles for sårt. 2 uker gammel baby tar både flaske og pupp uten problemer. 

Du får føle deg frem med hva som blir riktig for deg. 

Anonymkode: 98b06...660

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være begynnelse brystbetennelse. Du må amme MYE dette var feilen jeg gjorde jeg hadde så brystspreng at det gjorde vondt så jeg ammet lite. Man må få tømt melka for å ikke få betennelse fort! Bruk pumpe og tøm skikkelig noen ganger så går det over.

Anonymkode: b8496...f7f

Dette forsøkte jeg også, endte med å blø fra brystvortene. Så for meg var det bedre å håndmelke når jeg hadde spreng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det vondt i utdriviningen ("inni" puppen) eller fordi du blir sår på brystvortene? Mye kan bedre seg med riktig sugetak. For meg gjorde det skikkelig vondt i starten med utdriving og fordi lille lå for høyt oppe på puppen. Prøv å legge barnet til med nesetippen mot brystvorta, så det må gape skikkelig oppover og får så mye bryst som mulig inn i munnen. Anbefaler å kontakte Ammehjelpen, evt. helsestasjonen hvis du opplever at de er flinke og gode å snakke med. Eller å få en venninne som har ammer selv til å komme og se om det ser riktig ut. 

Jeg håper du får til å amme. Amming er raskere enn å koke vann, vente på riktig temperatur, og så likevel mate, man slipper å koke flasker, slipper gamle rester mme med mye mer bakterievekst enn mm, enklere å ta med på tur, alltid riktig temperatur fra kroppen, og gir barnet viktige immunstoffer og enzymer som ikke finnes i erstatning. Dessuten minskes din risiko for brystkreft jo mer du ammer. Jeg hadde som sagt vondt i starten. Etter to måneder var det ingen smerte, og jeg fullammer i seks mnd og ammet videre til to år. 

Anonymkode: 8e25e...288

Når man ikke får til å amme, noe jeg ikke fikk til på de to første så finnes det raske løsninger for å både koke flasker og mme til riktige grader på bare få minutter. 

Når jeg nå får det til noe, så syns jeg nesten at det er mer tungvindt, for det betyr at babyen er avhengig av meg samtidig som jeg kun er mat. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...