Gå til innhold

Fun fact: blodbankbeholdning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blodbankbeholdningen er faktisk hemmelig!

Anonymkode: fedf2...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blodbankbeholdningen er faktisk hemmelig!

Anonymkode: fedf2...8ea

Men man får høre det når de sliter med å få tak i nok av en eller flere typer, så helt hemmelig er det jo ikke.

Anonymkode: d87b6...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man får høre det når de sliter med å få tak i nok av en eller flere typer, så helt hemmelig er det jo ikke.

Anonymkode: d87b6...7a8

Ja, du får gjerne et inntrykk om det er høyt eller lavt, men eksakte tall får du ikke. Du vil altså ikke få vite hva som er lav eller hva som er høyt.

Anonymkode: fedf2...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi trenger denne informasjonen fordi....? :klo:

Hvis de vil ha mer blod må de gjøre om på regelene for å gi blod. Jeg boikotter hele greiene, så mitt blod får de ikke. Jeg har gitt blod i utlandet, til folk som er takknemlige for å få det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Og vi trenger denne informasjonen fordi....? :klo:

Hvis de vil ha mer blod må de gjøre om på regelene for å gi blod. Jeg boikotter hele greiene, så mitt blod får de ikke. Jeg har gitt blod i utlandet, til folk som er takknemlige for å få det.

Men hvorfor skal de lempe på sikkerhetskravene for at DU skal være fornøyd? Det MÅ være strenge krav for å gi blod, og de som setter disse kravene er bedre kvalifisert til å ta den vurderingen enn meg og deg. Jeg vet om en som fikk HIV og døde etter hvert av AIDS i en alder av 17 etter en blodoverføring. I Norge på 80/90-tallet. Takk og lov for at det er strengt.

Anonymkode: cdf05...718

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også? Jeg donerer ikke blod

Anonymkode: 5ffab...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet i blodbank, har aldri hørt at det skal være hemmelig. Det ble til og med lagt ut bilde av beholdningen på sosiale medier en gang da vi trengte å få givere til å komme og gi. 

Anonymkode: 1220f...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Knirke said:

Og vi trenger denne informasjonen fordi....? :klo:

Hvis de vil ha mer blod må de gjøre om på regelene for å gi blod. Jeg boikotter hele greiene, så mitt blod får de ikke. Jeg har gitt blod i utlandet, til folk som er takknemlige for å få det.

😂 

Har du i det hele tatt en medisinsk bakgrunn som kan vurdere hvorfor reglene er som de er? 

Anonymkode: 1220f...0d0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet i blodbank, har aldri hørt at det skal være hemmelig. Det ble til og med lagt ut bilde av beholdningen på sosiale medier en gang da vi trengte å få givere til å komme og gi. 

Anonymkode: 1220f...0d0

Noen kjappe scroll på Blodbanken Oslo sin Facebook-side viser at de la ut bilde av beholdningen i januar i år. Så denne tråden er bare vas. 

Anonymkode: 1220f...0d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bedrifter opplyser egentlig eksakte tall om varebeholdning, utenom utsalgssteder hvor du som privatperson kan handle? 
 

Anonymkode: a40ac...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen kjappe scroll på Blodbanken Oslo sin Facebook-side viser at de la ut bilde av beholdningen i januar i år. Så denne tråden er bare vas. 

Anonymkode: 1220f...0d0

Og de bekreftet at det var hele beholdningen, og man klarer se hvor mye det faktisk er? :vetikke:

Anonymkode: a40ac...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og de bekreftet at det var hele beholdningen, og man klarer se hvor mye det faktisk er? :vetikke:

Anonymkode: a40ac...285

Ja! Vi brukte de listene daglig. Det er ikke sånn at de sitter på tusenvis av blodposer, posene går jo ut på dato innen en måned! De kastes når de går ut på dato. 

Det er riktignok poser med erytrocytter. Beholdningen viser ikke trombocytter eller plasma, fordi de lages utfra posen med fullblod uansett. 

Anonymkode: 1220f...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor skal de lempe på sikkerhetskravene for at DU skal være fornøyd? Det MÅ være strenge krav for å gi blod, og de som setter disse kravene er bedre kvalifisert til å ta den vurderingen enn meg og deg. Jeg vet om en som fikk HIV og døde etter hvert av AIDS i en alder av 17 etter en blodoverføring. I Norge på 80/90-tallet. Takk og lov for at det er strengt.

Anonymkode: cdf05...718

Sikkerhet?

Hvem som helst kan jo sitte og ljuge om hvor mange sexpartnere de har hatt. En fast blodgiver som har vært utro mot kona vil jo vekke mistanke om han plutselig slutter å gi blod, så det lønner det seg jo best å holde kjeft.

Test blodet for sykdommer, så snakker vi sikkerhet. Å avvise folk på grunnlag av antall sexpartnere og legning har ingenting i 2024 å gjøre. De bør i det minste ta imot blodet, takke pent og heller bruke det til noe annet enn pasienter (forskning, undervisning etc)

Jeg gir gjerne blod, men ikke i Norge (btw jeg er frisk og har fast partner igjennom 10 år)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

😂

Har du i det hele tatt en medisinsk bakgrunn som kan vurdere hvorfor reglene er som de er? 

Anonymkode: 1220f...0d0

Jeg har ikke medisinsk bakgrunn, men jeg har en moralsk bakgrunn. Se forøvrig svar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Sikkerhet?

Hvem som helst kan jo sitte og ljuge om hvor mange sexpartnere de har hatt. En fast blodgiver som har vært utro mot kona vil jo vekke mistanke om han plutselig slutter å gi blod, så det lønner det seg jo best å holde kjeft.

Test blodet for sykdommer, så snakker vi sikkerhet. Å avvise folk på grunnlag av antall sexpartnere og legning har ingenting i 2024 å gjøre. De bør i det minste ta imot blodet, takke pent og heller bruke det til noe annet enn pasienter (forskning, undervisning etc)

Jeg gir gjerne blod, men ikke i Norge (btw jeg er frisk og har fast partner igjennom 10 år)

Så vidt jeg vet blir blodet testet. Som sagt er kriteriene for å gi blod opp til de som sitter på riktig medisinsk kompetanse å vurdere, og kan selvsagt ikke baseres på enkeltpersoners prinsipper. Og takk og lov for det, for å gi blod er ikke en menneskerett. Det er ikke diskriminerende å utelate enkelte grupper fra å gi blod så lenge det foreligger saklig grunn til det. Hvilken kompetanse har du til å vurdere disse retningslinjene?

Det er mye jeg synes er teit også, men i de fleste tilfeller er det en god grunn til at ting er som de er. Så får de med riktig kompetanse vurdere når og hvordan slike ting kan forbedres.

Anonymkode: cdf05...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 timer siden):

Og vi trenger denne informasjonen fordi....? :klo:

Hvis de vil ha mer blod må de gjøre om på regelene for å gi blod. Jeg boikotter hele greiene, så mitt blod får de ikke. Jeg har gitt blod i utlandet, til folk som er takknemlige for å få det.

Og gjøre det mer tilgjengelig! Jeg bor 2 timer unna nærmeste sykehus. Meldte meg som blodgiver. Så fikk jeg et brev om at jeg måtte møte opp for oppstartssamtale og så videre på sykehuset, midt i arbeidstiden. De kunne ikke ta det på Teams. For å gi blod må jeg også inn til sykehuset. Det går ikke offentlig transport dit, så det er litt risikosport å kjøre i 2 timer, særlig på vinteren, etter å ha blitt tappet for en halvliter blod. I tillegg må jeg ta fri hele arbeidsdagen for min egen regning, betale drivstoff, parkering og så videre.

Jeg har ingenting mot å gi blod uten å få betalt. Men jeg har noe imot å bli ført masse utgifter for å gi blod. En dag fri fra jobb vil for meg innebære nesten 3000 kroner i tap. I tillegg kommer drivstoff som er dyrt i 2024, og dyr parkering utenfor sykehuset. Jeg vet at enkelte plasser har de "blodbuss", på samme måte som "mammografibuss". Hvis de hadde ordnet det her i kommunen, ville jeg ha stilt opp.

Jeg forstår heller ikke hvorfor folk fra enkelte land, som har bodd i Norge i 20 år og ikke har vært i hjemlandet på nesten like mange år, fortsatt er avskåret fra å gi blod. Som du sier, reglene er for rigide, og da kan de faktisk ikke klage.

Anonymkode: face9...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor skal de lempe på sikkerhetskravene for at DU skal være fornøyd? Det MÅ være strenge krav for å gi blod, og de som setter disse kravene er bedre kvalifisert til å ta den vurderingen enn meg og deg. Jeg vet om en som fikk HIV og døde etter hvert av AIDS i en alder av 17 etter en blodoverføring. I Norge på 80/90-tallet. Takk og lov for at det er strengt.

Anonymkode: cdf05...718

Men du får fortsatt ikke vite om blodgiver har HIV bare fordi hun har hatt en og samme partner i 25 år. Mannen hennes kan ha ligget med en prostituert på ferie og gitt kona HIV uten at hun vet det. 

Anonymkode: face9...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så vidt jeg vet blir blodet testet. Som sagt er kriteriene for å gi blod opp til de som sitter på riktig medisinsk kompetanse å vurdere, og kan selvsagt ikke baseres på enkeltpersoners prinsipper. Og takk og lov for det, for å gi blod er ikke en menneskerett. Det er ikke diskriminerende å utelate enkelte grupper fra å gi blod så lenge det foreligger saklig grunn til det. Hvilken kompetanse har du til å vurdere disse retningslinjene?

Det er mye jeg synes er teit også, men i de fleste tilfeller er det en god grunn til at ting er som de er. Så får de med riktig kompetanse vurdere når og hvordan slike ting kan forbedres.

Anonymkode: cdf05...718

Nei, å gi blod er ikke menneskerett. Men å klage over at det er for lite blod når kriteriene er veldig strenge, er heller ikke menneskerett. Det er ingen saklig grunn å utelukke en homofil mann som har vært gift med samme partner i 15 år. Overhodet ingen. 

Anonymkode: face9...a02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor skal de lempe på sikkerhetskravene for at DU skal være fornøyd? Det MÅ være strenge krav for å gi blod, og de som setter disse kravene er bedre kvalifisert til å ta den vurderingen enn meg og deg. Jeg vet om en som fikk HIV og døde etter hvert av AIDS i en alder av 17 etter en blodoverføring. I Norge på 80/90-tallet. Takk og lov for at det er strengt.

Anonymkode: cdf05...718

Det kan ikke sammenlignes.

Å ikke ha regler, kontra å ha regler som absolutt ikke fremmer sikkerhet, men er bygget på gamle fordommer gavner ingen.

Jeg er helt sykdomsfri, har alltid vært det. Men blodet mitt var ikke bra nok pga partners kjønn. Og lista er lang over elementer som ikke har noe rot i virkeligheten og de fleste blitt bevisst å være fordommer..

Jeg gir ikke blod her i Norge, selv om jeg nå er "godkjent".

Anonymkode: e722a...1e3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, å gi blod er ikke menneskerett. Men å klage over at det er for lite blod når kriteriene er veldig strenge, er heller ikke menneskerett. Det er ingen saklig grunn å utelukke en homofil mann som har vært gift med samme partner i 15 år. Overhodet ingen. 

Anonymkode: face9...a02

Til uthevede: Hæ? Du mener blodbankene skal la være å be folk som oppfyller kravene om å gi blod, fordi det er enkelte som ikke kan gi blod? 

Det skal komme en endring i karantenereglene for homofile menn, og helsemyndighetene jobber med saken. Det tar den tiden det tar fordi de skal kunne stå inne for at prosedyrene blir så trygge som overhodet mulig, og det gjelder jo alt annet innen helsevesenet også. Ingen grunn til at det skal løses annerledes i denne saken. Det er til alles beste at dette arbeidet utføres grundig. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/menn-som-har-sex-med-menn-ma-vente-med-a-gi-blod

Anonymkode: cdf05...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...