AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Hei. Jeg skriver dette for å få noen tips, og kanskje er det normalt slik gutten min er. han er som skrevet straks 12, og er nok på vei inn i puberteten. Tidlig ute, lang kar med armer og bein veivende overalt ❤️ han er en veldig snill, omsorgsfull, ja- person, skoleflink og smart ( litt sånn nerdesmart). samtidig er han følsom og sårbar. Han liker, som vennene gjør, å game. Han får ikke sitte mange timer, og er støtt utendørs. men når han blir sliten, så blir han så sint/frustrert. Han kan slå i bord og vegg, men ikke på søsken og oss. han virker hormonell? som lufta går ut av ballongen og da er liksom ting litt på tverke for han. prøver å sette meg ned å prate med han, gjerne når han slapper av, men han sier det ikke er noe. Sier han «vet ikke». vi voksne krangler ikke så han er ikke traumatisert. blir ikke mobbet, og er stort sett blid Anonymkode: 094ee...504
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Far må ta en alvorsprat. Det siste vi trenger er menn som slår, selv om det foreløpig bare går utover inventaret. Anonymkode: 4d29c...6c0 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Er det lenge siden han har spist når han får disse utbruddene? Lavt blodsukker kan gjøre mange sinte,sure og irriterte. Anonymkode: badee...85b
Gjest takinova Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Man skal ikke fjerndiagnostisere, men slik du beskriver ham høres det ut som en vanlig tween som kanskje trenger å lære noen strategier for hvordan man får utløp for frustrasjon på en annen måte. Følsom og sårbar skriver du. Kanskje han ikke kjenner at dere tar følelsene hans på alvor.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #5 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei. Jeg skriver dette for å få noen tips, og kanskje er det normalt slik gutten min er. han er som skrevet straks 12, og er nok på vei inn i puberteten. Tidlig ute, lang kar med armer og bein veivende overalt ❤️ han er en veldig snill, omsorgsfull, ja- person, skoleflink og smart ( litt sånn nerdesmart). samtidig er han følsom og sårbar. Han liker, som vennene gjør, å game. Han får ikke sitte mange timer, og er støtt utendørs. men når han blir sliten, så blir han så sint/frustrert. Han kan slå i bord og vegg, men ikke på søsken og oss. han virker hormonell? som lufta går ut av ballongen og da er liksom ting litt på tverke for han. prøver å sette meg ned å prate med han, gjerne når han slapper av, men han sier det ikke er noe. Sier han «vet ikke». vi voksne krangler ikke så han er ikke traumatisert. blir ikke mobbet, og er stort sett blid Anonymkode: 094ee...504 Vis meg et barn som ikke er sårbart. Viktig at du tar tak i det så tidlig. Forhåpentligvis utagerer han bare slik i hjemmet der han er trygg, men plutselig reagerer han slik på skole eller fritidsaktiviteter. Du vil ikke ha en Marius Høiby om noen år, så viktig å gjøre eet klart at det ikke er greit å utagere slik. Da får han heller rase med venner/leke aktivt eller trene. Vi forstår kanskje ikke helt hvor mye aktivitet gutter i den alderen trenger. Anonymkode: 0ef23...09b 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #6 Skrevet 16. august 2024 Jeg har og en som sitter og slår i bordet og hyler og skriker når han gamer. Tror det er ganske normalt. Han greide og å slå hull i skrivebordet sitt en gang. jeg tenker det er en forskjell på å slå bevisst etter andre og slå eller kaste noe i frustrasjon. Samtidig, det er ikke ok å ødelegge ting, slå i stykker ting og være voldelig på den måten. Anonymkode: aa55d...1ba
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #7 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 22.43): Hei. Jeg skriver dette for å få noen tips, og kanskje er det normalt slik gutten min er. han er som skrevet straks 12, og er nok på vei inn i puberteten. Tidlig ute, lang kar med armer og bein veivende overalt ❤️ han er en veldig snill, omsorgsfull, ja- person, skoleflink og smart ( litt sånn nerdesmart). samtidig er han følsom og sårbar. Han liker, som vennene gjør, å game. Han får ikke sitte mange timer, og er støtt utendørs. men når han blir sliten, så blir han så sint/frustrert. Han kan slå i bord og vegg, men ikke på søsken og oss. han virker hormonell? som lufta går ut av ballongen og da er liksom ting litt på tverke for han. prøver å sette meg ned å prate med han, gjerne når han slapper av, men han sier det ikke er noe. Sier han «vet ikke». vi voksne krangler ikke så han er ikke traumatisert. blir ikke mobbet, og er stort sett blid Anonymkode: 094ee...504 Det prøvde mine seg på også, og etter en advarsel fjernet jeg alt spillutstyr i flere måneder. Etter det har de ikke gjort det flere ganger. Forsto det sånn at gutten din gjør det når han gamer? Anonymkode: 93858...39a 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #8 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har og en som sitter og slår i bordet og hyler og skriker når han gamer. Tror det er ganske normalt. Han greide og å slå hull i skrivebordet sitt en gang. Anonymkode: aa55d...1ba Dette er kanskje normalt, men det er IKKE greit eller oppførsel man bør akseptere. Da er det for mye skjermtid. Anonymkode: ac2af...43a 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #9 Skrevet 17. august 2024 Det er ikke bare hormoner som er i sving. Tenåringshjernen går gjennom ganske store nevrologiske forandringer. Tenåringer blir egentlig litt som 3-åringer igjen. De glemmer, blir fortere sinte og mer impulsive. Når det er sagt betyr ikke det at det er greit å slå, men det forklarer hvorfor det blir vanskelig å kontrollere seg. For mange, både barn og voksne, er skjerm en måte å regulere seg når man er sliten. Barn og unge går ganske langt for å få skjermtid. Tenk som en småbarnsmamma. Forklar følelser, hver rolig, men sett allikevel grenser. En tenåring bør kanskje i større grad ha medbestemmelse og dere kan med fordel sammen med barnet bestemme når og hvor lenge det skal være skjerm. Pass på barnet, sørg for mat, lekser osv. Det de hadde full kontroll på for 6 mnd siden kan fort rakne nå. Anonymkode: a040d...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå