Gå til innhold

Norges dummeste (TV2)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Linda1972 skrev (23 timer siden):

Enig, det er nesten godt gjort å kunne så lite etter å ha levd i over 50 år. 

Men ble glad for at hun fikk gå ut i dag, for hun hadde nok stått igjen som "vinner" av programmet, og det tror jeg ikke hun hadde tålt. 

Veldig spesielt å være så skjør når man i slutten av 50-årene.

Må for øvrig si at spørsmålene i finalerunden forrige episode var vanskelige mot slutten. Klarte ikke hummus eller hva silke kom fra. Ei heller hva Chevre betydde.

Idi Amin og Uganda burde være allmennkunnskap.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordicViking skrev (På 15.8.2024 den 22.11):

Disse 12 kjendisene deltar:

Aurora Gude – influenser
Caroline Nitter – influenser
Elin Ørjasæter – forfatter, kommentator og dosent
Espen P. A. Lervaag – komiker og skuespiller
Jenny Huse – influenser
Marte Bratberg – programleder
Mayoo Indiran – TV-profil og influenser
Morten Thoresen – bryter
Per Sandberg – politiker, tidligere statsråd
Sebastian 'Barisbrevik' Brevik – influenser
Sveinung Rotevatn – stortingsrepresentant og nestleder i Venstre
Vendela Kirsebom – modell og TV-profil

Fjern Rotevatn, Sandberg og Ørjaseter og alle gjenværende vil være verdige vinnere..🤭

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om noen har gått på skolen i det hele tatt Når de ikke vet: 

- kokepunktet for vann

- hva Glomma er

- i hvilken mnd har vi ekstra dag ved skuddår

- nummeret til nødnummer politiet 

- hvor mange dl det er i en liter

- hvor mye et snes er

Vært mange andre lette også men å ikke vite svaret på dem over.. Vel kanskje de burde gå en runde til på barneskolen.

• Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt fin gest å sende Vendela ut.

Men Elin er fremdeles så ekkelt hovmodig hver gang hun kan noe andre ikke klarer. 

Som om alt hun kan er allmennskunskap, mens det hun ikke kan ikke er viktig.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt og ventet på at Vendela skulle finne på en unnskyldning for å avbryte, sånn som hun gjorde i kompani Lairitsen, og jammen gikk det troll i ord. Tror hun var livredd for å vinne tilslutt. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendela er en utrolig skjønn kvinne men tror hun ikke er helt komfortabel med sin egen alder. Derfor hun lever litt i benektelse. Hun er kanskje vandt til at andre hjelper henne når ting blir tøft.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fremstår jo ikke Vendelas gode venn Jan Thomas, som den skarpeste kniven i skuffen, men det blir så søkt når han skal forsvare: https://www.dagbladet.no/kjendis/om-venninnen-var-supertraumatisk/81990971

Dysleksi preger innlæring og spesielt når du skal lese deg fram til kunnskapen. Men alvorlig talt - allmenkunnskap utgjør en kunnskap du tilegner deg svært mye av uten lesing. Dette blir for dumt! Vendela fremstår jo med særdeles få kunnskaper ikke bare lest kunnskap, men også den kunnskapen hun skulle tilegnet seg gjennom bare å ha levd et langt liv. Eller muligens har vi faktisk her de to beste kandidatene, vel og merke utenfor selve deltakerlisten, siden Vendela fikk gå ut (helt idiotisk) og Jan Thomas sitter som programleder (merkelig nok), til å faktisk være Norges dummeste!

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (1 time siden):

Nå fremstår jo ikke Vendelas gode venn Jan Thomas, som den skarpeste kniven i skuffen, men det blir så søkt når han skal forsvare: https://www.dagbladet.no/kjendis/om-venninnen-var-supertraumatisk/81990971

Dysleksi preger innlæring og spesielt når du skal lese deg fram til kunnskapen. Men alvorlig talt - allmenkunnskap utgjør en kunnskap du tilegner deg svært mye av uten lesing. Dette blir for dumt! Vendela fremstår jo med særdeles få kunnskaper ikke bare lest kunnskap, men også den kunnskapen hun skulle tilegnet seg gjennom bare å ha levd et langt liv. Eller muligens har vi faktisk her de to beste kandidatene, vel og merke utenfor selve deltakerlisten, siden Vendela fikk gå ut (helt idiotisk) og Jan Thomas sitter som programleder (merkelig nok), til å faktisk være Norges dummeste!

Sorry Vendela, men dysleksi har ingenting med å være dum eller kunnskapsløs. Har selv flere barn med dysleksi og når de sliter med å lese og skrive suger de til seg kunnskap gjennom å lytte og være med muntlig. De er til tross for dysleksi blitt blant klassenes beste. 

Slik Vendela fremstiller dette og blir fremstilt sier de jo at dysleksi gjør en dum, det gjør meg sint da det er med på å trekke dysleksi ned igjen. Det er ikke lenger en skam å ha dysleksi, så la det for all del fortsette på den måten.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk siden hun enda er med i programmet, men jeg har fått et bedre inntrykk av Aurora Gude enn det jeg hadde på forhånd. 

Aurora er ikke kunnskapens episenter, men hun virker tålig oppegående og har logisk sans. Mer normal. Og så har jeg sett at hun har en tendens til å fordumme seg selv med humor og glimt i øyet når hun ikke vet svaret, derfor er det lett å tro at hun er dummere enn det hun er. Men det hun egentlig prøver på er å utnytte situasjonen med å være "artig". 

Det at Caroline Nitter er med i programmet gjør at Aurora fremstilles meget bra. Aurora virker som en mer reflektert, voksen, blid, jordnær og skarpere person siden Nitter er der. 

Nitter fremstår som ei med gjennomtrekk helt uten bakkekontakt. At hun endte opp med raserianfall i siste episode er jo helt lavpanna. Som en trassig 10-åring som ikke fikk viljen sin. 
"Jeg bare er slik", unnskylder hun oppførselen sin med og forventer at andre skal føye seg for hennes raseri. Nei! Når du vet at du er slik så er det du som bør skjerpe og anstrenge deg for å ikke være slik, for det er faktisk ikke greit. 

Bra at Per dro hjem. Ikke at han er smart, men synes ikke han passet konseptet. Han ble for stiv å se på.

Ellers liker jeg ikke at det skal være så mange par- og gruppekonkurranser. For da kan svake deltakere lene seg på andre deltakere, og da komme greit ut av det når de ikke har prestert i det hele tatt. 

For øvrig godt å få Vendela ut. Så man slipper å høre at folk med dysleksi er dumme i hver episode. At noen er blottet for allmennkunnskaper har ingenting med dysleksi å gjøre.

• Liker 33
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan hvertfall slutte å skrive om det. Ikke så interessant. Måtte jeg ikke klikke meg inn på et stykke hvor Jan Thomas måtte synes så synd på henne også.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sjokkerende å se hva folk ikke vet.. Blir så oppgitt, synes ikke dette er humor altså. Og Jan Thomas som programleder, han ville vært i tetsjiktet selv. God venn av Vendela og Märtha, to andre garanterte medaljevinnere i denne grenen. Flaut å se Vendela slippe videre deltakelse, trodde hun var mer robust.

Men altså dysleksi, det er klart for alle i dag at man overhodet ikke nødvendigvis er dum selv om man har dette. Bare å se på Erna og andre intellektuelt fremtredende personer med dysleksi. Det er bare det at det kommer jo veldig an på personligheten man har, hvor nysgjerrig man er, hva man blir opptatt av, hva man synes er viktig - de tingene blir veldig avgjørende for hvilken type kunnskap man sitter igjen med, når man altså ikke kan lese seg til allmennkunnskap som vi andre kan. Så de med dysleksi er jo mer utsatt for å ikke utvikle seg, kunnskapsmessig, for å si det sånn, når man har tungt for skriftlig informasjon. Og da blir man jo til syvende og sist.. litt dum?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krinoline skrev (2 timer siden):

Helt sjokkerende å se hva folk ikke vet.. Blir så oppgitt, synes ikke dette er humor altså. Og Jan Thomas som programleder, han ville vært i tetsjiktet selv. God venn av Vendela og Märtha, to andre garanterte medaljevinnere i denne grenen. Flaut å se Vendela slippe videre deltakelse, trodde hun var mer robust.

Men altså dysleksi, det er klart for alle i dag at man overhodet ikke nødvendigvis er dum selv om man har dette. Bare å se på Erna og andre intellektuelt fremtredende personer med dysleksi. Det er bare det at det kommer jo veldig an på personligheten man har, hvor nysgjerrig man er, hva man blir opptatt av, hva man synes er viktig - de tingene blir veldig avgjørende for hvilken type kunnskap man sitter igjen med, når man altså ikke kan lese seg til allmennkunnskap som vi andre kan. Så de med dysleksi er jo mer utsatt for å ikke utvikle seg, kunnskapsmessig, for å si det sånn, når man har tungt for skriftlig informasjon. Og da blir man jo til syvende og sist.. litt dum?

Normalt vil de fleste med dysleksi kompensere og få med seg kunnskap gjennom å lytte eller observere. Allmenkunnskapen bruker å være på lik linje mellom de med og de uten dysleksi dersom individet selv legger ned innsats - dersom evnenivået er gjennomsnittlig vel og merke. Erna som du nevner, men også Jens Stoltenberg er gode ambassadører for at personer med dysleksi kan lykkes. Jens hadde ikke vært der han er om han ikke hadde lagt ned mye arbeid. Han skal ha ganske alvorlig grad visstnok og se hvor han har vært de siste 10 årene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krinoline skrev (3 timer siden):

Helt sjokkerende å se hva folk ikke vet.. Blir så oppgitt, synes ikke dette er humor altså. 

Mor Teresa er mor til Jesus? Jeg blir ikke helt klok på Morten. Forsøker han å spille dum, eller er han så totalt kunnskapsløs som man kan få inntrykk av? Skulle jeg ha satt penger på den jeg tror "vinner", så hadde det blitt på ham. :fnise:

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (13 timer siden):

Litt ironisk siden hun enda er med i programmet, men jeg har fått et bedre inntrykk av Aurora Gude enn det jeg hadde på forhånd. 

Aurora er ikke kunnskapens episenter, men hun virker tålig oppegående og har logisk sans. Mer normal. Og så har jeg sett at hun har en tendens til å fordumme seg selv med humor og glimt i øyet når hun ikke vet svaret, derfor er det lett å tro at hun er dummere enn det hun er. Men det hun egentlig prøver på er å utnytte situasjonen med å være "artig". 

Det at Caroline Nitter er med i programmet gjør at Aurora fremstilles meget bra. Aurora virker som en mer reflektert, voksen, blid, jordnær og skarpere person siden Nitter er der. 

Nitter fremstår som ei med gjennomtrekk helt uten bakkekontakt. At hun endte opp med raserianfall i siste episode er jo helt lavpanna. Som en trassig 10-åring som ikke fikk viljen sin. 
"Jeg bare er slik", unnskylder hun oppførselen sin med og forventer at andre skal føye seg for hennes raseri. Nei! Når du vet at du er slik så er det du som bør skjerpe og anstrenge deg for å ikke være slik, for det er faktisk ikke greit. 

Bra at Per dro hjem. Ikke at han er smart, men synes ikke han passet konseptet. Han ble for stiv å se på.

Ellers liker jeg ikke at det skal være så mange par- og gruppekonkurranser. For da kan svake deltakere lene seg på andre deltakere, og da komme greit ut av det når de ikke har prestert i det hele tatt. 

For øvrig godt å få Vendela ut. Så man slipper å høre at folk med dysleksi er dumme i hver episode. At noen er blottet for allmennkunnskaper har ingenting med dysleksi å gjøre.

Aurora er mer enn tålig oppegående, hun har en bachelor i HR og personalledelse. I podcasten hennes «Fra spøk til revolver» tar hun opp  forskjellige tema, legger ved screenshot fra en av episodene. 
Hun spiller nok en rolle på tv. ( som hun har lyktes stort med, siden folk tror hun er dum. Spesielt i Farmen gikk folk fem på). 
Jeg synes hun er veldig morsom da. En skal være veldig smart for å virke så dum 😅

IMG_7854.png

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble positivt overasket over programmet og konseptet, må si det er god underholdning.

At folk melder seg på et program som heter norges dommeste, øhh dummeste viser jo at de har selvironi og ikke tar seg selv så høytidelig. Må si at de byr på seg selv.

Det var ihvertfall mange i kommentarfeltet her som fikk gitt uttrykk for sin overtrufne intelligens i forhold til deltagerne, og det var jo sikkert tilfredstillende. Og visst man overtenker på spørsmålet om kokepunktet så er det jo ikke gitt at det koker på 100 grader. 

Og de som kommenterer at Vendela er feit og har mistet utseendet kunne sikkert også vært en god kandidat til Norges dommeste.

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikser bare ikke å se det programmet. Det holdt å se en del av den første episoden, hvor det fremkom så graverende kunnskapsmangler at det var fysisk smertefullt å være vitne til. 

Jeg snakker ikke sånt som avstedkommer av dysleksi o.l. Men når hun med den der 'squeele' -stemmen begunner med sånt som at Hitler var norsk, så er rett og slett grensen for hva jeg er i stand til å svelge overskredet..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle episoder hittil og jeg får gnagesår i ørene av hu Caroline Nitter. Hennes væremåte er likedan. Det er rett og slett en plage å både se og høre henne.

Er det bare jeg som føler hun gjør seg til med måten å snakke på? 

Ellers er programmet greit nok, men jeg behøver ikke flere sesonger av dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 30.8.2024 den 11.26):

Han har aldri operert seg.

Botox i seg selv kan få deg til å se helt fucked ut.

:forferdet: Og det tror du på....? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 21.9.2024 den 1.32):

Fjern Rotevatn, Sandberg og Ørjaseter og alle gjenværende vil være verdige vinnere..🤭

Rotevatn, ja. Ørjasæter og Sandberg? Nei. Etter hva vi har sett synes jeg de begge kunne blitt "verdige" vinnere i Norges dummeste. Ta i betraktning at begge disse har betydelig flere år på baken og dermed har mye større forutsetning for å ha tilegnet seg kunnskap, enn de som kunne vært deres barnebarn. Sandberg trodde 1.verdenskrig foregikk på 1800-tallet og Ørjasæter tror kua har 7 mager og kan knapt et ord engelsk. Ikke vet hun hva et svart hull er heller. Tror de andre hadde vasket gølvet med dem begge, om de hadde hatt noe få år til på baken.

I tillegg mangler Ørjasæter både selvinnsikt og alminnelig anstendighet. Når de to blondinene klarte å løse den logiske oppgaven som hun og Sandberg ikke mestret så blir hun påtagelig opprørt over at bimobene (henne ord) klarte noe hun ikke klarte selv. At hun kaller andre deltagere for "bimboer" er ganske flaut. Denne edgynessene hennes som preger mye av hennes skriblerier ellers også, opplever jeg som veldig platt og ufin. Spesielt i denne sammenhengen. Den er langt fra så kul som jeg mistenker at hun tror den er. Den fremstår som rett og slett barnslig og flau. 

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...