Gå til innhold

Norges dummeste (TV2)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Kålrota skrev (På 15.9.2024 den 17.48):

Tydeligvis ikke. 

Hmmm, evneferdighet påvirkes ikke av dysleksi. Dysleksi påvirker lese-og skriveferdigheter og tilegnelse dersom du selv skal lese deg frem til kunnskap, men med bruk av kompenserende hjelpemidler (noe som kan medføre bruk av mer tid for å tilegne), så vil dyslektikere kunne tilegne seg samme kunnskapsnivå som en ikke-dyslektiker, dersom evneferdigheten er innenfor normalområdet.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istapp skrev (2 minutter siden):

Hmmm, evneferdighet påvirkes ikke av dysleksi. Dysleksi påvirker lese-og skriveferdigheter og tilegnelse dersom du selv skal lese deg frem til kunnskap, men med bruk av kompenserende hjelpemidler (noe som kan medføre bruk av mer tid for å tilegne), så vil dyslektikere kunne tilegne seg samme kunnskapsnivå som en ikke-dyslektiker, dersom evneferdigheten er innenfor normalområdet.

Ja, som nettopp var mitt poeng. 
De som nevner at de har dysleksi påpeker derfor at de kan ga utfordringer med å tilegne seg for eksempel skriftlig kunnskap. De «drar ikke dysleksi-kortet» (som er noe av det dummeste jeg leser her inne). 

Endret av Kålrota
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendela overrasker meg litt. Hadde et annet inntrykk av henne på Farmen kjendis, der mener jeg hun inntok en mamma/leder rolle på gården? Her i dette programmet virker hun mer..skjør? Kan hende det er som hun sier- her blir hun satt i en situasjon som setter henne tilbake til vonde minner fra skoletiden. Og det påvirker henne en del. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (31 minutter siden):

Vendela overrasker meg litt. Hadde et annet inntrykk av henne på Farmen kjendis, der mener jeg hun inntok en mamma/leder rolle på gården? Her i dette programmet virker hun mer..skjør? Kan hende det er som hun sier- her blir hun satt i en situasjon som setter henne tilbake til vonde minner fra skoletiden. Og det påvirker henne en del. 

Tja, ikke godt å si. På meg virker det mer som hun er stokk dum og unnskylder seg bak dysleksi og forsvar om tidligere skolegang. Allmennkunnskapene utenfor skolebygget er jo ikke tilstede og hun bør jo ha tilegnet seg noe kunnskap etter endt skolegang eller tydeligvis ikke.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil når den som klarer seg best ikke går ut, men de gjorde nok et unntak når de så hvor mye Vendela sleit.

Hun fikk på en måte helt blackout i klasserommet, og var veldig påvirket av minnene fra skoledagene. Da hun gikk på skolen ble det ikke tatt hensyn til elever med dysleksi, og de visste knapt hva det var. Dyslektikere er like smarte som andre, men verre å tilegne seg kunnskap i bøker når bokstavene stokker seg.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (31 minutter siden):

Det blir litt feil når den som klarer seg best ikke går ut, men de gjorde nok et unntak når de så hvor mye Vendela sleit.

Hun fikk på en måte helt blackout i klasserommet, og var veldig påvirket av minnene fra skoledagene. Da hun gikk på skolen ble det ikke tatt hensyn til elever med dysleksi, og de visste knapt hva det var. Dyslektikere er like smarte som andre, men verre å tilegne seg kunnskap i bøker når bokstavene stokker seg.

Det var ikke bare i klasserommet hun viste elendige grunnleggende allmenkunnskaper da. Hun fremstår like lite dyktig både i verdale, kunnskapsmessige/hukommelsesmessige og praktiske ferdigheter. Og jeg tror du bommer litt på skolenes innsikt i nettopp dysleksi, som var den ferdigheten nest etter redusert evnenivå, som skolene grep tak i. Vendela tilhører ikke 40-50 talls generasjonen (og tidligere), da denne kunnskapen ble lagt til evner og ikke lese-og skriveutfordring isolert sett.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irja skrev (5 minutter siden):

Vendela har skremmende lite kunnskap

Enig, det er nesten godt gjort å kunne så lite etter å ha levd i over 50 år. 

Men ble glad for at hun fikk gå ut i dag, for hun hadde nok stått igjen som "vinner" av programmet, og det tror jeg ikke hun hadde tålt. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Vendela kunne mye mer enn det hun fikk frem i programmet, men at minner fra tidligere skolegang satte hun utenfor toleransevinduet som gjorde at hjernen ikke klarte å få frem kunnskapen. Kun da hun ble veldig trygget og støttet av de andre kom det frem litt.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe underliggende som tilslutt fikk Vendela til å få lov til å dra på bekostning av Elin. 

Men synes det ble helt feil at Elin som vant runden kunne gi sin utsjekk til Vendela. Det undergravet programmet. At rundevinneren i ren sympati kan gi seieren til den svakeste blir ikke riktig.

Målet er jo at den svakeste/dårligste står igjen. Vendela var en stor kandidat å stå igjen til slutt. Men nå fikk hun reise hjem som om hun var en av de smarteste av gjengen. Tullete. Og uansett hva som er Vendelas problemer - eller ikke - så visste hun hva hun sa ja til. Og hun visste om hennes egne utfordringer og hennes lave kunnskapsnivå. Ergo her burde hun enten takket nei eller takke ja og da stå i det, og ikke få en fribillett ut av det når hun først deltar.

Tror at tittelen "Norges Dummeste" begynte å synke inn hos henne, og det skremte henne vel. For det er ikke bare en overfladisk realitytittel for henne, men en mer treffende tittel, som hun muligens ble livredd for å bære med seg videre i livet. 
Elin på sin side hadde kunne bært en slik tittel med selvironi. Det kan ikke Vendela. Hun takket uansett ja til denne risikoen, og burde da virkelig kunne fullføre.

Endret av Ctrl
  • Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ufattelig at Vendela takket ja til å være med på denne serien. 
At hun var en sterk kandidat til å bli Norges dummeste det kunne jeg fortalt henne på forhånd. Utrolig hva enkelte gjør for penger.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (46 minutter siden):

Mulig det er noe underliggende som tilslutt fikk Vendela til å få lov til å dra på bekostning av Elin. 

Men synes det ble helt feil at Elin som vant runden kunne gi sin utsjekk til Vendela. Det undergravet programmet. At rundevinneren i ren sympati kan gi seieren til den svakeste blir ikke riktig.

Målet er jo at den svakeste/dårligste står igjen. Vendela var en stor kandidat å stå igjen til slutt. Men nå fikk hun reise hjem som om hun var en av de smarteste av gjengen. Tullete. Og uansett hva som er Vendelas problemer - eller ikke - så visste hun hva hun sa ja til. Og hun visste om hennes egne utfordringer og hennes lave kunnskapsnivå. Ergo her burde hun enten takket nei eller takke ja og da stå i det, og ikke få en fribillett ut av det når hun først deltar.

Tror at tittelen "Norges Dummeste" begynte å synke inn hos henne, og det skremte henne vel. For det er ikke bare en overfladisk realitytittel for henne, men en mer treffende tittel, som hun muligens ble livredd for å bære med seg videre i livet. 
Elin på sin side hadde kunne bært en slik tittel med selvironi. Det kan ikke Vendela. Hun takket uansett ja til denne risikoen, og burde da virkelig kunne fullføre.

Tenker at Vendela burde gått til produksjonen og blitt fjernet pga sykdom, og så kunne alt fortsatt som vanlig. Når hun nå ikke gjorde det og Elin ville bytte burde produksjonen brutt inn, tatt ut Vendela, klippet litt og fortsatt som tenkt.

Samtidig kan vi jo si at denne handlingen fint kvalifiserer Elin til å bli Norges dummeste. Snill er hun, men dum.....og en av de morsomste å ha med der.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (16 timer siden):

Tja, ikke godt å si. På meg virker det mer som hun er stokk dum og unnskylder seg bak dysleksi og forsvar om tidligere skolegang. Allmennkunnskapene utenfor skolebygget er jo ikke tilstede og hun bør jo ha tilegnet seg noe kunnskap etter endt skolegang eller tydeligvis ikke.

Enig, å ikke vite at 112 er telefonnummeret til Politiet har ingenting med dysleksi å gjøre. Min 3 år gamle datter vet til og med dette. Enkelte av svarene hun har gitt underveis er utrolig skremmende. 

Ctrl skrev (5 timer siden):

Spot on!

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me for life skrev (8 timer siden):

Tenker at Vendela burde gått til produksjonen og blitt fjernet pga sykdom, og så kunne alt fortsatt som vanlig. Når hun nå ikke gjorde det og Elin ville bytte burde produksjonen brutt inn, tatt ut Vendela, klippet litt og fortsatt som tenkt.

Samtidig kan vi jo si at denne handlingen fint kvalifiserer Elin til å bli Norges dummeste. Snill er hun, men dum.....og en av de morsomste å ha med der.

Leste nettopp dette debatt innlegget i Nettavisen😂 Jeg er ikke enig, det er vel frivillig å være med på dette programmet.

Enig i at Elin er morsomt, får håpe hun klarer å reise hjem før Per Sandberg nå da.

Jeg synes jo det er litt viktig å belyse hvor lavt kunnskapsnivå noen av deltakerene (ofte influensere) har. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-dummeste-vendela-kirsebom-redder-tv-2-fra-en-katastrofe/o/5-95-2027894

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (10 minutter siden):

Leste nettopp dette debatt innlegget i Nettavisen😂 Jeg er ikke enig, det er vel frivillig å være med på dette programmet.

Enig i at Elin er morsomt, får håpe hun klarer å reise hjem før Per Sandberg nå da.

Jeg synes jo det er litt viktig å belyse hvor lavt kunnskapsnivå noen av deltakerene (ofte influensere) har. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-dummeste-vendela-kirsebom-redder-tv-2-fra-en-katastrofe/o/5-95-2027894

Forfatteren her har missforstått hele programmet "Norges Dummeste", hun tar det dessverre for bokstavelig. Dessverre har Vendela gjort det også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (1 time siden):

Forfatteren her har missforstått hele programmet "Norges Dummeste", hun tar det dessverre for bokstavelig. Dessverre har Vendela gjort det også.

Hun tilhører nok «over-woke» generasjonen. Greit å le av folk som slår seg, men ikke av folk som er «dumme» Burde jo gå hardt ut mot charter-feber for de som orker å se på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ctrl skrev (11 timer siden):

Trakk hun seg ikke fra Kompani L også?

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (3 timer siden):

Når Maria Ludvigsen mener noe, er det nesten alltid fornuftig å mene det motsatte.

Som det er nevnt her var deltakelse i programmet helt frivillig.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (12 timer siden):

Helt ufattelig at Vendela takket ja til å være med på denne serien. 
At hun var en sterk kandidat til å bli Norges dummeste det kunne jeg fortalt henne på forhånd. Utrolig hva enkelte gjør for penger.

Det er noe i det at det er gjerne de dummeste som ikke forstår at de er dumme, det krever nemlig selvinnsikt og refleksjon å forstå nettopp det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (23 timer siden):

Det var ikke bare i klasserommet hun viste elendige grunnleggende allmenkunnskaper da. Hun fremstår like lite dyktig både i verdale, kunnskapsmessige/hukommelsesmessige og praktiske ferdigheter. Og jeg tror du bommer litt på skolenes innsikt i nettopp dysleksi, som var den ferdigheten nest etter redusert evnenivå, som skolene grep tak i. Vendela tilhører ikke 40-50 talls generasjonen (og tidligere), da denne kunnskapen ble lagt til evner og ikke lese-og skriveutfordring isolert sett.

Det kommer nok litt an på den enkelte skole. Jeg er yngre enn henne (tidlig i 40-årene), og husker at vår nyutdannede lærer på barneskolen kalte en jente i klassen dum fordi hun ikke klarte å lese ordentlig og skrev mye feil. Hun gjorde dette foran jentas foreldre (på foreldresamtale som barna var til stede på).  

Jeg skjønte ikke tall, og ble bare himlet med øynene av og bedt om å øve mer, mens det på videregående ble slått fast at jeg hadde veldig dyskalkuli.

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...