Gå til innhold

Norges dummeste (TV2)


NordicViking

Anbefalte innlegg

Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Dessuten svarte jeg vann angående hva det er mest av i ketsjup, og det tror jeg fremdeles er riktig. Tomat var svaret, men består ikke tomater mest av vann også da, om man går mer i dybden enn at svaret er tomat? Altså vi mennesker gjør jo til og med det. Består av mest vann altså. 

 

 

Tomater inneholder over 90% vann (i følge Wikipedia). 

Når jeg sjekker ingrediensene i tomatketchup fra Idun, så står det følgende: Tomatpuré 80%, sukker, eddik, salt, krydderekstrakt. 

Hvor mye vann er det i tomatpuré? Tomatpuré er utelukkende laget av tomater, uten tilsetning av vann. Tomatene tilberedes for å redusere fuktigheten og intensivere smaken. Noen merker kan tilsette en liten mengde salt som et naturlig konserveringsmiddel, men ren tomatpuré skal bare inneholde tomater.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (21 minutter siden):

Synes det var fornøyelig jeg, men lurer på om jeg gikk glipp av noe informasjon på første oppgave. Holde i begge tau samtidig. Løsning var jo grei den, men min umiddelbare løsning var å bruke trøe/stol, klippe av ene tauet og så holde i dem begge. Ingen gjorde det, men jeg fikk ikke med meg noen regler som gjorde dette ulovlig. Overhørte jeg noe? 

Dessuten svarte jeg vann angående hva det er mest av i ketsjup, og det tror jeg fremdeles er riktig. Tomat var svaret, men består ikke tomater mest av vann også da, om man går mer i dybden enn at svaret er tomat? Altså vi mennesker gjør jo til og med det. Består av mest vann altså. 

Som en som alltid har kunne stole på mitt gode hode ser jeg faktisk det morsomme i å se på slikt som dette og svare feil innimellom. At det er gøy å være litt dum. 😄

Men sånn kan du ikke tenke, for hvis det ikke er mest tomat i ketchup fordi tomater er mest vann så må du jo si at det er mest hydrogen fordi det jo tross alt er to hydrogenpartikler for hver oksygenpartikkel i vann. Og hver partikkel inneholder ...

Man snakker om ingredienser man bruker for å lage ketchup, da er det tomater og ikke vann som gir mening.

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (34 minutter siden):

Vendela er da ikke feit, nå må dere skjerpe dere. 
Dysleksu har forøvrig ingenting med intelligens å gjøre, det vet vel de fleste. Rart å fremstille det på denne måten. 

Det er stygt å si at folk er feite, men hun er klart overvektig, det kan du ikke argumentere mot når det er så tydelig på henne.

Hun er vakker, man får bare håpe at man eldes like pent selv. Tviler sterkt, får leve i troen. 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (51 minutter siden):

TIl det første - vet ikke, men antar at det var tanken at man ikke kunne "jukse" som i Kongen befaler...

.. vann - joda, men da kan man jo bare svare "atomer" eller noe sånt - så det blir gankse søkt om man skulle godkjenne vann. Rotevatn tenkte dessuten ikke slik - han resonnerte ut fra at det i mange næringsmidler står vann først på innholdslisten, men det gjør det ikke på ketsjup.

 

NordicViking skrev (30 minutter siden):

 

Tomater inneholder over 90% vann (i følge Wikipedia). 

Når jeg sjekker ingrediensene i tomatketchup fra Idun, så står det følgende: Tomatpuré 80%, sukker, eddik, salt, krydderekstrakt. 

Hvor mye vann er det i tomatpuré? Tomatpuré er utelukkende laget av tomater, uten tilsetning av vann. Tomatene tilberedes for å redusere fuktigheten og intensivere smaken. Noen merker kan tilsette en liten mengde salt som et naturlig konserveringsmiddel, men ren tomatpuré skal bare inneholde tomater.

 

 

Blåttvann skrev (27 minutter siden):

Men sånn kan du ikke tenke, for hvis det ikke er mest tomat i ketchup fordi tomater er mest vann så må du jo si at det er mest hydrogen fordi det jo tross alt er to hydrogenpartikler for hver oksygenpartikkel i vann. Og hver partikkel inneholder ...

Man snakker om ingredienser man bruker for å lage ketchup, da er det tomater og ikke vann som gir mening.

Jeg takler den at jeg tenkte feil altså. Det er jo det morsomste ved slike programmer, at man kan tråkke uti det å svare feil selv også. 

I mine øyne var vann det logiske, og tomat trodde jeg var for enkelt til at det kunne være svaret. Slik kan man fort komplisere ting for mye, men jeg klarer å le godt av at jeg da tenkte feil, og ville faktisk ikke synes det var artig å se dersom det ikke er en viss fare for å ende opp som "dum" jeg også. Eller komisk under "foredraget". Henrik Ibsen, dikter og forfatter, levde på samme tid som Welhaven, også en stor dikter,og ene av dem hadde seg med søsteren til den andre, eller hadde lyst til det. Jeg husker ikke hvem av dem. Det var hva jeg klarte å prestere på sparket for eksempel, og jeg synes det var morsomt angående hvilken informasjon som ligger mest tilgjengelig i hodet. Dette med søsteren liksom. 😅 Gandhi, faren til Indira Gandhi. Ikke faren?????? Åh!!!!!

Morsomt å bli utfordret på "allmennkunnskap" og få seg en midt i trynet. 🤣

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welhaven og søsteren til Wergeland, ikke ukjente Camilla Collett. 
Ibsen var ikke innblandet. 

Endret av Kålrota
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (20 minutter siden):

Welhaven og søsteren til Wergeland, ikke ukjente Camilla Collett. 
Ibsen var ikke innblandet. 

❤️ Enda bedre! Feilmiks i kunnskapsbasen. 🤣🤣🤣

Du har selvsagt helt rett. Den var det ingen som arresterte meg på her i huset. 😁

Mulig jeg har en merkelig humor, men slikt synes jeg er utrolig morsomt. Dess sikrere jeg er på å ha rett dess mer morsomt er det å ta feil. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (3 timer siden):

Welhaven og søsteren til Wergeland, ikke ukjente Camilla Collett. 
Ibsen var ikke innblandet. 

Neida, her ser vi jo at Camilla Collett var søsteren til Welhaven og forelsket i Wergeland:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, men du må gjerne fortsette å bruke Åpen post som kilde. :knegg:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurka skrev (17 timer siden):

Ser "Fjellhytta" på TV2 nå, og det er virkelig et friskt pust med ukjente ansikt på skjermen! Er så lenge siden jeg har sett en realityserie uten kjendiser at jeg nesten er overlykkelig over å se noe på tv hvor de samme overforbrukede trynene IKKE deltar😅

Ikke bare ukjente ansikter blant deltakerne på Fjellhytta. Espen Bråten Kristoffersen og Sindre Fløistad er rimelig kjente ansikter for de av oss som går på teater/musikal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (På 1.9.2024 den 12.46):

Kan vel tenkes at det er noen av de yngre jentene som spiller litt på blond og dum imaget sitt. Det kan vel kanskje funke når de fremdeles er unge og i noens øyne pene.
Litt kjedelig for henne som fremdeles spiller på utseendet som for lengs er tapt. 

Ler litt av Elin Ørjaseter som himler åpenlyst med øynene og selv svarer feil på enkle spørsmål. Hennes fallhøyde er betydelig større. 

Hvem snakker du om her, som spiller på utseendet som for lengst er tapt? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (På 1.9.2024 den 17.37):

 

Tomater inneholder over 90% vann (i følge Wikipedia). 

Når jeg sjekker ingrediensene i tomatketchup fra Idun, så står det følgende: Tomatpuré 80%, sukker, eddik, salt, krydderekstrakt. 

Hvor mye vann er det i tomatpuré? Tomatpuré er utelukkende laget av tomater, uten tilsetning av vann. Tomatene tilberedes for å redusere fuktigheten og intensivere smaken. Noen merker kan tilsette en liten mengde salt som et naturlig konserveringsmiddel, men ren tomatpuré skal bare inneholde tomater.

 

 

Blåttvann skrev (På 1.9.2024 den 17.40):

Men sånn kan du ikke tenke, for hvis det ikke er mest tomat i ketchup fordi tomater er mest vann så må du jo si at det er mest hydrogen fordi det jo tross alt er to hydrogenpartikler for hver oksygenpartikkel i vann. Og hver partikkel inneholder ...

Man snakker om ingredienser man bruker for å lage ketchup, da er det tomater og ikke vann som gir mening.

Nå tuller dere fælt.

Ketchup inneholder mest ketchup. 

Det må da alle vite 😜

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurka
Oida skrev (På 2.9.2024 den 10.09):

Ikke bare ukjente ansikter blant deltakerne på Fjellhytta. Espen Bråten Kristoffersen og Sindre Fløistad er rimelig kjente ansikter for de av oss som går på teater/musikal.

Går på teater/musikaler, men sjelden i Oslo, så kjenner dem ikke fra scenen. Broren min er god venn av dem, da, så akkurat de to hadde jeg "privat" kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurka skrev (4 timer siden):

Går på teater/musikaler, men sjelden i Oslo, så kjenner dem ikke fra scenen. Broren min er god venn av dem, da, så akkurat de to hadde jeg "privat" kjennskap til.

Espen Bråten Kristoffersen reiste vel rundt med Riksteatrets oppsetting av "Så som i himmelen" for et år eller to siden. Sindre Fløistad har spilt ved Trøndelag teater. Så de er også kjent fra scenen utenfor Oslo.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var underholdende nok, men direkte sjokkerende når voksne folk ikke vet verken kokepunkt eller frysepunkt, eller at Glomma er Norges lengste elv. 

Jeg liker at de har en blanding av allmennkunnskap (elementær kunnskap er vel riktigere i denne sammenhengen) og logiske konkurranser som den aller første. Synes dog reglene for første oppgave var litt uklar og kjapt forklart. Men ble overrasket over hvem som gikk av med seieren i akkurat den runden. Mayo har ikke akkurat briljert i andre program han har vært med på, og i mitt hode var han allerede en forhåndsfavoritt til å sitte igjen til sist. 

De eldste har en klar fordel når det kommer til kunnskap bare p.g.a levde år. Men Ørjasæter skal ikke le for høyt, når hun forsøker bruke ei fjær for å få dytte på tauet i første runde. Man kan ha masse kunnskap, men likevel mangle logiske evner. Det kom tydelig frem her. At hun i sin alder ikke har fått med seg antall olympiske ringer og hva de står for er også ganske spesielt. Mistenker at hun kan være en aldri så liten åndssnobb som anser sport som noe irrelevant og stenger for all informasjon relatert til det. Synes likevel det er underlig å gå glipp av denne kunnskapen, for det er jo grenser for hva man klarer å stenge ute av inntrykk. 

Kommer nok til å få med meg resten. Om ikke annet for å måpe av vantro over manglende kunnskap.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så første episode. Og er enig med Elin, er det virkelig noen som svarer feil? 

Men jeg er visst den dummeste. Skjønte ikke bæra av konseptet før langt uti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (På 30.8.2024 den 10.40):

Dette er jo direkte feil. Flaut TV2

 image.png.0d5505003a2b88e7c6cfcca7e3fa0c6d.png

De må ha endret dette for da jeg tok quizen kom Nordlandsbanen opp som alternativ - og rett. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannah80 skrev (På 1.9.2024 den 17.02):

Angående Vendela. Jeg har sett henne i andre programmer også. Noe lignende dette som går nå. Hun har ikke imponert,  for å si det slik. Dysleksi eller ei. Det er ingen unnskyldning for å ikke kunne svare på helt elementære spørsmål. Hun har jo vært supermodell, og har reist over hele verden. Merkelig at hun ikke har snappet opp mer, med tanke på alle stedene hun har vært, og alle de menneskene hun har møtt på sin vei. 

Vendela har visst flere ganger på tv at hun ikke er den skarpeste kniven i skuffen, både i reality og i diverse quizprogrammer. Det er Petter som er hjernen i det forholdet. Syns ikke det har noe med dysleksi å gjøre i det hele tatt, dette er mangel på allmennkunskap. Det jeg ikke fatter er hvorfor en som henne takker ja til å være med på et sånt konsept. Er det så godt betalt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes programmet er ganske gøy. Men er ikke imponert over kjendisene sin kunnskap. Vitner jo om at man ikke behøver være smart for å bli rik og berømt. Noe jeg egentlig visste fra før av. 

Jeg tror jeg hadde greid meg sån passe bra,og lett hadde reist hjem relativt kjapt.

 

Screenshot 2024-09-07 140304.png

Endret av Fant80
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et inntrykk av at hun Aurora Gude spiller en rolle og egentlig ikke er like dum som hun fremstår.

I Farmen sa hun jo syke ting om de andre deltakerne på 40-50 år som at de var gamle og nesten lå i grava etc.

Hun har klart en del av de logiske oppgavene bra, men i beste fall middels på allmennskunnskap.

Veldig overrasket at en som Morten ikke vet hva et substantiv er.

Det er virkelig lavt, lavt nivå på allmennkunnskaps-spørsmålene. Jeg har klart det aller meste som er blitt spurt om, og jeg er i beste fall middels smart.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig fint å se på. For jeg får en bekreftelse om at alt står bra til med meg. :D 

Jeg starter episoden som en normal mann, men avslutter episoden med å føle meg som et Mensa-medlem. :knegg:

Men mye tomsnakk underveis, særlig fra sync. "Jeg skal hjem". "Jeg er jo smartere enn dette". "Jeg skal vinne". Osv. Blir veldig repetitivt. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...