AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Har googlet og finner ikke svar. Står kun at første dose skal tas asap og neste om to uker. Jeg lurer på når marken dør av første dose. 5-åringen (og vi foreldre) tok første dose 08:00 i morges og når ungen ble dusjet i kveld sjekket jeg i baken og de lever enda! Har lest side opp og ned om virkestoff og hvordan prosess skal skje osv, men når ser jeg tegn på «lys i tunnelen» - 24/48 timer? For det at de lever nå betyr jo at de legger egg enda! Har smøret barnet inn med olje og krem i rumpeområdet og håper det skaper for glatt underlag til at egg kan feste seg. Alt er kokt og vasket og nytt sengetøy som apoteksider sier skal gjøres «nytt sengetøy ved første og andre dose» Noen som har erfaring og kunnskap? Medisinen vi har brukt heter vermox. TAKK! Anonymkode: c2253...fe1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 Du trenger to doser, med to ukers mellom hver dose. Med den første dosen dør marken, men ikke eggene. Den siste dosen blir gitt etter at alle eggene i tarmen er klekket ut. Mer enn 9 av 10 personer som behandles med to doser av denne medisinen blir kvitt infeksjonen. - Fra Helsenorge. Lykke til, gutten vår hadde det i fjor. Syntes så synd på 6 åringen som gråt så sårt. Men en det gikk over natten etter at han fikk kuren, vi fikk ikke noe mer. Vasker alt av sengetøy før og etter kuren. Anonymkode: f6d27...551 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Ts her, vet jeg er ivrig og haster (stresser etter 12 timer) men syns det er så ekkelt og får vondt for 5-åringen. Vet vi skal ta to doser, første tatt - vil bare vite ca hvor lang tid det tar før ormene dør. Trodde jo litt at siden medisin ble gitt 08:00 i morges og de er bittesmå at de ville vært døde nå. Ble litt lei når jeg så den sprelle klokken 20… Anonymkode: c2253...fe1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 Det er helt vanlig at de lever enda.. Medisinen går på metabolismen til marken slik at den etterhvert dør, men det skjer ikke med en gang. Medisinen tar heller ikke egg som eventuelt klekkes om en dag eller to, så her kan man ha det gående lenge.. Opplever riktignok at dose 2 etter 14 dager ikke nødvendigvis fungerer så godt, er ofte resmittet flere ganger innen da, spesielt med små barn. Her er vår prosedyre med barnemark: 1. Skifter sengetøy hver eneste kveld de første dagene, dusjer hver morgen de samme dagene. 2. Tablett annenhver dag til 3 tabletter er tatt, deretter 1 etter en uke og 1 til etter enda en uke. Sengetøyskift ved hver dose på de to siste dosene. 3. Bruker kun vaskeklut etter håndvask, som går i kokvask med en gang, ingen håndklær hengende. 4. Vasker og spriter dørhåndtak, bad, kjøkken og kontaktflater (telefon, fjernkontroll..) 5. Klipper negler korte Lykke til! Anonymkode: 1d6a8...216 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 Vet ikke hvor lenge de kan overleve , vi tok kur på morgenen, og det var ingen mark på kvelden / natten. Håper de er borte til i morgen . Anonymkode: f6d27...551 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet ikke hvor lenge de kan overleve , vi tok kur på morgenen, og det var ingen mark på kvelden / natten. Håper de er borte til i morgen . Anonymkode: f6d27...551 Det kommer helt an på metabolismen til de som tar tabletten også. Det at det ikke er mark samme kveld kan være tilfeldighet i forhold til når man sjekker, marken vandrer opp og ned i tarmen. Det tar ca ett døgn før tabletter går gjennom eget system (personavhengig,) så bruker den et døgns tid på å virke. Det kan også virke på levende mark innen et par dager, men da den ikke tar egg så vil de kunne klekke i denne perioden slik at man har mark igjen ganske raskt.. Anonymkode: 1d6a8...216 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger to doser, med to ukers mellom hver dose. Med den første dosen dør marken, men ikke eggene. Den siste dosen blir gitt etter at alle eggene i tarmen er klekket ut. Mer enn 9 av 10 personer som behandles med to doser av denne medisinen blir kvitt infeksjonen. - Fra Helsenorge. Lykke til, gutten vår hadde det i fjor. Syntes så synd på 6 åringen som gråt så sårt. Men en det gikk over natten etter at han fikk kuren, vi fikk ikke noe mer. Vasker alt av sengetøy før og etter kuren. Anonymkode: f6d27...551 Feil. Ingen av dosene dreper marken. Dosene gjør dem infertile slik at de ikke kan legge egg. Men én mark har opprinnelig ikke så langt liv, du bor merke bedring på barnet etter to døgn maks. Anonymkode: 52ae4...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #8 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil. Ingen av dosene dreper marken. Dosene gjør dem infertile slik at de ikke kan legge egg. Men én mark har opprinnelig ikke så langt liv, du bor merke bedring på barnet etter to døgn maks. Anonymkode: 52ae4...9aa Dette blir jo å henge seg opp i småpirk da, i praksis så dør jo levende mark av dosen med Vermox. Selve mekanismen går på metabolismen, ved at glukoseopptaket til market stopper opp (de kan ikke reprodusere seg,) så dør den når den har brukt opp glykogenlagrene sine. Den dør derfor av vermoxen, ikke fordi den lever livet ut slik den normalt ville gjort, men kan ikke se at akkurat dette er av så stor betydning for hva TS lurer på.. Anonymkode: 1d6a8...216 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #9 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det tar ca ett døgn før tabletter går gjennom eget system (personavhengig,) så bruker den et døgns tid på å virke. Det kan også virke på levende mark innen et par dager, men da den ikke tar egg så vil de kunne klekke i denne perioden slik at man har mark igjen ganske raskt.. Anonymkode: 1d6a8...216 Dette tenker jeg også! Medisin tar larver og ikke egg, så når larvene er døde, men egg klekkes etter noen dager så kommer jo nye fertile marker og legger egg! Skjønner ikke hvordan kur med to doser med 14 dagers mellomrom skal fikse dette… vi bruker mikstur da 5-åring ikke klarer tabletter. Hun på apotek sa de var like effektive. Anonymkode: c2253...fe1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #10 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Feil. Ingen av dosene dreper marken. Dosene gjør dem infertile slik at de ikke kan legge egg. Men én mark har opprinnelig ikke så langt liv, du bor merke bedring på barnet etter to døgn maks. Anonymkode: 52ae4...9aa Sterile mark dør, men de tusenvis av eggene er jo fertile og nye marker fødes en uke etter at larver er døde. Og da funker vel ikke første dose lengre? Håper på bedring! Anonymkode: c2253...fe1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sterile mark dør, men de tusenvis av eggene er jo fertile og nye marker fødes en uke etter at larver er døde. Og da funker vel ikke første dose lengre? Håper på bedring! Anonymkode: c2253...fe1 Husk at marken slutter å kunne legge egg før den dør, så selv om de lever enda så kan de, alt etter hvor langt prosessen har kommet, være "uskadeliggjort." Det du skisserer ellers her er akkurat det jeg opplever, og derfor jeg har et annet regime enn neste dose etter 14 dager. Opplever at ved å ta annenhver dag x3 og deretter etter 1 uke og 1 uke igjen så rekker det ikke skje noe i mellomtiden, og det forsvinner. Vi har prøvd prosessen med å vente 14 dager (første gangen, og da var jeg hysterisk på renhold,) ble ikke kvitt det. Anonymkode: 1d6a8...216 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Skrevet 21. august 2024 Mark er tilbake 🤮 Hele familien tok kur for ca en uke siden, og i går kveld klødde lillegutt og der var mark tilbake… Hender vaskes flere ganger daglig, alltid etter toalettbesøk og før mat så klart, det dusjes morgen og kveld, alle har egne håndklær som brukes en gang og kastes til kokevask, undertøy skiftes morgen og kveld og pyjamas byttes hver kveld… og alt dette kokevaskes også. Sengetøy vaskes annenhver dag. Hus støvsuges og vaskes daglig. Hvorfor er ikke opplegget til Vermex lagt opp etter egg og syklus der? Den toukeren sim står i vedlegget høres veldig lang ut! Hvordan kan «mer enn 9 av 10» bli kvitt utyske med dette? Skal jeg gå på apotek og kjøpe ny runde nå? Leste bivirkninger på den reseptbelagte medisinen og den skremte meg mer enn at jeg ønsker å ta den… Anonymkode: c2253...fe1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #13 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Mark er tilbake 🤮 Hele familien tok kur for ca en uke siden, og i går kveld klødde lillegutt og der var mark tilbake… Hender vaskes flere ganger daglig, alltid etter toalettbesøk og før mat så klart, det dusjes morgen og kveld, alle har egne håndklær som brukes en gang og kastes til kokevask, undertøy skiftes morgen og kveld og pyjamas byttes hver kveld… og alt dette kokevaskes også. Sengetøy vaskes annenhver dag. Hus støvsuges og vaskes daglig. Hvorfor er ikke opplegget til Vermex lagt opp etter egg og syklus der? Den toukeren sim står i vedlegget høres veldig lang ut! Hvordan kan «mer enn 9 av 10» bli kvitt utyske med dette? Skal jeg gå på apotek og kjøpe ny runde nå? Leste bivirkninger på den reseptbelagte medisinen og den skremte meg mer enn at jeg ønsker å ta den… Anonymkode: c2253...fe1 Du må nesten være ferdig med kuren før marken er borte da. Det går en stund mellom de to rundene med tabletter og man er ikke kvitt det før 4-5 dager etter andre runde. Vermox dreper ikke marken. Den bare ødelegger reproduksjonsevne. Når egg klekkes tas disse i neste kur. Anonymkode: 52ae4...9aa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #14 Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må nesten være ferdig med kuren før marken er borte da. Det går en stund mellom de to rundene med tabletter og man er ikke kvitt det før 4-5 dager etter andre runde. Vermox dreper ikke marken. Den bare ødelegger reproduksjonsevne. Når egg klekkes tas disse i neste kur. Anonymkode: 52ae4...9aa Marken forsvant, men nye egg har klekket som legger nye fertile larver/mark… Klart medisinen tok larvene, men egg har jo ligget klart og har nå klekket. Anonymkode: c2253...fe1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå